• 12.643 nieuwsartikelen
  • 167.789 films
  • 10.882 series
  • 31.246 seizoenen
  • 626.136 acteurs
  • 195.638 gebruikers
  • 9.155.760 stemmen

Verfilmde boeken

zoeken in:

krc 4ever

• 136 berichten
  • 225 stemmen

ik heb een spreekbeurt en lees niet graag, weet iemand soms leuke films die gebaseerd zijn op een boek?????

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

In Film > Algemeen > Verfilmingen van het boek I Am Legend:

Ik zie bij de film I Am Legend veel negative reacties staan. Een van die motieven is dat hij is afgeken van 28 Days Later. Er is bij die film ook al vaak gezecht dat het boek waar de film op gebaseerd is al ongeveer 50 jaar voor 28 Days Later gescheven is. Dus is die afgekeken van I Am Legend. Dit zijn de verfilmingen tot nu toe:

The Last Man on Earth (1964) google video

The Omega Man (1971)

I Am Legend (2007)

Ripp Offs:

28 Days Later... (2002)

I Am Omega (2007)

The Stand (1994) (zonder ondode figuren)

Als er nog meer van dit soort films zijn wil ik dat graag weten. Alvast bedankt.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1708 stemmen

Het belangrijkste, vergeet het originele boek niet

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

De enige (onbeschaamde) rip-off uit dat lijstje is 'I Am Omega'.

Het zou namelijk betekenen dat Stephan King het originele boek 'I Am Legend' vrijelijk zou hebben 'geïnterpreteerd'.

Andere films zonder vampieren maar met het 'Last Man' thema zijn o.a.

-The Quiet Earth

-The World, The Flesh & The Devil (interraciale conflicten)

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

ToNe schreef:
De enige (onbeschaamde) rip-off uit dat lijstje is 'I Am Omega'.

Het zou namelijk betekenen dat Stephan King het originele boek 'I Am Legend' vrijelijk zou hebben 'geïnterpreteerd'.

Hij heeft het deel: Menheid vind virus uit, virus roeit mensheid uit, maar heel wijnig mensen over. Wel overgenomen.

mckiller

• 252 berichten
  • 974 stemmen

the green mile, shawshank redemption, the shining zijn goede boeken

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

The Lord of the Rings dan maar misschien?

Max en Joep

• 1815 berichten
  • 0 stemmen

lees gewoon een goed boek, suffie

Katharina

• 716 berichten
  • 1044 stemmen

Jane Austen -> Pride and Prejudice Weer iets nieuws in je toptien

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Een film is altijd anders dan het boek, dus je valt genadeloos door de mand straks.

kos

• 46368 berichten
  • 8600 stemmen

Valt best mee hoor, zo heb ik ook m'n Engelse boekenlijst gedaan.

In de bibliotheek zijn wel uittreksels te vinden over verschillen tussen boek en film.

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Bijna alle films zijn op boeken gebaseerd. Als je er op let valt je mond open van verbazing. (stripboeken dan meegerekent.) Er wordt niets meer origineels bedacht in hollywood.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Lezen is trouwens best leuk.

Goodfella_90

• 10404 berichten
  • 2537 stemmen

klute89

• 3649 berichten
  • 0 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Lezen is trouwens best leuk.

Zeker weten

sweinsteiger

• 2278 berichten
  • 0 stemmen

:Y

Max en Joep schreef:

lees gewoon een goed boek, suffie

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Hopelijk kan iemand mij via deze weg helpen.

Na het zien van een nieuwe aflevering van Varg Veum, ben ik op zoek gegaan naar de boeken over deze 'detective'. Maar ik heb er maar twee van gevonden, namelijk 'Het Uur van de Wolf' en 'De Vrouw in de IJskast'. Maar over het personage van Varg Veum van de Noorse schrijver Gunnar Staalesen zijn er meer boeken verschenen, de eerste al in 1977 onder de titel 'Bukken til havresekken'.

Kan iemand mij een link geven waar deze boeken te krijgen zijn? Liefst Nederlandstalig, maar Engels is ook geen probleem.

Niet in het Noors, want die taal is bij mij een beetje 'verroest'.

Brix

• 19437 berichten
  • 4836 stemmen

speedy,

misschien hier eens kijken? > (ook Duitse vertalingen, is dat wat?)

Varg Veum series by Gunnar Staalesen - goodreads.com

Verder ben ik deze titel tegengekomen die in 't Nederlands zijn vertaald (hoewel er in de oorspronkelijke taal tenminste een stuk of 15 Varg Veum titels bestaan)

Bittere Bloemen

Zwarte Schapen

De Vrouw in de Koelkast

Het Uur van de Wolf

Gevallen Engelen

Abebooks is ook een goede bron>

varg - AbeBooks - abebooks.co.uk

Succes gewenst!

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Bedankt. Ik ga wel verder kijken naar die UK-site. Duits is mij wat te moeilijk.

Gonzo8000

• 480 berichten
  • 10 stemmen

Een van de beste boekverfilmingen (lees: film komt zoveel mogelijk overeen met het boek) is: Where Eagles Dare door Allistair MacLean (NL titel: De Genadelozen) tot de laatste dialoog gelijk

alexspyforever

• 21228 berichten
  • 2328 stemmen

In Film > Toplijsten en favorieten > Film kijken, dan boek lezen:

Meestal is het zo dat er van een succesvol boek op een dag een film van wordt gemaakt. Omgekeerd gebeurt ook wel eens, maar minder gauw.

Vaak dat mensen van een boek dat ze goed vonden en verfilmd is, dat ze die film ook gaan kijken. Vergelijkingen zullen dan niet uitblijven, meestal wordt er dan gezegd het boek is beter.

Zijn er mensen die soms het omgekeerde doen? Als ze een goede film hebben gezien gebaseerd op een boek dat ze niet hebben gelezen en naar aanleiding van de film besluiten om het boek te gaan lezen. Ik ben zo iemand die dat wel eens doet.

Volgende boeken heb ik gekocht en gelezen:

Het zaad des verderfs (The Bad Seed 1956)

De kleine prinses (A Little Princess 1986 en 1995)

De geheime tuin (The Secret Garden 1975 en 1993)

Het betoverde land achter de kleerkast (The Lion, the Witch and the Wardrobe 2003)

Te herlezen:

Bloemen op Zolder (Flowers in the Attic 1987)

Carrie (Carrie 1976) mee bezig

Nog te lezen:

De koekoekskinderen (Village of the Damned 1960)

Het witte paardje (The Secret of Moonacre 2008)

Die ik nog graag wil hebben:

Ronja de Roversdochter (Ronja Rovardotter 1984)

The Turn of the Screw (The Innocents 1961)

In Film > Overige films > Ik zoek de titel van een verfilmd boek:

Ik ben op zoek naar een titel van een boek waarvan ik weet dat er een film van is gemaakt. Volgens mij een (tv?)film uit de jaren 80. Het verhaal gaat over een bijzondere diamant die in een museum in (ik dacht) Amsterdam wordt tentoongesteld. De diamant wordt gestolen door een vrouw (actrice met lang donker haar). Wie zegt dit iets?

Poppetjeblauw

eRCee

• 13380 berichten
  • 1936 stemmen

Bij Tonio:

devel-hunt schreef:

Een riskante onderneming om zo'n boek te verfilmen, [...]

Lijkt me niet. Gezien het succes van het boek was binnenlands succes qua bezoekersaantallen min of meer gegarandeerd. Een eigen script schrijven is veel riskanter.

Allepinie

• 125 berichten
  • 317 stemmen

eRCee schreef:

Gezien het succes van het boek was binnenlands succes qua bezoekersaantallen min of meer gegarandeerd. Een eigen script schrijven is veel riskanter.

Ja tuurlijk, daarom was "Knielen op een bed violen" ook zo'n succes...

eRCee

• 13380 berichten
  • 1936 stemmen

Ik weet niet of je ironisch bent, maar inderdaad: 50.000 bezoekers in de eerste week en totaal meer dan 200.000 (bij een matige beoordeling).

devel-hunt

• 45 berichten
  • 246 stemmen

eRCee schreef:

Bij Tonio:

(quote)

Lijkt me niet. Gezien het succes van het boek was binnenlands succes qua bezoekersaantallen min of meer gegarandeerd. Een eigen script schrijven is veel riskanter.

Niet als het boek zo goed en persoonlijk is geschreven dat de film alleen maar tegen kan vallen, een slap aftreksel is geworden van zo'n boek. Dat is met Tonio gelukkig niet het geval geworden. Een waardige verfilming van een heel persoonlijk boek. Het had gemakkelijk potsierlijk of over sentimenteel kunnen worden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.