menu

Film / Algemeen / Onderwerpen voor films

zoeken in:
gimli f
Ik start maar weer eens een nieuw forum-onderwerp, en nu voor leuke onderwerpen voor (eventueel toekomstige) films.
Ik bedoel dit keer dus geen boekverfilming. Neen, hier mogen wij ons uitleven in een flinke brainstormsessie over dingen die ons interesseren als onderwerp...
Wie weet kijkt er stiekem wel een regisseur of producer mee, op zoek naar een goed idee, dus je weet maar nooit.

Wat willen wij ooit verfilmd zien, welke gebeurtenis of persoon, of voor mijn part welk landschap?

Ik geef maar eens het goede voorbeeld met deze bescheiden bijdrage:

-een film over het leven van Vincent van Gogh
Dit jaar is het zijn 150e geboortejaar. Dat had een goede aanleiding kunnen zijn, maar ja...
-een film over de Watersnoodramp '53
Dit jaar heeft De Ramp 50 jaar geleden plaatsgevonden. Dat had een mooie aanleiding kunnen zijn, maar ja...
-een film over het leven van en de daden van opper-Zeeuw Micheil Adriaansz. De Ruyter, die toch veel voor de Nederlanden heeft betekend in zijn nimmer aflatende strijd tegen die immer vervloekte Engelsen, en ons zelfs van een bijna-nederlaag heeft verhoed...
-films over leven en dood, reilen en zeilen van b.v. Jheronymus Bosch, de 80-jarige Oorlog, Rembrandt (is daar trouwens niet een Franse film van, ofzo?) en andere historische mijlpalen/ figuren.

Nog meer onderwerpen?

kappeuter (crew)
gimli f schreef:-een film over de Watersnoodramp '53
Dit jaar heeft De Ramp 50 jaar geleden plaatsgevonden. Dat had een mooie aanleiding kunnen zijn, maar ja...

Tadaaaaaa: De Ramp

Een biografisch-achtige film over één van de piloten die in de Twin Towers vlogen.
Wat ging er allemaal door hun hoofd?

kappeuter (crew)
Allaaaaaah

Herald
EmDee schreef:

Een biografisch-achtige film over één van de piloten die in de Twin Towers vlogen.
Wat ging er allemaal door hun hoofd?

stukken glas, staal en misschien een stuurknuppel?

Bij het tikken van mijn bericht had ik al verwacht dat iemand met zo'n soort antwoord zou komen.

GerwinF
Herald schreef:
(quote)

stukken glas, staal en misschien een stuurknuppel?

Hahaha. Ik verslik me bijna in mn warme chocomelk!

een serieuze, erg sceptische film over het leven van Jezus Christus

(als hij niet de zoon van God was moet het dus een geesterlijk gestoorde of aandachtgeile man geweest zijn, als ie echt bestond, lijkt me...)

Interessante kijk Jordy.

kappeuter (crew)
Jordy schreef:

geesterlijk gestoorde

geestige spelling

ehm ja het was een grap, geen typo

Herald
Jordy schreef:

Saddam en Osama als executive producers?

[reactie op bericht van gimli_f]
Ik denk dat de meeste makkelijk-te-verfilmen onderwerpen onderhand allemaal al wel een keer aan de beurt geweest zijn, de meest makkelijke zelfs verdronken in de cliches. Wie tegenwoordig nog een echt originele film wil maken, zal zich vooral moeten onderscheiden via de uitwerking vermoed ik, niet via het thema.

Historische figuren leiden in het overgrote deel van de gevallen niet tot de meest boeiende films (een aantal zeer beroemde uitzonderingen daargelaten dus), daar de mogelijkheid tot verrassende wendingen niet bestaat (of je moet historisch inaccurate films gaan maken, maar dan heeft het niet zoveel met de historische figuur in kwestie te maken) - en de rampenfilm is een morsdood genre.

Over Van Gogh, die je toevallig noemt, is al een keer een film gemaakt overigens, namelijk Lust for Life, met Kirk Douglas in de hoofdrol.

Er is ook nog een andere (nieuwere) film over Van Gogh. Hij is voornamelijk bekend geworden om het feit dat de oudste actrice aller tijden (dacht 115 jaar) er in meespeeld.

gimli f
De Ramp is een docu, geen film.
Ik begrijp wel dat een beetje realistische film over een giga-overstroming op zijn zachst gezegd niet echt goedkoop gaat uitvallen...

Lust for life moest ik maar eens in de gaten houden dan.

Verder zie ik films over b.v. Mohammed Atta best wel zitten trouwens...

Zoiets als het geweldige The day of the Jackal, maar dan met een Oosters en religieus tintje, en een beetje in docu-stijl gemaakt... kom maar op!

kappeuter (crew)
gimli f schreef:

De Ramp is een docu, geen film.

De Ramp is een documentaire ja, dat is het genre. Maar het is nog steeds film.

Queto Yurlunyur schreef:
[reactie op bericht van gimli_f]

Over Van Gogh, die je toevallig noemt, is al een keer een film gemaakt overigens, namelijk Lust for Life, met Kirk Douglas in de hoofdrol.

nu zaterdag te zien op VTM om 14u45

Komt er niet een Nederlandse film over de Watersnoodramp?

En Lust for Life mag men op een der Nederlandse zenders wel draaien binnenkort, in het kader van 150 jaar geboortejaar Van Gogh!

Jordy schreef:

(als hij niet de zoon van God was moet het dus een geesterlijk gestoorde of aandachtgeile man geweest zijn, als ie echt bestond, lijkt me...)

Aandachtsgeil, hoe bedoel je?
Over water lopen kan toch iedereen...

Geestelijk gestoord?
Interessantere kijk op deze materie...

Devorzhum schreef:

Aandachtsgeil, hoe bedoel je?
Over water lopen kan toch iedereen...

Volgens mij kan iedereen wel over een plasje water lopen .

tovenaar
Ik wil erg graag een film maken over iemand bij wie zijn evenwichtsorgaan operatief verwijderd is. Lijkt me cool

tovenaar schreef:

Ik wil erg graag een film maken over iemand bij wie zijn evenwichtsorgaan operatief verwijderd is. Lijkt me cool

You're evil :evil

Nog meer onderwerpen?

Rembrandt en van Gogh zijn al een paar keer verfilmd. De Ramp zit er aan te komen. Nijenhuis en co. (De Storm)

Jordy schreef:

Verhoevens droom is al jaren: Jesus the man

Onzin, natuurlijk.

Nou ja goed ik speculeer ook maar wat, maar dat zou ik dus leuk vinden aan een sceptische film over het leven van Jezus: het wordt dus een film over iemand die denkt dat ie de zoon van god is... of dat komt door grootheidswaanzin, aandachtsgeilheid of doordat ie gestoord is, of wat dan ook... dat zou leuk zijn om in een film te zien

Uh, Life of Brian nog niet gezien?

Ik denk dat Jordy meer een serieuze film bedoelt.

In Film > Algemeen > wat voor soort film mis jij nog?:

Ik een goede film over prison gangs(Aryan Brotherhood ,Black Guerilla Family, Mexican Mafia) Intressant wereldtje...
Blood in blood out vind ik geen goede film over dit wereldtje.

*een film over de Ms-13 lijkt me ook boeiend.

Misschien is El Padrino wat voor je?

veron35
Klinkt wel als iets voor mij! Ga ik denk ik overmorgen kopen. De cover altijd links laten liggen, maar voor 1,50 klinkt dit toch wel leuk.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:17 uur

geplaatst: vandaag om 22:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.