• 155.381 films
  • 9.292 series
  • 27.638 seizoenen
  • 604.195 acteurs
  • 346.017 gebruikers
  • 8.758.651 stemmen

Inspiratie van Tolkien, Lucas en andere fantasy

zoeken in:

Stephan

• 7747 berichten
  • 1356 stemmen

Ach... uiteindelijk is het allemaal Wagner...

Voor alle Star wars fans: Lees deze maar eens!

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

(behoorlijk offtopic, maar ik wil toch even reageren op deze link)

Ik weet bar weinig van Wagner en zijn Ring der Nibelungen af, maar wat in dat artikel wordt beweerd schijnt mij op veel punten tamelijk onwaarschijnlijk toe. Ten eerste wordt de scope van Star Wars vreselijk overschat: pas na het succes van de eerste film ontstonden plannen om een lange serie te maken, en bovendien zijn IV-V-VI een op zichzelf staande serie, die prima zonder de recente delen bekeken kunnen worden. Ook zou je - als je als het geheel willen zien - toch nog altijd eerst IV-V-VI moeten kijken en dan pas de eerste drie delen; in volgorde I--VI heeft het misschien zijn chronologie mee, maar de eerste delen zijn moeilijk te volgen, laat staan te apprecieren, zonder de kennis van de latere delen. Ook worden enkele verrassende wendingen uit IV en V in de recente toevoegingen als geaccepteerd beschouwd.

De overeenkomsten die ze verder noemen zijn waarschijnlijk een combinatie van intentie van de kant van Lucas (Star Wars bevat sowieso veel allusies, dus een of meerdere paralellen met der Ring der Nibelungen is niet ondenkbaar) en te ver doorzoeken naar gelijkenissen (met name bij de rol die aan de Death Star en aan Vader's helm wordt toegeschreven zet ik mijn vraagtekens).

Stephan

• 7747 berichten
  • 1356 stemmen

Ik vond de gelijkenissen erg verdacht. Overigens niets mis met het her-interpreteren van oud werk. Uiteindelijk zijn alle dramatisch gegevens terug te leiden naar een handjevol. (Was Plato het niet die er 39 kon verzinnen?)

Mythologie is gewoon de bron van alle moderne verhalen.

Ik zie Lucas toch echt niet die boeken schrijven zonder door iets geïnspireerd te zijn. Dat geld uiteraard ook voor Tolkien en de schrijver(s) van Willow... om maar weer on-topic te komen.

(Was overigens niet onlangs in het nieuws dat er nog een veel ouder manuscript lag waar Tolkien uit geput heeft?)

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3086 stemmen

Ik d8 dat Tolkien Beowulf als inspiratie had, en daar is laatst nog iets van gevonden. Een of andere beschouwing of zo van Tolkien over Beowulf.

Stephan

• 7747 berichten
  • 1356 stemmen

Thats the one...

Jordy

• 22563 berichten
  • 2952 stemmen

even kopieren...

StuF

• 190 berichten
  • 548 stemmen

Through this essay, Tolkien not only demonstrated an erudite understanding of Beowulf, but also clearly revealed just how much he cherished it. Knowing it intimately as he must have, it is not surprising then to learn that Tolkien's imagined world of Arda owes something of it's creation to Beowulf, if only to fertilise a burgeoning imagination destined to blossom. Tolkien himself acknowledged that:

'Beowulf is among my most valued sources ...'

StuF

• 190 berichten
  • 548 stemmen

as Tolkien's Silmarillion is one of mine

EmDee

• 7194 berichten
  • 1417 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

pas na het succes van de eerste film ontstonden plannen om een lange serie te maken.

Weet je dat zeker Q? Volgens mij zit het nl anders. Er bestond direct al een 9-delige serie in de planning die ook in boekvorm is verschenen.
Ook zou je toch nog altijd eerst IV-V-VI moeten kijken en dan pas de eerste drie delen; in volgorde I--VI heeft het misschien zijn chronologie mee, maar de eerste delen zijn moeilijk te volgen, laat staan te apprecieren, zonder de kennis van de latere delen.
Hier ben ik t zeker niet mee eens. Het is toch echt wel een opvolgend verhaal.
Ook worden enkele verrassende wendingen uit IV en V in de recente toevoegingen als geaccepteerd beschouwd.
Zoals?

Elora Danan

• 30 berichten
  • 20 stemmen

Ik heb dus van Lucas en Claremont de Shadow-trilogie gelezen (het vervolg op Willow) en de overeenkomsten met Lord of the Rings zijn echt onmiskenbaar. Die mannen hebben ongetwijfeld ook LOTR gelezen. Ik vraag me dus af; WAAROM hebben ze dan weer een verhaal geschreven wat dezelfde basis heeft? Het enige wat ik me hierbij kan voorstellen is dat ze LOTR wel oke vonden, maar dat het in HUN fantasie anders vormgegeven had moeten worden.

Maar dit vind ik wel een interessant punt om uit te zoeken. Ik stuur Chris C. wel effe een mailtje

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.