- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Lord of the Rings - symboliek - diepgaande betekenis?
Lord of the Rings - symboliek - diepgaande betekenis?
L. luchtloper
-
- 857 berichten
- 0 stemmen
Lang geleden heb ik op NGC een documentaire gezien van de LOTR films. Waar de opnames gemaakt zijn en waar Tolkien door geïnspireerd was of mogelijk geïnspireerd door was, toen hij de boeken schreef.
Wat ik me daar van kan herinneren was dat Tolkien onder andere geïnspireerd was door de WOII door de veroveringszucht van de nazi's, uitgebeeld in de vorm van Orks, Uruk-Hai en natuurlijk Sauron en Sarumon. Verder werd er een link gevonden tussen een Amerikaanse bergbeklimmer uit die tijd en zijn metgezel en gids, een mongool (Mongolië). Dit stond voor de tocht van Frodo en Sam. Dit waren van die elementen waar Tolkien mogelijk zijn inspiratie vandaan had.
Persoonlijk houd ik van films met symboliek. Ik kijk op dezelfde wijze naar de nieuwe en oude star wars films, en geloof het of niet, die zijn ook geïnspireerd door politiek, religie, levensbeschouwingen, vragen des levens etc.
Bij LOTR zijn me ook dingen opgevallen die misschien wijzen op een diepgaandere symboliek.
Als ik het verhaal rondom de ring zelf zie, dan moet ik altijd denken aan de mythe/legende van de Heilige Graal. Een heilige kelk met onbegrensde kracht, waar ridders, tot aan deze tijd hebzuchterig op zoek naar zijn. Een Heilige Graal obsessie.
Is daar een connectie mee?
Of is de Ring nog abstracter en staat dit voor de lust naar macht in de moderne maatschappij die mensen opslokt?
Verder laat me het verbond van de verschillende koninkrijken van LOTR, denken aan bijvoorbeeld de NAVO, een militair verbond dat samen het kwaad bestrijdt, indien een van de leden aangevallen wordt.
Daarnaast vind ik het opvallend dat ze Sauron, de geest van Sauron afbeelden in de vorm van een almachtig oog. Heeft dit een connectie met het alziend oog van de Illuminati?
Dit zijn van die dingen die door mijn hoofd spoken, is er een connectie of inspiratie mee, of is dit allemaal 'toeval'
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Nja, Tolkien heeft in WO 1 gevochten dus hij stond alvast niet onbevooroordeeld tegenover de hele west/oost-relatie (maar wie wel in die tijd), wat je duidelijk terugziet in de windstreken waar de goede en slechte volkeren vandaan komen.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Als je werkt met universele thema's is er snel een link te vinden met andere verhalen, maar ik denk niet dat het echt bewust is. Het beeld van een allesziend oog is vrij snel bedacht en hoeft niet per sé geïnpsireerd te zijn op iets, en een oorlog tussen een kwade heerser en een volk dat vecht voor de vrijheid is nu ook niet meteen uniek. Maar het feit dat je zoveel verbanden kunt zien tussen dit verhaal en andere is er ook wel de charme van natuurlijk, en iedereen kan er in zien wat hij wilt.
Vaak wordt trouwens ook de link getrokken met Tolkiens bezorgdheid over de toekomst van het milieu en zijn wat conservatieve afkeer van de moderne industrie (hij was niet voor niet een Middeleeuwen-adept, en de arts and crafts beweging in Engeland kon hem best charmeren ) Dat zit ook in de boeken, met name het hele verhaal rond Saruman en de enten zou voor een stuk daarover gaan. Vooral in de film is dat heel goed uitgebeeld trouwens.
lordsnoopy
-
- 2949 berichten
- 2216 stemmen
Fantasy is natuurlijk ook een genre met veel symboliek erin.
Als je Tolkiens werk bestudeert zul je vele dingen tegenkomen die hij zelf heeft onderzocht. Klein voorbeeldje:
Gandalf: Letterlijk: ‘magiër-elf’. Je kunt Gandalf in het Oud-Noors ontleden in gand-alfr of in gandr-alf. De uitgang betekent elf of wit. Gand betekent magische kracht of de macht van Gand, wat astraal reizen was. En Gandr verwijst naar een toverstaf, het wapen van een tovenaar. Als je deze vertalingen bekijkt heb je: elf-magiër, witte staf en witte magiër. Alle drie de betekenissen hebben betrekking op Gandalf: hij is een witte magiër die dicht bij de elfen staat.
En dat is nog maar één naam.
Ieder object, wezen, kleur e.d. heeft zo zijn eigen betekenis binnen Fantasy verhalen en Tolkien heeft daar dan ook gebruik van gemaakt.
Al denk ik eerder dat LOTR "simpele" symboliek* heeft dan echt een diepgaande betekenis / vergelijkingen zoals connecties met bijvoorbeeld de Heilige Graal.
* Met simpele symboliek bedoel ik betekenissen van namen en bijvoorbeeld connecties als een ring met gebondenheid.
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Wat ik me daar van kan herinneren was dat Tolkien onder andere geïnspireerd was door de WOII
Dat heeft ie toch zelf altijd ontkend?
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Although critics have seen in The Lord of the Rings allegoric allusions to World War II, Tolkien repeatedly rejected all this kind of explanations.
...
In his forword to the work Tolkien expressed his dislike of allegory: "As for any inner meaning or 'message', it has in the intention of the author none. It is neither allegorical nor topical... It was written long before the foreshadow of 1939 had yet become a threat of inevitable disaster, and from that point the story would have developed along essentially the same lines, if that disaster had been averted."