- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Doet de titel van een film ertoe?
Doet de titel van een film ertoe?

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Vind je het persoonlijk belangrijk of de film een mooie titel heeft, of het de lading dekt, moet het intrigerend zijn, zal je een film bekijken vanwege de titel of doet het er niet toe ?
Ik vind het altijd leuk als de titel wat doordacht is en met een intertekstuele knipoog of naar slechts een klein maar belangrijk aspect van de film verwijst.
Maar zelden laat ik me leiden door een titel, vooral let ik op regisseur, acteurs en thema van een film...

kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Mij maakt het niet uit hoe een film heet, had stalker, jantje geheten vond ik hem nog steeds goed.

Goodfella_90
-
- 10395 berichten
- 2470 stemmen
Alhoewel ik het absoluut niet belangrijk vind kan ik passende titels vaak wel waarderen. Titels als "The ..." zijn toch wel een beetje not done, alhoewel ik bijvoorbeeld The Birds wel een prima titel vind dankzij de klassieke status van deze titel.

P8rb
-
- 10773 berichten
- 1769 stemmen
heel soms denk ik als een titel nogal "saai" is dat het niks wordt dat had ik bij Ronin, dat vond ik klinken alsof de film maar niks is maar uiteindelijk was hij juist leuk. of dat een titel juist heel leuk/mysterieus klinkt dat het een heel leuke film is, maar dat is altijd anders. op titels let ik dus niet meer.

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Alhoewel ik het absoluut niet belangrijk vind kan ik passende titels vaak wel waarderen. Titels als "The ..." zijn toch wel een beetje not done, alhoewel ik bijvoorbeeld The Birds wel een prima titel vind dankzij de klassieke status van deze titel.
"Godfather" dus?

Knisper
-
- 12985 berichten
- 1240 stemmen
Met Fight Club en My Summer of Love staan er al twee lelijke titels in mijn top 3. Maakt uiteindelijk weinig uit dus.

Goodfella_90
-
- 10395 berichten
- 2470 stemmen
"Godfather" dus?
Valt onder de uitzonderingen van het soort the birds.

maxcomthrilla
-
- 15552 berichten
- 2701 stemmen
In 1ste instantie wel. Een aansprekende titel wekt interesse. Een lelijke titel zoals: Akira, De Jurk of Ikiru doet mijzelf de film in 1ste instantie afstompen.

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
In 1ste instantie wel. Een aansprekende titel wekt interesse. Een lelijke titel zoals: Akira, De Jurk of Ikiru doet mijzelf de film in 1ste instantie afstompen.
Akira en Ikiru zijn toch prachtige woorden !!!

Daas
-
- 71 berichten
- 97 stemmen
Meestal is de titel gewoon het uithangbord van de film, het geeft je in ieder geval een heel vaag beeld wat je kan verwachten ('Dude, where's my car' komt niet over als een ontroerend drama)...
Maar al teveel waarde moet er niet aan gehecht worden. David Lynch verklaarde laatst de titel van zijn nieuwste film 'INLAND EMPIRE' (meneer Lynch schijnt te vinden dat de titel met hoofdletters geschreven moet worden ): hij vond de twee woorden gewoon prachtig...
Sommige titels vind ik echter nergens op slaan:
Assasination of Jesse James...
Niet alleen vertelt de titel teveel, ook is hij simpelweg te lang in mijn ogen...

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Sommige titels vind ik echter nergens op slaan:
Assasination of Jesse James...
Niet alleen vertelt de titel teveel, ook is hij simpelweg te lang in mijn ogen...
Ik weet het niet, omdat ik deadwood zag vind ik deze bepaalde titel eigenlijk net wel cool. Diegenen die die grote revolver op laffe wijze doodden werden altijd als 'the coward...' genoemd. Deze uitgebreide titel geeft direct een hele sfeer weer van revolte nadat zo'n volksheld werd vermoord. Zie het als een krantenkop en de daaropvolgende lynchpartij...

606
-
- 23754 berichten
- 11718 stemmen
niet alle titels doen er toe sommige klinken gewoon leuk en andere zeggen specifiek echt iets over de film noem bijv hellraiser klopt precies met de film en klinkt ook stoer.
sommige titels komen ook in de film terug en dat vind ik dan ook weer erg grappig.

Daas
-
- 71 berichten
- 97 stemmen
Ik weet het niet, omdat ik deadwood zag vind ik deze bepaalde titel eigenlijk net wel cool. Diegenen die die grote revolver op laffe wijze doodden werden altijd als 'the coward...' genoemd. Deze uitgebreide titel geeft direct een hele sfeer weer van revolte nadat zo'n volksheld werd vermoord. Zie het als een krantenkop en de daaropvolgende lynchpartij...
Ach ik kan er niet helemaal over oordelen omdat ik de film nog niet heb gezien, maar die sfeer proef je vanzelf wel tijdens het kijken van de film, i.m.o. is de titel daar niet voor...