• 12.686 nieuwsartikelen
  • 167.990 films
  • 10.906 series
  • 31.287 seizoenen
  • 626.428 acteurs
  • 195.683 gebruikers
  • 9.160.729 stemmen

Nello, Remi, Marcelino en Oliver

zoeken in:

Film Pegasus (moderator films)

• 30696 berichten
  • 5299 stemmen

Noem het de 4 'vergeten' weeskinderen. Ondanks hun vooral literaire bekendheid, zijn ze niet echt bekend of populair hier op moviemeter of algemeen in de Lage Landen. Een overzicht:

Oliver (Twist):

De bekendste versies moeten het stellen met nog geen 90 stemmen: Oliver! uit '68 die 5 Oscars won, en nog 6 verdere nominaties kreeg, de Disneyversie Oliver & Co (nochtans een Disneyclassic) en de remake van Polanski in 2005. Verdere verfilmingen hebben amper een handvol stemmen, terwijl er toch bekende acteurs meedoen zoals Tim Curry in de jaren '80.

Remi:

Iedereen kent wel Remi van 'Alleen op de wereld'. Nochtans kunnen we nog altijd niet genieten van een film of tv-serie in Europa. Wel een Japanse tekenfilm (0 stemmen op deze site) en een Franse film uit '58 met enkel 16 stemmen. Ik herinner me nog een tekenfilmserie vroeger, maar die kwam ook uit Japan. Geen grote film of kwalitatieve serie in eigen land. En weinig erkenning voor de Japanse versies, want slecht waren die zeker niet.

Nello (dog of flanders):

Japanners komen nog altijd naar Antwerpen en deelgemeente Hoboken om er het verhaal te volgen van Nello en Patrache. Er is een Amerikaanse film (3 stemmen) uit 1960 en een remake uit 1999 met 2 stemmen. Bekendste is nog de Japanse tekenfilm met 8 stemmen. Gisteren gave ze een fragment op de Belgische tv en het lijkt me wel enorm mooi. Wereldberoemd in Japan, helaas vergeten in België zelf...

Marcelino (pan y vino):

De hele mooie versie uit 1955 is emotioneel enorm sterk. Het verhaal is zeer populair en bekend in eigen land, maar kan het hier niet verkocht krijgen. Alhoewel het vroeger jaarlijks met pasen op tv verscheen. Door het succes kwam er een remake in 1999. Weerom niet aangeslagen hier.

Wie kent deze verhalen, heeft er al een film of serie van gevinden en vind ook dat het tijd is voor wat erkenning van deze 4 weeskinderen?

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Heb de eerste en de laatste als kind gezien en heb van beide genoten. Maar ik kan er me te weinig van herinneren om er een deftig commentaar op te geven.

En wat die derde betreft: ik woon zelf in Hoboken

neo

• 15411 berichten
  • 9694 stemmen

Film Pegasus schreef:

Iedereen kent wel Remi van 'Alleen op de wereld'.

Ik anders niet. De rest eigenlijk ook nog nooit van gehoord. Oliver Twist natuurlijk wel en is voor mijn gevoel de overbekende eend in dit rijtje. Begrijp niet echt wat die er tussen doet.

• 30696 berichten
  • 5299 stemmen

Nochtans heeft die overbekende Oliver niet veel stemmen. Ik zeg ook dat hij overbekend is, maar blijkbaar niet zijn films... De andere 3 kennen (in het buitenland) een evengrote populariteit. Japanners komen helemaal naar het kleine België voor het verhaal van Nello. En Alleen op de wereld van Hector Malot hoort tot de wereldklassiekers, op eenzelfde niveau als Oliver Twist.

kappeuter (crew films)

• 74069 berichten
  • 5900 stemmen

Remi en Oliver Twist zijn bekende figuren.

Marcelino Pan Y Vino geniet steeds meer bekendheid dankzij de pakketservice.

De Oliver Twist van Polanski gaf ik 4 sterren. Marcelino Pan Y Vino 3,5 sterren.

• 30696 berichten
  • 5299 stemmen

In september gaat de film Dog of Flanders in premiere in UGC. Dat is het verhaal van Nello & Patrache. Ook zijn er enkele voorstellingen zelf in de Onze Lieve Vrouwkathedraal te Antwerpen waar een deel van het verhaal zich afspeelt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.