menu

Film / Algemeen / Verbod op films met rokende filmsterren

zoeken in:
geplaatst:
Geloof ik graag, maar daar gaat het hier toch niet om? Het is een kwestie van artistieke vrijheid. Als ik een film schrijf en wil dat een personage rookt, hoeft niemand mij te komen zeggen dat dat niet mag. Je bent toch een filmmaker, geen ambassadeur van de volksgezondheid...

geplaatst:
Splinters schreef:
Voor iedere peuk die op het doek is opgestoken is betaald. En dik ook. Lijkt mij niet heel geinig, tenzij je aandeelhouder van bent.
Jim Jarmusch zou het wel willen, maar neen. Dat is niet het geval.

NRT
geplaatst:
Splinters schreef:
(quote)

Terras. Speeltuin. Je kent de situaties vast wel.

Op het terras mag je gewoon roken. Ik snap dus niet dat je dan iemand aanspreekt.

geplaatst:
goongumpa schreef:
Geloof ik graag, maar daar gaat het hier toch niet om? Het is een kwestie van artistieke vrijheid. Als ik een film schrijf en wil dat een personage rookt, hoeft niemand mij te komen zeggen dat dat niet mag. Je bent toch een filmmaker, geen ambassadeur van de volksgezondheid...

Wat jij zegt. Je zou geen film meer kunnen maken van een karakter dat ongezond leeft. En daar valt een hoop onder.

geplaatst:
mikey schreef:
(quote)

(afbeelding)

Precies. Hoeveel 'badguys' roken er niet in de wereld van de film?

geplaatst:
Westerns mogen straks dan ook niet meer: naast dat daarin gerookt wordt, worden indianen voornamelijk onderdrukt en zijn de bad-guys, ze worden meestal vertolkt door blanke acteurs, en er wordt in gereden op paarden zonder de heilige helm op...

geplaatst:
Graag nog even de tekst van Netflix nalezen jongens.

geplaatst:
goongumpa schreef:

Dan zorgt de filmmaker in kwestie maar voor volledige financiële transparantie. Doet hij dat niet dan heeft hij de schijn zwaar tegen, en mag men doorzagen en speculeren tot men een ons weegt over zijn financiële belangen. Geeft men openheid van zaken dan staat het hem/haar wat mij betreft vrij om gratis en voor niets voor lakei van te spelen.

geplaatst:
Dus niet roken, niet iemand spelen van andere geaardheid, gender of kleur, niet vloeken, geen bloot (in ieder geval geen mannen of kinderen), geen te masculine mannen, geen trashy vrouwen, tja volgens mij is de politieke correctheid een beetje doorgeslagen in Hollywood...

goongumpa schreef:

Verder wil ik nog aangeven dat roken op film 1. narratieve waarde kan hebben (als een personage rookt, vertelt dat iets over hem/haar) 2. esthetische waarde (rook op beeld is mooi) en 3. het een acteur kan helpen bij zijn performance om iets om handen te hebben (counter-action). En dan is er ook nog de kwestie van historische correctheid. Kan je je al een '30 nachtclub zonder rook voorstellen?
Genoeg redenen om een personage te laten roken dus. En zo'n vape-ding vertelt weer iets heel anders.

Saai zomeravondje. Tijd voor een bump. Moraal vh het verhaal is dat het allemaal heel mooi is. Kunst enzo, wat zeg ik, het is bijna romantiek. Quizzvraag: wie oh wie zou dat gegeven heel mooi vinden?

Splinters schreef:
(quote)

Saai zomeravondje. Tijd voor een bump. Moraal vh het verhaal is dat het allemaal heel mooi is. Kunst enzo, wat zeg ik, het is bijna romantiek. Quizzvraag: wie oh wie zou dat gegeven heel mooi vinden?
Ben jij toevallig marketeer of recruiter voor Marlboro of Philip Morris? Want door dit soort berichten krijg ik heel erg de neiging te gaan roken dan wel bij een tabakproducent te solliciteren.

Apollinisch schreef:
(quote)
Ben jij toevallig marketeer of recruiter voor Marlboro of Philip Morris? Want door dit soort berichten krijg ik heel erg de neiging te gaan roken dan wel bij een tabakproducent te solliciteren.

Indien werkzaam voor had ik het wel geweten, ja. Er speelt echter nog een geweten, ouwe romanticus.

Zou jij als regisseur trouwens geld weigeren van mensen die in essentie niet zo romantisch zijn maar wel geld willen verdienen?

Splinters schreef:
Zou jij als regisseur trouwens geld weigeren van mensen die in essentie niet zo romantisch zijn maar wel geld willen verdienen?
Denk het niet. En in een goede bui zou ik met dat geld nog in m'n artistiek product investeren ook!

Apollinisch schreef:
(quote)
Denk het niet. En in een goede bui zou ik met dat geld nog in m'n artistiek product investeren ook!

In ieder geval eerlijk. Ik wil dat dat stopt. That's all.

kappeuter (crew)
Opgaan in rook: zien paffen, doet paffen? | RTL Nieuws

RTL Nieuws schreef:
Van Mad Men tot Stranger Things tot de nieuwste Tarantino-film: er wordt heel wat weg gepaft in films en series. Iets waarop Netflix onlangs nog is aangesproken: het zou roken maar normaliseren. Is dat zo, en zo ja, moet het dan worden aangepakt?

Zojuist Green Book gezien (2018). Het personage gespeeld door Viggo Mortensen heeft bijna de hele tijd een sigaret in z'n mond en eet de hele dag door ongezond voedsel.
Dus het komt gelukkig nog wel voor..

Ik moet zeggen dat het mij als ex-roker niet opvalt en ook nooit doet verlangen er een op te steken, wanneer ik het in een film zie. Misschien verschilt dat per persoon; eigen ervaringen zijn lang niet altijd representatief voor hoe iets maatschappijbreed gaat.

Misschien scheelt het dat jij het verderfelijke goedje reeds kent en de stoerheid er voor jou af is.

Kan, maar ze noemen in dat artikeltje specifiek dat het ook ex-rokers het moeilijk zou maken. Tijdens de eerste paar maanden nadat ik gestopt was, was ik daar wel gevoelig voor met wellicht hier en daar nog een incidenteel verlangen het eerste jaar, maar daarna niets meer hoor. Hoogstens als we op een zonnige middag buiten zitten en iemand puft aan wat eruit ziet als een echt goede sigaar, dat ik heel even denk: hmmm dat ziet er wel ontspannend uit...

Maar bij een film valt het me nooit heel erg op, als ik eerlijk ben.

Jij hebt meerdere pogingen om te stoppen toch zien mislukken? Hoe kan dat als alles zo makkelijk gaat en er verder nauwelijks verleiding is? Volgens mij vergeten mensen na verloop van tijd hoe lastig stoppen is. Na tig jaar heb je makkelijk praten (geldt overigens ook voor mij).

martijn011 schreef:
Zojuist Green Book gezien (2018). Het personage gespeeld door Viggo Mortensen heeft bijna de hele tijd een sigaret in z'n mond

Tijd dus om die regisseur belachelijk te maken en te schandpalen.

martijn011 schreef:
Zojuist Green Book gezien (2018). Het personage gespeeld door Viggo Mortensen heeft bijna de hele tijd een sigaret in z'n mond en eet de hele dag door ongezond voedsel.
Splinters schreef:
Wat een onzin. Jullie moraalriddertjes moeten eens leren dat er een verschil is tussen een regisseur en zijn personages.

goongumpa schreef:
(quote)
Wat een onzin. Jullie moraalriddertjes moeten eens leren dat er een verschil is tussen een regisseur en zijn personages.

Waar ik wel of geen onderscheid in maak bepaal ik zelf wel. Net zoals ik zelf bepaal waarvoor ik wel of juist geen respect heb. Ik heb je enige weken geleden trouwens wat vragen gesteld. Geef daar maar eens antwoord op.

Ik heb geen idee waar je het over hebt.

goongumpa schreef:
Ik heb geen idee waar je het over hebt.

Laat maar, aanvullende vragen had ik gesteld maar weer verwijderd.

Splinters schreef:
Jij hebt meerdere pogingen om te stoppen toch zien mislukken? Hoe kan dat als alles zo makkelijk gaat en er verder nauwelijks verleiding is? Volgens mij vergeten mensen na verloop van tijd hoe lastig stoppen is. Na tig jaar heb je makkelijk praten (geldt overigens ook voor mij).
ik ben niet vergeten hoe lastig het was om te stoppen, het is minstens 5 keer mislukt. Misschien wel meer.

Ik kan me herinneren dat ik tijdens een van die pogingen zowat stuk ging omdat Amelie zich voor een deel afspeelde in een café oid waar een balie vol sigaretten hing. Maar daar had ik echt niet heel lang last van, dat zulks zien me ernaar deed snakken. Dat hield toch echt wel op. Maar nogmaals, dat weerspreekt niets in het artikel, het is slechts mijn ervaring.

Splinters schreef:
(quote)

Ik ben zelf geen roker maar kan me er niet aan ergeren en ik krijg ook niet de behoefte om te gaan roken. Ik ben juist voorstander van het feit dat er gewoon gerookt, gevreten, gezopen enz. wordt in films. Er is al genoeg betutteling om ons heen waar ik me groen en geel aan erger.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:10 uur

geplaatst: vandaag om 03:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.