- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Verbod op films met rokende filmsterren
Verbod op films met rokende filmsterren
kappeuter (crew films)
-
- 73928 berichten
- 5886 stemmen
Ja maar wat is het volgende; geen drank of geen wiet meer in films?
Geen moorden meer in films. Geen films meer over terroristen of (serie)moordenaars. Geen films meer over seksuele misstanden.
Ik vind het te ver gaan.
mikey
-
- 28693 berichten
- 5059 stemmen
Ik ben het met de oproep eens. Roken in films is blijven hangen bij het beeld van de rookreclames 50 jaar geleden. Gemakzuchtig wordt de positieve beeldtaal rondom roken herhaald en gerecycleerd. Kijk daar maar eens kritisch naar.
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
True, maar waar eindigt kunst en begint sponsoring? Als een Netflix 2 keer zoveel roken toont, is de waarom vraag niet onterecht? Betaalt de tabaksindustrie daarvoor? En waar ligt dan de grens?
In een period piece moet dat gepaf wat mij betreft zeker kunnen, maar als in een Squid Game, Casa de Papel of andere eigentijdse serie continu gerookt wordt door iedereen, onder sponsoring van de tabaksindustrie, dan vind ik dat wel wat anders. Dan heeft reclame verbieden ook weinig zin, als je jongeren op die manier weet te bereiken. Lijkt me alleen wel lastig te reguleren wat wel kan en wat niet.
eRCee
-
- 13384 berichten
- 1936 stemmen
Het is een oproep, geen verbod. Net zoals ook geweld en taalgebruik in films soms wel kritisch worden benaderd. Ik denk dat er niks mis mee is als filmmakers even goed nadenken hoe en wanneer ze een sigaret gebruiken. Zijn ze een filmcliché aan het herhalen wat inhoudelijk niks toevoegt en wat eigenlijk ook weinig met de hedendaagse realiteit te maken heeft? Kom eens uit die vastgeroeste patronen, is eigenlijk de oproep.
Onderhond
-
- 87373 berichten
- 12299 stemmen
Kom eens uit die vastgeroeste patronen, is eigenlijk de oproep.
Goeie oproep! Al is "roken in films" dan wel prio 9735 ofzo.
mikey
-
- 28693 berichten
- 5059 stemmen
Ik kan meniet voorstellen dat pall mall eist dat acteurs moeten roken in netfilxfilms.
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
Ik ook niet. Wel dat ze de producer proberen geld toe te stoppen om een..... kleine aanpassing te maken. Of het gebeurt is een tweede, maar ik zie de lobbyisten daar zeker wel voor aan.
kappeuter (crew films)
-
- 73928 berichten
- 5886 stemmen
ZAP!
-
- 5219 berichten
- 3580 stemmen
Ja maar wat is het volgende; geen drank of geen wiet meer in films?
Geen moorden meer in films. Geen films meer over terroristen of (serie)moordenaars. Geen films meer over seksuele misstanden.
Ik vind het te ver gaan.
kappeuter (crew films)
-
- 73928 berichten
- 5886 stemmen
Maar er wordt toch écht gerookt in die films? En dus wordt er schade toegebracht aan mensen.
Nou poe poe, schade van één sigaret.
Het schijnt wel dat ze nepsigaretten in films gebruiken. Die zijn nicotinevrij.
#1 Prop Cigarettes For Film, Models, Actors, & Theatre – - honeyroseusa.com
ZAP!
-
- 5219 berichten
- 3580 stemmen
Nou poe poe, schade van één sigaret.
Het schijnt wel dat ze nepsigaretten in films gebruiken. Die zijn nicotinevrij.
kappeuter (crew films)
-
- 73928 berichten
- 5886 stemmen
Column Floortje Smit:
Filmsigaretten ongewenst: terecht of betuttelend? | De Volkskrant
Splinters
-
- 2382 berichten
- 1324 stemmen
Column Floortje Smit:
Filmsigaretten ongewenst: terecht of betuttelend? | De Volkskrant
Harde betaalmuur. Kun je een samenvatting geven? Een abbo op de volkskrant zit er niet in, vandaar.
kappeuter (crew films)
-
- 73928 berichten
- 5886 stemmen
Anders dan bijvoorbeeld moord of hard rijden – zaken die er voor de plot toe doen – is een sigaret immers vaak niet meer dan een accessoire, om de tijdgeest te tonen, een personage te kleuren of om simpelweg een acteur iets met zijn handen te laten doen. Een beetje creatief kan interessantere alternatieven verzinnen. Misschien zelfs geen gek idee, aangezien een nieuwere generatie mediamakers inmiddels anders kijkt naar een peuk. En dat betekent niet automatisch dat die van de morele politie dan ook geen geweld meer mag tonen, of hard rijden, of fastfood eten, of alcohol drinken.
schram101
-
- 16554 berichten
- 2130 stemmen
Gaap.
Heb net de ubersaaie serie Mare of Easttown gezien en daarin loopt Winslet continu met een vape. Dát was tenenkrommend. Blij dat Tommy Shelby gewoon peuken rookt.
mikey
-
- 28693 berichten
- 5059 stemmen
Anders dan bijvoorbeeld moord of hard rijden – zaken die er voor de plot toe doen – is een sigaret immers vaak niet meer dan een accessoire, om de tijdgeest te tonen, een personage te kleuren of om simpelweg een acteur iets met zijn handen te laten doen. Een beetje creatief kan interessantere alternatieven verzinnen. Misschien zelfs geen gek idee, aangezien een nieuwere generatie mediamakers inmiddels anders kijkt naar een peuk. En dat betekent niet automatisch dat die van de morele politie dan ook geen geweld meer mag tonen, of hard rijden, of fastfood eten, of alcohol drinken.
Splinters
-
- 2382 berichten
- 1324 stemmen
Lijkt me alleen wel lastig te reguleren wat wel kan en wat niet.
Bij netflix zijn ze zo woke als de neten. Als dat allemaal kan dan moet het stoppen met product placement vanuit de tabaksindustrie echt een eitje zijn.
Artistieke vrijheid mijn reet. Dit gaat over geld. Veel geld.
Leland Palmer
-
- 23759 berichten
- 4782 stemmen
Heb net de ubersaaie serie Mare of Easttown gezien en daarin loopt Winslet continu met een vape. Blij dat Tommy Shelby gewoon peuken rookt.
starbright boy (moderator films)
-
- 21701 berichten
- 4632 stemmen
Het is een oproep, geen verbod. .
De grens is eng dun. De anti-tabakslobby plaatst oproepen online om roken in media te melden. En op het gebied va roken is er de laatste jaren al veel verboden, ook dingen die we ons een paar jaar daarvoor nog nauwelijks konden voorstellen. En die bij de anti-tabakslobby zijn begonnen, dat is zeker wel het einddoel. Als ex-roker heeft een groot deel ervan wel mijn sympathie (zoals het verbod op tabaksverkoop in de supermarkt dat eraan komt), maar dit veel minder. Ik vind het terecht dat hoofdredactrice van linda meiden niks met vapen doet, maar ik denk dat er geen jongerentijdschrift meer is sinds pakweg 1990 die daar anders instaan. Dat is dus niks nieuws. Netflix (want dat is blijkbaar de schuldige) oproepen om na te denken over wanneer ze roken wel en niet laten zien ook. Maar elke stap die de vrijheid van de filmmakers teveel beperkt is voor mij een absolute no go. Ik zou ook weleens willen weten waar het roken bij netflix vooral gevonden is. Netflix koopt ook veel aan en voor een deel uit niet Engelstalige landen. Gaat het om eigen producties, aangekocht materiaal, period pieces, series of films, gericht op jongeren of niet. Ik denk niet heel veel anders dan mijn rokende ik jaren geleden in dit topic.
Nieuws - Nieuwe campagne: geen rookbeelden in media, series en films - tabaknee.nl
Over product placement gesproken. Ik heb het nooit zo duidelijk gezien als in de jaren 90 comedy vrienden voor het leven. Er was een seizoen waarin Ellen in elke aflevering een sigaret op stak en een pakje van een wat ongewoon merk op dat moment ook heel zichtbaar in beeld lag. Maar in die tijd werd ook in iets als Goede Tijden, Slechte tijden nog volop gerookt.
starbright boy (moderator films)
-
- 21701 berichten
- 4632 stemmen
Vandaag zag ik voor het eerst een spotje in de bios met de oproep en oh ironie dat was voor de klassieker The Thomas Crown Affair waarin zowel Steve Mcqueen als Faye Dunawaye coole mensen spelen die heel veel roken.
kappeuter (crew films)
-
- 73928 berichten
- 5886 stemmen
Splinters
-
- 2382 berichten
- 1324 stemmen
Netflix, Disney, Amazon gaan tabaksregels India aanvechten voor streaming-bronnen | MarketScreener
Die "artistieke vrijheid" mag blijkbaar wat kosten.
eRCee
-
- 13384 berichten
- 1936 stemmen
Roept bij mij dit artikel in herinnering op. Potsierlijk dat reactiepatroon: Europese bierbrouwers geschokt om Ierse plannen | Economie | NU.nl.