- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Unrated en Uncut
Unrated en Uncut
PeterIsDopie
-
- 34 berichten
- 0 stemmen
Hallo,
ik zie nog wel eens bij flims staan: Uncensored of Unrated. Ik weet wel wat uncensored betekend en unrated en ik weet ook wel wat ze met uncensored in een film bedoelen maar wat bedoelen ze precies met unrated bij een film??
is er iets anders bij deze film dan bij de gewone?? zoals uncesored wel is bij een gewone film?
of begin ik nu een beetje vaag te worden
neo
-
- 15407 berichten
- 9638 stemmen
Uncensored is zonder dat er scenes/beelden zijn uitgehaald. Unrated betekent dat er geen keuring is geweest voor de film.
PeterIsDopie
-
- 34 berichten
- 0 stemmen
ja ok maar maakt dat wat uit voor de gewone film?? dat ie unrated ofzo is?? of houdt dat gewoon in dat na die rating ze er misschien scens/beelden uit moeten weghalen?
starbright boy (moderator films)
-
- 21595 berichten
- 4578 stemmen
Even een oud topic gezocht en de naam een beetje aangepast omdat ik een discussie bij Gozu las over uncut en unrated. Even twee handige opmerkingen voor mensen die weleens extreme(re) films op DVD importeren:
Twee algemene opmerkingen: In de VS heten films unrated, in andere landen vrijwel nooit. Unrated films zijn films waarvoor geen filmkeuring is aangevraagd en zijn daardoor vrijwel altijd de uncut versies van die films. R2 DVD's worden bijna nooit unrated genoemd, ook al zijn ze uncut.
Kijk verder een beetje uit met het kopen van extreme films op Britse releases. Engeland heeft in tegenstelling tot Amerika een dwingende filmkeuring en de filmkeuring kan er films verbieden als er niet bepaalde cuts worden gemaakt. Met name oudere exploitatiefilms zijn op UK DVD heel vaak niet uncut. Kijk voor je een extreme film op een Britse DVD koopt altijd even op de site van de filmkeuring daar: http://www.bbfc.co.uk/
Zo kun je bijvoorbeeld zien dat Gozu zonder cuts op DVD is uitgebracht. Elke Britse DVD moet langs de filmkeuring.
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Bij de gemiddelde britse dvd zou ik het niet weten. Maar ik dacht dat Tartan asia extreme nooit censuur in hun releases aanbrengen.
kappeuter (crew films)
-
- 73635 berichten
- 5859 stemmen
De Nederlandse versie van Bad Santa is unrated.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
tnx Starbright voor je opheldering. Weet ik nog niks over die R1 versie, maar aangezien veel mensen toch ook de R2 release willen/hebben, wacht ik wel weer tot ze die ergens hebben.
In ieder geval bedankt voor dit weetje.
-
- 21595 berichten
- 4578 stemmen
Bij de gemiddelde britse dvd zou ik het niet weten. Maar ik dacht dat Tartan asia extreme nooit censuur in hun releases aanbrengen.
Dat zou goed kunnen (en Tartan lijkt me er principieel genoeg voor), maar dan moeten ze het principe hebben dat als het niet door de filmkeuring komt dat ze het dan niet uitbrengen. Als de Britse filmkeuring cuts eist (en dat komt voor) is het verboden om de DVD zonder cuts uit te brengen.
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Tja dat probleem is er ook met Braindead. (niet enkel de britse uitvoering) Van de tal van uitgaven blijkt er slechts 1 totaal zonder cuts te zijn. Vind dat toch erg kwalijk, breng het dan desnoods in 2 versies uit, de milde en harde versie.
-
- 21595 berichten
- 4578 stemmen
Overigens nog een handige site om uit te vinden of een bepaalde uitgave uncut is: http://www.dvdcompare.net Niet compleet, maar wel betrouwbaar en een zeer handig hulpmiddel.
Unrated op een Nederlandse DVD kan een reclamekreet zijn of betekent gewoon de unrated Amerikaanse versie, maar die krijgen we vaak sowieso al.
sinterklaas
-
- 11663 berichten
- 3235 stemmen
Hoe zit het trouwens met de Engelse versie van Spetters? Is die ook gecensureerd? Ik heb namelijk een waardeloze uitgaven van Bridge Pictures waarbij alles zo donker is en dat je weinig ziet en ik hoorde dat de Engelse versie duidelijker was. Maar is het ook net zo grof en smerig als de orginele bioscoopversie?
-
- 21595 berichten
- 4578 stemmen
De Britse spetters-DVD is uncut: link
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8408 stemmen
Koop de Amerikaanse van MGM, die heeft ook audiocommentaar van Verhoeven!
sinterklaas
-
- 11663 berichten
- 3235 stemmen
Koop de Amerikaanse van MGM, die heeft ook audiocommentaar van Verhoeven!
Ik heb helaas alleen maar een R2 dvd speler. Maarja, het gaat bij mij ook om de film.