- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Tand des tijds
Tand des tijds
Achilles
-
- 1038 berichten
- 217 stemmen
Welke film(s) zullen zonder twijfel de tand des tijds doorstaan en waarom?
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Welke van de nieuwe films, bedoel je?
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
King Kong dat zie je wel aan de vele versies die ervan zijn en dat t mensen blijft boeien...of bedoel je dat er niet mee?
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Van de films die ik dit jaar heb gezien, hoop ik dat de genialiteit van 'Innocence' ooit wordt onderkend, maar ik hoop ook en verwacht (na TV-release) dat 'Darwin's Nightmare' nog lang in de herinnering zal blijven leven.
Achilles
-
- 1038 berichten
- 217 stemmen
ik bedoel dus net zoiets als King Kong idd. Maar het gaat nu dus om films van de afgelopen 10 jaar (geen remakes) die dezelfde status zullen hebben.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Mulholland Drive gaat het wel redden hoop ik. Prachtfilm. Goed uitgewerkt mysterieus verhaal en goed acteerwerk. Een film die in elk detail klopt. Daarnaast biedt de film nog genoeg andere dingen om met volle teugen van te genieten.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Lord of the Rings is nu al zo populair dat de klassieke status al vast staat. Idem met The Matrix. Eternal Sunshine of the Spotless Mind zal het ook wel redden denk ik.
Je kunt het eigenlijk maar moeilijk zeggen. Het klinkt misschien vreemd, maar ik denk dat films die echt goed zijn meer gewaardeert gaan worden door de tijd heen. Zo heb ik me wel eens afgevraagd hoe er in die tijd gedaan werd over Jaws. Natuurlijk was het een hit, maar werd het toen al meteen door de 'filmkenners' bewondert of werd het toen als hersenloos vermaak beschouwt door die puristen. Geen purist die het echter nu nog in zijn hoofd haalt te zeggen dat Jaws geen klassieker is.
SuperSideSwipe
-
- 4463 berichten
- 2881 stemmen
Ik denk vooral maffia en misdaad films, zoals godfather, goodfellas, scarface, seven, usual suspects, fight club, memento.
Over films die het erg van de SFX moeten hebben twijvel ik, LOTR is wellicht een uitzondering gezien die ook zo een top verhaal heeft.
Superhelden films als X-Men, Hulk, Fantastic 4 enz. maar ook Spiderman 1 & 2 zullen wel sneuvelen vermoed ik na verloop van de decenias.
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Van de meesten komen gewoon remakes die de oude versies overbodig maken voor een modern publiek.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik denk het juist niet. Ik denk dat het de LotR- trilogie zal vergaan zoals het de effectenfilms van Ray Harryhausen is vergaan: we zullen de films nog wel kennen, maar niet echt meer waarderen. Ze leunen te zwaar op de special effects. Mijn grootste kritiek op LotR is dan ook het gebrek aan uitdieping van verhaal, thema's en personages. Ik val enigszins voor het spektakel en ik vrees dat het over 30 jaar geen spektakel meer is voor mij.
gotti
-
- 14042 berichten
- 5733 stemmen
Ben ook bang daarvoor. De drie films vond ik bij een tweede kijkbeurt al iets minder (mede door enkele lelijke effects....)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Films als King Kong en Star Wars hebben ook erg verouderde special effects en staan ook nog steeds als een huis. Qua CGI zal LotR inderdaad verouderen, maar vergeet niet dat er ook veel bij LotR niet met CGI gedaan is en dat het daardoor meer overlevingskans heeft. Ik denk dat het de film ongeveer hetzelfde zal vergaan als Ben-Hur. Wel een echte klassieker, maar alleen voor de liefhebber dus. Maar de tijd zal het leren.
Wel vreemd dat je niks over The Matrix zegt.