• 155.418 films
  • 9.296 series
  • 27.653 seizoenen
  • 604.241 acteurs
  • 346.322 gebruikers
  • 8.760.683 stemmen

Magie-taboe

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

katie morosky schreef:

Moeten we hen dan echt met meer angsten dan noodzakelijk opzadelen?

Ja, Sinterklaas. Ik was vroeger als de dood voor die rare vent met witte baard, en voor de rare pieten. Maar ik kon me goed verstoppen. En ik neem het mijn hele omgeving kwalijk dat ze zulke LEUGENS tegen mij verkondigde.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ik vind dat sprookjes best wreed mogen zijn, om te klemtoon van de discussie eens wat te verleggen. Ik weet niet hoe het met andere kinderen zit, maar ik vond het altijd schitterend als die heks levend verbrand werd . Of als de Griezels van Roald Dahl (die van die vadzige vogelpastei aten, met de poten van de vogels die er dan van boven uitstaken) op hun kop werden vastgeplakt en de krimpziekte kregen en gillend en pijn lijdend ten onder gingen . Daar heb ik ook echt geen nachtmerries over gekregen trouwens. (Nee, die gingen altijd over Jip en Janneke die een hele reep chocola in een keer opaten en toen buikpijn kregen ).

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3087 stemmen

Leuk voorbeeld van Roald Dahl, die dingen die hij beschreef zijn me altijd bijgebleven. Voor zover ik weet heb ik er ook geen nadelige gevolgen aan over gehouden.

Die christenen die zeuren over Harry Potter moeten de bijbel trouwens maar eens wat beter lezen.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Freud schreef:

de Griezels van Roald Dahl

Ik heb dat boek wel honderd gelezen.

De 'enge' verhalen uit Mathilda (met de Bulstronk, in de spijkerkast) zijn ook schitterend. Wat ik als kind pas echt eng vond waren die dingen die echt mogelijk zijn. De realistische verhalen uit Jip en Janneke zijn een goed voorbeeld hiervan.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ja, de Bulstronk die dat arme meisje dat van haar moeder vlechtjes in haar haar moest omdat ze dat schattig vind dan als een hamer het raam uit slingert, dàt zijn tenminste échte verhalen!! Of die jongen die die hele gigantische chocoladecake moet opvreten omdat hij een stukje van haar gepikt heeft, en daar dan nog in slaagt ook zodat ze niets anders weet dan hem bewusteloos te slaan met de taartschotel .

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Flipman schreef:

Een tijd terug ergerde ik me dood aan de bezwaren die sommige Christelijke gemeenten hadden tegen het onderwerp van de KinderBoekenWeek: 'Toverscholen & Magie.'

Magie zou een te gevaarlijk onderwerp zijn voor kinderen. Zegt één zo'n goeroe die een bijeenkomst van bezorgde ouders voorzat: "Willen we dat onze kinderen worden geschoold als goede Christenen, of als tovenaars?"

Leestip

Redlop

• 8962 berichten
  • 3566 stemmen

Hannibal schreef:

Magie is net zo schadelijk als Sinterklaas.

Punt.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Precies. Alleen Hannibals punt wordt doelbewust overgeslagen. Rare lui hier. Gaan ze ineens raaskallen over Roahl Dahl, fantastisch schrijver, daar niet van.

Zullen wel Belgen zijn vrees ik

aegron

• 4030 berichten
  • 928 stemmen

pff, mij een beetje voor belg uitmaken!

Hannibal

• 8793 berichten
  • 2859 stemmen

FisherKing schreef:

En ik neem het mijn hele omgeving kwalijk dat ze zulke LEUGENS tegen mij verkondigde.

Ja, ik ook. En nu doe ik precies hetzelfde en voel me er best schuldig over. Als ik ze bij de voordeur een sinterklaasliedje zie zingen dan sta ik er bij en bied ik in gedachten mijn excuses aan. Ik hoop dat ze het mij ooit vergeven....

Wouter

• 18566 berichten
  • 2956 stemmen

BoordAppel schreef:

Leuk voorbeeld van Roald Dahl, die dingen die hij beschreef zijn me altijd bijgebleven. Voor zover ik weet heb ik er ook geen nadelige gevolgen aan over gehouden.

Die christenen die zeuren over Harry Potter moeten de bijbel trouwens maar eens wat beter lezen.

Huh? Dat zullen ze van jou zeggen.

Hannibal

• 8793 berichten
  • 2859 stemmen

Hij zal bedoelen dat in de bijbel ook veel onverklaarbare (magische) dingen worden beschreven.

Als Moses (Moses toch?) bijvoorbeeld honderden jaren later de zee had gespleten door met een stok in de lucht te zwaaien dan hadden ze hem op de brandstapel gegooid.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat zeer gelovige mensen er moeite mee hebben dat er met magische zaken als tovenarij e.d. de spot wordt gedreven. Natuurlijk is alleen God is staat om wonderen te verrichten. Die mensen zullen ook moeite hebben met films over Frankenstein.

Zelf vind ik dat men dit met een korreltje zout moet nemen, het zijn tenslotte maar verhalen / films / boeken, dat weet iedereen (met gezond verstand).

*Chrissie*

• 415 berichten
  • 0 stemmen

Thuis hebben we niks tegen Harry Potter (zijn christelijk). We gaan met z'n alle naar de film en lezen het boek... Maar als je begint te zeuren over dat van dat soort verhalen kun je wel lang bezig blijven (Harry Potter, LOTR, POTC enz.). Je moet alleen wel het verschil weten tussen de Bijbel en sommige film's. En als je dat soort dingen verbiedt gaan de kinderen het juist doen en dan kun je als ouders het boek/film ook beter kennen dan weet je waar je kinderen enz. het over hebben en over na denken.

Maar er zijn natuurlijk ook wel van die dingen zoals glaasje draaien enz. En het verschil tussen dat en de film's moet je kunnen leggen.

Flipman

• 6024 berichten
  • 1044 stemmen

In principe mee eens, maar ik vind met glaasjedraaien niks mis, eigenlijk. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar dat wil ik misschien ooit nog wel eens doen!

Wouter

• 18566 berichten
  • 2956 stemmen

Hannibal schreef:

Hij zal bedoelen dat in de bijbel ook veel onverklaarbare (magische) dingen worden beschreven.

Tja, maar als je er in geloofd zijn die dus wel degelijk verklaarbaar. En in de Bijbel staat verder dat andere magie niet geoorloofd is.

Die mensen zullen ook moeite hebben met films over Frankenstein.

Mwoa. Dat verhaal laat duidelijk zien dat de mens zich niet met Gods zaken moet bemoeien...

Gizzmann

• 5609 berichten
  • 2491 stemmen

Kinderen streven naar realisme (schijnt het). Persoonlijk vind ik dat veel gevaarlijker dan sprookjes Die boeken van Carry Slee zijn veel erger dan sprookjes. En ook highschool series zijn niet bepaald het goede voorbeeld.

Over dat ze Harry Potter willen verbieden hoeven kinderen zich in eerste instantie niet druk te maken omdat dat in Nederland weinig zal gebeuren. Het aantal katholieke scholen is dalend. Ik ken er geen eens meer een die in de buurt zit. Ik heb op zo'n school gezeten, maar volgens mij is het woordje 'Katholieke' nu voor de naam van de school weggehaald.

En van mij mogen ze Harry Potter afschaffen hoor, vind er geen klap aan Vind ik persoonlijk een fantasy/reality crossover die precies het verkeerde van beide kanten pakt.

Gizzmann

• 5609 berichten
  • 2491 stemmen

En op mijn basisschool werd trouwens gewoon Griezel Bus voorgelezen.

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij zijn het met name de (streng) gereformeerde scholen, waar Harry Potter-boeken verboden zijn. Dezelfde scholen die ook aangepast lesmateriaal gebruiken, waarin bijvoorbeeld geen meisjes/vrouwen met lange broek zijn afgebeeld. Maar volgens mij zijn er niet meer zo heel erg veel van die scholen.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Gizzmann schreef:

Kinderen streven naar realisme (schijnt het). Persoonlijk vind ik dat veel gevaarlijker dan sprookjes Die boeken van Carry Slee zijn veel erger dan sprookjes. En ook highschool series zijn niet bepaald het goede voorbeeld.

Ik heb als zevenjarige alle realistische boekjes gelezen uit de Heinreeks: Hoe het was toen Hein een broertje kreeg, Hoe het was toen Hein een ongeluk had gezien, Hoe het was toen Heins Opa doodging, Hoe het was toen Hein ging verhuizen, Hoe het was toen Hein naar het ziekenhuis moest, Hoe het was toen Petra's ouders gingen scheiden, Hoe het was toen Petra's vader niet meer thuiswoonde. M'n moeder verbood het me na enige tijd maar ik was gewoon nieuwsgierig.

Die boekjes van Carry Slee ken ik niet en van die highschoolseries heb ik alleen 'De Dolle Tweeling' 'Pitty' en 'De Belhamel' gelezen. Pulp voor kinderen en gevaarlijk omdat daarin meisjes een verkeerd beeld worden voorgehouden van hoe ze zich moeten gedragen. Als je vuile nagels hebt ben je in die boeken het laagste van het laagste. Als kind vond ik dat niet bepaald leuk maar het ging ook weer zo langs me heen. Dus echt zo gevaarlijk is het niet.

Echte realistische verhalen (over kindermishandeling bv.)kan ik niet gevaarlijk noemen maar juist informatief. Het is niet leuk maar kinderen hoeven niet altijd in een gouden kooitje te leven.

Gizzmann

• 5609 berichten
  • 2491 stemmen

Het was meer bij wijze van spreken Op de manier van: Als sprookjes niet goed zijn, zijn dit soort realistische dingen al helemaal niet goed. Maar ik geloof dat de boeken van Carry Slee best ver gingen. In een zo'n boek wou een kind ook zelfmoord plegen geloof ik. Een dik boek dat alsmaar gaat over hoe een kind eronder lijd dat hij word gepest en mishandeld vind ik dan dus erger dan al die magie, als dat er zou zijn.

U-96

• 11870 berichten
  • 1758 stemmen

Maar ik geloof dat de boeken van Carry Slee best ver gingen. In een zo'n boek wou een kind ook zelfmoord plegen geloof ik. Een dik boek dat alsmaar gaat over hoe een kind eronder lijd dat hij word gepest en mishandeld vind ik dan dus erger dan al die magie, als dat er zou zijn.

Is dat toevallig En de groeten van groep 8 ?

Gizzmann

• 5609 berichten
  • 2491 stemmen

Geen idee. Dat laat maar weer zien hoe interessant ik die boeken vond

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Gizzmann schreef:

Het was meer bij wijze van spreken Op de manier van: Als sprookjes niet goed zijn, zijn dit soort realistische dingen al helemaal niet goed. Maar ik geloof dat de boeken van Carry Slee best ver gingen. In een zo'n boek wou een kind ook zelfmoord plegen geloof ik. Een dik boek dat alsmaar gaat over hoe een kind eronder lijd dat hij word gepest en mishandeld vind ik dan dus erger dan al die magie, als dat er zou zijn.

Ik niet tenzij het echt onrealistisch overdreven is, verpakt in een realistisch verhaal. Maar ik ken Slee niet. Ooit (ik was ook zeven ofzo) heb ik een film gezien over een meisje dat aan de taailslijmziekte leed en ik was daar een week lang echt kapot van. Dacht dat ik ook aan die ziekte leed. Dus ja, voor sommige kinderen wordt de realiteit een beetje te veel.

aegron

• 4030 berichten
  • 928 stemmen

Dustyfan schreef:

Volgens mij zijn het met name de (streng) gereformeerde scholen, waar Harry Potter-boeken verboden zijn. Dezelfde scholen die ook aangepast lesmateriaal gebruiken, waarin bijvoorbeeld geen meisjes/vrouwen met lange broek zijn afgebeeld. Maar volgens mij zijn er niet meer zo heel erg veel van die scholen.

om precies te zijn reformatorische scholen. Oftewel scholen waar alle meisjes nog verplicht in rokken lopen.

(en als het nu leuke rokken waren )

Flipman

• 6024 berichten
  • 1044 stemmen

Hèhè ! Overigens, Rogier en Pim, het Boek dat jullie bedoelen heet geloof ik "Spijt!".

Flipman

• 6024 berichten
  • 1044 stemmen

Ik vind het trouwens enorm hypocriet: "The Chronicles Of Narnia" wordt door de kerk goedgekeurd, maar alleen omdat de Christelijke boodschap erin zo duidelijk is! Het ís en blíjft een magische wereld, magie blíjft een hoofdzaak! Wat vinden jullie daar nou van?

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Is niks hypocriet aan vind ik. Harry Potter wordt door de katholieke kerk (lees: paus) ook goedgekeurd, omdat 'het goede overwint van het kwade'. Het zijn juist de gereformeerde/ reformatorische kerken die boeken waarin magie een rol speelt verbieden.

aegron

• 4030 berichten
  • 928 stemmen

En in narnia is magie vooral iets voor the bad guy/women. De rest doet niet aan magie (geloof ik).

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Dustyfan schreef:

Is niks hypocriet aan vind ik. Harry Potter wordt door de katholieke kerk (lees: paus) ook goedgekeurd, omdat 'het goede overwint van het kwade'. Het zijn juist de gereformeerde/ reformatorische kerken die boeken waarin magie een rol speelt verbieden.

Boek 7 is nog niet uit, we weten niet of het goede het wel wint van het kwade

Flipman

• 6024 berichten
  • 1044 stemmen

Oh? Ik dacht dat de Paus ook zo tegen was op Harry Potter?

En dat in Narnia alleen The White Witch aan magie doet? Aslan dan?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.