• 12.162 nieuwsartikelen
  • 165.361 films
  • 10.667 series
  • 30.834 seizoenen
  • 622.702 acteurs
  • 194.838 gebruikers
  • 9.092.025 stemmen

Boeken lezen vs. film kijken

zoeken in:

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Het voordeel van een boek is dat je je geheugen traint en intelligentie. Echt, van boeken lezen gaat je IQ een paar punten de hoogte in.

Verder: het is al es gezegd maar je verbeeldingskracht gebruiken is ook nooit slecht voor een mens. Elk medium heeft wel z'n voor- en nadelen. Mss dat sommigen het lastig vinden dat een boek tijd vraagt, anderen vinden dat weer een voordeel. Als je je verbeelding een beetje laat werken kan je in een verhaal gezogen worden. Ik heb ooit drie dagen lang niets anders gedaan dan de Gebroeders Karamazow (Dostojewski) gelezen, echt, ik was in het Rusland van de 19e eeuw.

Als het goede literatuur is zal de stijl je ook moeilijk koud kunnen laten. Hoe Campert de dingen opschrijft, bijvoorbeeld: "Haar heupwiegende heup", ik vind dat fanastisch, ja.

Geef mij zowel een boek als een film dus. En soms liever een boek. Bij verfilmde boeken bijvoorbeeld: l'Amant van Marguerite Duras is een prachtig boek maar de film gaat zo onderhuids niet. Of Turks Fruit heb ik destijds geshockeerd afgezet bij de plassex (ik was vijftien), toen ik drie jaar later het boek (Wolkers) las vond ik het een van de mooiste scenes.

Flipman (redacteur)

• 6583 berichten
  • 1097 stemmen

Fred Neil schreef:

@ donnie Darko

Volgens mij is "requeim for a dream" het boek nog niet vertaald in het nederlands. Ik heb wel de engelse versie thuis liggen maar dat vond ik niet echt een geweldig boek.

Ik had de film eerst gezien en het boek voegde weinig toe aan de film. Ook maakte het hierbij veel meer indruk als je het ziet dan dat je het leest i.m.o.

Ik vind trouwens dat lezen en films kijken niet verglijkbaar is. Ik doe het allebei graag. Soms kijk ik een film omdat ik het boek heb gelezen en soms lees ik het boek omdat ik de film heb gezien. Ik vind allebei heel goed samengaan.

Ten eerste: Bedankt voor de info over "Requiem For A Dream" !

Ten tweede: Boek lezen en Film kijken iets heel anders?? Interessante stelling ! Want ik ervaar hetgeen ik lees altijd als een soort Film in mijn hoofd! Soms zelfs met muziek erbij, maar dat komt omdat ik vaak muziek draai als ik lees. En heel soms is die muziek toevallig ook best toepasselijk bij 't Boek.

Maar ik lees de laatste tijd ook veel in 't Engels en soms wordt íets verteld dat ik niet helemaal begrijp en dan wordt mijn 'Film onderbroken' om 't zo maar te zeggen.Ik weet effe niet wat ik ermee aan moet. Maar soms vormen de zinnen eromheen een uitleg over het woord dat ik niet begrijp, dus dan gaat de Film weer vrolijk verder !

Misschien ervaar je het als iets heel anders omdat jij je

niet zo'n voorstelling maakt van hetgeen je leest, Fred. Zou dat kunnen? Want hetgeen ik zie als ik lees, ervaar ik gewoon als een soort Film!

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Ik heb dat ook en erger ... Ik ruik zelfs geuren.

Goodfella_90

• 10401 berichten
  • 2519 stemmen

Flipman schreef:

Zou dat kunnen? Want hetgeen ik zie als ik lees, ervaar ik gewoon als een soort Film!

Ja hoor, ik heb precies het zelfde.

Flipman (redacteur)

• 6583 berichten
  • 1097 stemmen

katie morosky schreef:

Ik heb dat ook en erger ... Ik ruik zelfs geuren.

Méén je dat nou?!

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1736 stemmen

Ik las toen ik net de CD van starwars episode III had Kinderen van Moeder Aarde van Thea Beckman, als ik aan dat boek denk hoor ik gelijk die muziek weer.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Flipman schreef:

(quote)

Méén je dat nou?!

Ja, toen ik On the Road las (Kerouack) rook ik de warme geur van aardappelen, bonen. Het is een beetje een ja, on the road-roman. Bij Italiaanse literatuur ruik ik de geur van Firenze... Maar ik geloof dat het gewoon om herinneringen gaat: ik herinner mij die geur en ik denk dat ik hem een ruik.

Flipman (redacteur)

• 6583 berichten
  • 1097 stemmen

feanaro surion schreef:

Ik las toen ik net de CD van starwars episode III had Kinderen van Moeder Aarde van Thea Beckman, als ik aan dat boek denk hoor ik gelijk die muziek weer.

Hahaha, multifunctionele soundtrack !

katie morosky schreef:

Ja, toen ik On the Road las (Kerouack) rook ik de warme geur van aardappelen, bonen. Het is een beetje een ja, on the road-roman. Bij Italiaanse literatuur ruik ik de geur van Firenze... Maar ik geloof dat het gewoon om herinneringen gaat: ik herinner mij die geur en ik denk dat ik hem een ruik.

Ja, oké, maar ik moet mij er altijd toe aanzetten om die geuren te ruiken, maar meetsal denk ik daar niet eens aan. Maar bij jou gaat het blijkbaar automatisch, dat vind ik wel erg knap !

Leno

• 5897 berichten
  • 4258 stemmen

Ik ruik vaak een muffe lucht, omdat de boeken die ik lees vaak al jaren in een kast hebben gelegen

Gizzmann

• 5615 berichten
  • 2648 stemmen

Hahaha!

Maar je hoefd het niet te ruiken ruiken, maar meer een geur denken. Wanneer mijn neus verstopt zit weet ik nog steeds hoe iets ruikt en kan ik de geur er bij bedenken. Een geur kan ook sfeerbepalend zijn.

U-96

• 11870 berichten
  • 1855 stemmen

Een geur kan ook sfeerbepalend zijn.

Inderdaad.

Flipman (redacteur)

• 6583 berichten
  • 1097 stemmen

Dat kan inderdaad! Ik kan me ook wel eens voorstellen hoe het voor een personage in een Boek moet zijn om een bepaalde geur te ruiken, maar in mijn brein zelf wordt ie dan weer niet echt gegenereerd.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Ik lees graag, maar heb er weinig tijd voor. Ik ben ook het type persoon dat vijf boeken tegelijk leest, maar niet verder dan de helft geraakt...

Anyway, als ik moest kiezen tussen film of literatuur, kies ik film.

Literatuur heeft het voordeel dat de fantasie aan de lezer kan worden overgelaten, waardoor bv. in het SF-genre erg "ongrijpbare" werelden kunnen ontstaan. Het nadeel van een boek is echter dat het louter verhalend blijft. Een film is zoveel meer. Het combineert een verhaal met het audiovisuele waardoor nog meer zintuigen geprikkeld worden dan bij een boek. Of om het even simplistisch uit te drukken: film = verhaal + foto + muziek.

rose

• 2280 berichten
  • 0 stemmen

katie morosky schreef:

(quote)

Wat apart....

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb van enkele films de boeken gelezen.

Da Vince Code en Kite Runner.

En in allebei de gevallen vond ik het boek veel beter dan de film.

Nu heb ik het boek De Beproeving van Stephen King gekocht. Zal waarschijnlijk ook beter zijn dan de verfilming The Stand.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

Boeken zijn vaak fantastisch, maar ik lees zo ongelooflijk sloom dat ik er zelden aan toe kom, met alles wat ik voor school moet lezen. In de vakantie lees ik wel meer. Maar dan nog wint de film het voor mij; films zijn toegankelijker en kunnen meer gebruik maken van subtiliteit in mijn ogen. Dat vind ik mooi.

rokkenjager

• 2862 berichten
  • 1681 stemmen

katie morosky schreef:

Ik heb ooit drie dagen lang niets anders gedaan dan de Gebroeders Karamazow (Dostojewski) gelezen, echt, ik was in het Rusland van de 19e eeuw.

Dostojevski is vanzelfsprekend ´n heer en meester op het gebied van Psychologie en literatuur. De man dringt zo´n beetje tot je ziel en brein.

ikzelf heb een jaartje geleden voor het eerst zijn boek Aantekeningen uit het Ondergrondse in EEN dag uitgelezen. Ik wist simpelweg niet wat me overkwam. Ondertussen 3 á 4 keer al gelezen. met ieder leesbeurt ontdek ik hoe fascinerend het boek wel niet is. Dat spelletje die Dostojevski met zijn lezer speelt is magistraal! Lezen in het algemeen is natuurlijk erg plezant en instructief. Toch moet je ook allicht je tijd voor nemen. Het hoeft natuurlijk niet altijd een 1000 pagina dik filosofisch ontoegangbaar boek te zijn. Het is tevens ook erg leuk om boeken te lezen die betrekking hebben tot de cinema, cineasten en film zelf, wat voor mij ook vaak het geval is.

Een eigen denkbeeld creëren, een eigen wereld scheppen, immer prachtig. Maar de sublimiteit die het medium film af en toe biedt is te monumentaal om over het hoofd gezien te worden.

Albus Dumbledore

• 2041 berichten
  • 873 stemmen

Ik houdt toch meer van films kijken. Boeken lezen vind ik ook erg leuk, maar films wint het toch voor mij. Ik weet eigenlijk niet waarom, maar ik vind films kijken toch leuker.

Drs. DAJA

• 4345 berichten
  • 4508 stemmen

Nomak schreef:

Ik heb van enkele films de boeken gelezen.

Da Vince Code en Kite Runner.

En in allebei de gevallen vond ik het boek veel beter dan de film.

Dat vind ik dus de grootste waanzin die er is, "het boek beter dan de film", in feite vergelijk je dus 25 beeldjes per seconde met papier. Het zijn twee verschillende mediums en dat ze allebei een verhaal vertellen is de enige overeenkomst.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Dat vind ik dus de grootste waanzin die er is, "het boek beter dan de film", in feite vergelijk je dus 25 beeldjes per seconde met papier. Het zijn twee verschillende mediums en dat ze allebei een verhaal vertellen is de enige overeenkomst.

Het zijn inderdaad 2 verschillende mediums, maar ze vertellen weldegelijk hetzelfde verhaal. De vergelijking maken is dus vanzelfsprekend.

Lees eens de boeken die ik heb gelezen en bekijk dan nog eens de films. De boeken zijn gewoon veel beter, daar is geen twijfel over mogelijk. Op dit moment ben ik ook Het Bernini Mysterie aan het lezen. Ik ga de film ook kijken uit nieuwsgierigheid en omdat het een prachtig verhaal is. Maar ik kan me echt niet voorstellen dat de film het boek zal overtreffen.

Waarom krijgen de films die gebaseerd zijn op de verhalen van Stephen King bijna allemaal lage beoordelingen terwijl zijn boeken vaak ongelooflijk goed zijn? In een boek heb je meer details en je eigen fantasie gaat aan het werk.

Er zullen wel films bestaan die beter zijn dan het boek, maar het is algemeen bekend dat de boeken meestal beter zijn.

Je moet natuurlijk wel een liefhebber zijn om het te waarderen. Ik ben een filmliefhebber, maar af en toe lees ik ook graag een goed boek. Ik kan het iedereen aanraden. Maar lees wel gericht, daarmee bedoel ik weet wat voor soort verhalen je graag hebt en dergelijke. Ga niets lezen wat je niet interesseert.

Film Pegasus (moderator films)

• 30650 berichten
  • 5276 stemmen

2 verschillende media die wel nauw aan elkaar liggen. Veel films zijn gebaseerd op een boek, en er zijn evengoed een hoop boeken gebaseerd op een film. Ik ben momenteel The Godfather aan het lezen (boek dus) wat altijd een andere beleving is dan de film. Blijft wel een andere medium, maar het verhaal is wel helemaal hetzelfde.

Boeken zijn imo zo goed als altijd beter, omdat je daar zaken kan beschrijven die in films niet goed overkomen. Gedachtengangen, sfeerbeschrijvingen die de lezer openlaten ter interpretatie, snelle terugblikken in de geschiedenis die in een film niet altijd evident weer te geven zijn. Ook laat een boek ruimte voor een persoonlijke opname van het verhaal en de sfeer. Zo kan je jezelf veel beter inleven in een boek, omdat je het geheel beleeft naar eigen ervaringen en fantasieën. Terwijl je bij een film afhangt van de interpretatie van de regisseur en acteurs of producer.

Al heeft film evengoed z'n troeven die het tot een zeer interessant en boeiend medium maken.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Boeken. Met boeken kun je veel meer je fantasie de vrije loop laten nemen.

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Ik vind Dan Brown schrijven alsof hij de film al in gedachten heeft.

Het enige wat verschilt tussen boek en film is dat die pagina's vol uitleg op een economische manier wordt toegepast.

Ik houd van film, maar niet perse als vervanging voor een boek.

Een slechte film kan ik met gemak afkijken omdat het een vrij passieve bezigheid is. Als je niet in de vertelling (het geheel) meegaat zijn er nog voldoende andere prikkels (beeld, geluid, beweging) die je bezig kunnen houden.

Maar door een slecht boek heenkomen is wat lastiger. Lezen (en verbeelden) is wat intensiever dus als het boek een 'Plan 9...' is dan voel ik me wel beledigd (als lezer/ toehoorder).

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Film kijken natuurlijk! ondanks het feit dat ik inmiddels heel wat boeken heb versleten, vind ik het werkelijk een lamlendige ervaring. Ik heb ze overigens niet vanwege het plezier gelezen, maar meer een verplichting, en dan bedoel ik natuurlijk die irritante boekverslagen voor school.

Eerlijk is eerlijk, er zijn 2 boeken die ik toch als zogenaamde 'favo's' beschouw: De Aanslag van Harry Mulisch en Clockwork Orange van Anhtony Burges. Ook die waren een verpilchting, maar wel met veel plezier uitgelezen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.