menu

Film / Algemeen / Scriptschool

zoeken in:
PERSBERICHT Amsterdam 28 augustus 2002

Nieuwe vakopleiding voor tv-scenarioschrijvers

SCRIPTSCHOOL GAAT VAN START

In januari 2003 start Scriptschool, de eerste vakopleiding voor televisie-scenarioschrijven in Nederland. Scriptschool is een tweejarige opleiding die jaarlijks plaats biedt aan twaalf studenten. De docenten zijn gerenommeerde scenarioschrijvers zoals Ger Beukenkamp, Hugo Heinen en Peter Römer en andere professionals met ruime ervaring in de televisiepraktijk. Op 1 november sluit de inschrijvingstermijn voor de eerste groep studenten.

Scriptschool is een initiatief van Michael Belderink van ScriptStudio, de grootste producent van scenario’s voor tv-drama in Nederland en leverancier voor series als Goede Tijden Slechte Tijden, Westenwind, Rozengeur & Wodka Lime en Trauma 24/7. De school onderscheidt zich van bestaande opleidingen voor scenarioschrijven doordat het zich specifiek richt op tv-drama en door de directe band met producenten en afnemers. Studenten krijgen daardoor de kans concreet aan de slag te gaan.

Het initiatief voor Scriptschool komt voort uit een groeiende behoefte bij tv-producenten en omroepen aan vakkundige scenarioschrijvers voor onder meer langlopende dramaseries. Daarnaast wil Scriptschool het vak van scenarioschrijver professionaliseren. Scriptschool ziet scenarioschrijven voor tv-drama niet alleen als expressie van individueel talent, maar vooral als een ambacht dat specifieke eisen stelt aan de kennis en vaardigheden van de schrijvers. Met de opleiding wil Scriptschool bovendien bijdragen aan de
verbetering van de kwaliteit van tv-drama voor een breed publiek. Naast de tweejarige vakopleiding biedt Scriptschool workshops en persoonlijke coaching voor ervaren scenarioschrijvers, geeft het adviezen bij de ontwikkeling van scenario's en verzorgt het scriptediting.

Scriptschool is een onafhankelijke instelling. Het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven uit de tv-sector. De opleiding staat onder leiding van Mieke Bouma en Paul Bertram. Bouma is dramadocent, dramaturg, scenarioschrijver en was jarenlang stafdocent aan de Theaterschool in Amsterdam. Bertram is scripteditor, dramaturg, docent Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en adviseur bij het Stimuleringsfonds. Beiden werken al vele jaren mee aan diverse televisieproducties voor de omroepen.

kappeuter (crew)
Goeie zaak!

Dacht ik ook.

kappeuter (crew)
De docenten zijn gerenommeerde scenarioschrijvers zoals Ger Beukenkamp, Hugo Heinen en Peter Römer en andere professionals met ruime ervaring in de televisiepraktijk.

Waarom word je niet als eerste genoemd hugohei ?
Serieus: ik vind het een goed initiatief. Als er ergens nooit genoeg van zijn, zijn het goede scenarioschrijvers.
Wordt dit een parttime job voor je hugohei ?

Goeie scenarioschrijvers zijn nodig [we lopen achter, maar zijn met een inhaalslag bezig] net als goeie kijkers.

Parttime, ja. Ik heb al eerder (jarenlang) les gegeven op de Filmacademie. Maar schrijven, daar gaat het om.

waarom richt de school zich enkel op TV en niet ook op film?

Omdat de initiatiefnemers ervaring hebben opgebouwd met televisieseries. En omdat de Filmacademie geschikter is om mensen op te leiden voor (film-)scenarioschrijver - omdat daar de schrijfklas gekoppeld wordt aan de regieklas. Vanwege wederzijdse bevruchting, zal ik maar zeggen.

Van het schrijven van speelfilms kun je niet leven in Nederland (Gerard Soeteman misschien). Er is geen enkele continuiteit op te bouwen.
Televisie is een grote 'markt' - al is er voornamelijk geld te verdienen met soaps en comedies (alles wat niet veel geld kost en lang door kan gaan).
De kunst is natuurlijk om je brood te verdienen, maar toch leuke & goeie dingen te maken.

/blaast topic nieuw leven in.

Is er eigenlijk iets bekend van de inmiddels afgestudeerde mensen. Zijn ze werkzaam in 'het vak'?

groente12
Dat vraag ik mij ook af. Ik wil weten of dit wel een goede opleiding is en nog steeds actief is.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:54 uur

geplaatst: vandaag om 01:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.