• 12.299 nieuwsartikelen
  • 166.090 films
  • 10.729 series
  • 30.926 seizoenen
  • 623.877 acteurs
  • 195.081 gebruikers
  • 9.108.320 stemmen

Het heeft niet mogen zijn... (soundtracks)

zoeken in:

Flipman (redacteur)

• 6624 berichten
  • 1108 stemmen

Jullie hebben dat misschien ook wel eens, dat je een film ziet en denkt: "Als ze daar nou dat en dat nummer onder hadden gedaan, was 't nog perfecter geweest!"

Of misschien kennen jullie muziek die niks met een bepaalde film te maken heeft, maar die toch de sfeer van die film oproept.

Zo hadden ze van mij "Minerva" van The Deftones mogen gebruiken voor de remake van Dawn Of The Dead, onder de droomscène van Jim in 28 Days Later hadden ze "Is There Anybody Out There?" van Pink Floyd (afkomstig van "The Wall") en ik kan me voorstellen dat het nummer "Cracking Up" van The Jesus And Mary Chain wel heel toepasselijk is voor Batman Begins !

Kennen jullie dit gevoel? Dat jullie je eigen favoriete muziek in een film zouden willen horen? Ik heb zelf eigenlijk nooit gedacht bij een film: "Ze hadden alleen DEZE muziek daarvoor mogen/kunnen gebruiken!" Dus qua muziek in films heb ik zelf nooit gedacht: "Het Heeft Niet Mogen Zijn." Maar misschien ligt dat voor jullie anders. Ik ben benieuwd .

Leno

• 5897 berichten
  • 4262 stemmen

Ik vind het juist wel leuk om aan te horen voor wat voor muziek er is gekozen bij een film. Ik word dan graag verrast. Soms vind ik de muziek ongepast, maar probeer ik toch te bedenken wat de bedoeling van juist die muziek was.

Het komt bij mij overigens slechts zelden voor dat ik de muziek afbreuk vind doen aan een film. Ongekeerd wel, muziek kan een film juist wel beter maken. Maar nogmaals, juist de verrassing van bepaalde muziek vind ik leuk. Soms denk ik van: wat is dit dan voor muziek bij deze scene, maar dan blijkt het juist erg mooi gekozen te zijn! Vantevoren zou je dat niet bedenken.

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12240 stemmen

onder de droomscène van Jim in 28 Days Later hadden ze "Is There Anybody Out There?" van Pink Floyd (afkomstig van "The Wall")
En Brian Eno vervangen ? Ik denk het niet

Verder denk ik dit bij zowat elke film. Muziek wordt nog steeds te weinig en niet effectief genoeg gebruikt. Weinige echte uitzonderingen zijn Pi en in mindere mate films als Avalon, Monday en Tetsuo.

spuit11

• 247 berichten
  • 365 stemmen

Ik heb het meer andersom, dat als ik een bepaald nummer heel erg bij de film/scene vind passen, ik het nummer ook meer ga waarderen. Zo werd voor de film Closer muziek gebruikt van Damien Rice. Heb onlangs de cd aangeschaft en de hele cd is zeer de moeite waard om te luisteren.

neo

• 15407 berichten
  • 9638 stemmen

Source music (tenzij het instrumentaal is) heb ik echt een ontzettende hekel aan. Ik kan begrijpen dat dat bij sommige toch een meerwaarde kan zijn als het in een film voor diens doen goed werkt, maar doe maar maar score

jassonn

• 5303 berichten
  • 3149 stemmen

Dat weten we van je Neo

neo

• 15407 berichten
  • 9638 stemmen

Flipman (redacteur)

• 6624 berichten
  • 1108 stemmen

Onderhond schreef:

En Brian Eno vervangen ? Ik denk het niet

Nee, die muziek van het nummer Jim's Dream is van John Murphy, An Ending (Ascent) is van Brian Eno. Het is ook niet zo dat Jim's Dream er niet onder past, die muziek is eigenlijk ook al perfect, maar "Is There Anybody Out There?" zou ook qua muziek en tekst geweldig passen.

Flipman (redacteur)

• 6624 berichten
  • 1108 stemmen

spuit11 schreef:

Ik heb het meer andersom, dat als ik een bepaald nummer heel erg bij de film/scene vind passen, ik het nummer ook meer ga waarderen. Zo werd voor de film Closer muziek gebruikt van Damien Rice. Heb onlangs de cd aangeschaft en de hele cd is zeer de moeite waard om te luisteren.

Dat had ik wel bij Cells van The Servant ! Dat is het nummer dat gebruikt is voor de Trailer van Sin City, een geweldig nummer ! Geweldige Trailer, ook. Ik heb dat nummer uiteindelijk gevonden en ik draai 'm regelmatig.

spuit11

• 247 berichten
  • 365 stemmen

Aimee Mann heb ik zo ook ontdekt, ze heeft 2 prachtige nummers in de films Magnolia en Jerry Maguire

Flipman (redacteur)

• 6624 berichten
  • 1108 stemmen

Ja, ik heb haar ook ondekt via Magnolia. Ik bedoel, ik heb niks van haar, maar ik ken haar via die film. Ze heeft het nummer One van Harry Nilsson gecovered, waarvan ik de uitvoering van Filter ken. Maar volgens mij zitten er veel meer nummers van haar in de film? In Magnolia, dus?

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Wise Up en Save me waren geweldig uit Magnolia van Aimee Mann.

Gizzmann

• 5616 berichten
  • 2657 stemmen

Ik denk eigelijk haast nooit bij een film van het had zo en zo gemoeten. Maar wat ik wel eens heb wanneer ik een muziek nummer luister (dat niet voorkomt in een film) ik soms op rare ideen kom en een vreemde niet bestaande film-scene voor me zie. Ik had een heel vreemd film verhaal bedacht (The hurting head) die eigelijk is gekomen doordat ik het nummer McLusky - Collagen Rock hoorde. Ik zag ineens allemaal dingen voor me die cool zouden zijn voor een film met die muziek op de achtergrond.

Wat trouwens typisch is, is dat ik pas na het zien van Donnie Darko erachter kwam dat ik het nummer Gary Jules - Mad World mooi vond.

Flipman (redacteur)

• 6624 berichten
  • 1108 stemmen

Ik vond 't raar dat dat nummer pas tweeëneenhalf/drie jaar later een hit werd !

Flipman (redacteur)

• 6624 berichten
  • 1108 stemmen

Trouwens, wat ik wel een groot PlusPunt vond in de Trailer van Sin City, was dat ze de zang uit de muziek hadden gefilterd. Ik bedoel, de zang van dat liedje (Cells, van The Servant) is niet slecht, maar 't past niet bij die Trailer, denk ik.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.