• 159.517 films
  • 9.822 series
  • 29.131 seizoenen
  • 608.965 acteurs
  • 355.401 gebruikers
  • 8.902.386 stemmen

Voorspelbaarheid in films

zoeken in:

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Ik lees hier op de site heel vaak dingen als: “Ik vond hem alleen best wel voorspelbaar” of “Ik zag al wel aankomen hoe de film af zou lopen”. Vooral bij films als Se7en, The Usual Suspects en Fight Club komt dit vaak voor en vind ik zulke uitspraken erg onterecht.

Bij deze films is er namelijk van tevoren een mooi verhaal bedacht, en dit wordt verfilmd. Fight Club rust gewoon volledig op het einde, of beter gezegd, op de “clou” van de film en de hele film is daarop gericht, en daardoor is hij misschien te voorspellen. Se7en is een prachtig maatschappij kritisch, zwart komisch, dramatisch en spannend verhaal waar heel veel inzit en wat goed in elkaar zit (zonder loose ends) en dit verhaal wordt gewoon verteld, punt. The Usual suspects is een grappig verhaaltje, wat in flash-backs verteld wordt door Kevin Spacey en aan het eind denk je van: “huh? Wauw, leuk!”.

Bovenstaande films zijn allemaal goed bedacht, van tevoren, en juist bij deze films lees je vaak dat ze te voorspelbaar worden gevonden, terwijl ze gewoon leuk/grappig/goed/origineel in elkaar zitten. Tot mijn verbazing zie ik bij films als LOTR, The Shawshank Redemption, Dirty Dancing, Once upon a time in the West, The Shining en Titanic nooit zulke berichten verschijneen, terwijl juist deze films ontzettend voorspelbaar zijn!

Ik snap het niet.

PS: Als je reageert en wilt vertellen of jij je stoort aan voorspelbaarheid in films of niet, zou je dan eerst antwoord willen geven op de volgende vraag: “Had je in de film Se7en (1995) na anderhalf uur goed voorspelt hoe ze de Killer te grazen zouden nemen?”.

ThaMovieVoter

• 3638 berichten
  • 2091 stemmen

Nope, en bij de the usual suspect was ik ook totaal verrast op het einde. Erg origineel en zeker niet 'voorspelbaar'.

U-96

• 11870 berichten
  • 1808 stemmen

Net als ThaMovieVoter... Had in Se7en niks voorspeld over het te grazen nemen van de moordenaar, en ook het einde van The Usual Suspects had ik helemaal niet verwacht.

Rujar

• 2871 berichten
  • 3816 stemmen

Same here!

P.S. Ik snap het wel waarom men soms bij films als Seven etc zich kunnen irriteren aan de voorspelbaarheid.

Ze proberen namelijk in dit soort films de suggestie te wekken dat het juist zo verrassend mogelijk uit de bus moeten komen.

Dit heb je niet bij Titanic etc. het verrassingselement is ook niet de belangrijk bij dit soort films.

speedy23

• 18941 berichten
  • 14043 stemmen

flipsen schreef:

“Had je in de film Se7en (1995) na anderhalf uur goed voorspelt hoe ze de Killer te grazen zouden nemen?”.

Nooit!

Flipman

• 6279 berichten
  • 1062 stemmen

Dat soort mensen weet het genre gewoon niet te waarderen, moet je je niks van aantrekken. Dat zijn misschien mensen die moeilijk 'in' zo'n film kunnen komen.

morpheus

• 1034 berichten
  • 675 stemmen

flipsen schreef:

Fight Club rust gewoon volledig op het einde, of beter gezegd, op de “clou” van de film en de hele film is daarop gericht, en daardoor is hij misschien te voorspellen.

Daar ben ik het niet mee eens, Fight Club rust in mijn ogen op alles behalve het einde in tegenstelling tot bijvoorbeeld de sixth sense.

Betreffende jouw relaas. Je ziet bij films als Fight Club en Usual Suspects vaker dat soort berichten terug omdat juist in de andere comments weer veel over het zogenaamde 'onvoorspelbare dan wel goede einde' geschreven wordt, dit lokt al dan niet terecht ook tegenovergestelde reacties uit.

Weinig mensen zullen bij een standaard hollywood actiefilmpje veel over het einde uitweiden. Als ik nu in de comments van Titanic zou schrijven dat ik het einde zo ongelooflijk sterk vond kan ik er zeker van zijn dat de volgende tig commenters hier een tegenovergestelde opmerking over maken. Je komt trouwens bij zeer veel films hier op moviemeter opmerkingen als cliché, conventioneel en voorspelbaar tegen.

Ik snap je stelling dus wel maar ben het er niet volledig mee eens.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

morpheus schreef:

(quote)
Daar ben ik het niet mee eens, Fight Club rust in mijn ogen op alles behalve het einde in tegenstelling tot bijvoorbeeld de sixth sense.
Toch denk ik dat we wel hetzelfde bedoelen. Fight Club gaat de hele film lang richting de clou, je krijgt steeds al hints ondertussen, en de clou is ook een grappig thema. Zonder dit einde kan de rest van de film niet bestaan (de wil van Jack om uit zijn sleur te komen met alle gevolgen van dien). Dit is gewoon het einde van Fight Club, punt, geen ander einde mogelijk, dus zeggen dat het einde van fight club beter had gekund slaat nergens op, dan vind je het verhaal van de hele film gewoon niet goed.

en ja, het is een raar/mooi einde en als hele volkstammen dit beweren, dan zijn er altijd mensen die zeggen dat ze wel zo slim zijn dat ze hem konden voorspellen.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik heb van de drie alleen Se7en gezien en hij was absoluut niet voorspelbaar. Maar het kan nog erger: sommigen blijken Memento voorspelbaar te vinden. Als je weet hoe die film eindigt (of begint, hangt er vanaf hoe je het bekijkt) ben je een soort van helderziende.

Een andere film waar tot mijn verveling geklaagd word over de voorspelbaarheid is The Sting. Op zich weet je wel hoe de film af loopt, maar daar gaat het er juist om over the manier waarop dat gebeurt. En dat lijkt me moeilijk te voorspellen.

LeeGer

• 176 berichten
  • 328 stemmen

morpheus schreef:

Als ik nu in de comments van Titanic zou schrijven dat ik het einde zo ongelooflijk sterk vond

Ik vond het einde van Titanic juist erg voorspelbaar.

Maar je moet je niet teveel van die kritiek aantrekken. Ze willen allemaal originele films met een verrassend verhaal maar als er dan zo'n film komt is 't weer niet realisitisch.

En bij actiefilms krijg je de cliche-opmerkingen dat de film zo cliche is. Maar dat lijkt meer een soort schaamte voor een eigen mening. Ik vind een actiefilm leuk maar actiefilms zijn geen goede films dus zeg ik maar dat de film cliche is.

Je komt ook vaak kritiek tegen die eigenlijk nergens op slaat. Dat krijg je vaak als mensen de film maar half gekeken hebben. Dan komen ze met vaak vergezochte zogenaamde "plotholes". Soms terecht maar vaker gewoon iemand die de film niet helemaal begrepen heeft. En wil een film leuk zijn om naar te kijken dan kan nu eenmaal niet alles zijn zoals de gemiddelde nederlander alles meemaakt want dan zouden de meeste films oersaai worden.

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

Over het einde van Titanic: je had voordat je de film zag kunnen weten dat dat ding naar de diepte ging en over die 2 heel veel liefdesverhalen eindigen zo ongeveer.

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Zoals?

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

Ik hou zelf niet van liefdesverhalen dus heb ik er zelf niet veel gezien maar een paar voorbeelden van films die ik wel heb gezien:

Angezien de titels weggehaald zijn (sorry about that was vergeten van de spoilers) moet je maar naar romantische films met droevig einde op google ofzo zoeken

kappeuter (crew films)

• 71430 berichten
  • 5675 stemmen

Voorbeelden uit het bericht van Sasja weggehaald. Dat zijn nogal spoilers.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Ik vind het einde van films als Se7en, The Usual Suspects en Fight Club juist helemaal niet voorspelbaar. Hoe kun je dat nou verwachten? Ik denk dat de meeste mensen die dat beweren het ook echt niet aan zagen komen hoor. Ze zeggen het alleen, om een beetje op te scheppen.

Wat ik wel vind van dit soort films; als je eenmaal weet hoe de boel in elkaar steekt dan is de tweede keer kijken een stuk minder leuk. Al ontdek je vaak ook weer nieuwe aanwijzingen, zoals bij The Usual Suspects, die het juist wel weer interessant maken hem nogmaals te kijken.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

BenicioDelToro schreef:

Ik vind het einde van films als Se7en, The Usual Suspects en Fight Club juist helemaal niet voorspelbaar. Hoe kun je dat nou verwachten? Ik denk dat de meeste mensen die dat beweren het ook echt niet aan zagen komen hoor. Ze zeggen het alleen, om een beetje op te scheppen.

Niet waar. Bij Se7en en Fight Club had ik helemaal niets verwacht. Maar bij The Usual Suspects wist ik het bijvoorbeeld wel. Je mag niet zomaar generaliseren. Er zullen er wel zijn maar niet iedereen die zulke dingen vertelt is zo. Ik denk dat zelfs 'de meesten' een beetje overdreven is.

Maar ondanks het feit dat ik het dus wist vond ik hem zeker niet voorspelbaar.

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

Zelf heb ik Se7en en Fightclub gezien en ik vond ze niet voorspelbaar maar misschien hangt het ook af van hoe spannend de film is. Want als je naar een hele spannende film zit te kijken dan zit je meer in het verhaal dan dat je zit te denken bv: Die gaat eraan of dat gebeurt er. Dat zou je eerder denken als de films niet heel erg spannend zijn. Maar dat is alleen mijn mening. Misschien dat ik het mis heb.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Sasja schreef:

Misschien dat ik het mis heb.

Wat mij betreft heb je dat dus mis. Het verhaal mag dan nog zo overweldigend goed zijn, ik begin automatisch te puzzelen. Dat verknalt mijn filmplezier ook helemaal niet. Hooguit verpest ik het alleen voor de anderen omdat ik m'n mond niet kan houden en alles verklap.

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

Ach ja das natuurlijk ieder voor zich. Ik geef allen mijn mening. Zo zit het wel met mij.

Gizzmann

• 5611 berichten
  • 2554 stemmen

katie morosky schreef:

Hooguit verpest ik het alleen voor de anderen omdat ik m'n mond niet kan houden en alles verklap.

No offense, maar persoonlijk vind ik dat echt altijd verschrikkelijk irritant wanneer ik samen met iemand een film kijk en dat persoon de hele tijd vragen steld en verteld hoe hij/zij denkt dat het allemaal zit. Dat haalt je helemaal uit de film en vaak is het juist beter om verder te kijken, je komt er vanzelf wel achter. Als je het stil in je hoofd doet is er natuurlijk niks mis mee en ik denk dat iedereen dat wel automatisch doet.

Nog vervelender is het trouwens wanneer het op zo'n vervelende toon is van "Oh ja, hij gaat natuurlijk dit doen" of "Het is natuurlijk die vent, dat is echt kei duidelijk"

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Dan denk ik dat wij tweeën nooit samen een film gaan kijken. Ik heb ondertussen al heel wat zogenaamde "verrassende" eindes verpest voor anderen. Ik ben dus verschrikkelijk irritant te noemen.

Maar als ze liever hebben dat ik m'n bek hou dan doe ik dat wel, hoor. Zo dwangmatig is het ook niet. En die vervelende aanmatigende toon gebruik ik niet, het gaat eerder van "Wat denk jij? Ik weet het niet maar ik denk...".

Doom

• 8212 berichten
  • 1502 stemmen

Voorspelbaarheid in films ?

Goed topic, erger me er ook dood aan die reacties. Voorspelbaarheid hoeft btw ook niet altijd negatief te zijn, er zijn genoeg topfilms op te noemen die erg voorspelbaar zijn, maar toch helemaaal goed. Iedereen gebruikt het meestal als een negatief punt van een film, vind ik niet in alle of eigenlijk vele gevallen terrecht.

flipsen schreef:

Had je in de film Se7en (1995) na anderhalf uur goed voorspelt hoe ze de Killer te grazen zouden nemen?”.

Nee, ik zag het niet aankomen. Een zeer goede film btw, kun je vaak herzien zonder dat je hem minder gaat vinden.

Ik vind het zowie zo al moeilijk om het einde van een film te raden, zie het vaak gewoon niet aankomen wanneer het echt om de 'clou' van het einde gaat. Het siert sommige films wel, vooral als ze in de loop van de films al tips hadden gegeven zonder dat je het ziet aankomen en dan opeens het einde en beginnen de belletjes te rinkelen

rovado

• 16 berichten
  • 45 stemmen

Het zal inderdaad zo zijn dat veel mensen gewoon met een tegen reactie komen. Als iemand de film briljant is dan komt er vanzelf iemand die daar tegen in gaat. Sommige mensen hebben dat gewoon. Die moeten perse tegen de stroming in gaan zwemmen.

Ook denk ik dat het bij sommige gewoon is omdat ze de film gewoon niet snappen. Als je een film als memento maar half volgt kan ik me voorstellen dat je geen fuck er van begrijpt. Sommige films zijn gewoon te diep voor een breed publiek.

Daarnaast kan je je afvragen of voorspelbaarheid altijd slecht is. Sommige films zijn enigzins voorspelbaar, maar vertellen het op een originele manier waardoor het toch je aandacht weet te trekken. Zelfs bij een film als Titanic die natuurlijk uber voorspelbaar is heeft het impact op je als kijker omdat je weet dat het gedoemd is. Dat hoeft de ontkoping niet perse minder spannend te maken.

Maarja sommige films hebben allemaal verwijzingen naar het einde, maar die snap je dan vaak pas als je het einde gezien hebt. Mensen die zeggen dat ze het allang door hadden willen zich gewoon slimmer voordoen dan dat ze zijn.

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Wat veralgemeen je toch. Het kan best zijn dat sommigen, dankzij die verwijzingen, 'hints', het einde kunnen voorspellen. Het is niet omdat jij het niet kan dat een ander het niet zou kunnen?

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

Maar soms bij sommige films hoef je niet perse het einde te raden want een aantal films weet je hoe het afloopt

bv: (als dit spoilers zijn, spijt het me) van die politie films(actie/comedy) of zelfs een aantal superhelden films. dan weet je meestal wel dat de goeierikken de slechterikken verslaan.

of waargebeurde verhalenoals Titanic. Maar Titanic vond ik ook goed vanwege de special effects en het verhaal

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

katie morosky schreef:

Dan denk ik dat wij tweeën nooit samen een film gaan kijken. Ik heb ondertussen al heel wat zogenaamde "verrassende" eindes verpest voor anderen. Ik ben dus verschrikkelijk irritant te noemen.

Maar als ze liever hebben dat ik m'n bek hou dan doe ik dat wel, hoor. Zo dwangmatig is het ook niet. En die vervelende aanmatigende toon gebruik ik niet, het gaat eerder van "Wat denk jij? Ik weet het niet maar ik denk...".

Maar dat is toch raar? Films zijn toch geen raadseltjes?

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Nee, dat weet ik wel. Maar ik ga me automatisch afvragen hoe zit dat eigenlijk? Dat vind ìk niet zo raar. Of misschien ben ik gewoon raar. Het is niet zo dat ik er echt ontzettend diep over ga nadenken, ik geniet ook best van de film. Eigenlijk kan ik dat proces in m'n hoofd niet goed verklaren. Het is er plots : "Dàt is het!". Ik snap het zelf niet zo goed.
Ik zal je anders een concreet voorbeeld geven dat ik me nog goed kan herinneren:the Sixth Sense.
Ik had van in het begin het gevoel dat er iets niet klopte. Die schietpartij waarna er ineens een gat komt, het gedrag van z'n vrouw (totaal geen contact). En dan plots denk ik aan dat zinnetje "I see dead people". En ja, dan klopt het wel. Hij is ook dood.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

katie morosky schreef:

Nee, dat weet ik wel. Maar ik ga me automatisch afvragen hoe zit dat eigenlijk? Dat vind ìk niet zo raar. Of misschien ben ik gewoon raar. ]

Nee, dat is op zich niet raar, maar dat je het zo bewust doet dat het hardop gebeurd en tegen anderen.

Natuurlijk denk je tijdens een film na, maar bij mij is het 'over me heen laten komen' toch belangrijker. Als een hulpeloze kijkert ervaren wat je voorgeschoteld krijgt.

Alleen bij comedy's of hele slechte pulp (waarvan de medekijkerts van te voren al overeengekomen zijn dat het een poten-op-tafel-prutfilm is) is kletsen, en boeren laten, toegestaan!

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Ik vertel juist dat het automatisch gebeurt. Ik kan dat knopje niet uitzetten. Ik kan een film eenvoudigweg niet simpel over me heen laten gaan. Kan ik niet. Ook al probeer ik het bewust, het lukt me niet. Een keer had ik het met een vriend afgesproken. "En nu ga je eens niets anders doen dan alleen maar kijken." Ik wou het echt maar ik faalde compleet. Ik ben gewoon een beetje anders dan jij. Maar als men mij vraagt te zwijgen doe ik dat wel, hoor.

Doom

• 8212 berichten
  • 1502 stemmen

Je had met een vriend afgesproken om gewoon je mond dicht te houden en normaal de film te bekijken maar je faalde compleet, echter wanneer iemand je vraagt te zwijgen doe je dat wel.

Wat is het nou ? Beetje tegenstrijdig

Ik denk dat iedereen hun mond toch wel kan houden door niet te gaan praten over het einde van de film, tenzij degene waarmee je de film kijkt het wel goed vind

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Nee, ik had m'n mond wel gehouden maar ik had het verhaal wel (stilzwijgend) door. Want na een uurtje vroeg hij "En?" En ik moest het beschaamd toegeven. Onze afspraak was dat ik alleen maar ging kijken en niet dus (onbewust) zou beginnen puzzelen. Aan die afspraak kon ik me niet houden. Niets tegenstrijdigs, hoor.

Doom

• 8212 berichten
  • 1502 stemmen

hehe oke dan is het goed.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.