- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
ik kan me er ook enkele herinneren, maar kan me niet herinneren dat het me echt stoorde. Hij doet het wel op een eigen manier vind ik dit.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
laatste boek van mijn recente bestellingen is nu ook binnen, voorlopig weer voldoende te lezen!

Gun and Sword overtrof echt al mijn verwachtingen. Lijkt me een vrij complete bijbel van de verschillende Yakuza en violent youth genre films uit de laatste studio-hoogtij dagen van de Japanse cinema. Beoordelingen bij films die door de schrijver zijn gezien, bij ALLE anderen "slechts" een beschrijving (gebaseerd op papieren naslag werken uit die tijd en dus vaak meer dan dat momenteel nog op het Net te vinden is), en heel veel art-work. Uitgebreider en betrouwbaarder dus dan de oudere naslag werkjes van Weisser en precies het soort boek waar ik al heel lang naar opzoek was!
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
die Rosenbaums zien er leuk uit. Niet echt voor een leuk prijsje te krijgen zag ik al. Did you get Lucky?
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
ik vond ze nog betaalbaar, maar zoals je ziet zijn juist die twee boeken geen nieuwe exemplaren, dus heb er wat dat betreft toch nog relatief veel voor betaald dan... zijn toch wel boeken die ik gewoon erg graag lees, ik had er al twee in de kast staan en sommige hoofdstukken daarvan heb ik al meerdere keren naar terug gegrepen over de jaren.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Ik heb Agitator nu, maar zag Re-Agitator dus ook. Wat is nu precies het verschil, en ook nog de moeite als ik Agitator dadelijk uit heb? Lijkt me wel... maar toch....
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
re-agitator is allemaal wel nieuw materiaal, dus geen nieuwe versie van het eerdere boek, meer een sequel, om in filmtermen te blijven. Heb Agitator zelf niet gelezen en dit nieuwe boek ook nog niet open geslagen, dus verder inhoudelijk kan ik er nu niet echt op ingaan...
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Oke, want ik las ergens (geen idee meer waar) dat het niet echt opgevat moest worden als een sequel, maar gewoon een boek met meer niet verschenen materiaal. Beetje vaag verhaal, daarom vroeg ik het me af.
Als je even zou willen laten weten of er ook nieuwer werk van Miike wordt behandeld...
Agitator gaat geloof ik maar tot rond 2000...
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Nieuwste aanwinst:
Karin Wieland: Dietrich & Riefenstahl ( dubbelbiografie )
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
ziet er leuk uit! en ze komt ook nog 
Ik hoor graag wat je evan vond als je hem uit hebt. Ik heb zelf paar maanden terug 'Leni. Leven en Werk' van Steven Bach gekocht, echter nog niets in gelezen
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Ik heb Horror Movie Freak nu net uit. Ondanks de wat lame cover is het een leuk, stevig boek wat lekker weg leest. Ik had er wel de verkeerde verwachtingen van overigens. Ik dacht namelijk dat het over horroriconen ging, hoe ze zijn ontstaan, achtergronden etc. maar in het boek wordt de lezer voortdurend aangesproken met Horror Movie Freak en krijgen wij, als Freaks dus, een kijkje in zo'n 130 horrorfilms.
Boel is mooi opgeplitst in subgenres en wordt ondersteund door mooie kleur-afbeeldingen. De echte Freak zal er echter niet erg veel tips mee op doen, omdat er heel wat bekende filmpjes in staan, maar een leuke geheugen opfrissing is het wel.
En oh ja, de originele Night of the Living Dead dvd zit er ook bij.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Op het boekenfestijn hier in Antwerpen mijn slag geslagen. Voor degenen die het boekenfestijn niet zouden kennen: het is een verkoop van boeken in verschillende genres (film, muziek, hobby, reizen, ...) en het aanbod bestaat eigenlijk uit boeken (maar ook een handvol DVDs en CDs) die voort komen uit een overstock. De boeken op zich zijn dus praktisch altijd gloednieuw maar worden voor spotprijzen verkocht. Mijn aanwinsten:
The Simpsons: An Uncensored, Unauthorized History - John Ortved (2.50 euro)
Bruce Lee: Pocket Essential series - Simon B. Kenny (1.25 euro)
Life: Remembering Grace - Howell Conant (2.50)
Life: Remembering Audrey - Bob Willoughby (2.50)
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
bedankt metalfist,
hierdoor herinner je me eraan dat het 13-16 juni in Leeuwarden is. Ik heb vorig jaar in utrecht lekker gescoord, maar helaas waren een maar een paar leuke filmboeken toen.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Halfweg het boek van Marc Cousins en één ding is zeker dat hij niet de voorbewandelende paadjes van degene die voor hem de filmgeschiedenis hebben besproken bewandelt, integendeel durft er nog eens ver van gaan afwijken met dikwils een veeg uit de pan naar het grote Hollywood. Gebruikt tot nu toe ook steeds een andere vertelwijze bij elk hoofdstuk. Leuk om eens een eigenwijze kijk op de filmgeschiedenis te lezen die films zoals casablanca en andere noemt als hij spreekt over grote westerse vermaakfilms.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Ik moest haar opzoeken, maar ik heb haar gezien in 'The best years of our lives'...
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Zelf heb ik de meeste van haar films gezien John.
Ik mag mij wel een fan van haar noemen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
met dikwils een veeg uit de pan naar het grote Hollywood.
Het boek is net iets evenwichtiger dan de serie vind ik, maar het lijdt onder dezelfde makkes, vooral op het gebied van onderbouwing met voorbeelden en overhaastige conclusies die zijn gebaseerd op drijfzand. Maar goed, 't is ook geen wetenschappelijk publicatie.
Ik moet zelf nu nog 1 hoofdstuk (Digitale Cinema), ondanks de kritiekpunten net als de serie toch graag gelezen.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
WAt een mooi boek! Ik moet zelf mijn Kiarostami boekje nog lezen, maar dit ziet er uit als een prachtig boek! Geen koopje, ik zie hem steeds voor rond de 50 euro, klopt dat ongeveer?
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Man je weet me wel lekker te maken... Ook al zo'n mooi boek. die wil ik nog liever dan dat andere. 37.99 bij Bol en zie hem op bookdepository en play.com nauwelijks goedkoper... jij zult bij fnac meer hebben betaald gok ik? Ik heb hem iig ook gelijk besteld bij BOL, dit soort boeken worden vaak alleen maar duurder...
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3565 stemmen

Kom deze hier vaak tegen ! Maar heeft iemand hem ook gelezen ?
Net Close-up wereldgeschiedenis van de film van Mark Cousins uit, dus tijd voor iets nieuws 
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Gekocht, maar nog niet gelezen☺
Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Close-Up is zeker nergens in de originele taal te vinden voor die belachelijk lage prijs, of wel?
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Close-Up is zeker nergens in de originele taal te vinden voor die belachelijk lage prijs, of wel?
Nee, dat kun je wel vergeten denk ik. Tweedehands kun je een eind komen, maar zie ik ook niet goedkoper dan 12 euro
Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Helaas. Dan ga ik de Nederlandse versie maar bestellen. Koop ik Easy Riders, Raging Bulls er ook maar meteen bij. Dan verdrievoudigt mijn filmboekencollectie wel in één klap.
Misschien ook nog maar eens een wat "technischer" boek als Film Art kopen (of zijn hier betere alternatieven voor?). Heb tot nu toe alleen deze:

Leuk naslagwerk daar films vooral individueel behandeld worden (het is dan ook een encyclopedie). Film noir en neo noir komen aan bod, maar er is ook ruimte voor Duitse invloeden en proto-noir - hoewel deze niet individueel aan bod komen. Voor elke film volgt eerst een plotomschrijving - met spoilers, dus - en daarna wordt ingegaan op allerlei zaken. Hier een voorbeeld van de entry van Sweet Smell of Succes (mijn favoriet tot nu toe). Niet 's werelds beste foto, maar goed.

John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Film art is erg goed, net als film history van Bordwell, maar beide zijn academisch geschreven. Hoop analyse en technical stuff dus, met name in film art. Maar dat onderscheidt dit boek wel, geen uitgekauwde filmgeschiedenis. Er zijn alternatieven zoals understanding movies (gianetti) maar die heb ik niet gelezen of Film nogwat van Monaco, die vond ik duidelijk minder dan Bordwell.
Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Dankjewel. Ik denk dat het dan een van die Bordwell-boeken wordt - wellicht allebei. Maar dat is iets voor later; eerst J.M. Roberts' The History of the World maar eens uitlezen. Aanvullingen en/of andere meningen dan die van John Milton zijn ook welkom. 
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Roberts.... Arghhh Don't mention that... Hoe vaak ik dat mondelinge tentamen wel niet opnieuw heb moeten doen 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Film After Film van J. Hoberman staat nu ook bij mij op de plank (met het eerste hoofdstukje pas gelezen)
Interessant onderwerp van het boek is dat hij nu (al) probeert te definiëren van 21ste eeuwse cinema is... met uiteraard 9/11 als belangrijk historisch ijkpunt en verder de digitalisering van film-maken én projecteren als belangrijk nieuw element. In het laatste deel van het boek heeft hij daarvoor een selectie uit zijn film-besprekingen gekozen die me niet alleen interessant leek, zo door de index bladerend, maar ook inderdaad wel illustrerend voor het verhaal (met titels als avalon, russian ark, ten, bu san, day night day night, southland tales en inland empire)