- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmclichés
Filmclichés
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
2 filmclichées in één: stoere machoheld loopt doodkalm naar een ontvlambare set, zoals een benzinestation ofzo.. gooit zijn zippo aangestoken achteloos weg en loopt met zijn rug naar de explosie weer in slowmotion weg met wapperende haren.
Enkele onligica's: lijkt me dat je vantevoren absoluut niet weet welke firepower je in de fik gaat steken, dus dat de weglopende tred in de praktijk wel wat sneller is dan dit paraderen op de catwalk
Daarnaast: weet hoofdpersoon wel wat een zippo kost? Zo rond de 80 euroos voor een standaardmodel en dus niet bepaald een lucifertje.
film_fan
-
- 20 berichten
- 30 stemmen
Vooral in highschool films: áltijd als de hoofdpersoon moet kiezen tussen twee dingen (vaak een nieuwe passie en sport), kiest hij eerst voor hetgene waar hij al zijn hele leven voor aan het trainen is (vaak aangemoedigd door een speech van vaderlief), maar dan komt er een wijze buitenstaander met een speech over dat je moet doen wat je echt wil. Op dat moment besluit de hoofdpersoon dat hij toch echt zijn nieuwe passie moet kiezen. Vaak wordt daar het meisje in kwestie ook gelukkig van.
Oh en aansluitend: vaders die aan het begin van de film zeggen dat ze iets voor mietjes vinden, hebben áltijd een zoon die dat gaat beoefenen en komen op het einde áltijd tot inkeer. En vertellen dan met tranen in hun ogen hoe trots ze wel niet zijn op hun zoon.
En als een jongen (meestal een beetje een nerd) aan het begin van een film zegt dat hij 'er alles aan zal doen om dat meisje te veroveren' (meestal het populairste meisje van de school), dan krijgt hij haar altijd.
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2313 stemmen
2 filmclichées in één: stoere machoheld loopt doodkalm naar een ontvlambare set, zoals een benzinestation ofzo.. gooit zijn zippo aangestoken achteloos weg en loopt met zijn rug naar de explosie weer in slowmotion weg met wapperende haren.
Dat is zo één van de redenen waarom ik Steven Seagal verafschuw.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Als er iets raars dreigt te gebeuren, bijv. in een huis, loopt de hoofdpersoon opeens wel heeeeel langzaam, voetje voor voetje, worden beelden afgewisseld van de voetjes en het angstige hoofd, en rent/duikt/vliegt er opeens een beest weg.
En in zo'n voetjeschuifel situatie, in bijna elke horror, legt opeens heel "onverwacht" iemand een hand op de schouder, meestal een goede vriend, die blijkbaar ontzettend goed kan sluipen, het doodnormaal vindt om iemand eerst aan te raken i.p.v. de praten, en dan ook nog vertwijfeld vraagt "schrik niet ik ben het maar, gaat het nog wel goed?" (zie dat U-96 zich daar ook aan stoort 
En de volgende 3 zullen ook wel vaker genoemd zijn:
de agent heeft het altijd druk, daardoor problemen thuis, of is al gescheiden en heeft geen sociaal leven meer. Meeste agenten/rechercheurs hier zitten volgens mij om half zes netjes aan de aardappelen.
Politiefilms barsten trouwens van de cliches. Politiebureaus hebben allemaal luxaflex, vaak kijkt een agent erdoorheen met een beker koffie in zn hand, op de achtergrond gaan non-stop telefoontjes, en de beste agent van het korps zit vaak met z'n benen op tafel.
Bij knokpartijen heeft iedereen het incasseringsvermogen van een K1 vechter. Waar je in de werkelijjheid met één gemikte vuiststag op het hoofd iemand bewusteloos of erger nog kan slaan, staat in de film iemand gerust tien keer op een schedel in te trappen, die daar wonderwel weinig last van heeft. Ook gebroken neuzen en kaken of trappen in de kruis lijken maar voor 5 seconden pijnlijk te zijn.
Eenmaal op de grond, geeft de bad guy nog een laatste trap in de buik van het slachtoffer, maar als het een good guy is, vindt ie het vaak wel genoeg zo.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
mee eens bottleneck, over alinea 1 en 2 wilde ik zelf net wat gaan zeggen. Ik vind het ook altijd raar dat de buurman altijd in je huis zit, want aah de deur was niet op slot. En dan gaat zo'n persoon extra langzaam lopen ook al heeft hij dat hij al 10 jaar. Aan de andere kant, personen die op de vlucht zijn en een onbekend gebouw in gaan weten altijd precies de weg daar. Ze weten precies waar de nooduitgang zit, of de lift, of de trap naar het dak. En daarbij weer, hoe vaak zie je wel niet dat mensen zomaar het huis van een onbekende binnen gaan. Dan komt de bewoner net thuis en moet degene via het raam vluchten.
Wie heeft er net als ik net zo'n hekel aan die discofragmenten in films? Was dat in het echte leven ook maar zo, geen sigarettenrook, nooit druk, altijd interessant publiek en de muziek staat ook nooit hard, mensen hoeven nooit naar elkaar te schreeuwen. In een of andere film van Vin Diesel gaat hij rustig praten met een Russische Chick die hem met gemak verstaat.
Oh ja oeroud cliche en vast vaak genoemd, maar als ik nog een keer zie dat iemand die van het dak valt precies bovenop een auto landt kijk ik niet meer verder.
DieGo
-
- 5808 berichten
- 2365 stemmen
Ik kan me altijd groen en geel ergeren aan de geest-in-de-spiegel-truc. Iemand is bijvoorbeeld aan het tandenpoetsen, spuugt op een gegeven moment zijn tandpasta in de bak, komt weer omhoog met zijn hoofd en ja hoor, iedereen schrikt zich lam want daar staat een spook, die trouwens ALTIJD weer weg is op het moment dat iemand zich omdraait.
En waarom doen geesten altijd zo moeilijk om hun punt te maken? Meestal zijn ze de slechtste niet en hebben ze gewoon wat te melden maar ze moeten eerst iedereen 100 keer de stuipen op het lijf jagen voordat men erachter komt wat ze nou eigenlijk willen.
huVILEub
-
- 3081 berichten
- 537 stemmen
De domheid van mensen in een horror.
Je ziet iemand vermoord worden dus gaat erop af met een stok?
Je hoort gegil dus ga je sluipend de trap af terwijl je wel een hoop van een kastje afstoot. Etc.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Nachtmerries.. man/vrouw schrikt altijd als een bezetene omhoog en gaat zitten en uithijgen alsof ze een marathon hebben gelopen. Hebben anderen dat ook
ik word dan gewoon liggend wakker.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Als ik dat doe stoot ik mijn kop
. Heb trouwens ook nooit echte nachtmerries. Meestal zijn de nachtmerries in een film wel erg heftig.
Clichés. Dat mensen in een horrorfilm altijd ergens alleen op afgaan.. Of zelfs nog gaan opsplitsen. Hoe dom kan je zijn? Er loopt een moordenaar rond en je denkt: 'Kom, laten we ons opsplitsen, zodat we één voor één vermoord worden' 
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Wat me ook altijd opvalt, is dat als mensen een deur intrappen. Dat de deur altijd gelijk openbreekt. Volgens mij gaat dat helemaal niet zo makkelijk.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Of met een paperclip de deur openen. Als dat zo makkelijk zou gaan zou ik snachts geen oog meer dichtdoen
RedSquare
-
- 194 berichten
- 275 stemmen
- Een detective die iemand zwaar mishandeld moet zijn badge en wapen inleveren. De captain scheld en tiert maar snapt de detective altijd. De detective gaat natuurlijk op eigen houtje verder, blaast van alles op brengt vele mensen in gevaar (als burger dus) Maar als hij wegloopt van de brandende fabriek is er geen agent die hem iets vraagt. Natuurlijk mag hij weer terugkomen op zijn werk en krijgt ook nog promotie.
- De eeuwig struikelende vluchtende vrouw.
- Even checken of the badguy wel echt dood is..o nee toch niet.
Soms laten ze hem ook links liggen om even te knuffelen, als ze later gaan kijken is ie weg.
- Met een creditcard een deur openmaken...
- Als ze iets horen en gaan zoeken zien ze een kat tussen het vuilnis scharrelen . O, het was de kat maar....not
- Een buitenbeentje in bv een sportteam word de held (in de laatse seconden van de wedstrijd).
- iemand staat aan de overkant van de straat je aan te staren, er rijd een bus voorbij en ja...weg issie. Hoe doen ze dat?
- Een waarzegger die, terwijl ze de hand van de hoofdrolspeler vast hebben, schrikt van haar/zijn visioen en absoluut niets wil zeggen daarover.
huVILEub
-
- 3081 berichten
- 537 stemmen
Maar dat is bij bepaalde sloten ook degelijk mogelijk en er wordt vaak zo ingebroken. En waarom niet de werkelijkheid nabootsen?
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
- iemand staat aan de overkant van de straat je aan te staren, er rijd een bus voorbij en ja...weg issie. Hoe doen ze dat?
RedSquare
-
- 194 berichten
- 275 stemmen
Maar dat is bij bepaalde sloten ook degelijk mogelijk en er wordt vaak zo ingebroken. En waarom niet de werkelijkheid nabootsen?
Wel is geprobeerd met succes?
RedSquare
-
- 194 berichten
- 275 stemmen
Wat een timing. Lijkt me nog haast niet mogelijk. Waarschijnlijk gemonteerd.
Lijkt me een leuke film trouwens, jammer dat ie Koreaans is gesproken met spaanse subs.. 
huVILEub
-
- 3081 berichten
- 537 stemmen
Nou eigenlijk heb ik met een paar vrienden ooit een filmpje gemaakt over een paar criminelen en toen hebben we dat inderdaad gedaan, maar dat werkt alleen met oudere sloten.
Xx_se7en_xX
-
- 575 berichten
- 495 stemmen
Een van de grootste clichés en scenes waar ik me aan erger:
'Hello?! Is there anybody here?!' 
Xx_se7en_xX
-
- 575 berichten
- 495 stemmen
Enkele onligica's: lijkt me dat je vantevoren absoluut niet weet welke firepower je in de fik gaat steken, dus dat de weglopende tred in de praktijk wel wat sneller is dan dit paraderen op de catwalk
Daarnaast: weet hoofdpersoon wel wat een zippo kost? Zo rond de 80 euroos voor een standaardmodel en dus niet bepaald een lucifertje.
Zou inderdaad wel heel lullig voor hem zijn als ie mis gooit. 
Xx_se7en_xX
-
- 575 berichten
- 495 stemmen
Trouwens nog een:
In Amerikaanse films moet er altijd weer een man-tot-man gevecht in voor komen.
En natuurlijk de aller-ALLERgrootste:
- I love you
(braak)
- I love you too
(braak)
Xx_se7en_xX
-
- 575 berichten
- 495 stemmen
Ik kan me trouwens ook geen een film-moment herinneren waarbij iemand moest niesen/neus snuiten. (maar ja, dat ben ik weer
)
Nog een ergernis (en ongeloofwaardigheid én cliché): Dat ze altijd bij beveiligingscamera's of videocamera's zo alles scherp kunnen stellen.
Ook net zo'n ergernis: Man belt iemand en hij gaat altijd gelijk over.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
Nachtmerries.. man/vrouw schrikt altijd als een bezetene omhoog en gaat zitten en uithijgen alsof ze een marathon hebben gelopen. Hebben anderen dat ook
ik word dan gewoon liggend wakker.
Aanvulling: als Man/Vrouw wakker schrikt.. zet de klok er maar op gelijk, want het gebeurt: dan is de bedpartner ook meteen wakker. Gaat je gelijk troosten, wat was er lieverd, rustig maar. En in plaats van verder te slapen ga je eerst 10 minuten kletsen? Heeft er wel eens iemand zo'n vriendin gehad die niet lekker door bleef ronken of als ze het überhaupt wel merkte dat ze zich nog eens lekker omdraaide?
Overigens wil ik die CSI achtige programma's niet meer zien. Ik zie altijd rechercheurs strak in het pak door het zand rollen, zich door de regen wagen of zich zo vrij in dat pak voelen dat ze kunnen boksen, capoeira kunnen spelen of harder kunnen rennen dan een professionele hardloper. En dan heb ik nog niks gezegd over dat schoeisel, denk aan dit voorbeeld maar aan Van Gils achtige schoenen. Hou eens op zeg, ze maken zichzelf belachelijk. Men zegt niet voor niets STRAK-in-het-pak. Maar ja, die stomme series kennende, zullen die maatpakken ze wel speciale krachten verschaffen.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
In rampenfilms is de president altijd een grote, zwarte man. Vaak ook nog met een snor. Dat vind ik inmiddels ook wel een cliché.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
- Met een creditcard een deur openmaken...
.
Ik kan het niet laten om deze even aan te halen. Ik ben hierom zo;n liefhebber van Leslie Nielsen films die veel bekende cliche's op de hak neemt. Dan zie je Leslie Nielsen een deur open maken met een bos credit cards en zoekend naar de juiste: zoek, zoek, schuif, zoek, schuif, oh nee wacht het was deze, huppakee deur open!!! 
pumpking
-
- 442 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij hoeven vele personages niet naar het wc te gaan. Een plaats waar je, als je alles optelt, je in je leven toch heel wat tijd doorbrengt. 
Zal al wel eens gepost geweest zijn, maar is iets dat mij altijd opvalt.
Gonzo8000
-
- 484 berichten
- 10 stemmen
Welke film is dat?
Eentje uit de Naked Gun serie
_Se7en_
-
- 2041 berichten
- 1777 stemmen
- Er zit een moordenaar in huis en je vlucht direct de trap op naar boven
- Een witte omtrek om de plaats waar een lijk heeft gelegen
- Fles op iemands hoofd kapot slaan waarna de persoon vervolgens gewoon weer opstaat
- Stoel op iemand kapot slaan
- Auto niet op slot zetten