- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmclichés
Filmclichés
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Deze gaat niet over bloed
maar viel me gisteren op toen ik The Return of the King keek:
Als de 'helden' vluchten uit een instortende grot of een brandend huis ofzo dan rennen ze altijd weg en dan zie je een rots/plank vallen op de plek waar ze zich net nog bevonden. Ze zijn altijd net op tijd weg.
Linnythepooh
-
- 84 berichten
- 42 stemmen
Misschien is deze ook al genoemd.
De badguys schieten met tien mitrailleuren op de good guy en de good guy schiet ze met 1 lullig pistooltje allemaal hartstikke dood.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Dat als je een klas ziet, vooral een amerikaanse highschool-klas, altijd net de bel gaat voor het volgende lesuur of de pauze ofzo en dat die docent dan nog net kan roepen wat het huiswerk is voor de volgende les.
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2843 stemmen
Als een film ongeveer 20 a 25 minuten bezig is krijgt meestal een politieagent een telefoontje. Zijn ex-vrouw/vrouw herinnert hem eraan dat zijn dochtertje vanavond jarig is of een voorstelling geeft. Helaas, de politieagent zegt dat hij niet kan, hij heeft het te druk.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5742 stemmen
Dat als je een klas ziet, vooral een amerikaanse highschool-klas, altijd net de bel gaat voor het volgende lesuur of de pauze ofzo en dat die docent dan nog net kan roepen wat het huiswerk is voor de volgende les.
Over highschools gesproken:
in klassen zijn er altijd wel populairen, gothics, nerd's etc.
Ook nogal cliché en bijna niet meer voorkomend.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Huh? In vrijwel elke klas heb je dat. 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Vind ik best meevallen. En zeker niet zo overdreven als in die films.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Tuurlijk is het enigszins aangedikt, maar de nerd en de popiejopie heb je in elke klas.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3280 stemmen
Ik vind het vooral altijd erg apart dat zodra de bel gaat iedereen zijn spullen pakt en meteen wegrent, dat hoefde ik toch echt niet te proberen. Zitten tot de leraar zegt dat je weg mag was de regel.
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
In België is het onderwijs dan ook een stuk strenger, hier in Nederland vliegt wel iedereen meteen weg. Mijn aardrijkskunde-leraar doet trouwens wel mee aan het cliché van Madecineman, sterker nog; hij wil op de gang nog wel eens controleren of het huiswerk wel genoteerd is... 
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Volgens mij toch echt een van de meest gebruikte tijdbesparende cliché's:
"Could you hack into the system for us?"
"No problem"
-een stel tikken op het toetsenbord-
"I'm in!"
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Nog 1:
If i'm not back in 20 minutes, alarm the police. (zoiets wordt ook erg vaak gedaan)
waidman
-
- 2466 berichten
- 273 stemmen
Kwam deze vorige week weer tegen in een film, iemand hangt aan de rand van de afgrond of aan de rand van een hoog gebouw en de held roept dan "volhouden", nee dat wist die persoon nog niet dat hij of zij moet volhouden 
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Zag ik vorige week ook nog ja.
Hier nog 1: Eerst wil de bad guy de good guy (als die vasgehouden word ofzo) slaan. Dan doet hij het niet, draait zich om alsof hij wegloopt, draait zich dan weerom en slaat dan alsnog.
Goh dat zag ik niet aankomen. 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Als iemand bij de politie zit voor een verklaring, blijkt die ALTIJD wel ergens over te liegen...
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Volgens mij toch echt een van de meest gebruikte tijdbesparende cliché's:
"Could you hack into the system for us?"
"No problem"
-een stel tikken op het toetsenbord-
"I'm in!"
Uiteraard eerst rood knipperende koeieletters Access Denied, met overeenkomstige bliepjes...
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Een wat duistere film die dan zo'n overdreven happy end heeft.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Na het zien van Rocky: Lelijk meisje met afzichtelijke onmodieuze bril, haar tuttig opgestoken of verstopt onder lullig hoofddeksel. De held doet brilletje af kijkt haar strak in de ogen en zegt; "Weet je, je bent de mooiste vrouw op aarde". Jaja en dan gaan ook de haren los en jawel hoor...

tikoesje
-
- 82 berichten
- 23 stemmen
ok dit is misschien iets heel anders en slaat misschien nergens op maarreh... hoezo als iemand zijn vriendin,moeder,tante,zus etc belt drukt diegene 3 cijfers in en heeft hij/zij diegene gelijk aan de telefoon....das snel... ( m.u.v. 911 gheghe )
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
Keiharde werkelijkheid met al die automaten die ze overal hebben staan 
, meer rotzooi dan koffie
Herisson
-
- 3413 berichten
- 607 stemmen
ok dit is misschien iets heel anders en slaat misschien nergens op maarreh... hoezo als iemand zijn vriendin,moeder,tante,zus etc belt drukt diegene 3 cijfers in en heeft hij/zij diegene gelijk aan de telefoon....das snel... ( m.u.v. 911 gheghe )
En als ze dan opgehangen hebben aan de andere kant, nog 3 keer Hello roepen en drukken op de telefoon!
Ja dat helpt....
U-96
-
- 11875 berichten
- 2064 stemmen
Ja dat helpt....
Ja pffff, dat heb ik ook nooit begrepen. Raar dat men hier geen rekening mee houdt. Idem met dat wat tikoesje zegt.
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
Een voorbeeld uit The Negotiator :
Jackson vraagt aan iemand die gegijzeld is of hij in zijn onschuld gelooft, maar aangezien de andere dat niet kan zeggen anders krijgt hij ook problemen antwoordt hij :
" I don't know what to think..."
Dat wordt zo vaak gezegd als ze niets beters te zeggen hebben 
Nog eentje :
Dieven zijn in een gebouw aan het inbreken en plotseling horen ze een stem... " Is anybody here ? "
Domme bewaker ! Roep het misschien nog luider dat ze goed veel tijd hebben om te ontsnappen 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
1 van de clichees die het meest op mn zenuwen kunnen werken (en dit zie je heel vaak, vooral dan bij van die "romantische films" en tal van tv serietjes):
2 personages lopen tegen elkaar aan (gebeurt meestal in een supermarkt). Bots. Oei. "I'm Sorry". En ze leren elkaar kennen...
Hoe origineel. 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Uiteraard eerst rood knipperende koeieletters Access Denied, met overeenkomstige bliepjes...
''What's the password?'' Gaat raden met een glimlach en als het niet de geboortedatum van de man of vrouw is, is het wel de dood van het zoontje etc.
geronimo
-
- 1955 berichten
- 0 stemmen
Als men achter de computer zit, moet men altijd zo hard op 't toetsenbord rammen. Niemand typt zo. En iedereen typt altijd alles correct. Nooit zie je ze de delete toets gebruiken of zo.
Mr Confused
-
- 1715 berichten
- 6590 stemmen
Om even Al Pacino te citeren tijdens de Promising Sicilian Actor uitreiking op UCLA University: "Niks is zo cliche als iets een cliche vinden"
Man, dat is zo cliche!!! 
Gabe Walker
-
- 121 berichten
- 374 stemmen
Zoals al eerder gezegd is op deze pagina, vrijwel alles is al eens gedaan.
of de hoofdrol speler nou sterft of overleefd op het einde, of de hoofdrolspeler zijn ware liefde wel of niet krijgt op het einde.
Het is nu eenmaal al gebeurt, en daardoor is het veelal cliche.
Dat hoeft het echter niet slechter te maken, zolang je het maar goed uitwerkt.