- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmclichés
Filmclichés
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Elk dorpje, hoe klein ook, in het wilde westen heeft een sherrif, een bank, een saloon en een barber. Dit is op zich niet zo raar, maar er moet ook altijd een hoerenhuis zijn. Hij zit meestal in de saloon.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Toe te passen op alle films waarin de hoofdpersoon 2 persoonlijkheden heeft:
"Heej Clark! Superman was zojuist hier!"
Deze is ook leuk:
Degene aan de andere kant van de lijn hangt op, je hoort de kiestoon duidelijk. Onze held:
"Hello? Hello!? Hellooooooo?!!!!! He hung up..."

aSMoDeuS
-
- 1119 berichten
- 5045 stemmen
(eerste forum reactie na maanden)
Dit is een van de meest irritante, vind ik:
SPACE
It is now the modern era, and thus, sound has been installed in space by the elimination of that nasty vacuum problem.
Explosions in space make noise
There's a deep humming in space, no doubt about it
Sounds in space must have some element of a flanger involved
soboer
-
- 359 berichten
- 293 stemmen
Vandaag de cliche der cliches gezien.
De favoriet staat achter in een sportwedstrijd. Nog maar 2 seconden op de klok. Er wordt ingezoomd op desbetreffende klok. Men gaat over naar slow motion, de bal wordt gegooid door favoriet of naar favoriet. En ja hoor men wint met 1 punt verschil de basketwedstrijd of American football wedstrijd van het jaar.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Waarmee de held eindelijk bewezen heeft dat hij het vertrouwen van zijn mentor (dat kan zijn vader zijn maar ook een oude rot in het vak, die hem in het vak heeft opgeleid nadat hij zelf te oud was geworden, maar die vroeger ook een groot kampioen was, maar daar nu niet meer graag aan terugdenkt) verdient, of anders dat hij toch beter is dan die andere die zo veel begeleiding heeft gehad, terwijl de held het in zijn eentje heeft gedaan, dat hangt ervan af. Bovendien zit zijn grote liefde in het publiek, zodat daar regelmatig op kan worden ingezoomd (die liefde zit dan naast de vader/coach zodat we niet te moeilijke camerabewegingen moeten gebruiken, anders raken de kijkers maar in de war) om de spanning wat te verhogen, op het einde springen ze natuurlijk allemaal uit hun stoel en omhelzen de halfgod-held. We kunnen natuurlijk ook inzoomen naar die eikel van een andere met zijn begeleiding en al, die eerst zitten te triomferen en onze arme held uitlachen, maar die op het einde beteuterd achter blijven. Waarna de held hen grootmoedig als hij is (hij heeft het zelf ook moeilijk gehad, ge moet da begrijpen) alles vergeeft en ze worden nog goede vrienden. Zoiets?
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Jouw bericht deed me denken aan The Great White Hype.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1060 stemmen
LOL @ Soboer en Freud 
Een andere:
De hond die met een zielig gezichtje in beeld komt wanneer het verliefd stelletje begint te kussen op de slaapkamer van het baasje.
bohica
-
- 254 berichten
- 307 stemmen
het laken dat s'morgens vroeg de vrouw van de nek naar beneden bedekt, maar de man van het middel naar beneden, nadat ze die hond met zijn zielige gezichtje hebben buitengezet, of als het laken de vrouw niet bedekt, slaapt ze altijd op haar buik
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Deze is ook leuk:
Degene aan de andere kant van de lijn hangt op, je hoort de kiestoon duidelijk. Onze held:
"Hello? Hello!? Hellooooooo?!!!!! He hung up..."

En dan gaan ze vaak ook nog op de haakjes lopen drukken,alsof je daar de "andere kant" weer mee terug krijgt 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
het laken dat s'morgens vroeg de vrouw van de nek naar beneden bedekt, maar de man van het middel naar beneden, nadat ze die hond met zijn zielige gezichtje hebben buitengezet, of als het laken de vrouw niet bedekt, slaapt ze altijd op haar buik
Precies. En als men zulks in Nederland weigert krijg je:
'Typisch Nederlandse film'
bohica
-
- 254 berichten
- 307 stemmen
en die vaten waar de auto van de bad guy tegen aanrijdt, ontploffen ALTIJD!!
bohica
-
- 254 berichten
- 307 stemmen
als er iemand s'nachts uit het raam kijkt is he 9 van de 10 keer onbewolkt en volle maan
blabla
-
- 2070 berichten
- 5242 stemmen
Als een auto (ofzo) door een trein aan snot wordt gereden hoor en zie je nooit de trein volop in de remmen gaan, en als er nog shots zijn na dat de auto stuk is gereden zie je de trein gewoon door rijden, lijkt mij toch een beetje vreemd dat de machinist niets door heeft terwijl hij voor die tijd zich (meestal) klem zit te toeteren in de loc.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Als een man zich staat te scheren ,en hij moet ineens weg,stopt hij ook gewoon met scheren terwijl hij maar voor de helft klaar is.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Ik weet niet of het al genoemd is maar je ziet ze bijna nooit de auto opslot, of de gordel omdoen.
-Tijdens een wilde achtervolging(of dollemansrit) door hartje stad gaat iedereen altijd net op tijd aan de kant.De "figurantenauto's"knallen allemaal op elkaar maar met de hoofdrol spelers gebeurt niks.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Weet niet of hij helmaal klopt:
Bij films met een voice-over krijg je het verhaal altijd (in z'n geheel of gedeeltelijk) achteraf te zien.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
en die vaten waar de auto van de bad guy tegen aanrijdt, ontploffen ALTIJD!!
Omdat daar altijd explosief materiaal in zit 
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
En als de hoofdpersoon zich begint af te vragen waar die lieve moeder/zoontje/echtgenoot/weet ik veel wie nog/... nu juist is gebleven, dan rijdt er nét een ziekenwagen met loeiende sirenes voorbij...
GFM
-
- 1116 berichten
- 1536 stemmen
Ik vind de ergste (en daarom heb ik ook een redelijke hekel aan dit genre) de gemiddelde romantische-comedy plots..
*Man ziet vrouw, of andersom
*Ze zijn totaal verschillend
*Door deze verschillen botsen de karakters
*1 van de twee wordt toch verliefd op de ander en deze missie lijkt kansloos
*Uiteindelijk, meestal door suf verhaallijntje, eindigen ze de film in elkaars armpjes......
Het is natuurlijk zo dat je dit niet al mijlenver ziet aankomen........zucht!!
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
-Als er iemand dood gaat(meestal bij moord) gaat het horloge ook ineens stil staan.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Zit vaak in van die detective's,maar misschien is het meer voor tv serie's.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Zodat de slimme speurder kan zien wanneer de moord gebeurd is, zoiets?
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Ja,ik zag het net nog in Columbo op SBS en heb het vaker gezien.
Tich
-
- 130 berichten
- 176 stemmen
nog eentje waar ik zwaar aan irriteer: Nederlanders spreken in Engelstalige films altijd Duits
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Kinderen maken altijd een tekening waarop een moord of zoiets staat.
-Butterfly-effect
-The ring