menu

Film / Algemeen / Boekverfilmingen van Tolkien

zoeken in:
Stelling: Als Peter Jackson nog een boek van Tolkien gaat verfilmen, kan die beter een verhaal uit The Silmarillion nemen dan The Hobbit. Hij kan bijvoorbeeld het laatste verhaal nemen (dan eindigt met het verslaan van Sauron) of.....

Ik heb de Silmarillion niet gelezen maar ik denk dat The Hobbit zeer goed verfilmbaar is hoor. Ook voor de kleinere onder ons.

Phoenix schreef:

Ik heb de Silmarillion niet gelezen maar ik denk dat The Hobbit zeer goed verfilmbaar is hoor. Ook voor de kleinere onder ons.

Wie bedoel je daarmee?

The Hobbit zou ook heel leuk zijn, maar als die een film doet, denk ik dat voor de fans een verhaal uit De Silmarillion mooier zou zijn. The Hobbit is iets meer voor kinderen. Het zou mij iig supervet lijken om zo'n grootse sage uit The Silmarillion verfilmd te zien.

Hannibal schreef:
(quote)

Wie bedoel je daarmee?

MarkFish schreef:
The Hobbit is iets meer voor kinderen.

Dat bedoel ik er mee.

de hobbit is op zich wel redelijk makkelijk te filmen en je kunt het volwassener maken natuurlijk, zodat het voor de ouderen onder ons ook vermakelijk is.

Ik vond het boek zeer vermakelijk en kan niet wachten tot the hobbit op het witte doek verschijnt

Een verhaal uit de silmarillion zou kunnen en de Hobbit ook, al denk ik dat de hobbit een groter publiek zal aanspreken aangezien het vooraf gaat aan de queste om de ring.

feanaro surion schreef:

Een verhaal uit de silmarillion zou kunnen en de Hobbit ook, al denk ik dat de hobbit een groter publiek zal aanspreken aangezien het vooraf gaat aan de queste om de ring.

Ja, waarschijnlijk wel maar de fans van het mythische, van de grote krijgers en oorlogen, zullen een verhaal uit de Silmarillion meer waarderen. The Hobbit is leuk, maar het zal me niet in vervoering brengen.

kijkert
Van mij mag 'The Adventures of Tom Bombadil' wel verfilmt worden.

"De oude Tom Bombadil was een vrolijk kwastje;
Zijn laarzen waren geel en knalblauw was zijn jasje,
groen waren zijn riem en zijn broek, helemaal van leder;
in zijn punthoed stak een zwanenvleugelveder..."

Met Johnny Depp in de hoofdrol.

Dit gaat de verkeerde kant op. Wat vonden jullie het mooiste/ meest aansprekende personage. In mijn geval zijn dat niet de Hobbits en ook niet Tom Bombadil, maar Gandalf en Aragorn, dus daar wil ik meer van weten. Sauron en de elfen, daar kan ik mij beter mee identificeren :S)

Dat laatst was dus een grapje, he

kijkert
MarkFish schreef:

Dit gaat de verkeerde kant op. Wat vonden jullie het mooiste/ meest aansprekende personage. In mijn geval zijn dat niet de Hobbits en ook niet Tom Bombadil, maar Gandalf en Aragorn, dus daar wil ik meer van weten. Sauron en de elfen, daar kan ik mij beter mee identificeren :S)

Voor mij was/is Treebeard (Boombaard) het meest aansprekende personage. Maar om daar nou een hele film rond te bouwen...

Bombadil is gewoon erg interessant omdat er a) verhalen over hem geschreven zijn door Tolkien, en b) zijn rol in Middle Earth erg wazig is.

Aragorn vind ik eigenlijk maar een leeg personage, en Gandalf is wel grappig, maar ook niet echt bijzonder.

Dustyfan
De geschiedenissen van Tom Bombadil en Treebeard zijn volgens mij nauw met elkaar verbonden. Dus een verhaal over de een kan niet zonder een verhaal over de ander.

Kennen jullie ook het boek 'Roverandom' van Tolkien? Het zou erg geschikt zijn om te verfilmen, denk ik, maar dan wel als film voor alle leeftijden.

Ik denk dat het voor een film van The Hobbit te vroeg is: welke personages moeten ze gebruiken? Er is al een behoorlijke trend gezet met LOTR-film... Tenzij ze er iets anders van maken (als dit dus mag van Tolkien-estates). Zeg maar The Hobbit, maar dan in het hedendaagse leven...

Daarnaast ben ik best benieuwd naar een verhaal uit The Silmarillion... Waar ik dan ook erg benieuwd naar ben is het verhaal van Galadriel of gewoon een docu over de schepping van ME...

Roverandum heb ik nog niet gelezen... En Unfinished tales ook nog niet, maar het lijkt me stof genoeg om snel weer met een Tolkien-film te komen!

Beetje een dood topic hier. Okee, nieuwe stelling:
Je moet de boeken van Tolkien hebben gelezen om alle aspecten van het verhaal van The Lord of the Rings te begrijpen.

kijkert
MarkFish schreef:

Je moet de boeken van Tolkien hebben gelezen om alle aspecten van het verhaal van The Lord of the Rings te begrijpen.

Ja.

Maar om alle aspecten van de filmtrilogie te kunnen begrijpen, hoef je alleen de filmtrilogie gezien te hebben.

MarkFish schreef:

Aha: maar welke boeken? Echt alle? Lijkt me niet... Ik denk dat je best zonder de unfinished tales, roverandum, elfensmith(ik weet niet meer hoe die heet), tom bombadil en de hobbit kan...

Tuurlijk, maar The Silmarillion en The lord of the Rings moet je wel gelezen hebben wil je alles van de film begrijpen en op zijn waarde kunnen schatten. En eigenlijk ook De Aanhangsels van LOTR. Je begrijp veel beter waarom Aragorn of Elrond of Gandalf bepaalde dingen doen, of zeggen.

Dustyfan
Roverandom is echt een leuk boek, maar heeft verder helemaal niets met Lord of the Rings te maken, noch met de verhalen er omheen.
De enige overeenkomst is, dat Tolkien het geschreven heeft.

Maar Tolkien heeft toch nog wel meer geschreven? Heeft iemand een lijstje van wat van Tolkien zelf allemaal is uitgekomen?

Kai
MarkFish schreef:

Voor het hele verhaal natuurlijk wel dan bedoel ik de geschiedenis enzo maar, om de films te begrijpen hoef je geen boek voor te lezen.

Wat is overgens jullie favoriete verhaal?

De Silmarillion!!! Het is niet helemaal in verhaalvorm geschreven, maar ik vind het wel de meest indrukwekkende...

Mijn favoriet verhaal blijft de Hobbit, op de hielen gezeten door In de Ban van de Ring. De schepping in de Silmarillion vind ik ook erg mooi, net als dat hele verhaal over de splitsing van de elfenvolkeren, maar in het boek staan iets te veel minder interessante stukken vind ik. Hetzelfde met die boeken met verhalen over Middenaarde, soms zijn die goed tot zeer goed, maar je merkt dat ze niet zijn afgewerkt, en soms zijn ze echt oninteressant.
Roverandom ken ik eigenlijk niet, dat lijkt me nog wel interessant. Zal er eens naar uitkijken.

waar gaat Silmarillion over dan heeft iemand mischien een kleine samenvatting?

Silmarillion is moeilijk samen te vatten... Maar het gaat dus om de schepping van het hele verhaal, hoe alles zo gekomen is (met LOTR, dit is zo'n beetje de laatste gebeurtenis, dan nemen de mensen het over van de elven). Het is wel een beetje als een docu opgeschreven, maar het is allemaal zoveel groter dan LOTR (en Hobbit)...

komt er hier een verfilming over of zijn er nog geen plannen voor? want ik had lort ook gekeken zonder de boeken te lezen vond het een van de mooiste films die ik gezien heb

Menghini schreef:

Silmarillion is moeilijk samen te vatten... Maar het gaat dus om de schepping van het hele verhaal, hoe alles zo gekomen is (met LOTR, dit is zo'n beetje de laatste gebeurtenis, dan nemen de mensen het over van de elven). Het is wel een beetje als een docu opgeschreven, maar het is allemaal zoveel groter dan LOTR (en Hobbit)...

Je zou het laatste verhaal (waar FOTR mee begint) kunnen verfilmen. Elrond doet dan mee, andere hoge elfen en Numenoriaanse koningen (mensen). Dat zou een mooie film kunnen opleveren.

Ja, das een leuk idee... En dan met de opbouw: hoe het dan tot zover komt...

Precies. Nog mensen die The Silmarillion hebben gelezen? Wat vinden die daarvan?

Dustyfan
Ja, wel gelezen, maar eigenlijk wat te lang geleden.

Afwisselend sfeervol en boeiend, maar ook vaak verwarrend, zover ik me herinner.

Goed idee om die eens te herlezen, maar dan wil ik wel de Engelse uitgave.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:37 uur

geplaatst: vandaag om 18:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.