• 13.144 nieuwsartikelen
  • 169.903 films
  • 11.159 series
  • 31.929 seizoenen
  • 630.988 acteurs
  • 196.434 gebruikers
  • 9.184.234 stemmen

Goeie ideeën worden een schaars goed

zoeken in:

Zie titel.

Het word gewoon triest met al die sequels en rotfilms met verhalen die je zelf in 3 dagen zou kunnen schrijven, film lijkt steeds meer pure geldtrekkerij te worden.

Jullie mening?

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Nonsens,

ook 50 jaar geleden kwam er pulp uit en was er net zo veel troep te bezien als nu. Het grote nadeel is dat de massa dit massaal slikt en er zelfs om springt.

Als het je dermate stoort dan zit er maar een ding op: zélf op zoek naar films die wél goed zijn en niet gaan lopen grienen dat het troep is.

Of zelf films gaan maken die dan niet aan die bewoordingen van jou voldoen, dat kan ook nog.

It's your choice...

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Het wordt natuurlijk steeds moeilijker om een verhaal te bedenken wat nog niet bestaat. Maar zolang er genieën als Kauffman bestaan is er geen vuiltje aan de lucht.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Als het je dermate stoort dan zit er maar een ding op: zélf op zoek naar films die wél goed zijn en niet gaan lopen grienen dat het troep is.

En als er geen Cinematheek of Filmhuis in de buurt is dan moet je maar braaf kijken wat Pathe en Videoland je voorschotelt. Daar zullen best een aantal goede tussen zitten, maar het merendeel wat je dan kan zien is dus wel pure shite en geldklopperij. Dat kan dan wel al vanaf het begin der filmtijden zo zijn, toch mag er best eens verandering in komen. Er wordt te veel shit geproduceerd en natuurlijk blijven ze dat produceren zolang wij massaal gaan kijken naar die troep.

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

En als er geen Cinematheek of Filmhuis in de buurt is dan moet je maar braaf kijken wat Pathe en Videoland je voorschotelt. Daar zullen best een aantal goede tussen zitten, maar het merendeel wat je dan kan zien is dus wel pure shite en geldklopperij. Dat kan dan wel al vanaf het begin der filmtijden zo zijn, toch mag er best eens verandering in komen. Er wordt te veel shit geproduceerd en natuurlijk blijven ze dat produceren zolang wij massaal gaan kijken naar die troep.

Ik woon in Almelo, zo'n beetje het zwarte gat van de cultuur en ik krijg het ook wel voor elkaar om ook eens wat apartere films te kijken. Wat mij betreft een non-argument.

Tuurlijk zou het geweldig zijn als kwaliteitsfilms de norm zouden zijn, maar Plato zei al: Het individu is slim, het volk is dom. En dat is gewoon waar. De massa verwacht, hoopt, eist simpelweg hersendode films. En dan kunnen we hier een flinke elitaire discussie opstarten en oeverloos debatteren dat het niet klopt, maar dat heeft totaal geen zin. Die tijd kun je beter besteden aan één van de twee opties die ik gaf.

Want ik ben van mening dat je de zaak hier een tik omdraait. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor wat we willen zien. En het simpele feit is gewoon dat de meerderheid de 'hollywood meuk' prefereert.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik woon in Almelo, zo'n beetje het zwarte gat van de cultuur en ik krijg het ook wel voor elkaar om ook eens wat apartere films te kijken. Wat mij betreft een non-argument.

Ik woon in Asten (een plattelandsdorp) en de enige manier voor mij om aparte films te zien is om 2 uur met de bus (heen en weer) naar Eindhoven te reizen. Nieuwe aparte filmtitels (dagfilms) zijn voor mij al niet doenlijk. Verder rest mij 'blind' kopen, veelal via internet. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die het aan tijd en geld ontbreekt om op jacht te gaan naar aparte films. En na de zoveelste sequel, stripheldenverfilming of teenflick die ze bij Videoland vandaan halen snap ik dat iemand geirriteerd kan raken en hier een topic opent. Totaal logisch wat mij betreft.

En dan kunnen we hier een flinke elitaire discussie opstarten en oeverloos debatteren dat het niet klopt, maar dat heeft totaal geen zin.

Geen enkele discussie hier heeft zin. En ik vind het 'nuttiger' om over deze irritatie (mogelijke ideeenarmoede) te lullen dan een topic te openen waar we mannelijk en vrouwelijk vlees kunnen keuren.

Want ik ben van mening dat je de zaak hier een tik omdraait.

Nee hoor.

Wij zijn zelf verantwoordelijk voor wat we willen zien

Tuurlijk. En film (in de breedste zin van het woord) moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ik ben er trots op dat onze Videoland een exemplaar van Seven Samurai heeft aangeschafd voor de verhuur. Staat dadelijk leuk tussen die dertig Spiderman 2 dvd's.

kappeuter (crew films)

• 74430 berichten
  • 5928 stemmen

Ramon K schreef:

Ik woon in Asten (een plattelandsdorp) en de enige manier voor mij om aparte films te zien is om 2 uur met de bus (heen en weer) naar Eindhoven te reizen.

ver·hui·zen

1 van plaats of van woning veranderen => migreren, verkassen

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Neuh, het is hier lekker rustig. Ik houd van de cinematheek en Plaza Futura (zo nu en dan), maar dat hectische stadsleven kan me verder gestolen worden.

Mister_Pink

• 632 berichten
  • 0 stemmen

Tja, ik nu zo een beetje alles wat ik op DVD wil hebben. Ik heb weleens films via internet besteld, maar 4 van de 10 keer lopen die dingen mis. De DVD doet het niet, ik moet 2 maanden wachten. Ik wacht nu al 3 maanden (ofzo) op Kikajuro No Natsu.. Ik download de meeste film wel.

Onderhond

• 87416 berichten
  • 12430 stemmen

in·ter·net

1 plaats waar je de weirdste shit kan downloaden.

Zolang je een aansluiting hebt daar in Asten natuurlijk

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2189 stemmen

Films zijn er in de eerste instantie ook alleen maar voor te entertainen, that's all.

Zo nu en dan zit er wat leerzame stof in, maar dat wordt vaak overlapt door een overdosis actie, humor of massascènes.

Ik denk dat er overigens dat er nog wel genoeg verhalen (niet verfilmd) bestaan om de komende 50 zoet mee te zijn.

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2189 stemmen

Mister_Pink schreef:

Tja, ik nu zo een beetje alles wat ik op DVD wil hebben. Ik heb weleens films via internet besteld, maar 4 van de 10 keer lopen die dingen mis. De DVD doet het niet, ik moet 2 maanden wachten. Ik wacht nu al 3 maanden (ofzo) op Kikajuro No Natsu.. Ik download de meeste film wel.

Probeer het eens bij frs, je kan het daar ook in het filiaal afhalen, weinig problemen mee gehad tot nu toe.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

Hobbes schreef:

Tuurlijk. 10 minuutjes met de trein naar Hengelo, waar binnenkort de Hengelose Filmliga in het Rabotheater weer haar seizoen begint, en 18 minuutjes met de trein naar Enschede waar je Filmhuis Concordia hebt. Beide hebben nogal eens aardige films op het programma staan.

Almelo is alleen het zwarte gat van de cultuur als je niet verder kijkt dan de Almelose stadsmuur. Twente valt best mee.

Je kunt natuurlijk ook op de brommert naar Enschede, en Hengelo is zelfs nog wel per fiets te doen.

Tuurlijk zou het geweldig zijn als kwaliteitsfilms de norm zouden zijn, maar Plato zei al: Het individu is slim, het volk is dom. En dat is gewoon waar. De massa verwacht, hoopt, eist simpelweg hersendode films.

Want ik ben van mening dat je de zaak hier een tik omdraait. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor wat we willen zien. En het simpele feit is gewoon dat de meerderheid de 'hollywood meuk' prefereert.

Het individu is niet verantwoordelijk voor wat de meerderheid wil.

citybird

• 4964 berichten
  • 4103 stemmen

De zeven oerplots van de film

Ieder jaar produceert de Hollywood-machine honderden films die op allerlei festivals gelauwerd worden om hun originaliteit. De Britse auteur Christopher Booker twijfelt aan de inspiratie van de scenaristen. Volgens hem leert de filmgeschiedenis dat er slechts zeven plots bestaan. Filmcriticus Roel Van Bambost vindt die onderverdeling te simpel. ,,Booker laat enkele steken vallen, ziet dingen over het hoofd en gooit een aantal kenmerken van films op een hoopje’’, zegt hij.

1. Niets wordt iets

Een sukkel ontdekt dat hij over een groot talent beschikt en vindt een mecenas die hem tot bij de bron van het innerlijke en financiële geluk leidt.

Roel Van Bambost : ,,Dit is echt een thema uit de Amerikaanse cinema. Het bevestigt het cliché van de Amerikaanse droom waarin een eenvoudige schoenpoetser het tot president kan schoppen. In Europese films komt dit thema minder aan bod. Uiteraard kan ook bij ons iemand zich door zijn inspanningen naar de top werken. Maar de sociale klasse waarin je geboren wordt, speelt in Europa een veel grotere rol. Om de zoveel tijd duikt zo'n film op. Meestal voel ik al in de eerste minuten hoe de prent zal aflopen.''

Oervoorbeelden : Assepoester , David Copperfield , The Gold Rush en My Fair Lady .

2. Komedie

Een plot waarmee je alle kanten uit kan. Van platvloerse humor tot subtiele grappen, van zenuwachtige mannetjes tot gekke bekken trekken. Zo oud als de straat.

Roel Van Bambost : ,,Dit een veel te algemeen etiket. Dit is proberen alles en nog wat onder één noemer te plaatsen. Het is gevaarlijk om het aantal mogelijke plots tot zeven te reduceren. Andere auteurs houden het bij tien of elf mogelijkheden. Voor een regisseur is het juist leuk om van de zeven oermogelijkheden af te wijken en er mengvormen van te maken. Meestal zijn scenaristen er zich niet van bewust dat ze een verhaal volgens de regels van een of ander genre aan het schrijven zijn.''

Oervoorbeelden : Fawlty towers , The importance of being ernest en Some like it hot.

3. Gekweld door een monster

De held of heldin komt in aanraking met een monster, een meedogenloze schoft of een dierlijke kolos. De hoofdrolspeler verweert zich ridderlijk en ontsnapt op het nippertje aan een wisse dood. Aan het einde wint hij de hand van zijn geliefde.

Roel Van Bambost : ,,Een typisch modeverschijnsel, plots loopt het publiek er weer storm voor. Ieder jaar zit er tussen het nieuwe aanbod wel zo eentje die hoopt het succes van een verre voorganger over te doen. Dergelijke films verdwijnen even snel als ze opduiken.''

Oervoorbeelden : David en Goliath , Jaws , Dracula.

4. De noodlottige reis

De held vertrekt nietsvermoedend op reis en wordt slachtoffer van het noodlot. Zijn boot vergaat, hij komt in de klauwen van een monster terecht of moet het kwaad overwinnen. Levert meestal spectaculaire beelden op van een mysterieuze omgeving.

Roel Van Bambost : ,,Ook weer een zeer algemeen begrip. Zo'n reis kan letterlijk worden opgevat wanneer het verhaal gaat over een fataal aflopende boottocht of een ontploffend vliegtuig. Het kan ook figuurlijk als het hoofdpersonage een innerlijk reis maakt en tot inzicht komt. Alice in Wonderland is een vreemd keuze van de auteur. Dat is een tekenfilm waarin de fantasie primeert. Zijn indeling bij 'de noodlottige reis' vind ik wat vergezocht.

Oervoorbeelden : Robinson Crusoe , The Time Machine en Alice in Wonderland.

5. Tragedie

De plot die het vaakst gebruikt wordt en wortelt in de oudheid. De held is in de ban van een onweerstaanbare drang of krijgt onverklaarbare krachten zodat hij helemaal uitgeput raakt.

Roel Van Bambost : ,,Een heel belangrijk gegeven dat enkele jaren populair is en nadien evenveel jaren verdwijnt. Het is vreemd dat de auteur niet aan het vleugje romantiek en seks gedacht heeft dat vaak in tragedies aan bod komt. Het thema van de onbereikbare liefde is zo oud als de straat. Shakespeare heeft het thema van Romeo en Julia ook niet uitgevonden en in de Middelnederlandse literatuur was het water voor de twee koningskinderen ook al te diep.''

Oervoorbeelden: Macbeth , Doctor Faustus , Lolita en King Lear .

6. De wedergeboorte

Het hoofdpersonage staat op een keerpunt in zijn/haar leven of wordt het slachtoffer van een duistere macht. Een mirakel vindt plaats of de held(in) ziet plotseling het licht waardoor zijn/haar leven een andere wending neemt.

Roel Van Bambost : ,, The sound of music als voorbeeld van wedergeboorte, dat is toch met de haren erbij gesleurd. Bij dit soort films weet je meestal lang op voorhand hoe het verhaal zal eindigen. Je ziet dit vaak in B-films en televisiefilms die meestal gebaseerd zijn op een bestaande film. Zo'n film bestaat uit vijf of zes bobijnen van twintig minuten. Je kan er gif op innemen dat er in de tweede en vierde bobijn niets gebeurt, de eerste vertelt het verhaal, in de derde gebeurt er iets onverwachts en in de laatste bobijn volgt een spurt naar de ontknoping.''

Oervoorbeelden : De schone slaapster , A Christmas Carol , The sound of music.

7. De zoektocht

Een lange tocht leidt naar een hoger doel. Ergens op een ver afgelegen plek bindt de held de strijd aan met het kwaad. Keer op keer zegeviert het goede.

Roel Van Bambost : ,,Een zoektocht is een zeer algemene term, een deksel dat op vele potjes past. Een film waarin een dievenbende diverse inbraken pleegt, zou je ook een zoektocht kunnen noemen, een speurtocht naar het kleinood van andere mensen. Een zoektocht slaat meestal wel aan bij het grote publiek. Het is één van de trucjes waarmee de scenaristen op en tijd en stond voor de dag komen. Als je voor de Hollywoodstudio's werkt, moet je je thema's aanpassen aan het grote publiek.''

Oervoorbeelden : Reis rond de wereld in tachtig dagen , King Solomon's Mines en The raiders of the lost ark .

door Kris VANDERHAEGEN

(Bron: Het Nieuwsblad)

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Eerlijk gezegd kan ik hier helemaal niets mee. Volgens hem bestaat er helemaal niet zoiets als orginaliteit en daar ben ik het niet mee eens. Ik kan al deze categoriëen op één hoop gooien door te zeggen: "In elke film gaat men van punt A naar punt B" Orginaliteit schuilt zich mijn inziens ook niet door het behoren tot bepaalde standaard plot, maar meer in de tocht van A naar B. En er zijn vele paden te bewandelen. Volg ik de route met bewegwijzering of lopen we het onbekende bos in, onduidelijk waar we zullen eindigen. (Kut-metaforen) En hoe onbekender het bos hoe orgineler de film.

Does it make sense?

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Je bedoelt dus dat het er niet om gaat wat je doet, maar hoe je het doet.

Hee, en dat zonder kut-metaforen!

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Mijn metafoor werkt

Onderhond

• 87416 berichten
  • 12430 stemmen

Je bedoelt dus dat het er niet om gaat wat je doet, maar hoe je het doet.

Gouden regel. "Execution is everything".

kappeuter (crew films)

• 74430 berichten
  • 5928 stemmen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.