- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Kijkwijzer (leeftijd en films)
Kijkwijzer (leeftijd en films)
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Je hebt er wel een slechte filmssmaak van gekregen.
! Het echte verhaal is dat ik niemand met deze verschrikkelijke smaak kon vinden om samen films te kijken, en dus ben ik maar zelf iemand ben gaan trainen (lees: forceren)
.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Ach, in preuts Nederland mag je niks meer tegenwoordig. Nu geloof ik niet dat films kijken invloed heeft op personen. Zeker als je het gewoon normaal maakt om dit soort films te kijken.
Echter is dit niet normaal en zou ik kinderen van pakweg 10 jaar dit echt niet laten kijken. Zo rond de middelbare school vind ik alles best.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Vervelend fabeltje, eigen ervaring bewijst het tegendeel.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
iets wat een kind op de leeftijd van 12 wel kan
Ik had vroeger een schoolvriendje (toen 12) die altijd heel stoer vertelde dat hij horrorfilms niet eng maar gewoon leuk vond, maar toch was hij altijd overdreven bang in het donker, en nog steeds (nu 25) 
Het leuke is dat je onderbewustzijn totaal geen onderscheid kán maken tussen realiteit en fictie. Hierdoor kunnen zich dus bijvoorbeeld wel degelijk irreële angsten bij mensen ontwikkelen.
Overigens, als je onderbewustzijn dat wel kon dan zou er geen bal aan zijn om naar een 'enge' film te kijken. Ik denk dat iedereen zich soms wel eens rot schrikt na het kijken van een horrorfilm als er ineens een deur dichtvalt in het donker of als er iemand verschijnt op het moment dat je het niet verwacht. Dat is niks anders dan het door elkaar halen van realiteit en film.
Fortune
-
- 4312 berichten
- 2769 stemmen
Ik had vroeger een schoolvriendje (toen 12) die altijd heel stoer vertelde dat hij horrorfilms niet eng maar gewoon leuk vond, maar toch was hij altijd overdreven bang in het donker, en nog steeds (nu 25) 
Het leuke is dat je onderbewustzijn totaal geen onderscheid kán maken tussen realiteit en fictie. Hierdoor kunnen zich dus bijvoorbeeld wel degelijk irreële angsten bij mensen ontwikkelen.
Overigens, als je onderbewustzijn dat wel kon dan zou er geen bal aan zijn om naar een 'enge' film te kijken. Ik denk dat iedereen zich soms wel eens rot schrikt na het kijken van een horrorfilm als er ineens een deur dichtvalt in het donker of als er iemand verschijnt op het moment dat je het niet verwacht. Dat is niks anders dan het door elkaar halen van realiteit en film.
Dat is erg overdreven dat hij op zijn 25e nog bang is in het donker maar kan zeker voorkomen, alleen duurt het in zo goed als alle gevallen nooit zo lang.
Maar er zijn zeker effecten op het kijken van horror films zoals slapeloosheid, angst of een fobie naar bepaalde dingen.
En je onderbewustzijn kan wel fictie en realiteit door elkaar halen maar het rationele overwint als dat niet zo is ligt het niet aan de film maar meer aan je mentale kant. Eigenlijk hoe sterk je in je schoenen staat.
Schrikeffecten zijn niet van toepassing denk ik want mij kun je de hele dag door laten schrikken als iemand ergens achter verschuilt en omhoog komt springen als ik voorbij kom, dan schrik ik me ook kapot maar doet niks met mijn nachtrust.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Ik werk met kinderen.
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
*zucht* als jij meteen had gezegd dat je een 24 jarige lastpak bent, was ik hier weggeweest
.
Nee even serieus.. Ik bedoel maar; met films is het per persoon totaal verschillend hoe het opgevat wordt en wat dan de gevolgen zijn. Dat is zelf in te schatten (kan mijn kind dat zien?)
Wat alcohol betreft is het een vastgesteld gevolg voor ieder kind, daar zijn geen uitzonderingen op (kunnen de hersencellen van mijn kind daar wel tegen? is hier geen vraag die je kunt stellen...of zou moeten stellen
)
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Maar ja, er zijn ook genoeg ouders die niet goed wijs zijn en hun kinderen zo nu en dan al alcohol laten drinken op 13-jarige leeftijd. Dus is dit wel een verantwoordelijkheid die we aan de ouders over kunnen laten? 
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
Waar ik btw ook zo om kan lachen zijn al die ouwe oer en oer slechte BBI-films of films met bv Billy Blanks, of D-films waar bij het vechten de hand de gezicht niet bereikt maar de gene wel neervalt, of dat er bij schieten geen vlammetje ofzoiets te zien is bij het einde van de loop. En al die films zijn 16 jaar en ouder???? (en in de UK 18??) Zeker om zulke troep stoer te laten lijken, maar zelfs een kind van 5 zal er de slappe lach van krijgen.
zonnebril12
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
In Film > Algemeen > reel steal, geschikt voor kinderen?:
Hoi,
ik wil graag jullie idee/meningover het volgende.
ik heb onlangs reel steal zitten te bekijken en vond het een leuke film, niets meer niets minder.
Persoonlijk denk ik dat mn zoontje hem geweldig gaat vinden en nou kreeg ik het idee de film af te laten spelen op zn verjaardagsfeestje binnenkort.
ik denk namelijk dat hij erg leuk voor kinderen is.
Nu hoor ik na wat navraag verschillende meningen,
wat vinden jullie?
zou deze film geschikt zijn als film op een kinderfeestje voor kids van rond de 9 jaar?
vast bedankt
stfuympos
-
- 13359 berichten
- 731 stemmen
Het is Real Steel
Is voor 9 jaar en ouder.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Deze topictitel zal voor de nodige consternatie zorgen op de Brein-burelen...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Kijkwijzer staat gewoon bij de film trouwens: Real Steel (2011)
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Ik vind de laatste tijd het kijkwijzer gebeuren best wel een dooddoener is. Omdat veel films concessies doen om toch een wat lagere rating te krijgen, zodat ze een wat breder publiek kunnen krijgen. Kan me bijvoorbeeld The Expendables nog herinneren.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Dat doen ze voor de Amerikaanse keuring, niet voor de Nederlandse kijkwijzer. En dat is trouwens al jaren aan de gang.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Volbloed volwassen films. Hou toch op. Vandaar dat alle kindertjes ermee weglopen. LOTR is niet meer een volwassenfilm dan deze.
Lijkt mij nou ook niet een juist referentiekader om te bepalen of iets nou een volwassen film is. Genoeg jochies die weglopenb met Django Unchained.
Gwen80
-
- 226 berichten
- 521 stemmen
Op mijn dvd van Lloyd (kinderfilm) staat 16. 
tommykonijn
-
- 5139 berichten
- 2356 stemmen
Valt me op dat in België hier helemaal niet zo moeilijk over gedaan wordt. Ik weet nog dat ik als 12-jarige met een vriend van 11 gewoon Inglourious Basterds ben binnengekomen. Had laatst ook iets lulligs: ik ging naar Cloud Atlas (16+). De dame aan de kassa vroeg of ik 16 was. Ik antwoordde 'ja' en wilde al mijn legitimatie uit mijn beurs gaan halen. Nog voordat ik hem te pakken had zei ze: ''Jammer.. anders had je korting gekregen''.
jimcarrey gek
-
- 412 berichten
- 395 stemmen
Valt me op dat in België hier helemaal niet zo moeilijk over gedaan wordt. Ik weet nog dat ik als 12-jarige met een vriend van 11 gewoon Inglourious Basterds ben binnengekomen. Had laatst ook iets lulligs: ik ging naar Cloud Atlas (16+). De dame aan de kassa vroeg of ik 16 was. Ik antwoordde 'ja' en wilde al mijn legitimatie uit mijn beurs gaan halen. Nog voordat ik hem te pakken had zei ze: ''Jammer.. anders had je korting gekregen''.
Sorry, maar elke keer als ik dit lees, moet ik grinikken. Dat is zo een harde troll, ik zie het al echt voor me, in een belgisch accent 
tommykonijn
-
- 5139 berichten
- 2356 stemmen
Zelf ben ik niet Belgisch hoor
, maar ik woon vlak aan de grens. Viel me alleen op dat het zo'n contrast is als ik naar een bioscoop hier in NL ga, dat er zo veel problemen over worden gemaakt (o.a. waarschuwingen bij het binnenkomen dat je verplicht bent je legitimatie bij je te hebben) en dat ze je in België nota bene korting geven voor het jonger zijn dan 16 jaar 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dit was hier nog niet gepost:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
RTL knipt wel vaker in speelfilms | Showbizznetwork.nl
Niet echt 'nieuws'. SBS doet dit ook wel.
John Barry
-
- 3410 berichten
- 638 stemmen
Helaas inderdaad niet echt nieuw nieuws. Het is ook wel begrijpelijk uit het oogpunt van RTL of SBS dat ze dit doen. Maar ik zelf vind het erg vervelend als er door een zender in een film word geknipt. Ik wil gewoon een film zien in zijn totaliteit zoals de filmakers het bedoelt hebben. Ik zie niet graag een gecensureerde versie. Maar wat ik vooral irritant vind bij RTL of SBS zijn de vele reclames. Om het halfuur reclame haalt mij erg uit de film. Dat is ook de reden dat als er een film op tv is die mij interessant lijkt, dat ik die meestal opneem en dan op een later moment terug kijk zodat ik de reclames kan doorspoelen. Wat mij trouwens opvalt in het algemeen is dat op TV niet veel oude films te zien zijn. Het film aanbod op tv is erg eenzijdig met heel veel films van de laatste 10 -15 jaar.
Om even terug te komen op de kijkwijzer. Ik heb toch wel mijn twijfels over die kijkwijzers. ( of beter gezegd, op de naleving ervan )Het ene kind is het andere niet. Het ene kind heeft slapeloze nachten van een horror film terwijl een ander kind van de dezelfde leeftijd zo zelfde film alleen maar spannend vind. Ik vind dat je de kijkwijzer meer als een soort indicator moet zien. De kijkwijzer is een handige richtsnoer. Maar je moet naar mijn mening niet al te streng die leeftijd handhaven. Zo kunnen de meeste kinderen van 11 naar mening ook gewoon prima naar films van 12 jaar en ouder kijken. Ik vind dat dit de verantwoordelijk van de ouders is. Zij kennen de kinderen het best en weten wat hun kinderen wel en niet aankunnen. Want zoals ik al zei, ieder kind is anders. Er zullen vast wel kinderen/ pubers zijn van ouder dan 12 voor wie films van 12 jaar en ouder nog te eng zijn……
Zo vind ik het erg overdreven dat Pathé jongeren onder de 16 jaar niet toelaat bij films. Dit heeft naar mijn mening helemaal geen zin. Die jongeren gaan die film dan vast downloaden als ze worden tegengehouden in de bioscoop. De jongeren kijken de film dan toch nog op een andere manier. Niet één mens is hetzelfde. Voor de één is de leeftijd van 16 voor een bepaalde film zelfs nog te laag, voor de ander is het te hoog. Naar mijn mening moet je de leeftijd als een richtsnoer zien, maar moet je er niet te letterlijk naar kijken. Pathé vind ik dan ook overdreven streng bezig.
En wat ik trouwens niet snap is dat kinderen onder de 12 jaar onder begeleiding van een volwassen wel worden toegelaten bij een film van 12 jaar en ouder. Pathé zegt “De verantwoordelijkheid en de keuze om de film toch te bezoeken, na het advies van Kijkwijzer, ligt bij de volwassenen “ Maar ik vind het vreemd dat die regel niet geld bij films van 16 jaar en ouder.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Helaas inderdaad niet echt nieuw nieuws.
Wat de oude films betreft. Lijkt me vanwege de kijkcijfers.