menu

Film / Algemeen / Filmdistributeurs (algemeen topic)

zoeken in:
kappeuter (crew)
Einde filmproducent A-Film in zicht | NOS

A-Film verdiende steeds minder aan films. De verkoop van video's en dvd's is gehalveerd en de verhuur ligt bijna helemaal stil. Die klap moest worden opgevangen door de verkoop van online video's, maar dat lukt niet.

Toch hoopt het bedrijf, waar twintig mensen werken, op een doorstart. A-Film gaat nu om tafel met de belangrijkste schuldeisers.

Wel altijd tekenend in dit soort statements dat het blijkbaar altijd aan 'anderen' ligt.

kappeuter (crew)
Mochizuki Rokuro
Ja precies. Er gaan toch juist miljoenen mensen naar die platte films als Gooische Vrouwen.
Er zijn juist te veel van dat soort onzinfilms in Nederland (de eindeloze stroom Alles Is Liefde klonen, Nijenhuis films etc.)

Nou nou, ben benieuwd of De Surprise nog op het NFF te zien zal zijn.

kappeuter (crew)
Hier het langere bronartikel:
Failliete filmdistributeur A-Film trekt films terug uit bioscoop - HP/De Tijd - hpdetijd.nl

“Vroeger draaiden films als Into the Wild en Amélie met gemak een jaar in de bioscoop. Dat is allang niet meer zo, zeker met het enorm gegroeide aantal releases.”

Wat een onterechte opmerking. Intouchables was een nog groter succes dan Amélie en draaide ook wel minstens een jaar in de bioscopen.

bovendien, zijn het niet voor een heel groot deel ook de distributeurs die bepalen hoeveel en hoelang dingen draaien? Als het zo'n belangrijke speler is/was dan hebben ze het spel dus gewoon niet goed genoeg gespeeld om aan de top te kunnen blijven

starbright boy (moderator)
Precies. Genoeg hits de afgelopen jaren hoor. Intouchables (Filmfreak) als extreemste. Maar La Grande Bellezza (Cinemien), Jagten (Wild Bunch), Amour (Cineart), Boyhood (Lumiere) om er maar eens een paar te noemen draaiden erg lang in de filmhuizen en haalden honderdduizenden bezoekers. Overeenkomst is dat geen ervan een A-film-titel was. A-film stelt daar, naast de Nederlandse mainstreamfilms, vooral titels (en dan met name Amerikaanse indie) tegenover waarvan je vooraf kunt uittekenen dat er weinig mensen naar komen kijken. Omdat ze slecht te promoten zijn op sterren, niet op regisseur of grote prijzen en niet op plot.

Jongens, dat is echt niet zo. De enige die meer dan een jaar in de bioscopen en Filmhuizen heeft gedraaid was Intouchables. Maar volgens mij is er geen enkel F & B die de film ook echt een heel jaar gedraaid heeft. Zitten ook echt weken tussen dat die niet gedraaid heeft. Of slechts één keer. De rest komt daar bij lange na niet aan. Het is echt verre van rooskleurig. Komt gewoon veels te veel uit ...

En verder bepalen de distributeurs niet veel. De eerste twee weken van de release staan vast. Maar daarbinnen mogen F & B zelf bepalen hoe vaak ze de film inzetten. En na twee weken kan die film zo eruit vliegen. Het zijn de programmeurs en 'artistieke' directeuren van F & B die bepalen hoe lang hun film draait. Niet voor niets doet de Nederlandse arthouse het zo slecht. Niemand wil daar zijn hand aan branden.

Het probleem van de Engelstalige indie's is dat de focus ligt op jongeren en niet exotisch genoeg is voor het cappuccinopubliek. En als je weet dat de gemiddelde leeftijd van een bezoeker in een Filmhuis al voorbij de vijftig is dan kan ik je op voorhand vertellen dat een Fruitvale Station commercieel gezien flopt. Of Under the Skin.

Mochizuki Rokuro schreef:
Nou nou, ben benieuwd of De Surprise nog op het NFF te zien zal zijn.
Deze artikelen zijn echt te kort door de bocht. Want bijvoorbeeld onderstaande titels vallen buiten een eventueel faillissement en kunnen gewoon gedraaid worden.

· Michiel de Ruyter
· Bloed Zweet & Tranen
· Kidnep
· De Surprise
· Apenstreken
· Infinitely Polar Bear
· Kidnapping Freddy Heineken
· De Reünie
· Dark Places

En verder kan ik nog wel wat verhalen oplepelen over de beginperiode van A-Film. Maar dat ga ik niet hier in het openbaar doen. Bij een interesse graag via een PM.

Malick schreef:
Jongens, dat is echt niet zo. De enige die meer dan een jaar in de bioscopen en Filmhuizen heeft gedraaid was Intouchables. Maar volgens mij is er geen enkel F & B die de film ook echt een heel jaar gedraaid heeft. Zitten ook echt weken tussen dat die niet gedraaid heeft. Of slechts één keer. De rest komt daar bij lange na niet aan. Het is echt verre van rooskleurig. Komt gewoon veels te veel uit ...

Ok, maar dat zal bij Amelie echt niet anders zijn geweest. Die draaide echt niet in heel NL met 3 voorstellingen per dag een jaar non-stop. En ik vraag me af of een Into the Wild succesvoller was en langer draaide dan een Jagten. Ik heb niet de indruk dat er aan de grootte van de hits nou zoveel veranderd is. En ook het aantal hits niet. En het totale aantal bezoekers al helemaal niet. Volgens mij is het voor een groot deel wegvallen van de voor A-film essentiele DVD-verkoop en het zwalkende aankoopbeleid van A-film met veel weinig aansprekende titels belangrijker.

Het probleem van de Engelstalige indie's is dat de focus ligt op jongeren en niet exotisch genoeg is voor het cappuccinopubliek. En als je weet dat de gemiddelde leeftijd van een bezoeker in een Filmhuis al voorbij de vijftig is dan kan ik je op voorhand vertellen dat een Fruitvale Station commercieel gezien flopt. Of Under the Skin.

Klopt, dat is ook deels wat ik bedoel. Veel van wat A-film aankocht viel echt overal tussen de wal en het schip. En soms, zoals bij Under the Skin, probeerden ze het zowat niet eens meer.

Malick schreef:
Deze artikelen zijn echt te kort door de bocht. Want bijvoorbeeld onderstaande titels vallen buiten een eventueel faillissement en kunnen gewoon gedraaid worden.

Weet je dat zeker? Lijkt me sterk dat het buiten het faillissement zou vallen. Dan zouden de rechten onder een ander bedrijf dat niet failliet is moeten vallen. Ze kunnen volgens mij nog gedraaid worden omdat er surseance van betaling is en nog geen faillissement. Als A-film echt failliet gaat beslist de curator alles. Die zal kosten en baten afwegen en als het geld oplevert om ze te laten draaien dan mogen ze door, ook in een faillissement. Zo niet, dan worden ze teruggehaald.

starbright boy schreef:
Weet je dat zeker? Lijkt me sterk dat het buiten het faillissement zou vallen. Dan zouden de rechten onder een ander bedrijf dat niet failliet is moeten vallen.
You've got mail!

Ben je een aandeelhouder van A-film?

A-film spreekt het bericht over het terughalen van film uit de bios tegen. Films die nu draaien blijven gewoon draaien. Nog niet vertoonde films staan voorlopig op hold.

Films van A-Film blijven in bioscoop | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

kappeuter (crew)
We waren Das Leben der Anderen vergeten, die draaide ook lang in de bioscoop.
Film >> Algemeen >> Films die lang in de bioscoop draaien

En ik herinner me Goodbye Lenin als 'arthouse' hit.

Anyway, ik denk niet dat zoiets in het huidige klimaat niet meer zou kunnen.

The Green Inferno staat gepland voor 1 oktober bij Pathé. Enig idee of dit nog doorgaat?

The Green Inferno -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl

DiDa De kans is groot van niet.

De A-film site is uit de lucht trouwens. Dat is een slecht teken.

starbright boy schreef:
DiDa De kans is groot van niet.

De A-film site is uit de lucht trouwens. Dat is een slecht teken.

Thanks voor de info. Balen!

Geen Quality Film Collection meer... Daar heb ik 100+ titels van.

kappeuter (crew)
skinny_tie
Interessant artikel!

Er verandert de laatste jaren veel. A24 was me al opgevallen en ik vroeg me al af waar ze zo plotseling vandaan kwamen.

In recent years, the recession and the concurrent rise of VOD streaming services have already torpedoed the midbudget movie. Suddenly, in order to be financially viable, a project has to cost less than $2 million or more than $200 million. Anything in between is dead in the water.

Ik ben benieuwd of A24 het verschil kan maken. In de VS timmeren ze dus behoorlijk aan de weg.
Nou is het vast niet zo zwart-wit als hierboven gesuggereerd wordt. Koolhovens nieuwste film heeft bijvoorbeeld een budget van 12 miljoen euro.

kappeuter (crew)
Is er iemand bekend met de voortgang van een eventuele doorstart van A-film?
Men zei dat de lopende releases geen gevaar liepen, maar is er nog een kans dat de reeds geplande releases nog doorgang vinden?
Zoals bijvoorbeeld A Royal Night Out (2015)

Dat er losse releases door andere maatschappijen worden overgenomen is denk ik een slecht teken. Het lijkt erop dat er geen snelle doorstart/overname gaat komen, anders zouden die releases nu niet naar andere distributeurs gaan.

Heeft er iemand enkele miljoenen over in zijn spaarpot om A-film op de been te helpen?

kappeuter (crew)
starbright boy schreef:
Dat er losse releases door andere maatschappijen worden overgenomen is denk ik een slecht teken. Het lijkt erop dat er geen snelle doorstart/overname gaat komen, anders zouden die releases nu niet naar andere distributeurs gaan.

Ja, dat is een slecht teken inderdaad.
Ik zie het eigenlijk ook niet meer gebeuren een doorstart/overname. De andere filmmaatschappijen hebben een concurrent minder en de meeste distributeurs hebben zelf ook al moeite het hoofd boven water te houden.

A Royal Night Out staat trouwens nog steeds op de releaselijst van de NVF. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.

kappeuter (crew)
Dutch FilmWorks neemt catalogus A-Film over | Nederlands Film Festival

Dutch FilmWorks gaat de distributie verzorgen van de titels die voorheen door A-Film Benelux MSD werden gedistribueerd. Deze distributie-overeenkomst is gisteren gesloten door DFW en het management van A-Film.

Het gaat om zowel bioscoopreleases, VOD, dvd en tv.

THE MIST ????? ??? ?????? - YouTube

Dat is slecht nieuws voor de mensen die hiervoor altijd dvd's van A-film kocht. Ik gelukkig zelden doordat het niet mijn genres zijn. K*t kwaliteit eerste klas, dat is waar DFW voor staat.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:56 uur

geplaatst: vandaag om 17:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.