- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmdistributeurs (algemeen topic)
Filmdistributeurs (algemeen topic)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
In Film > Nieuws > A-film Distribution en Paradiso Filmed Entertainment sluiten samenwerkingsakkoord:
Per 1 januari 2006 is er een samenwerkingsakkoord tussen A-film Distribution en Paradiso Filmed Entertainment. Onder dit akkoord werken beide filmdistributeurs nauw samen bij het uitbrengen van nieuwe bioscoopfilms.
In dit strategische samenwerkingsakkoord coördineert A-film Distribution, onder Paradiso logo, de marketing, publiciteit en boekingen van de Paradiso Filmed Entertainment releases en eveneens de festivals en doorboekingen van de huidige catalogus in Nederland. De facturenstroom voor deze titels blijft via Paradiso Filmed Entertainment in Brussel gaan.
Paradiso Filmed Entertainment België verzorgt via het kantoor in Brussel op haar beurt de marketing, publiciteit, planning en organisatie van een aantal A-film releases in België.
De rental-distributie van zowel de A-film DVD releases als het Paradiso DVD releases ligt in handen van Paradiso Home Entertainment in Breda.
Met dit samenwerkingsakkoord spelen beide partijen in op de huidige marktsituatie zowel op Benelux- als op internationaal niveau.
De gezamenlijke lijst van films omvat enkele van de belangrijkste “onafhankelijke” releases van het (nieuwe) jaar zoals March of the Penguins (NL release 22 december 2005), The Descent (NL release 12 januari), Good Night and Good Luck (NL release februari), Grizzly man (NL release 8 december 2005), The Libertine (Lawrence Dunmore) en Seven Swords (Tsui Hark).
bron: persbericht A-film
Menace2society
-
- 426 berichten
- 0 stemmen
In Film > Nieuws > Doek gevallen voor filmstudio Miramax:
De Amerikaanse filmstudio Miramax houdt op te bestaan. Hoewel de studio gloriedagen kende in de jaren negentig, was het de afgelopen jaren nog maar een schim van het bedrijf dat vele kaskrakers en Oscarwinnaars uitbracht. Moederbedrijf Disney besloot daarom de stekker eruit te trekken.
De studio werd in 1979 opgericht door de broers Harvey en Bob Weinstein, die de namen van hun ouders Max en Miriam gebruikten ter inspiratie. De kleine, onafhankelijke studio vestigde een naam door art house en buitenlandse films succesvol uit te brengen in de VS. Zo maakten de Amerikanen kennis met 'Sex, Lies, and Videotape' en 'The Crying Game'.
In 1993 nam Disney de studio over en begon een aanvankelijk gouden periode voor Miramax. Er werden films uitgebracht die zowel door het publiek als door recensenten goed werden ontvangen: 'Pulp Fiction', 'The English Patient', 'Shakespeare in Love' en 'Good Will Hunting'.
De studio haalde in totaal 220 Oscarnominaties binnen en bewees dat ook dit soort films met volwassen thema's het goed kunnen doen in de bioscoop.
Ruzie
De Weinsteins kregen echter ruzie met Disney-baas Michael Eisner over welke koers het bedrijf moest voeren. Ook kreeg Disney steeds vaker kritiek vanwege de controversiële thema's die dochtermaatschappij Miramax uitbracht. De broers verlieten de studio uiteindelijk in 2005.
Hoewel er nog steeds uitschieters waren als 'Amélie' en 'No Country For Old Men' leed de studio de afgelopen jaren verlies. De vijf films die vorig jaar werden uitgebracht haalden nog geen veertig miljoen dollar binnen.
Zo'n tachtig mensen zullen op straat komen te staan. Zes films die nog in productie waren bij Miramax zullen worden overgeheveld naar andere studio's.
(Bron)
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zal wel door The Hobbit komen
.
Ach, als die doorstart plaats vindt lijkt me er weinig aan de hand hoor.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Gaat The Hobbit nu weer niet door?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vertraging alleen dan, en anders zijn er genoeg studio's die 'm graag over willen nemen hoor.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
4 miljard euro schuld maar liefst.... Succes met de doorstart..
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Totaal andere faillsementswetgeving in de states en in de filmbranche gaan natuurlijk wel veel grotere bedragen in om, het is veel maar zo schokkend is het allemaal niet. Het is 4 miljard dollar, geen euro. Nogal een verschil.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Veel kans op een doorstarting is er volgens mij niet. Buiten de 007-reeks en de Hobbitfilm is er ook niet veel hoop binnen MGM om er opnieuw iets van te maken. Niet voor niets dat het bedrijf failliet gegaan is.
Als je kijkt in de geschiedenis van MGM heeft men sinds begin jaren '70 een complete uitverkoop gedaan van MGM. Verkoop van merchandising aan lage prijzen, verkoop van aandelen aan eigenaars die totaal geen feeling hadden met film, verdere verkoop van de films zelf, ... Het bedrijf is met de jaren compleet gepluimd. Ik denk dat de Bondreeks één van de weinig troeven was die nog overschoten en heel af en toe een mooie kaskraker om het hoofd boven water te houden. De brullende leeuw is helaas overleden...
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ja zo herkenbaar van Tom & Jerry, echt zonde, toch een stukje nostalgie weg.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Lions Gate zal een poging gaan doen, mark my words. Time Warner kan niet tegen de daadkrachtigheid van LG heen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik betwijfel of Lionsgate wil opgezadeld zitten met MGM. Om dat opnieuw leven in te blazen zal er een serieuze investering nodig zijn. Als je hun cijfers zit van 2005 hebben ze een omzet van nog geen miljard en een winst van ongeveer 50 miljoen dollar. Volgens mij te klein dus om MGM zomaar op te nemen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zou er zoveel verandert zijn in een jaar? Vorig jaar stonden ze te popelen om de boel over te nemen maar voor een studio als Lions Gate is het wel riskant, daar heb je gelijk in.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
In Film > Nieuws > A-Film Distribution en Benelux Film Distributors bundelen krachten:
A-Film en BFD hebben vandaag een intentieverklaring getekend die beoogt om nieuwe distributieactiviteiten in de Benelux verder gezamenlijk te ontplooien. Daartoe is een nieuwe Vennootschap opgericht, genaamd: A-Film Benelux B.V.
Alle nieuwe releases, zowel nationaal als internationaal, vallen onder deze voorgenomen samenwerking. Hierdoor ontstaat de grootste Independent in de Benelux, actief in alle media en met een leidende positie in de Nederlandse film.
Het nieuwe bedrijf zal drie directeuren hebben onder leiding van Wilco Wolfers, CEO. Wolfers zegt over de nieuwe samenwerking het volgende:" BFD en A-Film zijn een perfecte match vanwege beider marktvisie. En ik kijk ernaar uit om met Sim van Veen samen te werken". Sim van Veen, de nieuwe COO: "Door de snel veranderende entertainment markt en de grote versnippering, zijn wij door deze consolidatie klaar voor de toekomst". Coen Michielsen, al 5 jaar werkzaam binnen A-Film, completeert het Directieteam als CFO.
(persbericht)
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Maw het noodlijdende BFD wordt opgesnoept door A-Film. Al heeft die eerste wel een mooie deal met Eyeworks, dus het zal A-Film geen windeieren leggen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Hoe komt het eigenlijk dat BFD noodlijdend was?
Zij bestonden trouwens nog niet zo lang he.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Bestonden toch al vrij lang? DFW en Lumière vielen er eerst ook onder. Hebben de afgelopen tijden niet bijzonder grote hits gehad, zeker niet qua internationale aankopen. Laatste echt grote hit was New Kids?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Opgericht in 2006, lees ik op Wikipedia. Dat vind ik nog betrekkelijk jong.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Filmdistributeur A-Film stevent af op faillissement - FILM - PAROOL
Dat is een behoorlijke domper. Het verbaast me aan de andere kant niet dat het niet zo goed ging.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Afgelopen tijd ook geen grote hits meer gehad. Magic touch waren ze duidelijk kwijt. Zelfde voor Independent Films overigens, moet daar een enorme rotzooi zijn. Kan ook niet lang meer duren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik zal ze vooral missen als dvd-distributeur. Ik heb mooie uitgaves van A-film op dvd; o.a. Chaplin box, Fons Rademakers collectie, director's collection uitgaves met boekje.
Met deze schuldenlast verwacht ik geen doorstart meer en als het wel zo zou zijn dan blijft er waarschijnlijk een piepklein bedrijf over.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Ik zal ze vooral missen als dvd-distributeur. Ik heb mooie uitgaves van A-film op dvd; o.a. Chaplin box, Fons Rademakers collectie, director's collection uitgaves met boekje.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ja dat klopt. Ik had wel begrepen dat dergelijke speciale uitgaves slecht verkochten, dus dan is het niet vreemd dat ze daar niet mee doorgingen. Doodzonde.
Director's collection uitgaves werden voor dumpprijzen bij FRS verkocht en de Chaplin box heb ik voor ik meen 11 euro gekocht bij Blokker.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Ik heb weinig dvd's van A-film en zal ze daarom ook niet missen maar het is wel spijtig. Wanneer gaat DFW failliet trouwens? Het is hun van harte gegund.
Die gasten bij DFW zullen dan niet aan de bak komen, zulke onbenullen werken daar.
titia
-
- 601 berichten
- 1302 stemmen
Triest voor de mensen die er werken.
Ben toch benieuwd wat er dan met hun catalogus zal gebeuren. Ze hebben/hadden de rechten over best leuke films (en heel veel films die ik niet hoef te zien, maar goed, je hoeft niet alles leuk te vinden), toekomstige en oude releases. Neemt een andere partij dat over? En hoe zit het dan met nieuwe Nederlandse producties die ze zouden uitbrengen? Ik kan even alleen Sneekweek verzinnen, maar neemt een andere distributeur dat dan over? Of zijn ze nu een film aan het draaien die nooit vertoont zal worden?
Geen verrassend nieuws...wel heel sneu voor de betrokkenen.
Overigens, Alexander1900, ik vind het heel bot dat je de mensen van DFW een faillissement gunt. Weet niet wat je voor ervaring met ze hebt, maar dit lijkt me echt niet ok.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Ik probeer altijd het positieve in bedrijven (en personen) te zien, echter als blijkt dat er totaal geen moeite voor wordt gedaan om degelijke producten af te leveren, in dit geval dvd's en blu-rays, dan kan ik niet anders concluderen dat we met een ballentent te maken hebben die het puur voor het geld doet en niks anders. Ze voegen geen enkele toegevoegde waarde toe, door bijna altijd met rotzooi op de markt te komen. Laat het lekker over aan bedrijven die wel hun werk doen (en de meeste distributeurs doen dat ook). DFW is een rotte appel. Ik heb veel dvd's van DFW in de kast leggen en heb aardig wat reviews gelezen dat DFW matig tot slechte kwaliteit levert, uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Bijv. blu-rays verkopen die van hetzelfde en mindere kwaliteit zijn dan de dvd's die ze hebben uitgebracht, dvd's die haperen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn wel voornamelijk de wat oudere dvd's die ruk kwaliteit zijn. Af en toe heb ik mijn dvd's vervangen doordat het van bizar slechte kwaliteit is.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Hoop het niet. Brachten op jaarbasis toch nog genoeg 'leuke' titels uit. Volgende week brengen ze bijvoorbeeld de nieuwe van Bahrani uit. En ze hebben ook de rechten van Wheatley's High-Rise. Zie liever anderen verdwijnen ...
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Einde van een tijdperk als het misgaat. Ik heb erg veel DVD's van ze in de kast (honderden denk ik), maar de meeste zijn uitgaves van jaren terug. Ooit was A-film zelfs bijna alleenheerser in de filmhuizen (zo rond 2004) en deden ze zo ongeveer evenveel als nu een stuk of zes distributeurs samen. En ze kochten zoveel dat per jaar verschillende titels op de plank bleven liggen. Het liep echt uiteen van Johan Nijenhuis tot Jacques Rivette. Allemaal op de vleugels (en met het geld) van de hits die ze in hun begintijd hadden, met de Lord of the Rings-trilogie als grootste. Ze hadden regelmatig hits, maar ze kochten ook zoveel dat er wel hits tussen moesten zitten, mensen gaan toch ergens heen. Dat hielden ze niet vol en toen zijn ze echt verkeerde keuzes gaan maken. Er zat al vrij snel totaal geen lijn meer in. Vlak nadat Cineart in Nederland zelfstandig verder ging (in 2008 ongeveer) kochten ze bijvoorbeeld vooral commerciëlere Amerikaanse indies, maar vaak weer net de verkeerde waar niemand naar kwam kijken. Ze hebben ook nog heel lang goed verdiend aan de Quality Film Collection (er zijn titels waarvan de verkoopcijfers zes getallen hadden) maar na de ineenstorting van de DVD-markt is dat ook weg en als Blu-Ray merk is het nooit echt wat geworden. Een distributeur van het formaat van A-film heeft gewoon af en toe een dikke hit nodig en die hadden ze de laatste tijd eigenlijk bijna niet meer. De grote filmhuishits lagen eigenlijk altijd bij de concurrenten (Cinemien, Cineart, Filmfreak enz). En af en toe een aardig scorende Nederlandse mainstreamfilm is niet genoeg.
titia De rechten zijn onderdeel van de boedel. Als A-film niet kan doorstarten dan wordt alles zoveel mogelijk verkocht door de curator. Voor zoveel mogelijk geld. En bij voorkeur in een geheel. Maar als dat niet kan in stukjes. En dan komt de hele DVD en Blu-Ray voorraad waarschijnlijk voor spotprijzen in de winkel terecht (opgekocht door een handelaar of door een winkelketen) en de rechten op de films bij andere distributeurs. Maar die zullen waarschijnlijk niet veel ervan meer uitbrengen op DVD of Blu-Ray. Hooguit nieuwe titels en misschien een enkele oudere. Ik ben wel benieuwd of er Nederlandse films die nog in de maak zijn in gevaar gaan komen hierdoor.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Dat vat het wel zo'n beetje samen - of eigenlijk het hele verhaal. Ik heb minder kijk op welke distributeur wat uitbrengt dan voorheen. Veel Cineart en Lumiere tegenwoordig en met regelmaat Cinemien. Ik was in elk geval verbaasd pas in de bios een A-film trailer te zien, toen dacht ik nog: " hè, bestaan die nog??" Zou zo de titels niet weten, maar met al die nieuwe versplintering denk ik dat het voor de uitbreng en komende aanbod niet veel uitmaakt. En voor de uitbreng en back catalogue op dvd misschien iets, maar dat was toch ook al geen vetpot meer....
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Verdomme, het is definitief. Nu snel een vervanger regelen voor Belle.