- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Films die na meerdere kijkbeurten steeds beter worden
Films die na meerdere kijkbeurten steeds beter worden
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Dan bedoel ik dus films die je minstens drie keer hebt gezien. Twee keer is eigenlijk te makkelijk omdat er tal van redenen kunnen zijn waardoor je een film de eerste keer niet goed vond. Je had je hoofd er niet bij, je begreep er niets van, je was afgeleid,....
Op die manier zou je zelfs een film kunnen hebben die van 0,5* ineens naar 5* gaat. Maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel dus ervaringen waar een film na 3, 4 of nog meer herzieningen nog steeds beter lijkt te worden.
Meestal vind ik een film na een eerste kijkbeurt meteen goed, slecht of middelmatig. En meestal blijft dat na herziening ook zo. Ik denk dat dit wel bij de meeste mensen het geval is.
Maar soms heb je van die films die na elke herziening beter lijken te worden.
Enkele films die bij mij dat effect hebben:
- La Haine
- Rashômon
- Ran
Allemaal films die zich van een kleine onvoldoende langzaam naar 4,5* of 5* hebben geknokt.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
A Clockwork Orange
Wild at Heart
2001
Apocalypse Now
Inland Empire
Comando
The Thin Red Line
To name a view.
Sommigen begonnen met een lager cijfer andere vond ik direct al goed maar werden nog sterker. Vermoed dat Enter the Void en Antichrist ook tot deze lijst gaan behoren.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik had dit met Memento. De eerste maal had ik er koppijn van en begreep ik er geen fluit van. Na nog enkele kijkbeurten blijkt het een parel van een film te zijn.
dominion
-
- 4062 berichten
- 0 stemmen
G.I Joe: The Rise of Cobra
The Toxic Avenger
Punisher War Zone
Pulp Fiction
The Last Samurai
Azumi
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
A Clockwork Orange
American Psycho
The Big Lebowski
Fargo
Heat
The Night of the Hunter
Children of Men
melvddonk
-
- 3972 berichten
- 0 stemmen
Children of Men
Wild at Heart
Little Children
Mulholland Dr.
nog wel wat meer, maar dit zijn voor mij de meest belangrijke.
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3247 stemmen
Lost in translation
Naissance des pieuvres
thunderball
-
- 5661 berichten
- 1360 stemmen
Once upon a time in the West
Watchmen
A Clockwork Orange
Kill Bill
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
- 8½
- Bande à Part
- Lost Highway
- Mulholland Dr.
- Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution
- Rendez-vous à Bray
Denzz
-
- 533 berichten
- 590 stemmen
Fight Club (1999) 5.0*
Pulp Fiction (1994) 5.0*
Reservoir Dogs (1992) 5.0*
Sleepy Hollow (1999) 4.5*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Eigenlijk alleen maar met The Warriors. Het begon als een solide 4* maar langzaamaan kwam er elke keer een halfje bij, steeg de film een aantal plaatsen in de top 10 en staat hij nu op nummer 1.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Playtime (Jacques Tati)
Ook na een hele reeks kijkbeurten blijf ik dingen ontdekken, en waarschijnlijk nog veel en veel vaker.
Een gigantische filmklus is dat geweest, en mijn bewondering voor Tati groeit en groeit.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wat mij opvalt is dat bij Citizen Kane, Blade Runner en 2001: A Space Odyssey bijna alle fans aangeven dat ze het de eerste en soms ook zelfs tweede keer helemaal niets vonden. Kennelijk is er iets in ze dat vereist dat je ze moet herzien. Ik had overigens dezelfde ervaring bij die films en dan vooral Blade Runner en 2001.
Verder vind ik het moeilijk films te noemen die na een derde kijkbeurt echt veel beter werden. Er zijn er wel die ik nog meer waardeerde, maar als ik een film voor de derde maal aanzet was ik er vaak toch wel al aardig van onder de indruk.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 730 stemmen
Wild at Heart
Inland Empire
Tokyo.Sora
Dk2008
-
- 10396 berichten
- 746 stemmen
Terwijl dit toch films waren die ik helemaal niet zo bijzonder vond en dat zijn ze nu eigenlijk nog niet. Ik denk dat de nostalgie een belangrijke rol speelt. Het tijdsbeeld, de herinneringen hoewel het verlangen naar vroeger toch weer niet.
Verder dacht ik geen één hoewel ik bepaalde films toch heel vaak kan zien. De ene keer worden ze wat beter en de keer daarop weer wat minder of ze blijven op hetzelfde niveau.