• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.962 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.988 gebruikers
  • 9.370.978 stemmen

Juiste uitspraak naam of titel

zoeken in:

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Je hebt een nieuw speeltje ontdekt?

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Als je bij Japanse namen en titels de klemtonen weglaat klinkt meestal al aardig Japans. Maar meestal waag ik me daar niet aan

MoFeDu

• 2946 berichten
  • 0 stemmen

Deze site stond ook bij Avatar toch?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Jup.

Jawaddedadde

• 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Dario Argento is toch een Italiaan? Waarom staat er dan de Spaanse uitspraak bij De uitspraak is juist in het Spaans, maar uiteraard niet in het Italiaans

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Geinig dingetje.

Ik ga Akira Kurosawa trouwens nooit op die manier uitspreken.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Jawaddedadde schreef:

Dario Argento is toch een Italiaan? Waarom staat er dan de Spaanse uitspraak bij De uitspraak is juist in het Spaans, maar uiteraard niet in het Italiaans

Heb die maar even weggehaald. Deze site verzamelt uitspraken van over de hele wereld, maar bij hem ontbreekt dus nog de Italiaanse.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Akira, Coen en Almodovar sprak ik toch wel redelijk zo uit.

Kurosawa zelf dan weer niet. Al wist ik wel dat het zo hoorde.

ace leader

• 3343 berichten
  • 0 stemmen

Ethan cow-uhn....ik dacht eerst kó-wun

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

(na ongeveer 2 minuten)

Haha

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Gisteren in de Ghibli docu (Yume to Kyôki no Ohkoku (2013)) geleerd dat je het als Sjìblie uitspreekt en niet als Ghìblie (de 'G'als in to get) of Dzjìbli (de 'G' als in Germany).

De uitspraak van Mochizuki Rokuro is ook nog wel een dingetje. De beste man heeft eigenlijk niet Rokuro als echte roepnaam. Ben even kwijt wat wel zijn echte roepnaam is, maar 'Rokuro' is het Japans fonetische voor Rock 'n Roll, dus zo moest je het ook ongeveer uitspreken. Hij gaf dat een keer aan bij een Q&A op het IFFR. Wilde jongen dus die Mochizuki

En deze recente titel vind ik ook niet eenvoudig: Le Meraviglie (2014) Uitspraak van Meraviglie: It HowToPronounce.com

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Dat komt wel overeen met Sjiblie of Zjiblie, het begint in elk geval met een sis-klank. Maar ik blijf denk ik Ghibli zeggen.

Jawaddedadde

• 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Nochtans zo moeilijk is de gl in het Italiaans niet hoor. Wordt eigenlijk gewoon als lj uitgesproken

meraviljie en meljio dus

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ik maak steeds een extra lettergreep. Ik hakkel steeds me-ra-VIE-glie-jûh, in plaats van me-ra-VIEL-jûh.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Ah, de gl had ik nog goed, maar het einde sprak ik steeds verkeerd uit hoor ik nu Altijd wel beschamend als je daar pas laat achter komt.

Wat betreft Ghibli lijkt die uitspraak in de YT filmpjes me wel redelijk accuraat. Misschien dat kinjutsu hierover uitsluitsel kan geven

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Deze is voor velen denk ik ook een lastige:

Alejandro González Iñárritu pronunciation

En ook deze:

Jaume Balagueró pronunciation

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Bij Film > Cast en crew > Vreemde namen in de filmwereld:

Metalfist schreef:

Ik heb lange tijd gedacht dat je Coen (van regisseurs Joel & Ethan) uitsprak als Koen en niet Cohen.

En nu weet ik het ook.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Is het dan trouwens niet Koon? Ik kan die 'h' niet plaatsen.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Zwolle84 schreef:

Is het dan trouwens niet Koon? Ik kan die 'h' niet plaatsen.

De oe is typisch Nederlands. Elders wordt de o en de e als zodanig uitgesproken. Co-en, of Coën dus, en geen koen of coon.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

arno74 schreef:

(quote)

De oe is typisch Nederlands. Elders wordt de o en de e als zodanig uitgesproken. Co-en, of Coën dus, en geen koen of coon.

Maar het Engelse 'hoe' (schoffel) spreek je toch ook uit als 'hoo'?

'Co-en ' klinkt overigens wel logischer, als je dat snel uitspreekt lijkt het natuurlijk ook al snel op 'coon'.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Zwolle84 schreef:

Maar het Engelse 'hoe' (schoffel) spreek je toch ook uit als 'hoo'?

Dat spreek je meer uit zoals je in het engels "how" zegt, maar dan droger. Om precies te zijn: Pronunciation of hoe - how to pronounce hoe correctly. - howjsay.com

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Heb 'm. Dank je!

Flavio

• 4893 berichten
  • 5224 stemmen

Deze had ik toch anders vermoed...op het verkeerde been gezet wellicht door de uitspraak van Tom Hagen.

Stan Brakhage

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Soms weet ik ook gewoon de uitspraak van een Engels woord niet. Gelukkig kun je veel uitspraken gewoon googlen.

Zo ging ik vorige week naar The Conjuring, maar wist eigenlijk niet waar de klemtoon moest liggen. Op "Con" of op "Ju".

Dan sta ik liever ook niet te kijk bij de kassa, al denk ik dat de dames en af en toe een heer die daar de tickets verkopen er maling aan hebben hoe ik het uitspreek.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.