- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Waarom more guts and gore?
Waarom more guts and gore?

pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Ik heb mijn 4 tot 5 sterren lijstjes even doorgekeken en je bedoelt dus films als :Battle Royale, Dark Water , Audition , Seom , The Eye , Jigoku , Ringu , Uzumaki en Versus...
Vroeger heb ik altijd erg veel horrorfilms gekeken omdat ik dat toen erg leuk vond - wat 'guts & gore' heb ik wel zoveel gezien dat het me niet zo snel meer shockeert.
Maar ik moet zeggen dat ik het met de 'gore' in bovenstaande films nog wel mee vindt vallen - de nadruk ligt er niet op in ieder geval. Met uitzondering van Versus maar dat is dus meer een Aziatisch antwoord op Bad Taste ( en Battle Royale dan maar daar valt het ge-splatter ook nog wel mee)
Zoals ik al eerder zei is het veel meer de spooky sfeer die me aanspreekt in Aziatische horrors.- daar kan namelijk niet één Westerse spook/horror film aan tippen- er schiet me er niet even eentje binnen tenminste. (de combinatie van Camera-werk,muziek/geluidseffecten en spanningsopbouw). Dat daar dan vaak ook wel wat extreme gruwlijkheden bij komen kijken is eigenlijk meer bijzaak voor me...
Bovendien is één van mijn belangrijkste beoordelingscriteria in films de sfeer die neergezet wordt (zo is ook David lynch een van mijn grote favorieten).
Ehm ...nu ik dit nalees heb ik volgens mij nog niet echt een antwoord op je vraag gegeven...
Nou ja...dat het me dus niet om het gehak,gesteek en gezaag gaat....

Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
.. tis al goed hoor, vind het gewoon opvallend, je lijkt me zo'n zachtaardige kerel.. (please, don't get me wrong)

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
spooky sfeer die me aanspreekt in Aziatische horrors.- daar kan namelijk niet één Westerse spook/horror film aan tippen- er schiet me er niet even eentje binnen tenminste. (de combinatie van Camera-werk,muziek/geluidseffecten en spanningsopbouw)
The Others, The Shining, Rosemary's Baby... Om maar eens wat te noemen. Ben het met je eens dat de Aziatische horrors goed zijn, maar onzin dat ze dat nergens anders zouden kunnen.

pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
The Others komt zeker dicht in de buurt...
Ik zei trouwens niet dat er verder geen goede horror-films worden gemaakt- integendeel zelfs...
Ik bedoel die onbehagelijke spooky sfeer....die zie je verder nauwelijks ergens terug...

jay73
-
- 1183 berichten
- 1360 stemmen
Wil ik graag The Omen en Don't Look Now aan toevoegen.

pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Dan zet ik er ook maar even Jacobs Ladder bij .

JayLunar
-
- 748 berichten
- 2891 stemmen
Over het algemeen zijn de (goede) Amerikaanse horrorfilms die de laatste jaren gemaakt afkomstig uit Hollywood. Dit verklaart het feit dat deze films qua sfeer en originaliteit (en toch ook wel kwaliteit) zeker niet kunnen tippen aan de Aziatische horrorfilms.
De eerder genoemde Amerikaanse films zijn bovendien een beetje te oud voor deze discussie, want het gaat vooral, blijkens de eerste post, om recente films, of zie ik dat verkeerd?

pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Op zich nog niet eens....maar ik wilde inderdaad duidelijk maken dat er de laatste jaren wel een ongelofelijk frisse wind uit Azië waait wat (horror)-films betreft...
Terwijl uit Hollywood de ene vervolg-horror na de andere remake verschijnt .....(uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
En...eh Jay, heb je in je eerste zin niet een foutje staan ?
Die lijkt zich namelijk een beetje tegen te spreken...

JayLunar
-
- 748 berichten
- 2891 stemmen
Misschien een beetje een rare zin ja, maar ik probeer ermee te zeggen dat de paar goede Amerikaanse(!) horrorfilms uit Hollywood afkomen (en dus geen indies ofzo zijn), (toch?). Bijvoorbeeld The Others: goede film, maar toch té conventioneel..

Hemdale
-
- 2222 berichten
- 7912 stemmen
Er zijn maar weinig hele goeie Amerikaanse horror films en helemaal van deze tijd, de meeste top horrors uit de VS zijn toch uit de jaren zeventig en tachtig. Om een paar voorbeeldjes te noemen: Evil Dead 1 en 2, Texas Chainsaw Massacre en Dawn Of The Dead, dit zijn geen hollywoord films.
De films van tegenwoordig zijn gewoon vrij slecht zoals Ghost Ship en Thirteen Ghosts. Ik denk dat horror uit de VS gewoon z'n tijd gehad heeft.
Japan is eigenlijk het land dat tegenwoordig nog met wat redelijks aan horror films komt.

Hemdale
-
- 2222 berichten
- 7912 stemmen
En vergeet vooral Zuid-Korea niet....!

JayLunar
-
- 748 berichten
- 2891 stemmen

Waar blijkt dat uit dan? Ikzelf heb namelijk nog geen enkele echt goede Koreaanse horrorfilm gezien volgens mij..

pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Duh...een beetje een late reactie - waarschijnlijk door de updates geglipt..:)
Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde eigenlijk geen horror maar films zoals Bichunmoo en The Isle...
Gewoon films uit Zuid-Korea die ik erg goed vind..

Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
ik bedoelde eigenlijk geen horror maar films zoals Bichunmoo en The Isle...
Is dat geen horror dan? Ik ruik weer onderwaardering voor die term/dat genre op zich.. (voor alle duidelijkheid: The Isle vind ik ook fan-tas-tisch)

pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Bichunmoo is meer een martial arts-fantasy-aktiefilm en die Isle is meer een drama - er zitten naar mijn mening veel te weinig horror-elementen in om het een horror te noemen.

Mr Confused
-
- 1714 berichten
- 6116 stemmen
Nog enkele koreaanse horror/griezel films
* H
* Into the mirror
* Whispering corridors
* Memento mori
* Acacia
* Wishing Stairs
* A tale of two sisters