menu

Film / Nieuws / Dreigende staking scriptschrijvers Hollywood

zoeken in:
avatar van Japie Mol
Staking dreigt in Hollywood
Uitgegeven: 1 november 2007 12:32
Laatst gewijzigd: 1 november 2007 12:34

LOS ANGELES - Een staking van scriptschrijvers in Hollywood komt steeds dichterbij. In de nacht van woensdag op donderdag is de huidige cao voor scriptschrijvers verlopen, maar over de nieuwe salarisafspraken kunnen de vakbond en werkgevers het niet eens worden.

Dat meldden verschillende buitenlandse media donderdag. Schrijvers en producenten in Hollywood liggen al langere tijd met elkaar in de clinch over de salarissen.

Woensdagnacht verbraken de onderhandelaars van de Writers Guild of America en de Alliance of Motion Picture and Television Producers de gesprekken, enkele uren voordat de huidige afspraken verliepen.

Eis

Groot struikelblok is de harde eis van de schrijvers dat zij meer betaald willen krijgen wanneer een productie op dvd, internet of mobiele telefoon uitkomt.

Er zijn geen nieuwe gesprekken gepland, waarmee de kans dat de schrijvers binnenkort het werk neerleggen steeds groter wordt. Ruim 90 procent van de 12.000 leden van de Writers Guild stemde na het stuklopen van de onderhandelingen voor een staking, mocht er geen eerlijke cao op tafel komen.

Industrie

Een staking zou vele film- en televisieprojecten in Hollywood lam leggen. De vorige staking van scriptschrijvers had plaats in 1988 en duurde 22 weken. Die werkonderbreking kostte de industrie destijds ongeveer 500 miljoen dollar

Serieus probleem?

avatar van Onderhond
Eerder iets om met leedvermaak te volgen. Niet zozeer om de mensen zelf, wel om de filmindustrie daar. Hou die Hollywoodfilms maar even uit de bios, kunnen de schermen misschien eens wat beter benut worden

avatar van The One Ring
Onderhond schreef:
Eerder iets om met leedvermaak te volgen. Niet zozeer om de mensen zelf, wel om de filmindustrie daar. Hou die Hollywoodfilms maar even uit de bios, kunnen de schermen misschien eens wat beter benut worden


Ik denk anders niet dat als die schermen voor jouw favorieten gebruikt zouden worden er veel kaartjes verkocht zullen worden aan het mainstream-publiek.

Lijkt me uitermate terecht. Sowieso vrij vreemd dat het meestal alleen de regisseur is die écht profiteert van een film (buiten de inversteerders en producenten). Zou niet meer dan terecht zijn dat een crew als geheel mee profiteert als een film succes heeft.

avatar van serpico
Ik heb er hier en daar wat over gelezen, klinkt nogal eng. Ik heb geen idee wat ik me erbij voor moet stellen, maar het zou dus zomaar kunnen dat er op een gegeven moment 22 weken lang geen Hollywood-productie meer in de bios zal draaien? Leuk hoor...

Wel raar dat scriptschrijvers zo onderbetaald worden overigens. Blijkt maar weer eens dat dollartekens nog altijd de (film)wereld laten draaien, en dat grote mannetjes gerust nog wat groter willen worden in het nadeel van anderen. Overigens heb ik ook iets gelezen over een acteursstaking, hier. Nu is preview.nl over het algemeen niet de meest betrouwbare bron gebleken, maar het is dus één grote staking van zowel acteurs, regisseurs en scriptschrijvers? Dat zal nog wat worden.

Denk dat dit vandaag de dag wel meevalt, qua films. D'r zal nog genoeg in de pijpleiding zitten om het nog eventjes uit te houden. Series zullen het lastiger hebben...

avatar van Cosoco
Een tijdje zonder hollywood films in de bioscopen zou anders best leuk zijn.

avatar van Hando
Dan zullen ze wel wat klassiekers opnieuw uitbrengen.

gotti schreef:
Lijkt me uitermate terecht. Sowieso vrij vreemd dat het meestal alleen de regisseur is die écht profiteert van een film.

Ook dat is niet altijd zo.


Zou niet meer dan terecht zijn dat een crew als geheel mee profiteert als een film succes heeft.

Ligt er aan hoe je het bekijkt. Veel van die mensen krijgen gewoon prima betaald en tenzij je het communstische standpunt er op nahoudt dat winst gelijk is aan onbetaalde arbeid, zou je kunnen zeggen dat het gezond is dat degene die het financiele risico lopen ook de eventuele winst opstrijken.

serpico schreef:

Wel raar dat scriptschrijvers zo onderbetaald worden overigens..

Goede scriptschrijvers worden heel erg goede betaald, hoor.
Het gevecht gaat over rechten.

Wouter schreef:
(quote)

Ook dat is niet altijd zo.

Wat ik laatst hoorde van een filmproducente was dat dit in Nederland wel zo is: http://www.sekam.org/

Zie nu dat dit, als ik het goed lees, ook wel voor scenaristen geldt. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.


Zou niet meer dan terecht zijn dat een crew als geheel mee profiteert als een film succes heeft.

Ligt er aan hoe je het bekijkt. Veel van die mensen krijgen gewoon prima betaald en tenzij je het communstische standpunt er op nahoudt dat winst gelijk is aan onbetaalde arbeid,[/quote]
Ik heb nooit gezegd dat ik het communistische standpunt nastreef. Ik heb óók niet gezegd dat iedereen, wanneer een film winst maakt, evenveel zou moeten krijgen. Uiteraard zouden de mensen die er het meeste tijd en geld in steken meer moeten krijgen, maar de overige crewleden zouden imo ook een percentage moeten krijgen. Een regisseur maakt een film namelijk niet alleen...

Reinbo
Goed nieuws, kwam toch al niet origineels meer uit hun pennen...

Bovendien zijn 300 en Pirates 3 volgens mij al zonder scipt gemaakt.

gotti schreef:
(quote)

Wat ik laatst hoorde van een filmproducente was dat dit in Nederland wel zo is: http://www.sekam.org/

Zie nu dat dit, als ik het goed lees, ook wel voor scenaristen geldt. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag..


Een gedeelte van het geld dat Vevam binnenkrijgt gaat naar scenarioschrijver en naar regisseur, idd. Dat geldt voor uitzendingen die geproduceerd zijn door buitenproducenten voor de Publieke Omroep.
Dat gaat overigens niet om grote bedragen.


Uiteraard zouden de mensen die er het meeste tijd en geld in steken meer moeten krijgen, maar de overige crewleden zouden imo ook een percentage moeten krijgen. Een regisseur maakt een film namelijk niet alleen...

Nee, maar die mensen hebben toch gewoon betaald gekregen? Je doet nu net of ze voor niks werkten.
In Nederland (en eigenlijk de rest van Europa) vind ik de situatie anders, omdat het hier doorgaans gaat over films die gemaakt zijn met (grotendeels) gemeenschapsgeld.

Wouter schreef:
Nee, maar die mensen hebben toch gewoon betaald gekregen? Je doet nu net of ze voor niks werkten.
Correct me if i'm wrong, maar een regisseur wordt toch ook vaak ingehuurd en ook voor hem of haar ligt dan een geldbedrag klaar lijkt me.
In Nederland (en eigenlijk de rest van Europa) vind ik de situatie anders, omdat het hier doorgaans gaat over films die gemaakt zijn met (grotendeels) gemeenschapsgeld.

Hier begrijp ik je niet helemaal. Je bedoelt dat iedereen dan wel moet meeprofiteren?

gotti schreef:
(quote)
Correct me if i'm wrong, maar een regisseur wordt toch ook vaak ingehuurd en ook voor hem of haar ligt dan een geldbedrag klaar lijkt me.


Zeker. En die deelt dan ook niet zondermeer mee met evt. winst. Dat hangt allemaal af van de afspraak die er met hem gemaakt wordt.



(quote)

Hier begrijp ik je niet helemaal. Je bedoelt dat iedereen dan wel moet meeprofiteren?

Zou kunnen. Natuurlijk, dan nog steeds loopt de producent het financiele risico, maar niet zelden zit er geen eigen geld in en verdient hij ook gewoon een salaris. Heel anders dan de situatie in de VS.

avatar van serpico
Het is begonnen?

Ik ben zeer benieuwd naar hoeveel voeten dit in de aarde zal hebben, maar zoals het in dit bericht staat kunnen de filmstudio's nog wel een tijdje teren op hun vet. Dus misschien kan in die tijd ook de staking wel opgelost worden.

avatar van Lord Flashheart
Onderhond schreef:
Eerder iets om met leedvermaak te volgen. Niet zozeer om de mensen zelf, wel om de filmindustrie daar. Hou die Hollywoodfilms maar even uit de bios, kunnen de schermen misschien eens wat beter benut worden


Voor een keertje ben ik het roerend met Onderhond eens. Krijgen de arthouse producties uit Europa en Rusland ook eens een kans.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik denk dat we er hier pas serieus wat van gaan merken in de bioscoop als de staking minimaal een jaar gaat duren en die kans lijkt me erg klein.

Lord Flashheart schreef:
(quote)


Voor een keertje ben ik het roerend met Onderhond eens. Krijgen de arthouse producties uit Europa en Rusland ook eens een kans.


Geloof jij het?

avatar van The One Ring
Lord Flashheart schreef:
(quote)


Voor een keertje ben ik het roerend met Onderhond eens. Krijgen de arthouse producties uit Europa en Rusland ook eens een kans.


Alsof die films dan ook meteen ineens veel meer bezoekers zullen trekken...

Ik denk overigens ook niet dat we er nu zo gigantisch veel van gaan merken eigenlijk.

avatar van Knisper
Mocht er serieus een stop komen op de levering van films uit Hollywood, dan denk ik wel zeker dat er een zekere groei zal zijn in vraag naar Europese en Russische films. Vergeet niet dat film voor veel mensen gewoon een avondje uit is. Als er dan alleen aanbod zou zijn aan Europese films, dan gaan ze daar ook gewoon naartoe.

avatar van The One Ring
Jawel, maar dan moeten het toch al weer de wat Hollywoodachtige Europese films zijn. Ik ken genoeg mensen die nog geen Russische film zouden willen zien als het gratis was. En laten we eerlijk zijn: de commerciële waarde van Russische films ligt hier gewoon erg laag. Een staking van scriptschrijvers in Hollywood is echt niet genoeg om mensen ineens een hele andere filmsmaak te geven. Inderdaad, mensen gaan meestal voor een avondje uit. En dan zitten ze doorgaans niet te wachten op een zware (in vergelijking met Hollywood) arthouseproductie. Dat kun je onterecht vinden, maar zo is het nou eenmaal.

Ik denk dan eigenlijk ook dat de kans groter is dat er geteerd wordt op wat recentere succesen in de bioscoop dan dat er ineens Russische films uitgezonden gaan worden in de commerciële ketens.

avatar van Knisper
Ja, Russische films bedoelde ik zelf op niet. Ik denk dat vooral West-Europese films (films die wat bekender aanvoelen) inderdaad dan het stokje zouden overnemen, maar er ligt natuurlijk genoeg straight-to-video materiaal op de plank om de zalen nog maanden te vullen. Hoe dan ook, zo ver zal het nooit komen, al is het maar omdat er genoeg independent films worden gemaakt.

neo (crew)
Natuurlijk zouden arthouse films niet ineens in trek komen. Snap ook niet waar sommige daar ineens een kans inzien als Hollywood weg zou vallen. Dan is er altijd nog de Britse industrie en vele andere Europese landen die samen met soort gelijkmateriaal uit Azië met gemak het gat opvullen met luchtig vermaak.

avatar van Macmanus
Las overigens dat vooral tv programma's zoals de Daily Show, Letterman er echt last van zouden kunnen krijgen. Films lijkt me ook wat sterk indd, dat remaken ze toch gewoon een Europese of Aziatische film

avatar van serpico
Het is wel een mooie kans voor schrijvende regisseurs/regisserende schrijvers om wat meer projecten van de grond te krijgen, want hen maakt het toch niet uit of ze hun geld voor het schrijven of voor het regisseren krijgen .

avatar van moviefreak#1
Zijn er nog scriptschrijvers in Hollywood

avatar van Martin Van K
moviefreak#1 schreef:
Zijn er nog scriptschrijvers in Hollywood


ja hoor, ze zijn met twee

avatar van Erwinner
Volgens mij komt er binnenkort een periode aan van weinig
films toevoer.

Wat zullen de bioscoop zalen leeg zijn....

Ik weet wel dat de bioscopen al aan het testen zijn met het draaien
van Formule 1...

avatar van wyatt earp
Ze zijn pas toch weer begonnen met schrijven of niet?

avatar van Erwinner
Ja, maar er zit nu wel een productieloze periode in de releases.
Vooral de Hollywood films uiteraard.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:52 uur

geplaatst: vandaag om 11:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.