- Home
- Filmforum
- Film - Nieuws
- "RTL stapt in Nederlandse film"
"RTL stapt in Nederlandse film"

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
RTL Nederland wordt coproducent van Nederlandse films. Daarmee gaat de commerciële televisie zich actief bemoeien met de Nederlandse film, van oudsher het domein van de publieke omroep.
De RTL-holding, van de zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin, wil hiermee inkomensbronnen genereren buiten de reclameopbrengsten. Dit zegt Bert Habets, financieel directeur van RTL. 'Het gaat dan om mainstream-producten. Via onze zenders willen we die films promoten. Uiteindelijk zullen ze ook bij ons op tv te zien zijn.'
Distributeur Independent Films heeft laten weten de films onder de bioscopen te verspreiden. 'Wij brengen het soort films uit die RTL wil gaan coproduceren.' Eerder bracht de distributeur Nederlandse films uit als De Kameleon, Floris en Volle Maan. Habets ontkent dat concrete toezeggingen zijn gedaan. 'Er wordt nog met meerdere partijen gesproken.'
Over op handen zijnde projecten wil RTL geen uitspraken doen. 'We zijn met twee á drie films bezig', zegt Habets. 'Een daarvan zal waarschijnlijk dit jaar in productie gaan.' Habets lijkt te doelen op de biopic over Herman Brood, die wordt geregisseerd door Jean van de Velde.
Van de Velde zegt niet bang te dat zijn artistieke vrijheid door RTL wordt beperkt. 'Tot op heden krijg ik van RTL de vrije hand, dat is contractueel zo vastgelegd.'
In de programmering van RTL moet de Nederlandse film een prominente rol gaan spelen. De Holding heeft de rechten gekocht van de films van First Floor Features (Flodder, Karakter), en de films van Rob Houwer (Turks Fruit, Soldaat van Oranje). Over de rechten van de films van Matthijs van Heijningen (Ciske de Rat en Eline Vere) wordt onderhandeld.

Quido
-
- 14623 berichten
- 5887 stemmen
Dat ik dit nu pas lees
Prachtig initiatief natuurlijk. Meer Nederlandse films op de buis ! Hopelijk niet alleen de alom bekende films. Er zit nog genoeg anders moois te wachten op een uitzending. In het persbericht voor de dvd releases van de Rob Houwer filmcollectie meldde men ook al dat RTL alle Rob Houwer films gaat uitzenden. Ook via internet krijgt de kijker de mogelijkheid de films te zien, en misschien tevens te bestellen.
Ben benieuwd wat het gaat worden.

by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Het was een tijdje maar nu is het al een tijdje niet meer op Rtl 5, was meer van de zomer.

starbright boy (moderator films)
-
- 20980 berichten
- 4198 stemmen
Waarom een anderhalf jaar oud nieuwsbericht naar boven halen?

by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Oh ja ik zat gewoon een beetje te kijken en keek niet echt naar de datums. Maar ja wat the f*ck maar het uit.

Wouter
-
- 18564 berichten
- 2956 stemmen
Volgens mij is het al min of meer voorbij...

Quido
-
- 14623 berichten
- 5887 stemmen
... voor het goed en wel begonnen is. Het was ook allemaal de bekende koek die (vier keer in evenzoveel maanden) voorbij kwam.

by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Toch haalde de meeste films wel rond 300.000 kijkers.