- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out: Filmschurken
Knock-Out: Filmschurken
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Hitchcock is inderdaad de man die volgens mij het dichtst bij die status komt. Spielberg leeft nog gewoon en maakt nog steeds films, dus een beetje moeilijk te zeggen wat er van zijn reputatie zal overblijven.
Dat is wel zo natuurlijk, maar feit is dat de naam "Spielberg" gewoon superbekend is.
Veel mensen weten dat Jaws, ET, Schindlers List, Jurassic Park etc.. van Spielberg zijn. Van wie bekende films als 'The Godfather', 'Once Upon a Time in the West', 'Seven' oid zijn, weet men dan niet. Om een status te krijgen die lang na je dood intact blijft moet in de eerste plaats je naam bekend zijn. Of je werk kwalitatief is is van minder belang.
(Ik denk bijv. dat er ook veel mensen van Hitchcock niet meer kunnen noemen dan "Psycho" en 'The Birds", maar de naam 'Hitchcock' kennen velen. En wie kan zo even wat riedeltjes van Mozart fluiten?)
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Naast Hitchcock denk ik trouwens dat Chaplin ook een klassieke status heeft. Er zijn toch weinig mensen die hem niet kennen, tot spijt van wie het benijdt 
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Maar niet echt als regisseur, meer als 'ventje dat grappig deed in van die oude films zoals Laurel & Hardy'.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3859 stemmen
Dat beeld had ik in ieder geval ook altijd totdat ik wat vaker hier op moviemeter kwam.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Als ik de naam Hitchcock willekeurig ergens laat vallen dan weten bijna alle mensen wel wie ik bedoel, dus zijn naam staat wel in het collectieve geheugen gegrift. Of Kubrick hetzelfde zal overkomen weet ik niet. Waarschijnlijk niet, want Kubrick was toen hij leefde toch echt lang niet zo bekend als Hitchcock. Zelf kende ik de naam Hitchcock ook al jaren voor ik me serieus in films ging verdiepen. Kubrick leerde ik pas een stuk later kennen, ondanks dat ik eerder films van hem zag dan van Hitch.
Spielberg zal denk ik wel bekend blijven, aangezien hij nu minstens zo bekend is als Hitchcock in zijn dagen. Spielberg is de standaardnaam die je krijgt als je iemand naar een willekeurige regisseursnaam vraagt. Daarbij heeft hij films gemaakt die zeer iconisch zijn geworden in de moderne cultuur (Indiana Jones, E.T., Jaws).
Nog eentje die het wellicht redt is Tarantino. Zijn films zijn haast een onderdeel geworden van de popcultuur van nu. Zijn naam zal dan misschien ook meer synoniem staan voor een cultureel fenomeen van deze tijd dan als die van een goede regisseur.
Wel een interessante discussie dit. Verdient wellicht een uitgebreider topic dan die van een afgelopen knock-out.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Zelfde ervaringen/ gedachten als The One Ring.
Ik denk ook wel dat Tarantino het zal redden, volgens mij is hij de nieuwste in het lijstje der grote namen.
Hier kan inderdaad nog veel over gezegd worden, misschien een goed idee voor een nieuw topic.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben groot Tarantino fan, maar vrees dat hij net als de Spice Girls behoorlijk in een tijdsframe gevangen zal blijven. Enige eeuwigheidswaarde heeft zijn recycle cinema namelijk niet. Wordt er dus eentje voor onder de filmfreaks.
De naam van Hitchcock is idd wellicht de bekenste 'oude cineast' onder de grote massa. Spielberg zal zijn voetsporen overschrijden denk ik.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ben groot Tarantino fan, maar vrees dat hij net als de Spice Girls behoorlijk in een tijdsframe gevangen zal blijven.
Je begrijpt zelf denk ik ook wel dat een vergelijking tussen Tarantino en de Spice Girls niet kan. Tarantino heeft ondanks (of dankzij) dat hij veel recycelde veel invloed gehad op de popcultuur van nu, vooral dankzij Reservoir Dogs en Pulp Fiction. Hij is daarmee het medium films eigenlijk al overschreden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bull shit, je onderschat de invloed van de Spice Girls (Met als gevolg hype aan meiden groepen en Idols in de slipstream, Beckham....). beide zijn iconen van de pop cultuur, maar geen Hitchcock, Spielberg of Rolling Stones.
Snap niet hoe je de remake die Reservoir Dogs grotendeels is als 'het medium films' kan betitelen. Pulp Fiction is toch ook in niets beter of bijzonderder als vele andere A-synchrone ensemble films (Amorres Perros, Magnolia, Short Cuts, etc.)
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Er hangt een cult rond de naam/persoon Tarantino, iets dat niet gezegd kan worden van de regisseurs van de films die jij opnoemt.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Snap niet hoe je de remake die Reservoir Dogs grotendeels is als 'het medium films' kan betitelen. Pulp Fiction is toch ook in niets beter of bijzonderder als vele andere A-synchrone ensemble films (Amorres Perros, Magnolia, Short Cuts, etc.)
Met als grote verschil dat het grootste deel van alle ganstersfilms van tegenwoordig invloed halen bij Tarantino's films. Tarantino steelt heel zijn films bij elkaar, dat zeker, maar doet dit wel in eigen stijl. Een stijl die je overal terug vind. Ook buiten films.
The Spice Girls worden door niemand meer serieus genomen en zijn over 20 jaar vergeten, ondanks de invloed die jij in hun ziet. Tarantino blijft wel bekend.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Juist, de Spice girls zijn meer een rage.
Tarantino is ondertussen al meer dan 10 jaar bekend en geliefd.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
De enige regisseur die als regisseur ooit echt een sterstatus bij een groot publiek heeft gehad is Hitchcock. Spielberg kent de gemiddelde mens ook nog wel. Voor bijna alle andere regisseurs geldt dat er (veel) meer mensen rondlopen die de naam niets zegt als die 'm wel kent. En volgens mij is dat nooit anders geweest. Pas als mensen wat meer en serieuzer naar films gaan kijken letten ze op de regisseur.
De naam Kubrick was tijdens zijn leven volgens mij niet veel bekender dan nu en veel onbekender zie ik 'm ook niet worden. Gewoon een van de grotere namen die je tegenkomt als je de filmhistorie induikt. Iets dat altijd wel een behoorlijk aantal mensen zal blijven doen. Net zoals er altijd wel mensen naar een opera of naar oude schilderijen gaan kijken. Maar het blijft natuurlijk een minderheid. De gemiddelde Nederlander kijkt misschien een film of drie per maand en dan meestal nog gewoon wat SBS6 ze voorschoteld..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
't gaat om de invloed, de invloed van de Spice girls op de popmuziekscene is groter dan die van Taratntino op de film.
Wie dat ontkent ziet niet dat programma's als Idols, X-factor en het succes van Beckhem als icoon, etc. een rechtstreeks gevolg zijn van het succes van de Spice Girls . ik zou zelf willen stellen dat de invloed van de Spice Girls groter is dan die van Tarantino, maar maak dat een filmgeek maar eens wijs.
PS. Ik neem Tarantino ook niet te serieus. 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De enige regisseur die als regisseur ooit echt een sterstatus bij een groot publiek heeft gehad is Hitchcock. Spielberg kent de gemiddelde mens ook nog wel. Voor bijna alle andere regisseurs geldt dat er (veel) meer mensen rondlopen die de naam niets zegt als die 'm wel kent. En volgens mij is dat nooit anders geweest. Pas als mensen wat meer en serieuzer naar films gaan kijken letten ze op de regisseur.
Spielberg heeft diezelfde status als Hitchcock al. Maar 9 van de 10 mensen kent Tarantino ook wel.
De naam Kubrick was tijdens zijn leven volgens mij niet veel bekender dan nu en veel onbekender zie ik 'm ook niet worden. Gewoon een van de grotere namen die je tegenkomt als je de filmhistorie induikt. Iets dat altijd wel een behoorlijk aantal mensen zal blijven doen. Net zoals er altijd wel mensen naar een opera of naar oude schilderijen gaan kijken. Maar het blijft natuurlijk een minderheid. De gemiddelde Nederlander kijkt misschien een film of drie per maand en dan meestal nog gewoon wat SBS6 ze voorschoteld..
Mee eens.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kubrick was tijdens 2001 minstens zo bekend als tarantino tijdens Pulp Fiction lijkt me, er werd alleen minder over geluld op dit forum.
10 van de 10 mensen kennen de Spice Girls, vraag het ze over 20 jaar nog eens, dan zal Tarantino wellicht minder bekend blijken dan Lynch, Scorsese of Dick Maas.
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Spielberg heeft diezelfde status als Hitchcock al. Maar 9 van de 10 mensen kent Tarantino ook wel.
.
Je onderschat de status van Hitchcock tijdens zijn leven. Dat is niet te vergelijken met Spielberg. Spielberg is bekend, Hitchcock was een ster, een icoon haast.
En 9 van de 10 mensen onder de 35 kent Tarantino misschien (al denk ik dat hij dat ook bij lange na niet haalt), daarna wordt het heel rap minder. Ik denk dat van de mensen ouder dan 50 alleen het kleine groepje dat bovengemiddeld geinteresseerd is in films 'm kent.
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Met als grote verschil dat het grootste deel van alle ganstersfilms van tegenwoordig invloed halen bij Tarantino's films. Tarantino steelt heel zijn films bij elkaar, dat zeker, maar doet dit wel in eigen stijl. Een stijl die je overal terug vind. Ook buiten films.
The Spice Girls worden door niemand meer serieus genomen en zijn over 20 jaar vergeten, ondanks de invloed die jij in hun ziet. Tarantino blijft wel bekend.
Tarantino geniet zeker een enorme bekendheid bij allerlei filmvolk. Zijn naam zal niet snel vergeten worden. Alleen is dat niet omdat hij zo invloedrijk is geweest. Zijn films zijn nou eenmaal veel op tv geweest en halen gemakkelijk de bioscoop. Kortom ze brengen veel geld in het laatje en zijn zeer commercieel. Dit staat niet gelijk garant voor kwalitatief goede films.
Mensen zijn ook geneigd om hem invloedrijk te noemen omdat de meeste doordeweekse tv kijkers zich niet verdiepen in veel regisseurs die soortgelijke cinema maken. Bv. een Takeshi Kitano.
The Spice Girls zijn binnen de muziek scène ook bij iedereen bekend, ook al was het kwalitatief niet altijd even goed, naamsbekendheid kun je hun niet ontzeggen. Beide genieten een enorme hoeveelheid publiciteit, de Spice Girls zijn al lang uit elkaar en toch worden we nog steeds uitgebreid over de dames geïnformeerd. Zij zijn immers de scheppers van het girlpower fenomeen, voor velen. Terwijl bands als En Vogue, eerder al opkwamen voor vrouwenbelangen, alleen bleef dit vrijwel onopgemerkt, door gebrek aan commerciël succes.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De Spice Girls kwamen echter weer na New kids on The Block, Dolly Dots, Nolan Sisters,etc etc.. dus die hebben in feite niets nieuws gebracht.
Tarantino misschien niet in onderdelen, maar zeker wel in geheel! De uiteindelijke vorm die hij aan zijn eesrte twee films gaf is zo vernieuwend en bepalend voor het image van zo'n storthoos aan acteurs en volgers na die films, dat je kan stellen dat Tarantino film geredefinieerd heeft
Of je fan bent of niet, maar dat is knap.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Nolan Sisters,
.
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
http://www.youtube.com/watch?v=NfMX7scmoys 
Maar The Spice Girls waren een oneindig veel groter cultureel fenomeen dan het rijtje van orbit. En waren in die zin wel degelijk invloedrijk, daarvoor hoef je niet per see vernieuwende muziek te maken. Ik ben er van overtuigd dat die naam nog redelijk bekend zal zijn over een paar decennia. Veel meer dan pak m beet Backstreet boys, New Kids on the Block, Take that, The Nolan Sisters of wat dan ook.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De Spice Girls kwamen echter weer na New kids on The Block, Dolly Dots, Nolan Sisters,etc etc.. dus die hebben in feite niets nieuws gebracht.
Geen van hen hadden Girl Power (iets nieuws?) en leidde tot Idols en Beckham.... Tarantino brengt ook niets nieuws, vandaar mijn vergelijk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De uiteindelijke vorm die hij aan zijn eesrte twee films gaf is zo vernieuwend.
.
Enkel voor hen die The Killing, a Better Tomorrow en City on fire niet kenden.... 
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
En niet te vergeten: "Luv"!
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3859 stemmen
Zie nog steeds niet echt waarom de Spice Girls na Beckham leiden. Beckham was volgens mij al erg geliefd en groot voordat die Spice Girl zich ermee ging bemoeien. Maar verder ben ik het wel met je eens.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zie nog steeds niet echt waarom de Spice Girls na Beckham leiden. Beckham was volgens mij al erg geliefd en groot voordat die Spice Girl zich ermee ging bemoeien. Maar verder ben ik het wel met je eens.
Posh Spice is de ultieme manager gebleken voor Beckham, zonder haar en haar bekendheid was dat veel minder geweest, misschien wel een betere voetballer, maar een mindergroot 'pop' icoon..
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Enkel voor hen die The Killing, a Better Tomorrow en City on fire niet kenden.... 
Niet mee eens, dat zijn geen knipogen en satirische commentaren op genres, terwijl ze ook nog een film op zichzelf vormen.
Je moet Tarantino echt anders zien. Reservoir Dogs is trouwens voor een deel gebaseerd op de film Taking of Pelham One Two Three uit '74, maar die film is een doodernstige crimi, terwijl Tarantino alle filmregels aan zijn laars lijkt te lappen.
Ik zie zijn naam over 10 jaar nog wel opduiken her en der. En terecht.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Niet mee eens, dat zijn geen knipogen en satirische commentaren op genres, terwijl ze ook nog een film op zichzelf vormen.
Je moet Tarantino echt anders zien. Reservoir Dogs is trouwens voor een deel gebaseerd op de film Taking of Pelham One Two Three uit '74, maar die film is een doodernstige crimi, terwijl Tarantino alle filmregels aan zijn laars lijkt te lappen.
Ik zie zijn naam over 10 jaar nog wel opduiken her en der. En terecht.
Ik denk dat Tarantino toch wel een soort cult-icoon blijft.
Als er een nieuwe Spielberg wordt aangekondigt, dan raken 'brede lagen' van de bevolking een beetje geïnteresseerd, als er een nieuw Tarantino aankomt slechts een select publiek.
(Als er een nieuwe film van een andere regisseur komt, wordt die doorgaans gepromoot door op de acteurs te focussen, uitzonderingen als Lynch daargelaten).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De uiteindelijke vorm die hij aan zijn eesrte twee films gaf is zo vernieuwend.
.
Ik zie zijn naam over 10 jaar nog wel opduiken her en der. En terecht.[/quote
Z'n naam nog al her en der opduiken, tuurlijk.
Het ontkennen met de links met The killing, better Tomorrow en City On Fire duidt er op dat je die films niet kent..... Knipogen en filmische satires waren er al ruim voor Mel Brooks.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Idd, maart dat is dus geen Hitchcock of Spielberg of zelf een Kubrick, eerder een Lynch, een Scorsese of een Coppola.
Onderschat niet hoe populair Friedkin was na The Connection en The Exorcist......Erg vergankelijk allemaal.