• 12.674 nieuwsartikelen
  • 167.957 films
  • 10.904 series
  • 31.283 seizoenen
  • 626.364 acteurs
  • 195.673 gebruikers
  • 9.159.981 stemmen

Knock-out Europese film

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Het is gebeurt. De 'zwaar ondergewaardeerde' Das Boot wint. Jammer dat M de finale niet heeft gehaalt, maar gelukkig is het een Duitse film. Die Duitse films liggen mij wel. Met deze winnaar kan ik zeker leven

(afbeelding)

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1741 stemmen

Gefeliciteerd Rogier.. Maak je wel een foto van het opeten

Agony

• 1985 berichten
  • 1256 stemmen

mmm... te laat om te stemmen. Clockwork Orange is m.i. toch echt veel beter dan Das Boot. Maar goed...

U-96 schreef:

Als Das Boot wint, vreet ik al het lint van mijn eerste VHS op.

Stuur je wel effe een foto als je aan de tape begint Rogier

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Leuke film Das Boot, maar ik ken gelukkig heel veel betere Europese films....... a Clockwork Orange is ook niet 100% Europees IMO, dus dat die niet wint kan ik mee leven.

Underground is voor mij de beste!

@ U96 Stuur mij een foto als je het laatste stukje tade opslurpt.

U-96

• 11869 berichten
  • 1887 stemmen

Ik kan het nogsteeds niet geloven. Das Boot heeft tegen mijn verwachtingen in gewonnen!!

(afbeelding)

De heren van de film salueren uit dankbaarheid.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vuile Nazies!

U-96

• 11869 berichten
  • 1887 stemmen

Ik denk dat ik me toch maar heb bedacht met het opeten van dat lint.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3193 stemmen

Ik ben ook benieuwd naar het beeldmateriaal van U . Dit is denk ik ook wel de verrassendste winnaar van alle knock outs die gespeeld zijn.

Badalamenti

• 23126 berichten
  • 3491 stemmen

U-96 schreef:

Ik denk dat ik me toch maar heb bedacht met het opeten van dat lint.

Op z'n minst toch een klein stukje

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Niet verrassend. Maar Amélie had natuurlijk in de finale moeten staan i.p.v. A Clockwork Orange.

(ik zal het me zelf nooit vergeven, die 1/10de van een seconde)

bebdn

• 1884 berichten
  • 1148 stemmen

Yep Amelie had moeten winnen

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

BoordAppel schreef:

Ik ben ook benieuwd naar het beeldmateriaal van U . Dit is denk ik ook wel de verrassendste winnaar van alle knock outs die gespeeld zijn.

Inderdaad heel erg verrassend.

Als je Kubricks films niet als Europees beschouwt (waarom niet is mij een raadsel) dan had Monty Python and the Holy Grail moeten winnen of anders M. Maar Das Boot is ook nog goed voor 4,5*.

U-96

• 11869 berichten
  • 1887 stemmen

The One Ring schreef:

Maar Das Boot is ook nog goed voor 4,5*.

Maar toch jammer dat je de minst goede versie heb gezien. De langere zijn veel beter.

Onderhond

• 87389 berichten
  • 12354 stemmen

Bij de halve finale was het voor mij over. Irréversible was mijn duidelijk favoriet. Beetje jammere winnaar voor een knock-out vol aparte(re) films.

aegron

• 4030 berichten
  • 1176 stemmen

tegen welke film is amelie er eigenlijk uitgegaan?

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Onderhond schreef:

Bij de halve finale was het voor mij over. Irréversible was mijn duidelijk favoriet. Beetje jammere winnaar voor een knock-out vol aparte(re) films.

Maar dit is dan ook geen knock-out voor apartere films, die is al geweest. Das Boot is niet apart, maar wel de meest beklemmende film die ik ken. Grootste minpunt van de film is zijn titel

U-96

• 11869 berichten
  • 1887 stemmen

Ik ben echt zo blij dat Das Boot heeft gewonnen. Als viering meteen de soundtrack opgezet en vanavond misschien tijd maken voor de Director's Cut.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Als je Kubricks films niet als Europees beschouwt (waarom niet is mij een raadsel)

De man is Amerikaan en maakte zijn films met Amerikaans geld...en dan had Dr. Strangelove nog een 100% Amerikaans onderwerp naar een Amerikaans boek.

Agony

• 1985 berichten
  • 1256 stemmen

aegron schreef:

tegen welke film is amelie er eigenlijk uitgegaan?

Clockwork Orange, A (1971)

Agony

• 1985 berichten
  • 1256 stemmen

onvoorstelbaar trouwens dat Delicatessen (1991) het heeft afgelegd tegen Soldaat van Oranje (1977)

(ben even het topic terug aan het lezen )

Onderhond

• 87389 berichten
  • 12354 stemmen

.nl

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

De man is Amerikaan en maakte zijn films met Amerikaans geld...en dan had Dr. Strangelove nog een 100% Amerikaans onderwerp naar een Amerikaans boek.

Maar Sellers was een Brit Het geïnvesteerde geld van Kubricks films na Spartacus kwam volgens mij toch echt uit Engeland. Kubrick had genoeg van de werkwijze van Amerika en dacht dat hij in Europa meer vrijheid zou krijgen, wat ook het geval was. Zijn werk kan dan toch echt als 100% Europees beschouwt worden. Alleen de regisseur zelf was een Amerikaan.

Onderhond

• 87389 berichten
  • 12354 stemmen

En aangezien de regisseur de "eindverantwoordelijke" is van een film ...

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Het geïnvesteerde geld van Kubricks films na Spartacus kwam volgens mij toch echt uit Engeland.

Nee hoor, films werden vrijwel volledig betaald door Warner Bros.

kos

• 46371 berichten
  • 8602 stemmen

Onderhond schreef:

En aangezien de regisseur de "eindverantwoordelijke" is van een film ...

Hop, overnieuw beginnen met alle Chaplins en Hitchcocks erbij .

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

Jammer genoeg blijkt uit de motivaties dat niet voor de beste film gekozen is, maar voor de meest Europese film. En dat is een criterium dat nogal op slappe poten staat natuurlijk.

Mug schreef:

Het gaat niet om beste film, maar om beste Europese film, KrisV....(iedereen interpreteert dat anders)

Inderdaad, je maakt dus een lijst met Europese films, en kiest daaruit de beste.

Initieel wordt namelijk een lijst gemaakt van genomineerden. Deze zijn officieel allemaal Europese films. Je kan volgens mij moeilijk gaan zeggen dat de ene meer Europees is dan de andere. Stel dat een hollandse voetballer vindt dat een Nederlands international met een donkere huidskleur "minder Nederlands" is dan hem, en dus minder recht heeft om bij de elf "beste Nederlandse" spelers te horen. Ik vraag me af hoe groot de krantenkoppen zouden zijn.

Een nationaliteit is een conventie, een afspraak. Eens bepaald welke nationaliteit een film heeft, kan je dat toch moeilijk opnieuw in twijfel gaan trekken.

Het is niet vergelijkbaar met bvb. de discussie omtrent de "mystery"-films waar tegen The Big Leb. werd gestemd omdat het niet echt een mystery-film is. Genres zijn bediscussieerbaar, nationaliteiten zijn officieel. Op de site worden films ook aan één land toegekend, alhoewel soms meerdere landen in aanmerking komen.

Art

• 13507 berichten
  • 3584 stemmen

Onverwachte winnaar maar wel een mooie! Dit was een zeer leuke knock-out al had ik graag zelf een andere winnaar willen zien, bijvoorbeeld Festen. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik bedank Freud voor zijn inzet

ROOSKY

• 29923 berichten
  • 7454 stemmen

Bedankt Freud! Het was weer eens een leuke knock out!

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Tss, ik mis altijd de leukste stukken, hebben jullie het zonder mij afgemaakt .

Nee, ik ben erg tevreden, het viel me op dat de films uit deze Knock Out me veel beter lagen dan gewoonlijk, ik heb blijkbaar echt wel iets met Europese Cinema.

En om op KrisV in te gaan: je hebt absoluut een punt, maar ik denk dat het etiket 'Europese film' tegenwoordig ook als een soort genre gezien wordt. Althans dat leidt ik af uit commentaren op bijvoorbeeld De Zaak Alzheimer waarin die verweten wordt 'te amerikaans' te zijn. Maar goed, uiteindelijk stem je gewoon voor de film waarvoor je wilt stemmen, het feit dat je erop stemt wijst erop dat je er wel een of andere reden voor zult hebben dat je die film 'beter geschikt' acht dan de andere, en hoe je dat doet lijkt me vrij onbelangrijk.

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

Freud schreef:

maar ik denk dat het etiket 'Europese film' tegenwoordig ook als een soort genre gezien wordt.

Hmm, zo had ik het nog nooit bekeken

Tja, misschien is dat dan wel de reden waarom de (Belgische) films "Calvaire" en "C'est arrivé près de chez vous" er (te) vroeg uitgegaan zijn, niet Europees genoeg van stijl

Bedankt voor de moeite trouwens

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Agony schreef:

onvoorstelbaar trouwens dat Delicatessen (1991) het heeft afgelegd tegen Soldaat van Oranje (1977)

Mwwwh een onsamenhangend misbaksel is meestal kansloos tegen een van de beste Europeese films ooit gemaakt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.