- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Outs algemeen discussietopic
Knock-Outs algemeen discussietopic
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3574 stemmen
38 uit de toplijst + The Killers(1946), Clash by Night, Angels With Dirty Faces......
Op naar 64 !
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik heb de lijst even overgenomen voor de duidelijkheid:
1. Le Samouraï
2. Mildred Pierce
3. In a Lonely Place
4. A Place in the Sun
5. Sunset Blvd.
6. Double Indemnity
7. The Third Man
8. White Heat
9. Fury
10. Sweet Smell of Success
11. Du Rififi Chez les Hommes
12. Kiss Me Deadly
13. Strangers on a Train
14. Ascenseur pour l'Échafaud
15. Laura
16. The Big Sleep
17. The Nigfht of the Hunter
18. Gilda
19. Blade Runner
20. The Maltese Falcon
21. Out of the Past
22. The Lady from Shanghai
23. Notorious
24. The Man Who Wasn’t There
25. Nora Inu
26. Shadow of a Doubt
27. The Stranger
28. Woman in the Window
29. High Sierra
30. Pickup on South Street
31. The Asphalt Jungle
32. Dark Passage
33. The Harder They Fall
34. The Postman Always Rings Twice
35. Niagara
36. Dead Men Don’t Wear Plaint
37. The Killers
38. Killer’s Kiss
Angels With Dirty Faces wil ik nog wel toevoegen, maar The Killers is met 16 stemmen te weinig bekeken (20 stemmen minimum). Ik wil ook The Killing toevoegen aan de lijst. Die staat hier niet onder film-noir, maar op IMDB wel.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Touch of Evil staat hier bizar genoeg ook niet onder film-noir vermeld, terwijl die juist bekend staat als de afsluiter van het film-noir tijdperk. Ik zet hem ertussen. Ook Key Largo, I'm a Fugitive from a Chain Gang en The lost Weekend er bij gezet. Op IMDB staat ook M onder film-noir genoemd, maar die film heb ik nooit als zodanig ervaren. Toevoegen of niet?
De 64 gaan we denk ik niet halen. We zitten nu op 44.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Vind Werewolf's idee om een user KO te houden eigenlijk zo gek nog niet. Lijkt me n erg leuke KO. Origineel Werwolf!
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dan kan je beter ook een userlijst aanmaken waar je op kan stemmen aan de hand van sterren
. En commentaar bij plaatsen...
Nee, ik vind het geen goed idee want op de een of andere manier beoordeel of veroordeel je mekaar.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
De 64 gaan we denk ik niet halen. We zitten nu op 44.
Moet toch wel te doen zijn? Anders moeten we wat creatiever zijn met het verzinnen van een constructie, moet geen probleem zijn. Op Lucky Loser's stemmen bijvoorbeeld. Ook wel leuk.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1541 stemmen
Het kan op zich wel een grappige knock-out worden met hier en daar wat leuke flauwe opmerkingen. Echter, waar moet je als stemmer je stem op baseren? Recensies? Gedrag? Smaak qua films? Nederlands geschrift?
Bij nader inzien, ik denk dat er toch een paar mensen onbedoeld gekwetst mee kunnen worden. Het kan nooit goed zijn voor MovieMeter dat er een 'beste top 16' leden lijst bestaat. Iedereen weet overigens dat ik dan op 1 sta (
), maar afgezien daarvan lijkt het mij niet echt sfeer bevordelijk om een user knock-out te houden.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Gekwetst? Ben je gek. Mag je ook op of tegen jezelf stemmen?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Met een user knock-out doe ik in ieder geval niet mee. Is al vaak terecht tegen geprotesteert. Mensen op hun smaak veroordelen vind ik vrij laag.
Maar even terugkomend op de film-noir knock-out. Heb jij een idee om de lijst langer te krijgen, mister blonde? Ik heb eigenlijk liever een wat kortere lijst met 32 films die allemaal representatief zijn voor het genre, dan een langere lijst met minder bekeken films of semi-film-noirs. Kwaliteit boven kwantiteit dus. Er zal ook vast geen film meer te vinden zijn die de knock-out zal winnen die nu nog niet in de lijst staat, tenzij het zo'n semi-noir is als L.A. Confidential.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1541 stemmen
Met een user knock-out doe ik in ieder geval niet mee. Is al vaak terecht tegen geprotesteert. Mensen op hun smaak veroordelen vind ik vrij laag.
Klopt ook volkomen. Alsof er een slechte smaak bestaat, ieders heeft z'n eigen smaak. De een is alleen wat toegankelijker dan de ander. Het heeft ook met zoveel factoren te maken verder. Denk maar aan leeftijd, interesses etc.
Geen goed idee gewoon.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Zou Dogie Hogan niet wat titels kunnen verzinnen? Niet dat ik die user goed ken, maar als ik me niet vergis is hij een film-noir liefhebber.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Ik vind bijvoorbeeld Sin City wel echt een film-noir. Als mensen dat niet vinden, omdat het strikt genomen geen film-noir is, tja... dan kan je elke film na 1960 (dacht ik) eruit laten. Strikt genomen is een film-noir tijdsgebonden.
Ik vind wel een wezenlijk aspect het zwart-witte karakter. Films als L.A. en Blade Runner vallen voor mij af. Is eerder geïnspireerd door... Maar ach vind het ook niet erg. Verder mis ik nog A Bout de Souffle van Godard.
Bij een constructie kan je denken aan het aantal 40. Wordt 20. Wordt 10. Wordt 5. Kan je stemmen op drie lucky Losers (die dan ook nog kunnen winnen). Is wel leuk. Heeft elke film nog een kans. Ik vind dat we het gewoon moeten doen. Hoeft niet altijd een eindeloos lange knock-out te zijn.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Zou Dogie Hogan niet wat titels kunnen verzinnen? Niet dat ik die user goed ken, maar als ik me niet vergis is hij een film-noir liefhebber.
Hij is inderdaad een film-noir liefhebber, maar veel van zijn favoriete films komen niet boven de 20 stemmen uit (had zijn stemmenlijst al doorgekeken voor ideeën
). Daar zit het probleem: alle films die op MovieMeter beschreven staan als film-noir én meer dan 20 stemmen én ook nog eens voldoende staan, staan in die top 38. Eigenlijk is het dus zoeken naar 26 films die niet als film-noir beschreven staan op de site, maar dat wel zijn. Ik betwijfel of dat gaat lukken eerlijk gezegd.
Ik zet Sin City er maar bij. Hoort er in mijn ogen ook in, al hoop ik dat toch een oudje dit wint. A Bout de Souffle mag van mij ook mee doen. Een goede
. Verder klinkt je knock-out constructie nog wat vaag.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Ik vind eigenlijk sowieso dat we de neo-noirs wel mee kunnen nemen. Dan mogen films als Chinatown ook.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Het kan op zich wel een grappige knock-out worden met hier en daar wat leuke flauwe opmerkingen. Echter, waar moet je als stemmer je stem op baseren? Recensies? Gedrag? Smaak qua films? Nederlands geschrift?
Bij nader inzien, ik denk dat er toch een paar mensen onbedoeld gekwetst mee kunnen worden. Het kan nooit goed zijn voor MovieMeter dat er een 'beste top 16' leden lijst bestaat. Iedereen weet overigens dat ik dan op 1 sta (
), maar afgezien daarvan lijkt het mij niet echt sfeer bevordelijk om een user knock-out te houden.
Ah kom op zeg. Dit wordt gewoon erg leuk. Je moet er geen conclusies uit halen en niet al te serieus nemen, dan valt er nog veel te genieten en lachen bij zo'n KO lijkt mij.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Verder klinkt je knock-out constructie nog wat vaag.
Wat is er vaag aan? Als je niet op een getal als 32 of 64 uit kan komen, moet je zoiets verzinnen. Is simpel. Wat snap je niet?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dus dan toch L.A. Confidential, Blade Runner en Chinatown? Ik blijf het ongepast vinden. Het genre heet niet voor niets film-noir .
Iemand nog een mening over M trouwens?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Film noir is toch gewoon donkere film? Dat geldt ook voor moderne films. Volgens mij geldt die term echt niet alleen voor Zwart Wit films hoewel ik jou wel begrijp. Een Blade Runner of Chinatown 'voelt' niet echt als een film noir.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Jawel. Film Noir heeft heel strikte regels en is zelfs tijdsgebonden. Alles na (pak-hem-beet) 1960 is Neo Noir. Daar vallen ook Blade Runner e.d. onder.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar eerst effe deze lijkt me...
2046
a Better Tomorrow
a Better Tomorrow 2
a Snake in June
Aiqing Wansui (Vive L'amour)
Akira
Audition
Avalon
Azumi
Bad Guy
Bangkok Dangerous
Banshun (Late Spring)
Battle Royale
Bin-Jip
Branded to Kill
Bu Jian (The Missing)
Bu San (Good Bye, Dragon Inn)
Bullet in the HEad
Chinese Ghost Story
Chinese Ghost Story 2
Chong Qing Sen Lin (Chungking Express)
Dai-bosatsu Tôge (Sword of Doom)
Dead Leaves
Dersu Uzala
Devdas
Dô Desu Ka Den (Dodeskaden)
Dolls
Drunken Master 2
Duo Luo Tian Shi (Fallen Angels)
(Yibola Bing Du) Ebola Syndrome
Electric Dragon 80000V
Enter the Dragon
Fah Talai Jone
Fudoh
Game of Death
Gemini
Ghost in the Shell
Ghost in the Shell 2
Gozu
Guinea Pig serie
Hana-Bi
Hard Boiled
Haze
Hero
Hidden Fortress
High & Low
Himilaya
Hotaru no Haka (Grave of the Fireflies)
House of Flying Daggers
Howls Moving Castle
Huo Yuan Jia (Fearless)
Hwal (The Bow)
Ichi the Killer
Ikiru
In the Mood for Love
Jing Wu Jing Xiong (Fist of Legend)
Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu (Samurai Rebellion)
Ju Dou
Kagemusha
Kikujiro
Knafayim Shvurot (Broken Wings)
Lagaan
Majo no Takkyubin (Kiki's Delivery Service)
Memorizu (Memories)
Monsoon Wedding
Mou Gaan Dou (Infernal Affairs)
My Neighbour Totoro
Neko no Ongaeshi (The Cat Returns)
Nekojiru-sou (Cat Soup)
Nobody Knows
Old Boy
Ong-Bak
Only Yesterday
Police Story
Project A
Qianxi Manbo
Raise the Red Lantern
Ran
Rashomon
Ruang Rak Noi Nid Mahasan (Last Life in the Universe)
Samaria (Samaritan Girl)
Jigureul Jikyeora! (Save the green planet)
Sennen Joyu
Seom (The Isle)
Seppuku
Seven Samourai
Shaolin Soccer
Shogun Assassin (Lone Wolf Cub)
Shower
Sonatine
Spirited Away
Spring, Summer, Fall, Winter and... Spring
Streerfighter
Supercop
Survive Style 5+
Sympathy for Mr. Venageance
Takesish
Ta'm e Guilass (Taste of Cherry)
Taste of Tea
Tenshi no Tamago (Angel's Egg)
Tetsuo
The Bad Sleep Well
The Big Boss
Yôkai Daisensô (The Big Spook War)
The Chinese Connection
The Cup
The Killer
Tokyo Story
Tokyo. Sora
Tom Yum Goong
Unagi (The Eel)
Versus
Visitor Q
Vital
Wandafuru Raifu (After Life)
Who Am I?
Wo Hu Cang Long
Xiao Cheng Zhi Chun (Springtime in a Small Town)
Xich lo
Yi Yi
Yin Shi Nan Nu (Eat Drink Man Woman)
Yoidore Tenshi (Drunken Angel)
Yojimbo
Yûreka (Eureka)
Zaitochi
Zui Hao De Shi Guang
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Red Rock West
Ook een typische Neo Noir (hoewel die film wel in 8 genres is in te delen). Als we die Neo Noirs meenemen komen we makkelijk aan de 128. Je kan je afvragen of het leuk is. Als je het niet doet moet je ook Blade Runner en L.A. thuis laten.
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
Vind Werewolf's idee om een user KO te houden eigenlijk zo gek nog niet. Lijkt me n erg leuke KO. Origineel Werwolf!
Niet echt een origineel idee; dit was al vaker ter sprake geweest maar bedankt voor de eer 
Nee ik kan me wel wat vinden in het commentaar van Doom dat sommige users zich dan benadeelt voelen. Maar vooral omdat je dan een soort top 10 krijgt; dat is niet de bedoeling inderdaad.
Maar goed, op naar de film noir KO dan maar! 
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Neo Noirs die ook heel goed zijn; Blood Simple, Taxi Driver, Miller's Crossing. Bijvoorbeeld.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Vind het een beetje overdreven om je benadeeld, gekwetst of wat dan ook te voelen maarja... De aziatische film lijst ziet er in ieder geval erg goed uit. Hoeveel titels zijn het nu?
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Uitleg;
Film noir is een film- genre dat ontstond in de jaren '40 van de 20ste eeuw en werd sterk beïnvloed door de misdaadromans uit die tijd. Film noir films onderscheiden zich op verschillende manieren van de misdaadfilms die eraan voorafgaan. Om te beginnen:
· de held staat niet onaantastbaar boven de misdaad maar wordt zelf meegezogen in de criminele wereld die hij bestrijdt en gaat er bijna of helemaal aan ten onder.
· Ten tweede is de verhaalstructuur veel ingewikkelder als weerspiegeling van de ondoorgrondelijke psychologische strijd die de hoofdfiguur levert met zichzelf en zijn omgeving.
· Tenslotte is de film noir herkenbaar aan een geheel eigen visuele stijl: beïnvloed door het Duitse expressionisme in de schilderkunst en met behulp van nieuwe visuele technieken gaat men op zoek naar manieren om de innerlijke strijd van de held vorm te geven.
Tenslotte is ook de visuele stijl uiterst kenmerkend:
· het gebruik van low-key belichting om ongewone schaduwen en clair-obscur effecten te verkrijgen,
· een hoog gehalte aan nachtscènes,
· off-angle camerakomposities,
· filmshots met een diepe focus die de karakters insluiten in chaotische, claustrofobische interieurs,
· een grotere of kleinere zin voor expressionistische vervorming, enzovoort." Dat expressionisme werd mogelijk door nieuwe cameratechnieken. Het is niet toevallig dat veel film noir filmers van Duitse afkomst zijn of daar gewerkt hebben.
Wat er verder niet bij staat is dat de film echt zwart-wit moet zijn en dat het films tot 1960 zijn. Zie ook IMDb.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Hadden we Scarface (1932) al? Ook typische Film- Noir.
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
Valt Rumble Fish daar dan ook onder? Of is dat iets geheel anders? Ik moest er meteen aan denken toen ik je punten hierboven doornam.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Niet gezien. Ik zou het niet weten. Film Noir sowieso niet, Neo Noir zou kunnen.