- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5318 stemmen
Nosferatu: Phantom der Nach... Fw => 3 Pt (Totaal 17 Pt)
Nosferatu uit 1922 heb ik nooit gezien, misschien maar eens op zoek gaan ?, maar deze hier (Duitse versie) is in ieder geval apart.
Stokers alom gekende verhaal wordt hier uiterst sfeervol weergegeven. Deze sfeeropbouw is vooral te danken aan de prachtige lichteffecten, passende begeleidingsmuziek en super acteerwerk. Het van zich uit al passende Dracula gezicht van Kinski ? wordt hier mooi uitgewerkt en hij speelt zijn rol zeer goed.
De spanning is mede de traagheid van de film eerder nul maar de volledige kijkbeurt verveelt nooit.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
3. Sinister 2 (2015) - FTV - 27 juni 2016 - 2 punten (totaal: 6 punten)
http://moviesharkdeblore.com/site/wp-content/uploads/2015/08/sinister-2.jpg
Film die Sinister met Children of the Corn probeert te mixen, wat niet helemaal slaagt. Het is duidelijk dat de inspiratie bij de makers na het eerste deel op was. Aanvankelijk is de film nog best aardig, maar door het steeds in herhaling vallen met het bekijken van videobanden slaat de verveling toe. Een magere 2,5*.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
En we gaan toch maar weer iets strenger op kwaliteit proberen te selecteren.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
John Milton ik heb die Maniac film ook gezien al 2 keer omwille van het feit dat ie kort is en makkelijk punten oplevert. Een van de meest bizarre oudere films die ik heb gezien hoewel
nog "geflipter" is naar mijn mening. Jammer dat dat geen horrorfilm is al heeft het wel redelijk wat horrorelementen
Maar als je nog zo een quickie zoekt en eentje met kwaliteit:
Vind ik persoonlijk de beste met Lugosi en Karlof. Vaak wordt The Black Cat (1934) als hun beste samen genoemd, maar ik kon maar weinig met die film.
leatherhead jammer dat je Yeux sans Visage niet goed vond. Ik vind precies het tegenovergestelde van wat je schreef. Zo zie je maar hoe perceptie verschilt van persoon tot persoon. Ik hou wel veel van zwart/wit horror. Geeft de horror een extra dimensie voor mij.
Miszmi dan toch iets waar je angst voor hebt! Hoewel niet specifiek over spinnen, heeft deze film een van de engste spinnenscènes die ik heb gezien:
E Tu Vivrai nel Terrore - L'Aldilà (1981)
Voor jou dus best te mijden 
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#4 Tourist Trap (1979) 3* - FTV - 3 punten - 28 juni 2016 - Totaal 12+3= 15 punten

Een horrorfilm die erg veel gelijkenissen vertoont met House of Wax. De film opent spannend met de gebeurtenissen in het tankstation. De setting is ideaal en de film kent zijn spannende momenten. Qua sfeer is het vrij aardig en de uitwerking met de poppen is een leuke bijkomstigheid. Wel vond ik het jammer dat na een uur al bekend werd wie de moordenaar is.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Gang_Star denk dat je niet zo een fan bent van de creepy gothic atmosfeer waarin de 3 die je niet aanstonden toch wel in uitblinken. The Raven moet het naast comedy meer van actie hebben. En gezien jij ook van actiefilms houdt vind ik het niet zo vreemd dat je The Raven meer kon smaken 
Ik stoorde me meer aan de comedy bij The Raven, comedy horror is vaak miss en te weinig hit voor mij waardoor ik ze meestal mijd.
Ik vind die films in het algemeen veel te traag en het komt ook zo langzaam op gang naar mijn idee. Er moet wat mij betreft wel wat in gebeuren want anders begin ik mij bij dat soort films al snel te vervelen. Vandaar dat The Raven waarschijnlijk mij wel bevallen is. Er gebeurd tenminste wat, en het was naar mijn mening ook nog leuk. Van mij hoeft een horrorfilm ook niet altijd per definitie gore te bevatten ofzo, maar het is dan wel fijn als het tenminste spannend is (dat vind ik in het geval van de films van Vincent Price een stuk minder). Het origineel van Poltergeist vind ik daar een goed voorbeeld van. Ontzettend spannend en een erg sterke film die samen met het toch nog wel meesterlijke The Thing (uiteraard de versie uit 1982) tot mijn favoriete horrorfilms behoren.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
06. From Beyond (1986) FTV 3 punten (totaal 6 films 18 punten)

Van het team achter Re-Animator een fijne HP Lovecraft verfilming met interessante praktische effecten en een over the top Jeffrey Combs zoals alleen hij dat kan. Niet alles heeft de tand des tijds even goed doorstaan maar ik heb me nergens verveeld. 3,5* derhalve.
07. 13 Ghosts (1960) FTV 4 punten (totaal 7 films, 22 punten)

Waar de Tony Shalhoub versie veilig in mijn kast staat voor de zoveelste herziening (een enorme guilty pleasure) deed deze me helemaal niets. Houterig en flauw. Misschien had het geholpen als ik zo'n speciale Illusion-O bril had gehad maar ik betwijfel het. 1,5* is aan de hoge kant.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
09. Attack of the Crab Monsters (1957) - FTV - 4 punten - 29 juni 2016 (Tussenstand totaal 9 films 37 punten)
Martha Hunter: Jim, you don't know what's down there!
Dr. James Carson: What could be other than earth, water and few land crabs?
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/crabs_zpscm34vtks.jpg
In navolging van Joolstein en omdat ik op zoek was naar een kort filmpje voor de treinreis naar mijn werk, heb ik ook Attack of the Crab Monsters (1957) maar een kansje gegeven. Inderdaad ingehaald door de tijd, maar Cormans films hebben vaak een hoog genoeg campgehalte om alsnog de moeite waard te zijn. Voor mij bestaat de primaire aantrekkingskracht uit aanschouwen wat ze met beperkte middelen hebben kunnen doen, en de interactie tussen de door hen gecreëerde monsters en de (vaak bordkartonnen) personages.
Ook hier is er een evil genius en protagonisten die uitleggen wat ze doen en wat ze zien. Show, don’t tell had Corman in ieder geval hier nog niet in alle scènes helemaal onder de knie. Het is ook jammer dat zo’n krabmonster uit de titel dan niet wat vaker in beeld komt, en zoals vaak bij dit soort films blijft het tevergeefs zoeken naar zo’n money-shot van een welgevormde deerne tussen de scharen van een krab, dat je op de poster ziet.
Leuk om een keer gezien te hebben, maar als je alleen al kijkt naar de laatste minuut van de film, dan is die wel kenmerkend voor de moeite die er in het script is gestoken. En dat haalt het eindcijfer voor mij toch naar beneden
2,5*
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
Ik zie dat veel films ook in een horrorbox (met 50 films) zitten waaronder Maniac en Dr. Jekyll and Mr Hyde. Hebben jullie die dvdbox ook aangeschaft?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#4 Tourist Trap (1979) 3* - FTV - 3 punten - 28 juni 2016 - Totaal 12+3= 15 punten
(afbeelding)
Een horrorfilm die erg veel gelijkenissen vertoont met House of Wax. De film opent spannend met de gebeurtenissen in het tankstation. De setting is ideaal en de film kent zijn spannende momenten. Qua sfeer is het vrij aardig en de uitwerking met de poppen is een leuke bijkomstigheid. Wel vond ik het jammer dat na een uur al bekend werd wie de moordenaar is.
Bedoel je de originele House of Wax met Price? In dat geval ga ik deze zeker op de kijklijst gooien.
Ik stoor met niet aan de traagheid van de oudere horrorfilms, al zijn er wel grenzen. Bijvoorbeeld de Aziatische paranormale horrors vind ik echt wel TE traag. Dan verlies ik halverwege mijn interesse en weet ik vervolgens ook niet meer waar het eigenlijk over gaat. Dat had ik dus ook met El Orfanato, sfeervol maar wat een slakkengang. Neen, dat is een beetje teveel van het goede.
moviefreak#1 ik vond From Beyond maar niks maar als je van Lovecraft houdt kan ik je zeker Re-Animator aanbevelen, die vond ik wel heel goed. En ja 13 Ghosts origineel vond ik ook slap, de remake toch een pak boeiender.
EW101 veel van die oude films vallen in het publieke domein ondertussen. Of de kwaliteit op DVD veel beter zal zijn, betwijfel ik eigenlijk.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
Ja, de dvdbox is een verzamelbox met alleen public domain ,inderdaad.
De kwaliteit van de dvd was niet erg goed nee.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik zie dat veel films ook in een horrorbox (met 50 films) zitten waaronder Maniac en Dr. Jekyll and Mr Hyde. Hebben jullie die dvdbox ook aangeschaft?
Voor mij een combinatie van dvd, VOD, pindakaas en youtube/dailymotion/vimeo/veoh/archive.org
Soms zijn er van die films wel degelijk goede restauraties, maar die zullen niet in zo'n cheap ass dvd box zitten.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Bedoel je de originele House of Wax met Price? In dat geval ga ik deze zeker op de kijklijst gooien.
Ja en nee eigenlijk. Je hebt natuurlijk ook de remake nog, maar het verhaal van tourist trap gaat over een afgelegen locatie (dat neigt dan meer naar de house of wax remake) waar ook een attractie is waar allerlei soorten poppen afwezig zijn en waarin de moordenaar ook nog een kill erin maakt die duidelijk doet denken aan house of wax. De remake ging meer om gore en de versie met Price om spanning. Tourist trap heeft daarentegen weinig gore en draait meer om spanning. Dus in dat geval vind ik deze film meer neigen naar de versie met Price.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ja en nee eigenlijk. Je hebt natuurlijk ook de remake nog, maar het verhaal van tourist trap gaat over een afgelegen locatie (dat neigt dan meer naar de house of wax remake) waar ook een attractie is waar allerlei soorten poppen afwezig zijn en waarin de moordenaar ook nog een kill erin maakt die duidelijk doet denken aan house of wax. De remake ging meer om gore en de versie met Price om spanning. Tourist trap heeft daarentegen weinig gore en draait meer om spanning. Dus in dat geval vind ik deze film meer neigen naar de versie met Price.
Bedankt mijn interesse is gewekt, gaat op de kijklijst. House of Wax uit 1953 was eigenlijk ook al een remake van deze film:
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Zo zie je maar weer dat ik geen grote liefhebber van het horrorgenre ben, want ik dacht dat de film met Vincent Price het origineel was.
Ik zal die andere film in gedachten houden mocht ik die ooit nog ergens tegenkomen.
Wie had dat gedacht, een liefhebber van actiefilms die zorgt dat een horrorliefhebber interesse in een specifieke horrorfilm krijgt 
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5318 stemmen
moviefreak#1 vind je dat je teveel punten hebt?
Je saldo is momenteel 24 i.p.v. 22 
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5318 stemmen
The Visit (2015) FW => 2 Pt ( Totaal 19 Pt)
Zelf ben ik niet zo'n fan van foundfootage films maar bij deze viel het nog mee daar de beelden vrij duidelijk en redelijk stabiel zijn.
Het verhaal heeft weinig of geen horror om handen maar is meer een drama/thriller met komedie tintje. De mysterieuze sfeeropbouw is vrij goed en er hangt een matige spanningsboog, die eerder voortvloeit uit de nieuwsgierigheid naar waar de film eigenlijk heen wil.
Wat het voor mij liet mislukken was de enorme traagheid en het acteerwerk van die mislukt rapper.
Naar het einde toe doet een twist het verhaal nog wat opflakkeren maar in zijn geheel kon de film me niet echt bekoren.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
baspls heb je al vakantie
?
Nee, nog twee weekjes hierna helaas
Maar daarna kan ik dan ook flink aan de slag.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
The Screaming Skull (1958) - FTV- 4 Punten-29 Juni - Totaal : 16 Punten

Tijdens de intro word je gewaarschuwd. De film zou zo eng zijn, dat je wel dood kan gaan van angst. Daarom hebben ze een doodskist voor je gereserveerd. Wel zo aardig. 
De film komt erg knullig over en tot op het einde zijn er weinig horroreffecten. In de gehele film zowat wordt er gespeeld met een typische plastic schedel; beetje spooktocht van de scouting materiaal.
Tegen het einde komt de film iets los en zien we de echte Screaming Skull (en die schreeuwt ook echt! ; alhoewel op sommige momenten het meer op 'zingen' lijkt.
)
De beste schreeuw komt ook van de actrice, Peggy Webber zelf. 
Gelukkig zijn er wel ontwikkelingen (maar niet echt verrassend; je kent het wel van andere films) in het verhaal, waardoor het verhaal niet per se langdradig wordt. Op momenten 'weet je niet' of het een paranormale horrorfilm is met geesten of dat alles in scène is gezet.
Enkele details zoals het vergeten de autodeuren een nacht lang dicht te doen(terwijl iedereen zomaar op het terrein kan komen) , zijn ook wel grappig.
Er waren ook soms rare overgangen in scenes waarin de lichtinval ineens veranderde , waardoor het beeld ineens flets werd. (terwijl de scene het ene moment wel duidelijk te zien was)
Hier en daar vond ik het wel langdradig , omdat ze vaak op sommige problemen gaan hameren. Dus het verhaal zelf is niet echt langdradig, maar meer de opvulling ertussendoor. Nadat je door enkele dingen geworsteld bent, is er toch wat leuks te vinden in de film.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Manhattan Baby (1982) - FTV - 29 juni 2016 - 3 punten (5 films - 19 punten)
Ja, dat Fulci niets steeds uitblinkt in een boeiend verhaal is wel bekend hoewel zijn giallos wel degelijk goed zijn uitgedacht en karakterontwikkeling navenant. In deze film is daar helaas niets van te merken. Personages die heel oppervlakkig blijven net zoals het verhaal dat leeg is en sleept. De moorden waarvan sprake in de premise zijn eerder verdwijningen. Fulci steekt vooral veel werk in het visuele maar als je de master of gore wordt genoemd had ik toch iets meer verwacht dan die ene grafische scène op het einde. Nu goed ik heb me niet verveeld al was het laatste kwartier er toch wat te veel aan. Leuk om dat blonde kereltje van House by the Cemetery in een andere Fulci productie te zien. Meest overtuigend vond ik dan wel het bezeten meisje, maar aan de performance van Linda Blair uit de Exorcist kon ze zeker niet tippen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Manhattan Baby (1982) - FTV - 29 juni 2016 - 3 punten (5 films - 19 punten)
Naar deze was ik al langere tijd benieuwt. Kan hem alleen nergens vinden, helaas.
Grappige Hindi poster trouwens.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
alexspyforever, dan sla ik die zeker over hahaha. Heb hem bij Dr. Jekyll and Mr. Hyde ook doorgespoeld 
EW101, Dr. Jekyll and Mr. Hyde is via youtube beschikbaar, de 80-minuten versie heb ik via daar gekeken.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
The Raven (1935) - FTV - 5 punten - 29 juni 2016 (totaal: 4 films, 20 punten)
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/czxmhy317mdwufixk9ex.jpg
Review
De film The Raven is los geïnspireerd op Edgar Allan Poe's gelijknamige gedicht.
Op sterke wijze vertelt men het verhaal over Richard Vollin (Bela Lugosi), een arts die verliefd wordt op een patiënte wiens leven hij weet te redden.
Het gaat vooral om zijn afdwaling in krankzinnigheid en dat komt goed uit de verf door sterk spel van Lugosi. Verder weet Boris Karloff weer sympathie te wekken, ook al speelt hij (wederom) een soort monster.
Daarnaast vind ik alle E.A. Poe verwijzingen er wel erg tof in verwerkt en past het helemaal bij de duistere sfeer van Lugosi's personage.
Een film die thuis hoort tussen de Universal classics: 3,5*.
Bedankt voor de tip alexspyforever. Ik had hem volgens mij op de kijklijst gezet, maar waarschijnlijk nooit zo snel gekeken als jij de tip niet gegeven had.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
alexspyforever, dan sla ik die zeker over hahaha. Heb hem bij Dr. Jekyll and Mr. Hyde ook doorgespoeld 
EW101, Dr. Jekyll and Mr. Hyde is via youtube beschikbaar, de 80-minuten versie heb ik via daar gekeken.
Ik zal dan eens zoeken op youtube naar andere films(Dr. Jekyll heb ik wel al gezien) ; Ik heb nog nooit films via die website gekeken. 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Naar deze was ik al langere tijd benieuwt. Kan hem alleen nergens vinden, helaas.
Grappige Hindi poster trouwens.
Ik kan je em wel bezorgen via wetransfer als je wil? Ik weet ook niet meer precies waar ik het bestand van heb. Ik heb een aantal vaste bronnen maar ik hou niet bij welk bestand ik van waar heb. Nu goed we regelen dat wel via pm als je wil.
Miszmi als bij silents het gebrek aan actie een probleem is of je wil liever wat meer spanning dan denk ik dat
The Phantom of the Opera (1925)
je wat meer zal aanspreken. Verhaal is vrij simpel en knappe duistere scènes ondergronds hetgeen naar het einde toe erg spannend wordt. En ja er zit ook een kleurenscène in 
Trouwens de spinnenscène was het meeste horror in dr. Jekyll en Mr. Hyde denk ik. Maar ook ik was niet wild van die film. IK vond em eerder rommelig.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
alexspyforever, is The Phantom of the Opera geen stomme film? Daar ergerde ik mij meer aan dan aan het zwart-wit beeld. Daar kan ik mij zeer waarschijnlijk nog wel overheen zetten, zolang er maar gepraat wordt. Kijken naar een film waar je mensen ziet praten, maar ondertussen kerkmuziek hoort en 200 keer een fragment met tekst krijgt.... Nee, dat was absoluut niet mijn ding. Het was maar goed dat het nog vroeg in de avond was, anders was ik zeer waarschijnlijk in slaap gevallen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
The Body Snatcher - FTV - 4 punten - 27 juni 2016 (tussenstand: 1 film, 4 punten)
Je hebt 5 punten, want FTV is 1 punt extra 
Om een of andere vreemde reden kan ik jou berichten via de zoekfunctie niet vinden. En omdat ik jou punten moet bijhouden is dat nogal vervelend. Vind je het erg me voortaan even te taggen of een PM te sturen bij een nieuwe film? Zou het jammer vinden als jou punten mis 
Heb tot nu toe 5 punten en 1 film op jou naam staan.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Films vanaf 1940 zijn 3 punten, dus 4 punten klopt 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Films vanaf 1940 zijn 3 punten, dus 4 punten klopt
ooh je hebt helemaal gelijk. Sorry, er stond geen jaartal bij en om de een of andere reden dacht ik dat de film uit de 30s kwam. Verbeter het meteen. Sorry voor de onterechte correctie Bas I.