• 13.666 nieuwsartikelen
  • 171.353 films
  • 11.354 series
  • 32.288 seizoenen
  • 633.651 acteurs
  • 197.035 gebruikers
  • 9.217.341 stemmen

Mysterieuze personages

zoeken in:

L. luchtloper

• 857 berichten
  • 0 stemmen

Gisteren was ik weer eens Se7en aan het bekijken en ik raakte weer gefacineerd door het personage Johnaton Doe, de seriemoordenaar gespeeld door Kevin Spacey. Over zijn oorsprong is weinig bekend. Wel komt in de film naar voren dat hij intellectueel (hoog opgeleid) is, geen bekend arbeidsverleden heeft en geen bankrekening onder zijn naam heeft etc. In de laatste scenes wordt duidelijk dat hij fundamenteel christelijk is op en het als zijn lotbestemming zag om voor God de zondaar te confronteren met zijn/haar zonde. Later wordt hij zelf geconfronteerd met zijn eigen zonde Nijd, door de zondaar van wraakzucht. Er is dus vrij weinig bekend van dit personage en dat facineerd mij en dat laat mijn fantasie zijn werk doen. Verder zou die fantasie gevoed kunnen worden door feiten die verder aan bod komen in de film, zoals het feit dat hij bij sommige slachtoffers zonder problemen over de vloer kwam waarschijnlijk. Bij anderen moest hij waarschijnlijk inbreken of zich verstoppen, Eli Gould bijvoorbeeld.

Dit topic is bedoeld om te praten, informeren en discussiëren over filmpersonages waar weinig over bekend wordt in films zoals John Doe bijvoorbeeld.

(Goede) zienswijzen en meningen zijn meer dan welkom.
Dit is een topic naast het favoriete filmpersonage topic is dus met name bedoeld voor mysterieuze filmpersonages. Met andere woorden, ik hoop niet dat dit op het andere topic lijkt, of dat het op die manier wordt gebruikt.

Enjoy

Fikret8

• 6148 berichten
  • 4208 stemmen

Mystery Man van Lost Highway is er ook zo één.

L. luchtloper

• 857 berichten
  • 0 stemmen

Mijn forum heeft tot nu toe weinig aandacht gekregen, maar goed.

Opvallend aan de film se7en vind ik ook de scene in Doe's appartement. In veel films zie je scenes in het huis van seriemoordenaars en die huizen zijn vaak representatief voor de serial killer. Denk bijvoorbeeld ook aan the Silence of the Lambs.

Doe's huis is heel donker, met weinig belichting. Opvallend vind ik het grote neonlicht kruis dat boven zijn bed hangt. Dit beeldelement vind ik wel mooi. Het laat ons zien hoe het christen fundamentalisme in zijn duistere geest gegrifd is.

gondwana

• 1212 berichten
  • 1464 stemmen

Fikret8 schreef:

Mystery Man van Lost Highway is er ook zo één.

mijn persoonllijke favoriet ook...

maar bijna alle zijpersonages bij lynch horen in deze categorie...

maar eveneens:

Kobayashi in Usual Suspects.

over John Doe: prachtig hoe hij beschrijft hoe hijlachend moest kotsen over een kerel in de metro !

L. luchtloper

• 857 berichten
  • 0 stemmen

gondwana schreef:
(quote)

over John Doe: prachtig hoe hij beschrijft hoe hijlachend moest kotsen over een kerel in de metro !
Inderdaad, Ik denk dat Doe ziek is van het oppervlakkige, banale, gewone leven en dat hij daar een afkeer van had.

italian

• 1391 berichten
  • 262 stemmen

Alain Delon in Le Samouraï

Anthony Hopkins in The Silence of the Lambs

L. luchtloper

• 857 berichten
  • 0 stemmen

Hannibal Lecter inderdaad in de oude films. Het mooie aan die oude films is inderdaad dat er weinig bekend van hem wordt, alleen dat hij een geniale psychaiter was, die graag mensen oppeuzelde die slecht of onbeschoft waren. Maar zelfs dat is niet zeker, laten we bijvoorbeeld aan Benjamin Raspail denken, dat was volgens mij die fluitist, die Hannibal opat omdat hij zo slecht speelde.

Ik vind het enigzins jammer dat de oorsprong van deze facinerende kannibaal toch op het witte doek verscheen, a.d.v. het boek uiteraard.

Wat niet wil zeggen dat ik niet naar de film ga.

Toch was het voor mij mooier geweest als Hannibals oorsprong niet bekend werd.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dat enge mannetje in Lost Highway en Dennis Hopper in Blue Velvet.

fappie

• 2688 berichten
  • 2005 stemmen

De meeste zijn al genoemd. Dacht ook gelijk aan John Doe, Dennis Hopper in Blue Velvet.. nja.. ff denken.. Bale in The Prestige.. alhoewel hij niet heel mysterieus lijkt, omdat hij een hoofdrol heeft.. Brad Pitt in Fight Club.. die cowboy in Mulholland Drive..

En Spacey natuurlijk ook in Usual Suspects

alexspyforever

• 21322 berichten
  • 2328 stemmen

Darkwolf uit Fire & Ice. Een machtige krijger, een godheid? Wat is zijn origine en drijfveer?

https://external-preview.redd.it/EBE_wz_4oKZlRnioJmwhJdrAyRWhygNSsmIX6IN2UhY.jpg?auto=webp&s=7355fc788df9a2026c443d353af25cf70f58a875

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.