- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Wie vind jij de beste acteur uit de jaren 40-50
Wie vind jij de beste acteur uit de jaren 40-50
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25161 stemmen
Er is toch niemand die Crosby hier noemt? 
Niet te vergeten dat de 'Oosterse film' hier vroeger onbekend was. En vraag nu eens aan de doorsnee filmkijkers (geen verslaafden zoals wij) om drie Oosterse, laat staan Japanse regisseurs of acteurs bij naam te noemen, en er komen slechts een paar namen terug: Jackie Chan en Bruce Lee.
De Oosterse film is in onze contreien nog steeds niet ingeburgerd, tot spijt van de liefhebbers van dit genre. Het is inderdaad jammer, maar wat kan men er aan verhelpen? 
FK noemde Bing Crosby toch 
En ik ben het met je eens dat de doorsnee filmkijker nooit van een Kurosawa of heeft gehoord maar op deze site mag je inmiddels de lat toch wel wat hoger leggen, zeker als je ziet wie hier zoal een lijstje heeft gepost ?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Jaren-40 acteur weet ik eigenlijk niet: Humphrey Bogart, maar beste acteur was ie al eind jaren-30; dan maar een bloedmooie, echt jaren-40 actrice.
Kortom: de mooiste actrice allertijden met de meest trieste levensloop:
Andere bronnen:
Veronica Lake1 ... levensloop/filminfo's,
Veronica Lake2 ...met overlijdensakte,
Veronica Lake3 ...summiere levensloop,
Veronica Lake4 ...filminfo's/levensloop en
Veronica Lake5 ....fan-site.
Last but not least, Veronica Lake op de cover van:
Zie net, dat ze nog geen eigen topic heeft... wordt aan gewerkt... -)
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Hallo , Toshirô Mifune is ook van die tijd 
Het blijft een raadsel voor mij dat er met deze lijstjes alleen Amerikaanse en Engelse acteurs tevoorschijn komen. Terwijl er vooral veel Japanse en Franse acteurs waren in die tijd die in elk geval Bing Crosby aan alle kanten van het scherm afspeelden.
Ja sorrie... maar ik ken niet zoveel Japanse en Franse films en zeker niet uit die tijd. Maar er zullen ongetwijfeld goede acteurs bij zitten. Ik moet me er maar eens wat meer in verdiepen dan. Tot die tijd hou ik het dus nog maar even bij het lijstje dat ik hier heb neergezet.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Marlon Brando was geweldig in on the Waterfront, Bogart vond ik goed in The Treasure of the Sierra Madre en alle Hitchcock sterren zijn natuurlijk ook geweldig 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Je zou zelfs kunnen stellen dat Hitchcock dé ster van die tijd was. Maar hij was natuurlijk geen acteur.
blabla
-
- 2070 berichten
- 5242 stemmen
Hij acteerde altijd een paar seconden in zijn eigen films. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Jaren 50, zeker weten Grace Kelly.

speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Jaren 50, zeker weten Grace Kelly.
Spijtig voor ons dat Rainier haar in Hollywood is gaan wegplukken, want ik ben er vast van overtuigd dat we anders nog heel wat meer van deze 'dame' hadden kunnen genieten. Nu heeft ze elf films gedraaid op een kleine zes jaar. Jammer voor de kijkers...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Heel zonde inderdaad.
Wat had zij nog veel kunnen laten zien. Zelfs in bijrollen wist ze al geen ander te overtuigen en al de credits te stelen.
kos
-
- 46682 berichten
- 8842 stemmen
Het is maar de vraag of ze anders wel door was gegaan met acteren, want ze werd er niet echt gelukkig van geloof ik.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
James Dean, Grace Kelly, Marlon Brando
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5734 stemmen
Doris Day & Audrey Hepburn doen het leuk.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Dat is voor mij geen moeilijke: James Dean natuurlijk.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
verschillende goede acteurs voor mij uit die jaren : James Mason, Cary Grant, Jack Lemmon, Humphrey Bogaert, Henry Fonda, Robert Mitchum, Gregory Peck, Karl Malden (speciale neus) en natuurlijk Kirk Douglas en James Steward.
Bij de vrouwen : Eva Marie Saint en Katharine Hepburn.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Keuze erg - erg moeilijk, maar goede acteurs/actrices waren o.a.:
# acteurs:
Dan Duraye, Richard Widmark, Humphrey Bogart, Glenn Ford, Dana Andrews, Henry Fonda, Robert Mitchum, Kirk Douglas, Sterlin Hayden, Robert Ryan, Edward G. Robin- son, Arthur Kennedy, Gregory Peck, Clifton Webb, Elisha Cook Jr.
#actrices:
Gene Tierney, Lizabeth Scott, Veronica Lake, Gloria Grahame, Barbara Stanwyck, Rita Hayworth, Jean Gillie, Lauren Bacall, Maureen O'Hara, Jeanne Crain, Jean Peters, Linda Darnell, Ingrid Bergman, Jan Sterling, Jane Greer, Jane Russell, Frances Farmer, Claire Trevor, Yvonne de Carlo, Cathy O'Donnell, Felicia Farr, Joan Leslie, Marie Windsor, Ida Lupino.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Wat een heerlijke lijstjes allemaal, daar begin je toch spontaan van te watertanden?
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Mijn favorieten zijn Bogart, Fonda en Dean.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
James Stewart
Gewoon omdat hij in iedere rol die ik van hem heb gezien onmetelijk goed was en mij ervan overtuigde dat niemand anders de rol had kunnen spelen, laat staan beter.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Rock Hudson, James Stewart, Gregory Peck, Cary Grant, Glenn Ford
June Allyson, Joan Crawford, Jane Wyman, Esther Williams
(Niet echt acteurs maar toch Tom & Jerry)
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
De grootste namen zijn al wel langs gekomen. Zelfs de sympathieke Elisha Cook Jr.
Persoonlijke favorieten zijn Richard Conte en Agnes Moorehead.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Laat ik eens een top 10 maken:
1. Humphrey Bogart
2. James Stewart
3. Claude Rains
4. Ingrid Bergman
5. Cary Grant
6. Charles Laughton
7. James Mason
8. Henry Fonda
9. James Cagney
10. Alec Guiness
Maar erg lastig. Ik had ook een heleboel andere kunnen noemen, zoals Orson Welles, Burt Lancaster, John Wayne, Peter Lorre, Elizabeth Taylor, Thelma Ritter, Jack Lemmon, Elisha Cook Jr., Sterling Hayden en nog een hele reeks.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik vond het ook heel lastig. Ik kan wel favoriete acteurs/actrices op noemen maar de films waarin ze spelen zijn heel verschillend in oordeel.
zinulzki
-
- 126 berichten
- 639 stemmen
Mannen
01. Humphrey Bogart
02. Robert Mitchum
03. James Cagney
04. Marlon Brando
05. Spencer Tracy
06. John Garfield
07. Richard Widmark
08. Montgomery Clift
09. Cary Grant
10. John Wayne
Dan vergeet ik er nog zoveel
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Ray Milland was trouwens ook briljant! 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Rock Hudson, James Stewart, Gregory Peck, Cary Grant, Glenn Ford
June Allyson, Joan Crawford, Jane Wyman, Esther Williams
(Niet echt acteurs maar toch Tom & Jerry)
Barbara Stanwyck ook heel goede actrice.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Joseph Cotten mag ook niet ontbreken.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5734 stemmen
Mannen: Cary Grant & Richard Widmark.
Vrouwen: Gene Tierney & Audrey Hepburn.