menu

Film / Cast en crew / Beroemde rol probleem voor carrière (Swiebertje-effect)

zoeken in:
Zojuist op Nieuws.nl:

Wood vreest: Ik zal altijd een hobbit blijven
Uitgegeven op 09 augustus 2005 om 18:16 uur

(Novum) - Elijah Wood vreest dat hij altijd met de hobbit uit de 'Lord of the rings'-trilogie zal worden geassocieerd. "Ik zal altijd een hobbit blijven", zegt de Amerikaanse acteur tegen Empire Magazine. Sinds zijn rol in 'Lord of the rings' heeft Wood diverse rollen gespeeld, van psychopaat tot hooligan, maar fans herkennen in hem meestal het personage Frodo Baggins.

De 24-jarige acteur is dankbaar voor de carrièremogelijkheden die de 'Lord of the rings'-films hem hebben gegeven, maar hij is bang dat hij nooit meer anoniem door het leven kan gaan. "Zelfs in Tsjechië roepen mensen me na met 'Frodo'. Het is niet iets wat ik echt leuk vind, maar ik begrijp wel dat mensen me herkennen."

Wood vertolkte de rol van Frodo Baggins in de drie delen van 'The Lord of the rings'. De door Peter Jackson geregisseerde films zijn gebaseerd op het gelijknamige boek van J.R.R. Tolkien. De filmtrilogie vertelt het verhaal van een magische ring die in handen komt van de jonge Frodo. Het sprookjesfiguur moet het opnemen tegen de oorspronkelijke eigenaars van de ring.

De jonge acteur Wood was te zien in de films 'Eternal sunshine of the spotless mind', Hooligans' en 'Sin City'. Samen met Robin Williams, Hugh Jackman en Brittany Murphy leent Elijah bovendien zijn stem aan de nieuwe animatiefilm 'Happy feet'. Deze film is nog in productie.

Ondanks de opmerkingen van Elijah Wood, denk ik niet dat de rol die hem echt beroemd maakte een probleem zal vormen voor zijn verdere loopbaan. Hoewel ik mezelf er ook op betrapte dat ik dacht "no more nice Hobbit" toen ik hem in Sin City zag.

Welke acteurs/actrices hebben in hun carriere wel degelijk last gehad van één bepaalde rol?

Voorzet: Roger Moore

Of die knul uit star wars (70's).

neo (crew)
Blijf het merkwaardig vinden dat ''fans''in hun favoriete acteur meestal alleen Frodo herkennen, zoals dit artikel beweert. Een fan zou de veelzijdigheid van de acteur moeten kennen...

Maar Moore wordt ook wel degelijk herrinnerd om zijn rol van the Saint, niet alleen Bond. Al overheerst Bond natuurlijk

neo schreef:

Maar Moore wordt ook wel degelijk herrinnerd om zijn rol van the Saint, niet alleen Bond. Al overheerst Bond natuurlijk

Ook ik heb goede herinneringen aan The Saint en zelfs The Persuaders, maar beiden lagen vóór zijn debuut als James Bond in Live and Let Die.

kappeuter (crew)
Dit wordt ook wel het 'Swiebertje-effect' genoemd.

Is het Stallone eigenlijk ooit gelukt echt succesvol te zijn in een andere film dan een Rocky of Rambo-film?

kappeuter (crew)
Wat noem jij succesvol?
Ik zeg ja. Zijn rol in Cop Land is subliem.

kos
Cliffhanger was ook een vrij groot succes geloof ik. Evenals Demolition man.

knowledge
denk dat het vooral gebeurd met acteurs die eerst in een serie hebben meegespeeld of een memorabel personage hebben neergezet in een film waar meerdere delen van zijn gemaakt.
Don johnson = sonny crocket
mark hamill = luke skywalker
bruce willis = bij veel mensen john mcclane
erik estrada = poncho
william shatner = een lul en cpt. kirk
keanu reeves = neo
enz ...

knowledge schreef:
acteurs
keanu reeves = neo

Sean Connery:James Bond

Eljiah Wood is voor mij dat griezelige ventje uit Sin City

Gast
geplaatst: vandaag om 12:46 uur

geplaatst: vandaag om 12:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.