• 13.044 nieuwsartikelen
  • 169.503 films
  • 11.117 series
  • 31.820 seizoenen
  • 630.159 acteurs
  • 196.312 gebruikers
  • 9.177.716 stemmen

"Poor Man's" versie van acteurs

zoeken in:

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

Heeft iemand ook weleens het idee bij het zien van een bepaalde acteur in een film dat de producers en regiseur liever een ander hadden gehad, maar dat die te duur was, en daarom hebben gekozen voor een iets minder goede acteur die een beetje op de eerste keuze lijkt??

Ik heb elke keer als ik Michael Ironside zie het gevoel dat men liever Jack Nicholson had gehad.

Vroeger al wanneer ik Cary Grant zag het idee dat de rol eigenlijk bedoeld was voor James Stewart.

En altijd als ik Marc Singer zie kan ik me zomaar voorstellen dat men Kevin Bacon in gedachten had.

Benieuwd of iemand nog meer van die voorbeelden heeft.

kos

• 46422 berichten
  • 8638 stemmen

Nou, dat van Cary Grant betwijfel ik.

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

Ja, ik geef toe dat dat (in tegenstelling tot die andere twee) niet zozeer de bedoeling van de filmbazen zal zijn geweest hem ipv Stewart te hebben gekozen - in zijn geval lijkt het me eigenlijk meer dat hij zelf erg zijn best deed om op de Stewart-manier zijn emoties te tonen (moet je maar eens goed opletten), maar het kwam er bij Grant toch aanzienlijk gekunstelder uit (vind ik, hoor - val;t me elke keer weer op). Altijd als ik Grant zie en ik bedenk me Stewart in zijn plaats kan ik alleen maar verzuchten: wat zou die dit aanzienlijk beter hebben gedaan.

kos

• 46422 berichten
  • 8638 stemmen

Kabukiman, ik vind Stewart en Grant toch echt twee totaal verschillende acteurs hoor, met ook nog eens heel verschillende rollen. Snap niet hoe je bij die vergelijking komt.

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

Nou, hoewel het niet de eerste film was waarbij me dit al opviel, neem nou NORTH BY NORTHWEST. Grant's Roger Thornhill is bij mij nooit overtuigend overgekomen. In de vier films die Stewart met Hitchcock heeft gemaakt speelt hij ook een aanzienlijk vierdimensionaler figuur dan hij daarvoor in een aantal comedies heeft gedaan, en dat doet hij ZO ONGELOFELJK geweldig, sterker nog: in die films speelt hij 4 x een totaal ander figuur met dezelfde vergelijkbare diepte, en altijd met zijn eigen charme.

Als je die vier films (Rope, Rear Window, The Man ho Knew Too Much en Vertigo) achter elkaar ziet en dan naar Grant in NbNW kijkt zie je toch erg veel maniertjes die ZO uit de Stewart films komen, en door James aanzienlijk overtuigender zouden zijn getoond.

Maar ook in de luchtiger zwart/wit comedies uit het verre verleden (waarin ze soms toch soortgelijke rollen spelen) vind ik toch dat er veel Stewart maniertjes bij Grant zitten - alleen komen ze bij die laatste op de een of andere manier nooit zo uit de verf. Kan er niks aan doen.

The Philadeplphia Story vind ik dan ook altijd fascinerend.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik heb niks van Stewart gezien, maar wel twee films van Grant (North by Northwest en His Girl Friday). Ik vind Grant toch echt een heel goede acteur in die films, met name in North by Northwest. Kan me niet voorstellen dat het een poor mans versie is.

kos

• 46422 berichten
  • 8638 stemmen

'Poor man's' is Grant sowieso niet. Tenminste: volgens de definitie van kabukiman. Het lijkt me niet dat filmmakers die eigenlijk Stewart wilden, Grant maar namen omdat Stewart te duur zou zijn. Beide waren destijds mega-sterren.

mikey

• 28874 berichten
  • 5090 stemmen

Michael Ironside vind ik persoonlijk ook geen slecht acteur. het blijft een van mijn favotiete bad guys. Zonder al teveel overacting . Het is altijd (hoe noem je zoiets ook al weer?) type casting met deze man.

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

kos schreef:

'Poor man's' is Grant sowieso niet. Tenminste: volgens de definitie van kabukiman. Het lijkt me niet dat filmmakers die eigenlijk Stewart wilden, Grant maar namen omdat Stewart te duur zou zijn. Beide waren destijds mega-sterren.

Ja, dat laatste is natuurlijk helemaal waar, wist ik ook wel, en het voorbeeld van Grant en Stewart heb ik er wat dat betreft een beetje tongue in cheek tussen gezet. Altijd leuk om wat provocatief uit de hoek te komen, ik dacht dat het wel opgepikt zou worden dat ik dat iets minder letterlijk bedoelde. Tuurlijk is er behalve een artistiek verschil ook een financieel verschil tussen singer/bacon en ironside/nicholson, iets van een geheel ander kaliber dan grant/stewart. In het geval van deze heren is mijn Poor Man's uitsluitend van artistieke natuur, niks te maken met 1e en 2e keuze van de filmmaker, maar (daar ontkom ik nooit helemaal aan) wel van de akteur in de betekenis dat de ene graag net zo goed had willen zijn als de ander en goed naar hem heeft gekeken. Zo bedoelde ik het.

Misschien IS het ook helemaal niet zo, zeer waarschijnlijk niet zelfs, maar ik kan me gewoon nooit aan die indruk onttrekken, omdat ik bij Grant zo ontzetend veel dingetjes, maniertjes en beweginkjes zie die ik bij Stewart op een veel natuurlijker manier zie. Dus voor MIJ, als KIJKER is Grant dan ook altijd een "poor man's" James Stewart, gewoon omdat ik me elke rol die ik van Grant heb gezien ZO kan voorstellen gespeeld door Stewart - en dan zou het een heel stuk beter zijn geweest. Het rare is dat ik al decennia niet naar Grant kan kijken zonder dat konstant in mijn achterhoofd te hebben.

Dat hoeft niemand anders zo te ervaren, en ik kan me zelfs zomaar voorstellen dat er Grant-addicten zijn (wat ik dan weer niet heb met Marc Singer), maar ik vraag me af of anderen ook zoiets hebben.

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

mikey schreef:

Michael Ironside vind ik persoonlijk ook geen slecht acteur. het blijft een van mijn favotiete bad guys. Zonder al teveel overacting . Het is altijd (hoe noem je zoiets ook al weer?) type casting met deze man.

Helemaal eens, het is een prima acteur die volgens mij veel meer kan dan waarvoor hij over het algemeen wordt gevraagd. En dat zijn toch vaak rollen waarvan ik (als ik met wat fantasie kijk en me voorstel dat Jach daar zou hebben gestaan) op zijn minst vermoed dat men liever Jack N had gehad, dat de rol daar een beetje voor bedoeld was. Maar Ironside kwijt zich over het algemeen uitstkend van zijn taak.

Here I am

• 26 berichten
  • 0 stemmen

Was het niet in de film Out of Afrika dat de regisseur liever een andere actrice had gehad inplaats van Merryl Streeps, want hij vond haar niet knap genoeg

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

Kan ik me iets van herinneren, ja.

En welk een onzin. Niet dat ik nou zo een Streep fan ben, maar als reden dat ze "niet knap genoeg" is lijkt me voor deze film totaal niet van enig belang.

Vraag me overigens af (want dat weet ik helaas dus niet) wie hij wel had hebben willen hebben.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Pamela Anderson?

Wouter

• 18690 berichten
  • 3038 stemmen

Kabukiman schreef:

Altijd als ik Grant zie en ik bedenk me Stewart in zijn plaats kan ik alleen maar verzuchten: wat zou die dit aanzienlijk beter hebben gedaan.

Vreemd. Vind Grant een van de besten ooit.

Anyway. Je oorspronkelijek aanname is verkeerd. Stewart wilde graag de hoofdol in North by Northwest, maar Hitchcock koos toch voor Grant.

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

Weet ik, ik ging er ook niet van uit dat het ECHT zo is dat iemand de Poor Man's versie neemt als de echte niet beschikbaar (of te duur) is - maar het ziet er vaak gewoon zo uit. In dit geval begrijp ik Hitchcock's keuze gewoon niet, want de rol is op Stewart's lijf geschreven. Grant komt op me over alsof hij in elke scene krampachtig probeert te herinneren hoe Jimmy het gedaan zou hebben. En mijns inziens zou die dat ook heel wat beter hebben gedaan. Grant komt op mij nooit Naturel over. Stewart IS zijn rol, Grant SPEELT het zo overduidelijk.

Kabukiman

• 414 berichten
  • 75 stemmen

Wat me er aan doet denken dat ik nog een voorbeeld vergeten ben: als ik Birgit zie bekruipt em altijd het gevoel dat men liever Katja had willen hebben (wat ik me dan op zich al niet kan voorstellen, maar dat is een ander topic).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.