- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Zullen acteurs uiteindelijk vervangen worden door computer gegenereerde personages?
Zullen acteurs uiteindelijk vervangen worden door computer gegenereerde personages?
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Bij Godfather: Part III, The (1990):
Ze kunnen toch tegenwoordig heel veel met computers....miss kunnen ze Pacino dan wel terughalen op die leeftijd.....en Sonny, Vito, Fredo, Hagen enzo dan ook he
Bespaar het me! Gun de mensheid nog het laatste beetje waardigheid en individu! Bovendien zal de computerbrando NOOIT kunnen tippen aan de echte. Wat een wansmakelijk idee gewonweg!
crown_secure
-
- 132 berichten
- 124 stemmen
Bovendien zal de computerbrando NOOIT kunnen tippen aan de echte. Wat een wansmakelijk idee gewonweg!
Ik ben het niet met je eens. Ik denk namelijk absoluut dat het zeker een keer gaat gebeuren. Wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd door computers, vind ik al geweldig. (Als je kijkt naar film die computer gemaakt zijn zoals (Jurassic Park, Shrek en meer recente films hoe je een personage kan laten bewegen hoe jij dat wil) Misschien komt er wel een programma die beelden van oude personages kan scannen en om die over nemen in nieuwe films. Tegenwoordig komt overal komt de computer bij te pas. Misschien maak jij en ik dat niet meer mee, ook al hoop ik van wel natuurlijk. Ik zeg:
Zeg nooit, nooit 
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Ik zeg "ik hoop van NOOIT". Het zou het laatste greintje menselijkheid zijn dat wordt weggerukt uit de cinema. Film is van nature uit al een héél technische kunst en met de opkomst van de computer wordt dat er niet beter op. Bovendien is het maken van special effects een heuse industrie geworden en bijgevolg zijn het nog amper de dromers die films maken, dan wel de industriëlen (kunnen we iemand als george lucas in feite nog cineast noemen? Dat is een -nietemin briljant- fabriek!). Daarbij vergeet men soms wel één cruciaal ding: het zijn uiteindelijk het steeds het scenario en de acteerprestaties die een film al dan niet meesterlijk maken. En ik betwijfel of een computer dat ooit zal kunnen bereiken, en diep in mijn hart hoop ik opercht van niét!
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
En ik betwijfel of een computer dat ooit zal kunnen bereiken, en diep in mijn hart hoop ik opercht van niét!
crown_secure
-
- 132 berichten
- 124 stemmen
Net als de films sinds het begin tot nu verandert zijn, zullen ze blijven veranderen. Wat we vroeger zagen als de eerste beelden van bijv: King Kong, dat soort films zullen bijna nooit in de smaak vallen bij de nieuwe generatie. De nieuwe film die dit jaar uit komt, denk ik trouwens dat die wel een stuk meer in de smaak zal vallen. Omdat de neiuwe generatie meer verwacht tegenwoordig dan alleen een paar kartonnen flatgebouwen die verwoest worden door een reusachtige aap. Ik wel in iedergeval. Alles blijft veranderen en dat zal zeker zo blijven ook. Ik denk zeker ook dat vooral na het zien van de Final Fantasy film een paar jaar terug zeker een hoop gaat veranderen kwa acteer werk enz. Neem Shrek, zou je dat tegenwoordig een goede acteur kunnen noemen? Ik denk het wel. Nemo? Ook. en zoveel anderen....Deze karakters zijn inmiddels veel populairder dan andere artiesten. straks heb je misschien geen acteur meer nodig, maar een virituele acteur/actrice net zoals in de film Simone! Dat is de toekomst! denk ik.
crown_secure
-
- 132 berichten
- 124 stemmen
Is dat niet al gebeurd in Shrek, Nemo enz enz?
De stemmen zijn nog wel origineel van acteurs, maar de effecten en de personages is allemaal computerwerk.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Shrek en nemo zijn toch geen personages die ze zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid willen houden. Dat is een vergelijking die nergens op slaat. Het ziet er cartoon uit, erg goed welteverstaan. Maar als je wilt proberen om alles er zo echt mogelijk uit wilt laten zien... Zoals ik al zei: Kijk maar naar de ogen van cgi personages. Het leeft nooit helemaal. Het is waar dat op het gebied van techniek verschrikkelijk veel kan, maar een levend personage met een ziel op het witte doek zal nooit gebeuren. Hoe goed de Graphics er ook uit zien. Een goed voorbeeld is final fantasy. Ziet er prachtig uit maar heeft geen ziel... Niet in de personages en zeker niet in het verhaal dat vertelt wordt.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
straks heb je misschien geen acteur meer nodig, maar een virituele acteur/actrice net zoals in de film Simone! Dat is de toekomst!
Ik heb het idee dat mensen wat vooruitgang betreft maar 2 simpele kanten kunnen kiezen; of niet meegaan, of wél meegaan. Waarom kan men nooit de gulden middenweg kiezen? Deze lijkt haast niet te bestaan. We gaan met vrijwel alles met de dag vooruit; techniek, communicatie, vervoer, ruimtevaart, noem maar op, noem maar op. Maar moet dan ook meteen kunst (wat films dus is) ook meegaan? NEE. Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar als akteurs niet meer 'nodig' zijn, dan is dat het einde.
En niet onbelangrijk: Akteurs houden van hun vak en het publiek houdt van de akteurs.
crown_secure
-
- 132 berichten
- 124 stemmen
Shrek en nemo zijn idd geen personages die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid willen houden, maar waar ik het over had is dat er films, ook al zijn het animaties sterk vooruit gaan als je kijkt naar acteer prestaties. Zie de droevige, zielige, leuke, grappige momenten in de film en kijk hoe die naar voren worden gebracht door de personages. Dat bedoelde ik! Final fantasy is idd een goed voorbeeld. Ook al heeft het geen ziel in jou ogen, het gaat om de vooruitgang. Dat bedoelde ik te zeggen.
En wat U-96 zegt is ook waar dat we natuurlijk daar niet op zitten te wachten, maar in mijn ogen hebben we straks absoluut zoiets als Simone, een filmster die niet bestaat in echt, maar als computer filmster. En zelfs met kunst zal vast ook alles veranderen. Ik vind persoonlijk de oude kunst veel mooier dan de moderne kunst. neem Gogh enz, dat moderne spreek mij niet aan, maar vele anderen wel. Alles verandert!
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
...maar een virituele acteur/actrice net zoals in de film Simone! Dat is de toekomst!
Als dat de toekomst is, dan is de cinema ten dode opgeschreven
crown_secure
-
- 132 berichten
- 124 stemmen
Tuurlijk zullen echte acteurs nog wel acteren. Maar de nieuwe hype zal snel verspreiden. Of we dit nou we of niet willen. Zoveel verandert in de afgelopen tientallenjaren, en zo zal het ook doorgaan. De nieuwe generatie zal bijna geen films kijken die opgenomen zijn in 1950 bijv. dat boeit hun niet zo. Ze willen wel graag zien wat van hun tijd is.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Zeiden ze dat van gesproken films ook niet?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Tuurlijk zullen echte acteurs nog wel acteren.
De 'computeracteurs' zullen volgens mij een bestaan hebben naast de 'echte' acteurs. Maar of het in gewone prenten een succes zal worden? Ik denk dat er ook mensen zijn die een beetje 'computermoe' worden.
Dat ze graag de films van hun tijd zien is logisch, maar wat mij opvalt - en ik let er al een tijdje speciaal op - is dat die zogezegde 'nieuwe generatie' wel degelijk interesse heeft in de 'oudere' films.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
In mijn jonge dagen werd dat ook al gezegd. Ik heb de beginjaren van de - toen nog - goeie televisie meegemaakt en er was inderdaad een grote terugval in de bioscopen. Ik weet niet wat betreft Nederland, maar in België bloeien de cinema's zoals nooit tevoren, zowel bij de jeugd als bij de ouderen. Bioscoop kent zijn ups en downs, maar verdwijnen zie ik hem nog niet doen. 
Leno
-
- 5921 berichten
- 4399 stemmen
Bioscoopbezoek daalt dramatisch
PIETER VAN LIEROP
CANNES - De bezoekcijfers van de Nederlandse bioscopen storten dramatisch in, net als in vrijwel alle andere noordelijke landen in Europa. De vertegenwoordigers van de Nederlandse filmwereld in Cannes erkennen dat de situatie alarmerend is.
Bleef het bioscoopbezoek in Nederland in 2004 ruim zeven procent onder het niveau van 2003, het aantal verkochte kaartjes in de eerste vier maanden van 2005 is liefst dertig procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. In sommige bioscoopcomplexen, in steden als Tilburg en Den Helder, is de achteruitgang zelfs veertig procent.
Ook de filmhuizen worden getroffen. In Utrecht is 't Hoogt, het oudste filmhuis van het land, aan personeelsinkrimping begonnen. Directeur Henk Camping: ''Het vervelende is dat als je filmpubliek wegblijft ook een terugval volgt in omzet van bar en restaurant.''
Sommige filmfestivals kampen eveneens met een terugval. De opkomst voor Film by the sea vorig jaar september was zo slap dat de organiserende bioscoop in Vlissingen er een strop van een paar ton aan over hield, terwijl de editie in Scheveningen zo droevig verliep dat besloten is die niet meer te houden.
In Scandinavië gebeurt hetzelfde. Het bisocoopbezoek in Finland en Zweden daalde vorig jaar tien procent ten opzichte van 2003. Denemarken en Noorwegen geven hetzelfde beeld als Nederland. En dat terwijl in 2004 de totale Europese belangstelling met ruim een miljard verkochte biscoopkaartjes juist hoger was dan ooit tevoren.
Dat totaalbeeld valt te verklaren uit aantrekkende cijfers in Oost-Europa (in Polen werd veertig procent publiekstoename geboekt, vooral door The passion of the Christ) en een meer gematigde gestegen toeloop in Frankrijk, Spanje en Turkije.
Filmdistributeur Max van Praag (UIP) ziet de opkomst van de dvd als voornaamste boosdoener. ''Als mijn films, van Universal en Paramount, slecht renderen in de theaters, dan levert dat een strop op die niet wordt gecompenseerd door eventueel hogere dvd-inkomsten. Want die gelden stromen terug via een totaal ander kanaal.''
Warner Brothers ziet een direct verband tussen het achteruit hollende bioscoopbezoek en piraterij als het downloaden via internet. Bij BuenaVista (Disney en Touchstone) wijst men in dit verband op Nederland als dichtst bekabelde land ter wereld en tevens het land in Europa met in 2004 de hoogste verkopen van breedbeeldschermen voor tv en internet.
Maar de bioscoopexploitanten lijken zich krampachtig vast te houden aan de visie dat het gaat om iets tijdelijks. In de eerste maanden van 2005 hebben de echte blockbusters ontbroken, zo redeneren ze, en dat gaat nu veranderen. Het lente-offensief is geopend met Kingdom of heaven, deze week komt de laatste aflevering van Star wars die alle records moet breken. Deze zomer volgt Spielbergs War of the worlds, en als de crisis dan nog niet is bezworen, komen de nieuwe Batman en Pirates of the Carribean.
Volgens Jos Stelling, cineast en bioscoopexploitant in Utrecht, zijn de bioscoopcijfers echter teken van een niet meer te keren proces. ''De jongeren van nu hebben niets meer met de magie van de bioscoop, het pluche, de gordijnen, dat enorme scherm.''
Monique van Schendelen, onafhankelijk veterane in filmmarketing, vreest dat het met film dezelfde kant op gaat als met de muziekindustrie, waar piraterij schering en inslag is geworden: ''Er moet snel iets gebeuren. Misschien moet iedereen naar Den Haag. Maar ik zie niemand haast maken.''
San Fu Maltha, producent en onafhankelijk filmimporteur, reageert laconiek op het dreigende drama en adviseert de Nederlandse exploitanten minder benepen om te gaan met het filmaanbod: ''Hun ogen zijn nu vrijwel volledig gericht op de top-20 films. Ze zouden minder kwetsbaar en afhankelijk zijn als ze meer aandacht zouden besteden aan het middensegment.''
De producent van Vet hard! en importeur van Lord of the Rings maar ook Der Untergang vindt dat in Nederland creatiever moet worden gekeken naar de toekomst: ''Voor ons zijn de bioscopen al lang niet meer de belangrijkste bron van inkomsten. Die van video, dvd, en tv-rechten gaan daar overheen. De theaters zijn vooral van belang als etalage. De toekomst is aan de digitale distributie.''
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Ze kunnen toch tegenwoordig heel veel met computers....miss kunnen ze Pacino dan wel terughalen op die leeftijd.....en Sonny, Vito, Fredo, Hagen enzo dan ook he
Wie weet. Ik hoorde laatst dat er zeer geavanceerde (Britse) gedramatiseerde documentaires bestaan waarin foto's van historische figuren zoals Hitler via computeranimatie als maskers over gezichten van acteurs zijn geplakt. Weet iemand daar meer van? Titels bijvoorbeeld?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
In 2004: België kende een toename, maar niet zo fors: van 22,7 tot 23,0 miljoen tickets of plus 1,4 procent. De grootste toename werd in enkele kersverse EU-lidstaten geregistreerd: plus 45 procent in Letland, plus 40 in Polen. De Europeanen liepen het meest storm voor, in dalende volgorde, de Amerikaanse animatieprent 'Shrek 2' (43,1 miljoen toeschouwers), de Brits-Amerikaanse jeugdfilm 'Harry Potter en de gevangene van Azkaban' (40,3) en het Amerikaanse, door de Duitser Wolfgang Petersen geregisseerde historisch/mythische epos 'Troy' (26,9). De eerste "zuivere" Europese productie is het voor de Oscars genomineerde 'Les Choristes' van Christophe Barratier, op plaats 17.
Bron: HLN
Leno
-
- 5921 berichten
- 4399 stemmen
Dus Belgen moeten vaker naar Nederlandse bioscopen gaan 
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Bioscoopbezoek daalt dramatisch
en dan hele lap tekst
Volgens mij is toch de belangrijkste reden gewoon de prijs. Tegenwoordig ben je al gauw meer dan 8 euro kwijt voor het kaartje. Tel daar je vervoer bij, de drank en snackkosten en je bent al meer kwijt aan het biosbezoek dan je voor 1 DVD betaalt. Zeker als je met meer dan 1 persoon naar e bios wil, dan is het toch niet meer te betalen.
Vooral niet nu na een maand of 3 de DVD's voor dumpprijzen (minder dan dezelfde 8 euro) overal te koop zijn, vanaf de drogisterij tot bij Zeeman.
En als ze nu nog eens service zouden bieden in de bios, maar je wordt altijd omringt door iditoten die de bioscoop uitzoeken om een goed gesprek te voeren, hun buur uit te leggen wat er gaat gebeuren of mensen die het nodig vinden hun mobieltje aan te laten staan.
En dan vinden ze het nog gek ook dat het bioscoopbezoek terugloopt (of leggen de schuld bij de downloaders, net of hele volksstammen die vroeger wel naar de bios gingen nu opeens zitten te pindakazen)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Vreselijk idee, dat er geen acteurs meer zullen zijn, omdat ze vervangen zijn. Computers en machines moeten hun hulpmiddelen zijn voor de mens, geen vervangers ervan. Ik vind het goed als al die moderne technieken ter ondersteuning dienen van de film (Gollum in LotR had anders nooit zo mooi tot stand gebracht hebben kunnen worden), maar ze moeten het niet overdrijven. Stel je One Flew Over the Cuckoo's Nest of Pulp Fiction met computergenanimeerde figuren eens voor. Brrrr.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Als je het verschil niet meer ziet, maakt het dan eigenlijk wat uit? Het gaat tenslotte om het resultaat.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Volgens mij is toch de belangrijkste reden gewoon de prijs. Tegenwoordig ben je al gauw meer dan 8 euro kwijt voor het kaartje. Tel daar je vervoer bij, de drank en snackkosten en je bent al meer kwijt aan het biosbezoek dan je voor 1 DVD betaalt.
Ik denk dat hier een grote kern van waarheid inzit. Vorig jaar had ik een reeks kortingskaartjes van de Minerva-bioscopen bemachtigd (werden huis-aan-huis verkocht). Hiervoor kon je 1 keer gratis en 14 keer voor €5.- naar de film. Ik ben nog nooit zo vaak in mijn leven in de bioscoop geweest. Nu zou ik idd rond de €8.50/9,- moeten betalen voor de film. Neem daarbij een drankje en een versnappering en je bent zo €15,- kwijt. Dit zorgt er dus voor dat ik heel goed nadenk voordat ik een film op het grote scherm ga kijken. Dit jaar dan ook nog geen èen keer geweest.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Hoe realistischer computer personages, hoe opvallender de verschillen. Zo'n Animatrix filmpje bewijst dat maar al te best. De uiterst subtiele signalen die een acteur uitstraalt, van poses tot gezichtsuitdrukkingen, zijn amper na te bootsen. Niet vergeten dat elke beweging van een CGi popje ofwel moet geanimeerd worden, ofwel automatisch geanimeerd wordt. In het eerste geval wordt het een onmogelijk werk, in het tweede geval ontbreekt de controle.
Heb in ieder geval nog nooit overtuigende CGi animatie gezien die een echt persoon kan vervangen. Joda's daarentegen, da's het probleem niet.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Ik zie het ook niet gebeuren. Net zoals computers die als mensen zouden kunnen denken/voelen etc.
t_v_b
-
- 296 berichten
- 734 stemmen
Computers zullen misschien personages steeds meer tijdens stunts vervangen, maar ik zie het de komende 50 jaar niet gebeuren dat in het grootste gedeelte van films meer animaties dan acteurs voor komen.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Niet nog meer Jar-Jars spaar me alsjeblieft.
Please make it go away !!!!
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Begint kortzichtig om je enkel te richten op een slecht voorbeeld. Niet dat ik er meteen een goed tegenover kan zetten, maar met CGi valt best wat te doen, heeft alleen z'n tijd en een goed regisseur nodig.
Als mensen zo redeneren, bij het eerste fout experiment alles laten vallen, geraken we nergens natuurlijk.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Strontvervelend personage, maar het ziet er toch wel goed uit?
crown_secure
-
- 132 berichten
- 124 stemmen
Had een internet storing in Amsterdam, dus kon niet op tijd reageren. Maar zo, deze discussie is wel erg uitgelopen.
Ik wou nog even reageren dat ik niet helemaal eens ben met de laatste stelling, ik denk namelijk dat de nieuwe generatie natuurlijk interesse heeft in oudere films, maar ik denk dat de grootste deelecht geen films gaat kijken van voor 1960. Er zit vaak niet genoeg in wat de nieuwe generatie aan zou trekken. Natuurlijk gaat iedereen nog wel The Godfather enz enz kijken. Maar de vele films voor 1960 zullen echt alleen bekenen worden door de echte film freaks. En tuurlijk zijn er mensen die een beetje computermoe zullen worden, maar ik denk dat dat alleen maar een kleine percentage wordt, omdat je toch eraan wennen. Er komen steeds meer films van meerdere grote en kleine Studios die groten deels computergemaakt worden. En gezien willen ze zeker worden, zie alleen de star wars die laatst in 1 dag 50 miljoed dollar opbracht.
Ik vind computer gemaakte films vaak ook prachtig. Neem nou Titanic, zonder computer was dat nooit gelukt. En een nieuwe boot bouwen om die dan weer te laten zinken is ook geen oplossing, de computer heeft het wel mogelijk gemaakt dat je mensen echt van van de boot ziet vallen, tegen dingen aan stoten terwijl ze vallen. Ik vind het echt geweldig om een film te zien van iets wat we nooit in het echt gezien konden hebben. En het zelfde met Jurassic Park enz enz. En ik denk dat op den duur grotendeels computer gemaakt zullen worden, zelfs echte mensen.
Maar dat kan nog zolang duren dat we/ik dat niet eens meemaken/meemaak.