• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.944 gebruikers
  • 9.369.555 stemmen

Beoordeling van klassiekers

zoeken in:

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Precies Nerd, ik weet ook niet wat er precies ontbreekt. Wat ik wel weet is dat men vaak al een mening vormt over een film, alvorens hem te zien. Ik bedoel, mensen checken bijv. deze site en Imdb en zien wat voor hoge notering die krijgt. Nadat ze de film gekeken hebben, waarderen ze de film met in het achterhoofd dat ie als een meesterwerk gezien wordt door vele mensen. Ze waarderen die film dan hoger, dan wanneer ze geen lovende kritiek over de film hadden vernomen. Ik denk dat dat erg vaak gebeurt, immers vele tientallen titels komen bij veel gebruikers in hun 5 sterren lijstje voor. Dit kan 2 dingen betekenen; of het zijn echte meesterwerken...of men beoordeelt deze films niet objectief, ik bedoel daarmee dat hun mening al deels gevormd is voor de viewing. Casablanca staat bijv in Imdb's top 10 en ik vond hem maar middelmatig en ik weet zeker dat er meer mensen zo over de film denken maar dat niet in hun puntenwaardering tot uiting brengen.....misschien bang voor kritiek...?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Kan alleen voor mezelf praten: bij mij is dat absoluut niet zo. Er zijn zat klassiekers die ik als "redelijk" beoordeel (Casablanca vond ik wel erg mooi). Maar er is GEEN film die mij zo weet te ontroeren als Shawshank, vind 'm de volle 5 sterren waard. Shawshank wordt trouwens helemaal niet zo heel erg als klassieker gezien, vind ik juist een voorbeeld van dat als een film écht mooi is, dat ie ook zonder veel lof van de "critici" nog wel hoog kan komen in lijsten als imdb of moviemeter.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik geef nog een paar voorbeelden van films, die hier in de top 100 staan en waarvan ik echt niet snap dat die films als meesterwerk worden gezien.... Lost Highway...M...Barry Lyndon(en ik vind Kubrick te gek), Terminator 2, Shrek, Alien, Die Hard etc....allemaal aardige films, maar als je wist dat je nog 2 uur te leven had en je kon 1 film uitkiezen om nog te bekijken zou het er dan 1 uit bovenstaand lijstje zijn...???

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

ik denk dat iedereen wel 10 films kan vinden in de top-100 die hij niet bijzonder vindt...

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Kom Jordy, ik snap dat iedereen zijn eigen smaak heeft, maar deze films staan echt veel te hoog genoteerd....en dit waren slechts een paar voorbeelden, ik zou er zeker 30 kunnen vervangen door betere films en ik ben van mening dat wanneer een film pas met 100 stemmen de top 100 mag intreden, dat het top 100 lijstje er dan veel beter en reeeler uit zou zien... denk je niet??

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

nee, sorry, ik ben het niet met je eens. Een film als Shawshank krijgt heel veel hoge stemmen, krijgt zelfs op imdb DUIZENDEN hoge stemmen, maar jij vindt 'm niet goed genoeg voor een hoge beoordeling... dan denk ik dat JIJ op dat punt een afwijkende mening hebt, en niet dat al die andere mensen een verkeerde mening hebben...

om het minimum op 100 stemmen te zetten wordt wat lastig, er zijn nog geen films met 100 stemmen en dan nog, dan krijg je weer de kritiek van veel mensen dat Matrix of Fellowship (films met bijna 100 stemmen, die dan dus erg hoog komen) niet zo hoog horen te staan... je kunt het met een top 100 lijst nou eenmaal niet iedereen naar z'n zin maken... als jij je in 60/70 films van de 100 kunt vinden vindt ik dat al heel wat. Als jij die 30 films vervangt gaan de liefhebbers van de 30 films die er uitgehaald zijn weer klagen

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik snap wat je bedoelt Jordy, maar ik heb al zoveel films gezien en ik denk dat bijv. een film als Die Hard door elke FILMKENNER, dus niet degene die 1 keer in de maand een bioscoopfilm kijkt, keihard de top 100 uitgeflikkerd wordt en dat heeft niets met smaak te maken maar met je kennis van films!!!

narva77 (crew films)

• 12722 berichten
  • 6540 stemmen

Ik snap wat Ramon bedoelt!

Er staan inderdaad films in de top 100 waarvan ik mij afvraag of ze er echt thuis horen ja.

Zo lijkt het bijvoorbeeld net of iedereen het nodig vindt om bijna alle films van David Lynch in de top 100 te plaatsen, of enkele films van de Coen-brothers.

Misschien is vindt men dat wel politiek-correct ofzo, of sociaal-cultureel verantwoord, maar je kan je afvragen waarom films als "Lost Highway" , "Blood Simple" en andere films zo hoog genoteerd staan....

"Shawshank Redemption" vind ik overigens wel heel goed!

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

nou ja de discussie over Die Hard moet je daar dan maar aangaan zijn vast wel wat mensen die je kunnen vertellen waarom het een klassieker is (ik heb 'm TE lang geleden gezien om er iets zinnigs over te zeggen)

of ga eens zoeken bij de review-sectie van imdb. Niet dat je 'm nu goed moet vinden OMDAT het als klassieker gezien wordt, maar dat filmkenners Die Hard niet goed vinden is onzin, en dat kun je daar checken

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Blood Simple staat zo hoog omdat het een ONGELOFELIJK goede film is. Waarom kun je niet gewoon accepteren dat je niet elke klassieker goed kunt vinden? Ik heb gisteren Chinatown gezien, vond het niet zo bijzonder. Maar dan ga ik toch niet gelijk zeggen dat iedereen die 'm wel geweldig vindt geen gelijk heeft??? Beetje kortzichtig imho

narva77 (crew films)

• 12722 berichten
  • 6540 stemmen

1 Wat is een "Ihmo"?

2 Ik heb Blood Simple op video, en ik vond hem een beetje traag. Ik vind hem absoluut geen plaats in de top 50 waard.

Ps ik geef mijn mening, wat is daar kortzichtig aan?

narva77 (crew films)

• 12722 berichten
  • 6540 stemmen

1 Wat is een "Ihmo"?

2 Ik heb Blood Simple op video, en ik vond hem een beetje traag. Ik vind hem absoluut geen plaats in de top 50 waard.

Ps ik geef mijn mening, wat is daar kortzichtig aan?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ik vraag me weer af waarom Seven Samurai zo hoog wordt beoordeeld... die geven jullie erg hoge beoordelingen.

en met Shawshank is het blijkbaar andersom... dat heb je nou eenmaal. Ik snap niet helemaal wat er zo bijzonder aan is

imho=in my humble opinion

het kortzichtige sloeg meer op de "ik vond hem niet goed, dus hoort ie niet in de top 100" opvatting... bedoelde dat niet vervelend ofzo trouwens

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

De meeste mensen die op deze site films beoordelen zijn volgens mij niet kritisch genoeg. Ik heb hier al 1221 keer gestemd en mijn gemiddelde is erg laag omdat 3 kwart van wat ik gezien heb echte rotzooi is. Die Hard vind ik ook wel vermakelijk maar is gewoon geen meesterwerk. En ik denk dat er weinig mensen zijn die veel films gezien hebben die dat kunnen ontkennen.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind Seven Samurai en Blood Simple geweldig!!!!...eh wilde ik even toevoegen..en er zijn gewoon teveel films die door de kijkers overgewaardeerd worden puur om het feit dat ze al hoog genoteerd staan. Kortom er ontstaat een kettingreactie van zogenaamde meningen en dat is pas echt KORTzichtig!!! (Ik weet niet hoe ik er een smiley achter moet plaatsen.....)

narva77 (crew films)

• 12722 berichten
  • 6540 stemmen

I am guilty!

Mijn gemiddelde ligt inderdaad erg hoog (3.85), en dat komt misschien omdat ik niet kritisch genoeg ben, maar ik ben vrij snel tevreden over een film, zelfs als het een hele kleine film is uit bv. Azerbeidzjan

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Dat mag ook wel narva maar als iedereen dat doet wordt de top 100 lijst overspoeld met films die er niet thuishoren...

narva77 (crew films)

• 12722 berichten
  • 6540 stemmen

Da's helemaal waar!

Toch denk ik dat op den duur de echte goede films wel aan het langste eind trekken

Jerome-B

• 467 berichten
  • 589 stemmen

Ik geef nog een paar voorbeelden van films, die hier in de top 100 staan en waarvan ik echt niet snap dat die films als meesterwerk worden gezien.... Lost Highway...M...Barry Lyndon(en ik vind Kubrick te gek), Terminator 2, Shrek, Alien, Die Hard etc....

Nou weet ik dus echt niet wat er bijvoorbeeld mis is met Shrek, een geweldig mooie animatie film met erg goeie grappen, en bijvoorbeeld terminator 2, dat is toch gewoon ook een hele goeie actie film, zeker voor die tijd, want ik vind hem nu nog steeds er gaaf! Wie kent die film trouwens niet? Er werd toch wel een bepaalde 'trend' neergezet met terminator...

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Er is niets mis met die films, dat beweer ik toch niet, maar meesterwerken zijn het toch niet of wel?

IamBernie

• 672 berichten
  • 1641 stemmen

Dat mag ook wel narva maar als iedereen dat doet wordt de top 100 lijst overspoeld met films die er niet thuishoren...

m.a.w. het mag maar voor een beperkt aantal en voor een beperkte groep mensen ?

Jerome-B

• 467 berichten
  • 589 stemmen

Ik heb geen van beide films (shrek & terminator 2) 5 sterren gegeven, maar toch vind ik het zeker wel TOPPERS.

Misschien is het woord 'meesterwerk' in dit geval wel erg zwaar uitgedrukt, maar toch moet je ook denken dat bijvoorbeeld terminator 2 wel een bepaalde 'hype' veroorzaakt heeft, en dat veel films het geprobeerd hebben na te maken.

Zo vond ik Shrek persoonlijk een (kleine) doorbraak in het animatie films genre, aangezien hij gewoon ook érg leuk en grappig is voor volwassenen en nog eens zeer mooie animatie heeft.

Jerome-B

• 467 berichten
  • 589 stemmen

Ik heb geen van beide films (shrek & terminator 2) 5 sterren gegeven, maar toch vind ik het zeker wel TOPPERS.

Misschien is het woord 'meesterwerk' in dit geval wel erg zwaar uitgedrukt, maar toch moet je ook denken dat bijvoorbeeld terminator 2 wel een bepaalde 'hype' veroorzaakt heeft, en dat veel films het geprobeerd hebben na te maken.

Zo vond ik Shrek persoonlijk een (kleine) doorbraak in het animatie films genre, aangezien hij gewoon ook érg leuk en grappig is voor volwassenen en nog eens zeer mooie animatie heeft.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Nee je verdraait mijn woorden Bernie. Maar als er 100 mensen op Terminator stemmen en die film dan pas de top 100 in kan, dan spreken we toch van een realistischere intreding in de top 100....of niet?? Over smaak valt niet te twisten maar wanneer mag je van een meesterwerk spreken??

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Precies wat je zegt Jerome, maar waarom dan die top 100 noteringen??

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Voor mij is de discussie gesloten, iedereen mag het zijne van de top 100 denken.

dttom

• 2146 berichten
  • 2156 stemmen

Ik hou persoonlijk niet zo van het woord meesterwerk, maar deze film is gewoon heel heel heel heel erg goed en misschien komt het wel dichtbij een meesterwerk. Anyhoe ik vind vooral mooi dat hij elke keer beter wordt en ik kan niet precies zeggen waarom. Maar het is wel zo dat ik eerst altijd de film keek vanuit Robbins perspectief dat hij de hoofdrolspeler zeg maar was en dat het verhaal over hem gaat, maar de volgende keer dat ik hem keek viel het mij op dat het toch meer over freeman gaat, dat hij de eigenlijke hoofdrolspeler is en dat je een hele nieuwe boodschap meekrijgt van de film. Namelijk dat iedereen hoop moet zoeken oid

Obiwannes

• 758 berichten
  • 898 stemmen

Hmm, vergeet je niet een beetje dat de top100 door meerdere mensen samengesteld wordt en niet door jou alleen Ramon ... t'Is niet omdat jij een film slecht vind dat de anderen dat ook doet.

Je zegt dat de punten stemmen beïnvloeden, maar probeer jij het ook nu niet te doen.

En als je meeste films bekijkt zijn de meeste met hoge en lage stemmen, als een film bovenaan pronkt met vele hoge stemmen zal dat wel terecht zijn, al dan niet met een paar beïnvloede stemmen.

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Wat mij betreft is dit..

Ik hou persoonlijk niet zo van het woord meesterwerk

..hèt punt van discussie hier. Ik denk er hetzelfde over, en beschouw een film niet gauw als meesterwerk. Ik ben heel spaarzaam in het geven van 5 sterren, evengoed als in het geven van 0,5 sterren en daardoor belanden veel 'wel geinige' films in de middenmoot met een 3 (of een 3,5 als ze iets memorabeler waren). Maar ieder zijn meug, en ik denk dat daarom sommige mensen verbaasd naar de top100 kijken.

Flexje

• 317 berichten
  • 1083 stemmen

zoals al eerder gezegt, ik denk niet dat we al teveel waarde moeten hechten aan de top 100

en dat er met mate om moet worden gegaan met de uitspraak "meesterwerk".

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.