menu

Film / Cast en crew / Method acting

zoeken in:
Ik had er nog nergens een topic over gevonden. Best raar, vind ik eigenlijk.

M.i. komen de betere acteerprestaties van echte 'method actors'. Ik denk aan mannen als Brando, De Niro, Hopper, Pacino, ..
Tegenwoordig schijnt method acting wat vervaagd te zijn. Als ik effe nadenk kom ik uit bij Edward Norton voor zijn rol in bv American History X. Of een Heath Ledger voor zijn rol als The Joker. Maar voor mij komen de beste rollen van Daniel Day-Lewis, iemand die zorgvuldig zijn rollen kiest en zich daar ook grondig op voorbereidt. Gevolg daarvan is dan wel dat hij nogal weinig films maakt (tegenwoordig aan een frequentie van 1 film om de 4, 5 jaar..). Maar kwaliteit natuurlijk boven kwantiteit.

Op Wikipedia staat er een interessant stukje over : Method acting - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Ik was ook best verrast (maar eigenlijk ook niet) dat Lee Strasberg de 'vader van method acting' is. Zijn rol in the Godfather: Part ll als Hyman Roth vond ik erg overtuigend. Oa Al Pacino behoorde tot
zijn leerlingen. Best grappig om ze dan samen te zien in één van de betere films aller tijden.

Ik open dit topic omdat ik best benieuwd zijn of jullie het eens met mij zijn dat method acting meestal voor de betere acteerprestaties zorgt, aan wat jullie dat zien aan een acteur, of er nog echte method actors zijn , .. noem maar op.

Hier een leuk stukje over Method Actors.

Method Actors | Cracked.com

1 Some actors take their jobs really seriously.
2 Some actors take it beyond that.
3 Way, way beyond that.
4 We're looking at you, Daniel Day Lewis.

Leuke info.
Christian Bale, ja man, In The Machinist zo mager, om dan een jaar later gespierde Batman te spelen. Toewijding.

Dichter bij huis (lees: België), komen Filip Peeters en Mathias Schoenaerts in mij op. Die nemen hun rollen ook nogal serieus (en weer met uitstekende acteerprestaties tot gevolg).

Ik denk bij method acting ook het eerste aan Bale en DeNiro.. vooral ook door de fysieke prestaties die ze hebben geleverd.

Zeer zeker. Als we aan het fysieke denken komt ook Charlize Theron in me op, voor haar rol in 'Monster'.

Maar ook het mentale is natuurlijk belangrijk, en dan heb ik bv erg veel respect voor de rol van -weeral- De Niro in 'Taxi Driver'. Naar 't schijnt heeft die zelf als taxichauffeur gewerkt om het personage Travis Bickle beter te begrijpen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:26 uur

geplaatst: vandaag om 00:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.