menu

Film / Cast en crew / Special (make-up) effects artists

zoeken in:
Chainsaw (moderator)
Terwijl de computer steeds vaker de kleine trucjes mag verzorgen en de CTRL en ALT steeds meer onmisbaar lijken in de filmwereld, vraag ik me af wie, volgens jullie, zich tot de top mogen scharen van de beste special (make-up) effects artists. Want dat zijn geen mensen die we mogen vergeten of onderschatten! Een aantal namen die bij mij opkomen:

ROB BOTTIN
Maakte zichzelf legendarisch toen hij zich op 22 jarige leeftijd stortte op The Thing van John Carpenter en een aantal weergaloze effecten en creaties liet zien. Was verder verantwoordelijk voor de make-up van Tim Curry in Ridley Scott's Legend en werkte onder andere aan films als The Fog, Total Recall, Piranha, Robocop en The Howling. Lijkt inmiddels van de aardbodem verdwenen.

RICK BAKER
Met al zes Oscars in huis is dit waarschijnlijk één van de grootste namen in Hollywood op het gebied van special (make-up) effects. Deed geweldig werk bij American Werewolf in London en werkte ook aan onder meer Star Wars, Hellboy, Men in Black, The Frighteners en uiteraard Michael Jackson's Thriller. Kroop voor de remake van King Kong uit 1976 nog in een apenpak om het titelkarakter te vertolken.

STAN WINSTON
Ook een grote naam in Hollywood. Stan Winston werkte onder andere aan grote special effects- blockbusters als Terminator 2: Judgement Day, Jurassic Park, Predator en Aliens. De laatste films op zijn CV, voor zijn overlijden, zijn onder andere Iron Man, Terminator Salvation en Avatar. Schreef en regisseerde overigens ook het erg amusante Pumpkinhead in 1988.

TOM SAVINI
Waar Winston en Baker giganten zijn in Hollywood, daar is deze man hét legendarische gezicht van de horrorfilm. Met titels Friday the 13th, Dawn of the Dead, The Burning, Day of the Dead, Texas Chainsaw Massacre 2 en The Prowler heeft Savini laten zien veel in huis te hebben. Duikt, vooral de laatste jaren, veel op als acteur.

Chainsaw (moderator)
JOHN CARL BUECHLER
Wederom een gigant in de horrorfilmwereld. Buechler heeft, vooral in de jaren '80, een indrukwekkende CV opgebouwd als special effects artist met films als Re-Animator, A Nightmare on Elm Street 4 en 6, From Beyond, Halloween 4 en 6, Piranha op zijn filmografie. Is tevens regisseur van onder andere Friday the 13th 7 en de cultfilm Troll. Deze laatste schijnt hij overigens zelf te gaan remaken, binnenkort.

Zoveel goede make-up artiesten, moeilijk om daar écht goede uit te kiezen. Zo vind ik Bottin's werk overtuigender meestal dan Savini's werk, maar dat verschilt ook per film. Friday the 13th ziet er nu gedateerd uit bijvoorbeeld, wat ik bij The Thing niet zo erg heb. Zal ook te maken hebben gehad met het budget en beschikbare tijd.

J.M. Logan vind ik wel mooie creaties gemaakt hebben, vooral in het low-budget genre, jammer dat 'ie gestopt is en gaan richten is op post-productie werk. Greg Cannom is een bekende naam, Kevin Yagher is ook erg goed vind ik. Steve Johnson en natuurlijk Robert Kurtzman van KNB (leuke docu trouwens over zn nieuw opgerichte bedrijf; YouTube - Robert Kurtzman's Creature Corps Episode 1 (Full Episode): The People of Creature Corps )

Chainsaw (moderator)
Tuurlijk, hoe kon ik Yagher en Kurtzman vergeten!

kappeuter (crew)
Mooi filmpje:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=yCVQJbpw1m8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:48 uur

geplaatst: vandaag om 19:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.