menu

Film / Cast en crew / Zwanenzang van een regisseur

zoeken in:
De laatste film van een filmmaker heeft altijd mijn interesse, zeker bij mijn favoriete regisseurs. Sommige regisseurs nemen afscheid in stijl, terwijl sommigen diep zijn gezonken. Bij sommige filmmakers is het goed voelbaar dat ze aan hun laatste kunstje bezig zijn, zoals bij Altman, waardoor de film echt een diepere betekenis krijgt zie mijn bericht aldaar : Prairie Home Companion, A (2006)

Welke films/regisseurs denken jullie aan?

Aangezien dit leuke topic (vind ik zelf dan toch) weinig aandacht krijgt, omdat men liever geilt op foto's van lekkere actrices, dan het over mooie sluitstukken van grote cineasten te hebben, zelf nog maar eens een poging wagen. Een drietal films van regisseurs die nog veel meer te vertellen hadden, heb ik het idee;

- Eyes Wide Shut van Kubrick; niet een van zijn beste, wel een van zijn meest interessante. Grappig ook dat het laatste woord in een Kubrick film het woord 'fuck' zou zijn.

- Douglas Sirk, de meester van de soapie films verheven tot kunst. Hij zou zijn meest interessante en zeker een van zijn beste films bewaren voor het laatste (Imitation of Life), voordat ie vrij abrupt met pensioen ging.

- Kieslowski, zou zijn prachtige driekleuren trilogie nog kunnen afronden, voordat ie overleed. Ikm had bij hem het idee dat ie nog veel meer te vertellen had.

mister blonde schreef:
Aangezien dit leuke topic weinig aandacht krijgt, omdat men liever geilt op foto's van lekkere actrices, dan het over mooie sluitstukken van grote cineasten te hebben, zelf nog maar eens een poging wagen.

Ik had het al in de update lijst zien staan maar was even afgeleid geraakt. Goed dat je het even een schop geeft, dan zie ik het nogmaals. Zal gelijk met een reactie komen, want vind het wel een leuk onderwerp.

Iemand die te lang is doorgegaan en geëindigd met gerommel in de marge en zich heeft laten verleiden door fans: Michelangelo Antonioni. Had beter na "Identificazione" kunnen stoppen.

Mijn favoriete regisseur: RW Fassbinder. Die maakte zoveel dat het nauwelijks duidelijk was wat de laatste zou worden. Querelle staat enerzijds behoorlijk ver af van zijn gemiddelde films, maar is aan de andere kant ook een orgastisch klapstuk van een actieve carrièrre en een alles behalve onbewogen leven en levensstijl. In stijl dus!

Hitchcock. Die nam voor mijn gevoel na zijn hoogtijdagen medio/eind jaren 50, begin jaren 60 toch voornamelijk genoegen met wat standaard thrillers. Zoiets als Topaz had -als er een andere regisseursnaam opgeplakt had gezeten- toch niet meer in de 21e Eeuw aan de vergetelheid ontrukt geworden. Bij de twee films die nog zouden volgen krijg ik hetzelfde gevoel bij. Bij Family Plot nog meer dan Frenzy.

Wat voor Hitchock geldt, geldt juist niet voor Luis Buñuel. Hij maakt in de jaren 70 juist nog enkele relevante, sterke films. Zijn laatste evenwel vind ik dan weer een gemiddeld werkje. Ditzelfde geldt voor Visconti. Anders dan bij Buñuel (denk ik even zo uit het hoofd) was het bij Visconti duidelijk dat het zijn laatste film zou worden. Visconti had duidelijk niet meer de kracht om er het maximale uit te halen voor mijn gevoel. Bij Buñuel krijg ik meer de indruk van een tussendoortje.

Dit even als aftrap. Zou fijn zijn als er meer volgden en dan graag wat toelichting, want roepen van titels kan iedereen. Voor mijn gevoel zijn er wel genoeg relevante analyses te melden bij types als Sergio Leone, PP Pasolini, Fellini, Kurosawa en zo. Zo was Altman een goede start. Die had het zich niet beter kunnen wensen.

neo (crew)
Dat Kieslowski nog meer te vertellen had leek mij ook duidelijk. Ik vind het doodzonde dat hij nooit de Heaven, Hell & Purgatory trilogie zelf heeft kunnen verfilmen. Toch heeft Tom Tykwer met Heaven, de enige die ik zag, een grandioze film afgeleverd.

Ik ben niet zo bekend met regisseurs. Als het ook acteurs mogen zijn denk ik aan Richard Farnsworth, de hoofdpersoon van The Straight Story. Deze schijnt tijdens het opnemen van de film al erg ziek te zijn geweest.

Poepgezicht schreef:
Ik ben niet zo bekend met regisseurs. Als het ook acteurs mogen zijn denk ik aan Richard Farnsworth, de hoofdpersoon van The Straight Story. Deze schijnt tijdens het opnemen van de film al erg ziek te zijn geweest.
Wat mij betreft mogen acteurs er ook wel bij. Wat te denken van John Wayne! Ook zeer passend.

Klik

De verwachtingen zijn dat M.Night Shyamalan zwanenzang er zo uit gaat zien!

kappeuter (crew)
Karakter (1997)

Waarschijnlijk de laatste film van Mike van Diem. Had weer plannen om te gaan regisseren, maar wederom al zo lang stilte dat ik het er niet meer van zie komen.
Eeuwig zonde.

Zie net wel op IMDb iets opvallends:

Second Unit Director or Assistant Director:

1. Oorlogswinter (2008) (second unit director: underwater sequence)
... aka "Winter in Wartime" - International (English title)

Ik ben zelf ontzettend benieuwd wat de laatste Woody Allen film zal zijn en of het een waardige afsluiter zal zijn van zijn imposante carriere.

kappeuter schreef:
Ik ben zelf ontzettend benieuwd wat de laatste Woody Allen film zal zijn en of het een waardige afsluiter zal zijn van zijn imposante carriere.

Ja, dat is ook we een interessante. Zo oeuvre-auteur heb je wel het gevoel bij dat Whatever Works prima gepast zou hebben (al wens ik Woody het beste toe!) en die koekjes film (vergeet de titel altijd) helemaal onwaardig zou zijn.

Mike van Diem kan beter in een nog te openen ééndagsvlieg (tweedagsvlieg) topic wat mij betreft.

kappeuter schreef:
Karakter (1997)

Waarschijnlijk de laatste film van Mike van Diem. Had weer plannen om te gaan regisseren, maar wederom al zo lang stilte dat ik het er niet meer van zie komen.
Eeuwig zonde.

Zie net wel op IMDb iets opvallends:

(quote)

Hoorde laatst dat Van Diem zelf weer iets geschreven heeft en dit in Nederland wil gaan draaien. Dit was echter ook al weer een jaar of anderhalf geleden...

Fellini had zijn beste jaren ook al een tijdje achter de rug toen hij stierf. Films als Ginger e Fred zijn wel aardig natuurlijk, naar halen het niet bij zijn meesterwerken uit de jaren vijftig en zestig.

Het heeft mij altijd gefascineerd dat Charles Laughton maar één film heeft geregiseerd. Night of the Hunter is juist door de regie zo ontzettend sterk. Hij had het echt in zich om een van de regisseurs te zijn om Hollywood op zijn kop te zetten. Ik denk niet dat ik een oudere film ken (ook niet veel nieuwere trouwens) die er mooier uit zag, maar ook het sprookjesachtige, wat juist helemaal niet past normaal gesproken in een film noir, was echt heel bijzonder.

De film deed het slecht en kreeg beroerde kritieken. Laughton was zo teleurgesteld dat ie nooit meer een film zou maken. Nu is het een ontzettende grote en erkende klassieker, als ie dat toch eens wist...

Ik denk dat ie deze film te vroeg heeft gemaakt, als deze film 10 jaar later uit zou zijn gekomen, had ie wellicht wel de waardering gekregen die hij verdient. De mensen die voornamelijk brave films gewend waren die gemakkelijk in een genre te plaatsen waren, waren hier njog niet klaar voor.

Poepgezicht schreef:

Bij (mijn) voorkeur geen acteurs, maar als ze zo mooi zijn als dit voorbeeld dan weer wel. (ik zit me trouwens even hard op af te vragen wat de laatste film van John Wayne is). [edit] the shootist natuurlijk!

BenicioDelToro schreef:
Fellini had zijn beste jaren ook al een tijdje achter de rug toen hij stierf. Films als Ginger e Fred zijn wel aardig natuurlijk, naar halen het niet bij zijn meesterwerken uit de jaren vijftig en zestig.

Ik vind Ginger e Fred nu juist een van zijn beste films. Die straalt juist het Fellini gevoel op en top uit. E la Nave Va vind ikook op en top Fellini. Intervista is een zeer persoonlijk document wat zijn carrière had kunnen afsluiten. jamemr dat die vreselijke film La Voce della Luna dan zijn echte zwanenzang is geworden. Ik bid wel eens heimelijk dat het niet zo is en Intervista het slot van Fellini's oeuvre blijkt te zijn in de echte wereld.

Hitchock had Family Plot niet moeten maken dan was Frenzy één van de mooiste zwanenzangen geweest. Vooral omdat het een film is waarin hij zichzelf op unieke wijze heruitvindt. De film is rauw, vrij en behoorlijk expliciet en toont toekomstvisie op filmisch vlak. Bij Family Plot was hij ook niet meer op volle kracht, hij was zelfs begonnen aan nog een andere laatste film.

Passolini's zwanenzang Salo, vind ik zijn mooiste film. Gruwelijk, confronterend maar ik denk dat hij in deze film zegt wat hij eigenlijk altijd had willen zeggen. Hij toont de mensen hun perversiteiten en laat zijn walging zien voor machthebbenden. Zijn Trilogy of Life is dan ook auteurstechnisch gezien mild en niet zo overtuigend als slechts zijn enige film uit de Trilogy of Death.

Querelle van R.W. Fassbinder vind ik poetisch en is door het totaal bizarre universum en de cinematografie uitzonderlijk in zijn oeuvre. Ik heb ook het idee dat hij eindelijk het thema van homoseksualiteit en de daarbij behorende gayscene zo heeft uitgewerkt zoals hij altijd ambieerde. Zo is Faustrecht der Freiheit een meesterwerk maar verhaaltechnisch niet uniek genoeg voor de kracht die Fassbinder had en probeerde te gebruiken. Bovendien weet hij in Querelle vele bijzaken veel beter te behandelen.

F.W. Murnau's Tabu is natuurlijk ook een interessante zwanenzang. Iemand die zijn eigen gevoelens en liefde niet kon uitte heeft een aantal keren zichzelf helemaal leeg gegooid in film. Het zou natuurlijk mooier zijn geweest als dat Sunrise zou zijn geweest wat zowel aan de liefde als filmische vrijheid misschien wel de mooiste ode ooit is maar Tabu heeft een bitter randje wat hem als zwanenzang wel interessant maakt.

Ik denk aan Mario Bava's rauwe Cani Arrabbiati (Rabid Dogs, Kidnapped) uit 1974, al maakte hij daarna nog twee films, Schock en een tv-productie, resp. '77 en '79. (Weliswaar co-regie door zoon Lamberto Bava)

Rabid Dogs heeft een vermoeiende geschiedenis en wranger had het niet kunnen aflopen voor de stilist Bava. Geconfronteerd met een nieuwe type filmpubliek, die naar realistische urgentie snakte ipv. de oude school van klassieke/ gotische horror, maakte Bava zijn eerste (!) echte contemporaine film. Het werd zijn statement dat hij met de tijd meekon.

Helaas bleef de film onvoltooid wegens het faillisement van de producent en raakte het in juridsich gesteggel. Bava stierf in 1980, in de wetenschap dat de film nooit getoond zou worden.

De film werd (gelukkig) het prestige-project van actrice Lea Lander, die de filmrechten in handen kreeg en ruim twintig jaar later kwam alsnog een release (Red Traffic Light, 1996). Met wat toevoegingen door zoon Lamberto kreeg de film een definitievere versie als Rabid Dogs, 1998. Producer Alfredo Leone, de huidige eigenaar van de filmrechten, maakte hiervan een update in 2002, Kidnapped, waarin hij nieuwe scene toevoegde voor de continuïteit.

Als je Rapid Dogs plaatst in het licht van Bava's naderende eind, had je geen passender sluitstuk kunnen bedenken. Bava laat zijn klassieke monsters en kastelen achter zich en toont moderne monsters: gewetensloze opportunisten, die de onschuldigen intimideren en vernederen. Maar ook de (ogenschijnlijke) slachtoffers, zijn afhankelijk van de gelegenheid, meedogenloos.

In zijn eerdere films had Bava een zekere ironie aan het eind (denk aan Twitch of the Death Nerve, maar ook Five Dolls ...) In Rabid Dogs haalt hij min of meer hetzelfde truukje uit, maar de context is achteraf zo cynisch en zwartgallig, dat het Bava lijkt alsof hij deze nieuwgevonden lust naar hypermoderne horror becommentarieert.

Ik denk dan zonder twijfel aan Kubrick. Heeft heel veel geniaals gedaan maar Kubrick goes out with a bang mey Eyes Wide Shut. Het meesterwerk van Kubrick imho.

starbright boy (moderator)
Bijna mee eens, ik vind alleen 2001 nog mooier. Maar de zwanenzang van Kubrck is een fantastsiche inderdaad.

Kubrick heeft bijna alleen maar briljante films gemaakt, daar is Eyes Wide Shut inderdaad geen uitzondering op.

The Dead (1987) - John Huston

Cet Obscur Objet du Désir (1977) - Luis Buñuel

Lola Montès (1955) - Max Ophüls

A Idade da Terra (1980) - Glauber Rocha

Le Testament d'Orphée (1960) - Jean Cocteau

Gek dat niemand nog Andrei Tarkovsky heeft genoemd. Offret is met recht een zwanenzang, waar het haast lijkt dat Tarkovsky zijn dood voelde naderen, terwijl dat in feite niet zo was (zover wij weten).

Niet zijn laatste film, maar wel de laatste waar hij zelf in speelde en ook wel een zwanenzang is A King in New York van Charles Chaplin, waarin hij als 'grumpy old man' commentaar geeft op de veranderende samenleving die hij niet meer kan bijbenen. Ook rekent hij af met de Amerikaanse samenleving en haalt hij symbolisch zijn gram op de communistenjagers daar die hem zo dwarszaten in zijn laatste jaren.

Overigens is de act samen met Buster Keaton in Limelight en de sterfscène van Calvero, waarin hij wordt afgelegen met een filmdoek (!) óók een soort van vroege zwanenzang van Chaplin.

Ook bijzonder: de film Visita ou Memórias e Confissões van Manoel de Oliveira (met zijn 101 jaar de oudste nog actieve regisseur!). Deze film is al in 1982 gemaakt en wordt pas publiekelijk vertoond na de dood van de regisseur!

Prachtige zwanengezang van acteurs vind ik:

Henry Fonda in On Golden Pond. Zeker ook omdat de relatie van zijn karakter Norman in de film met diens dochter (gespeeld door Jane Fonda) vergelijkbaar was met die in het echte leven.

Jason Robards sterft een akelige dood aan longkanker in Magnolia en sterft twee jaar later aan dezelfde ziekte.

Baggerman schreef:
Gek dat niemand nog Andrei Tarkovsky heeft genoemd. Offret is met recht een zwanenzang, waar het haast lijkt dat Tarkovsky zijn dood voelde naderen, terwijl dat in feite niet zo was (zover wij weten).

Een vriend van mij is bevriend met de fotograaf die de laatste fotoshoot met Tarkovsky heeft gemaakt ten tijde van Offret, zowel in zijn foto's als in Tarkovsky's houding was duidelijk te merken dat hij het einde voelde naderen. Zou ook absoluut de toon van zijn laatste film verklaren.

L'Atalante ( 1934 ) - Jean Vigo

starbright boy schreef:
Bijna mee eens, ik vind alleen 2001 nog mooier. Maar de zwanenzang van Kubrick is een fantastsiche inderdaad.

Was Kubrick niet halverwege A.I toen hij overleed? En is dat niet zijn zwanenzang dan? Hoe dan ook, beide hele mooie films.

wimnoot schreef:
(quote)

Was Kubrick niet halverwege A.I toen hij overleed?
Nee, een paar weken voordat 'Eyes Wide Shut' het licht zag, overleed Kubrick.

- Nagisa Oshima: Gohatto
Moet nog een hoop films van hem zien. Maar Gohatto vind ik een prachtige zwanenzang en een groot uitroepteken achter een carriere waarin het taboe een belangrijk motief was.

De rest is al genoemd:
- Querelle van Fassbinder: Drs. Daja en MR hebben al prima omschreven waarom dit Fassbinders zwanenzang is.

- Once upon a time in America van Leone: Niet alleen audiovisueel aantrekkelijk, maar ook een aangrijpend drama, met James Woods in een van zijn beste rollen. De westerns van Leone zijn leuk, maar worden voor mij toch ver overclassed door een aantal werkjes van Corbucci,

- The Dead van John Huston: Niet zijn beste film maar in vergelijking met de films tussen 1980 en 1984 maakte, erg goed. Prettig literair drama met een fijne donkere sfeer.

- Salo van Pasolini: Need I say more?, zelfs als het niet zijn beste films is, is er geen regisseur geweest die vergeleken met de tijdsgeest zo'n shockerende film heeft gemaakt.

- Imitation of Life van Douglas Sirk

- Eyes Wide Shut van Stanley Kubrick

- Cet Objet Obscur du Desir van Luis Bunuel.

Ergens is het ook jammer dat Clint Eastwood nog Invictus heeft gemaakt na Gran Torino (en nog meer films gaat maken), omdat die film ook als een aflsuiter aanvoelt. Al is het wellicht wel een zwanenzang van die andere Eastwood, de acteur.

starbright boy (moderator)
wimnoot schreef:

Was Kubrick niet halverwege A.I toen hij overleed? En is dat niet zijn zwanenzang dan? Hoe dan ook, beide hele mooie films.

Nee, A.i.was een van de films waar hij mee bezig is geweest tussen Full Metal Jacket en Eyes Wide Shut. Hij liep er een beetje in vast en heeft uiteindelijk Spielberg erbij gehaald en 'm later het project min of meer toegeschoven. Hij was toen al aan de gang met Eyes Wide Shut.

Klopt, Kubrick was klaar met het script keek er naar en besloot vervolgens dat het geen scenario voor een Kubrick-film was maar voor een Spielberg-film. Volgens mij was hij ook al erg ver met de art-direction, hoe dan ook, hij gaf hem vervolgens aan Spielberg.

Drs. DAJA schreef:
Klopt, Kubrick was klaar met het script keek er naar en besloot vervolgens dat het geen scenario voor een Kubrick-film was maar voor een Spielberg-film.

Was het script werkelijk al klaar? De film credit Spielberg met het scenario, gebaseert op een filmverhaal van Ian Watson, op zijn beurt weer gebaseert op een kort verhaal van Brian Aldiss. Zelfs IMDb noemt Kubrick niet als een uncredited schrijver. IMDb merkt ook op dat Kubrick wel al een uitgebreide setup had geschreven voor de film en Spielberg veel notities had gegeven, maar van een compleet script is zover ik weet geen sprake.

Een ietwat onderschatte film vind ik het overigens. Kubrick had gelijk dat het meer een Spielbergfilm was dan een Kubrickfilm. Teveel mensen lijken te beweren dat de eerste twee uur of zo Kubrickiaans is en het slotdeel typisch Spielberg, maar ik vind het geheel aanvoelen als een Spielbergfilm.

Eyes Wide Shut behoort tot de betere Kubricks en is een prima zwanenzang, al is het niet een reflectie van de naderende dood van de regisseur waar Mister Blonde over begon. Tenzij je gelooft dat Kubrick werkelijk gedood is door een mysterieuze organisatie die niet wilde dat Eyes Wide Shut het daglicht zou zien, vanwege de orgiescène.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.