menu

Film / Spoilers / Pi (1998)

zoeken in:
Gister dus gezien en het enige wat ik dus niet vond sporen is dat Max Cohen op het laatst een boor door z'n hoofd heen duwt, maar vervolgens de volgende scene gewoon weer springlevend op een bankje zit ?

Ik ben er dus van uit gegaan, dat het zich chronologisch afspeelt omdat in de laatste scene, scene op het bankje dus, Max niet meer uit z'n hoofd kan rekenen. Er is dus kennelijk iets gebeurd sinds het boren, want daar had hij vroeger namelijk geen problemen mee.

Wie weet wat dit betekend, en kan het mij uitleggen ?

Ramon K
Volgens mij is Max aan het einde van de film gewoon dood hoor; de scene op het bankje beeldt zijn hemel uit, een wereld waarin cijfers niet meer belangrijk zijn.

Of misschien is tie niet dood maar alleen een beetje minder intelligent waardoor hij niet meer kan rekenen......
maakt feitelijk niet uit, gaat om de symboliek dat cijfers do not matter to him anymore.

Frank

ps. wat is de betere Aranofsky: Pi of Requiem fo a dream?

Volges mij boort ie iets uit zn kop waardoor hij nie meer kan rekenen. En requiem for a dream was beter, lekker zwartgallig einde.

Requiem is idd beter

als je in je linker of rechterhelft van je hoofd boort ben je niet zowiezo dood. dat gedeelte kan wel wat hebben.

Max had daar z'n wiskundeknobbel zitten en die heeft ie weggeboort

ik vind het bullshit. max is gewoon dood op het einde. en die laatste scene is (wat ramon k al zei)als max in de hemel is ofzo. als die cijfers niet meer van belang zijn iig...

waar maak je uit op dat ie dood is? enkel omdat ie geen cijfers meer weet?

er is verder geen enkele aanleiding om te denken dat het de hemel is.

nou als max een boor in je kop zet kun je er toch wel vanuit gaan dat hij dood is....

Grsbk schreef:

nou als max een boor in je kop zet kun je er toch wel vanuit gaan dat hij dood is....

Hoeft niet hoor. Er zijn genoeg mensen die een kogel in hun kop krijgen en nog vrolijk (zonder gebreken) verder leven.

tovenaar
1 vraagje, waarom mag dit allemaal gewoon niet bij de film staan?

Hobbes schreef:
...als je in je linker of rechterhelft van je hoofd boort ben je niet zowiezo dood. dat gedeelte kan wel wat hebben.
Max had daar z'n wiskundeknobbel zitten en die heeft ie weggeboort

Dat lijkt me ook vrij duidelijk....en de enige juiste verklaring.

Hmm, als je het mij vraagt heeft hij toen hij zijn medicijnen niet nam gewoon voor zichzelf besloten nooit meer aan wiskunde te denken. Volgens mij heeft hij voor zichzelf het waanbeeld gecreëerd dat hij die wiskundeknobbel wegboort (die scène was toch ook tijdens zijn grootste aanval van hoofdpijn?).

Hobbes schreef:

waar maak je uit op dat ie dood is? enkel omdat ie geen cijfers meer weet?

er is verder geen enkele aanleiding om te denken dat het de hemel is.

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat hij dood is, alsof je zomaar even een wiskundeknobbel wegboort..

Toch denk ik ook dat hij nog leeft, maar al zijn abstracte kennis kwijt is geraakt, dit gewoon door de manier van filmen op het eind. (Zo kwam het tenminste op me over)

Ik denk dat je die boor gewoon symbolisch moet zien: hij zweert zijn obsessie af en wil een 'normaal' leven gaan leiden. Dus hij zit op een bankje in het park (als scherp contrast met zijn bijna-kluizenaarsbestaan de rest van de film) en denkt niet meer aan wiskunde.

Queto Yurlunyur schreef:

Ik denk dat je die boor gewoon symbolisch moet zien: hij zweert zijn obsessie af en wil een 'normaal' leven gaan leiden. Dus hij zit op een bankje in het park (als scherp contrast met zijn bijna-kluizenaarsbestaan de rest van de film) en denkt niet meer aan wiskunde.

P'cies!

Ik denk juist die die boor zo'n beetje het enige in deze film is dat niet symbolisch is..

Blijkt maar weer eens hoe goed de film is .

Ik vind Pi beter als Requim omdat de originaliteit veel groter is dan in Requim.

Ik zie trouwens geen enkele aanwijzig waarom max op het einde dood zou zijn.Boven zijn oor had hij een of andere overactieve ader(zo zag het tenminste uit)waar hij nadat hij heeft opgezocht welk hersengedeelte dit is er een vierkantje omheen zet.Wanneer hij later de boor hanteert weet hij welk gedeelte kapot moet.Als ie gewoon zelfmoord wilde plegen vraag ik me toch af waarom ie dan precies dat bestudeerde vierkantje aanboort??????????

Zit wat in..

Queto Yurlunyur schreef:

Precies en hij verbrandt het getal, omdat hij erachter is gekomen dat het geen goed kan doen op deze wereld en het niet goed voor hem is. Ik kijk ervan op dat men zo anders interpreteert. Ik zal kijken of zijn dood geloofbaar is de volgende kijkbeurt, niet verwachtend dat te concluderen.

(Hoi, 1e post)

Wat mij opvalt in dit topic is wel de vergelijking met Requiem, maar er word geen woord gesproken over de fantastische muziek die de film nog zoveel sterker/beter maakt. Net als in Requiem for a Dream trouwens.

Of zit ik daarvoor in het verkeerde topic?

Mister_Pink
Het is mij ook onduidelijk. De uitleg van Queto lijkt me goed.

Ik vind Pi stukken beter dan RFAD. Van RFAD krijg ik hoofdpijn.

en dat zeg je bij deze film

Kan iemand mij nou precies vertellen wat nou dat litteken bij zijn hoofd was ??

Een zenderte van die wallstreet-boeven!!

Het kan ook z'n wiskundeknobbel zijn, zoals eerder gesuggereerd.
Het beinvloedde 'm iig wel.

Queto Yurlunyur schreef:

Zou indd zo kunnen zijn..Maar anderzijds, hij was wel naslagwerken aan het lezen over het menselijk brein, waaruit ik verklaar dat hij daadwerkelijk onderzoek gedaan heeft hoe hij zijn "wiskunde knobbel" zou kunnen vernietigen ( om het zo maar eens te zeggen )

graag reacties hier op

Je ziet hem, nadat hij de naam van God uitspreekt in het niets.... symbolisch voor een wereld zonder getallen (immers alles in de wereld draait om getallen volgens hem).

En ik denk dat hij op het laatst zijn interesse in getallen verloren heeft omdat hij God gevonden heeft en hij zijn hoogste doel bereikt heeft (het allesverklarende getal). Wetende dat hij de uitverkorene is, kan hij rustig leven...

IamBernie schreef:
Gister dus gezien en het enige wat ik dus niet vond sporen is dat Max Cohen op het laatst een boor door z'n hoofd heen duwt, maar vervolgens de volgende scene gewoon weer springlevend op een bankje zit ?

Ik ben er dus van uit gegaan, dat het zich chronologisch afspeelt omdat in de laatste scene, scene op het bankje dus, Max niet meer uit z'n hoofd kan rekenen. Er is dus kennelijk iets gebeurd sinds het boren, want daar had hij vroeger namelijk geen problemen mee.

Wie weet wat dit betekend, en kan het mij uitleggen ?

Volgens mij is, in tegenstelling tot wat anderen zeggen, die boor een metafoor om aan te duiden dat hij wil kappen met al het computer- en cijfergedoe. Volgens mij moet je de scène met de boor dus niet letterlijk, maar symbolisch opnemen. Althans zo zie ik het, ik kan ernaast zitten.

Het kan niet anders: Hij verbeeldt zich dat hij in z'n hoofd 'wiskundeknobbel' doorboord, om zeker te zijn dat hij niet meer geobsedeerd geraakt door z'n wiskunde, om van de goede dingen in het leven te genieten.
Dit is vrij duidelijk, hij zegt meermaals in de film: "When I was six, my mother said to me never to look into the sun, though once i did." Daardoor werd hij kleurenblind, zou je kunnen zeggen. Maar deze zin bevat wel degelijk symboliek, het licht is het patroon in pi (waarmee de beurs kan voorspelt worden e.d.).

Zijn vriend, die oude man, stierf eraan. God WIL niet dat het patroon ontdekt wordt, daarom moest hij sterven.
Wat ik ook denk (niet zeker) is dat de vliegjes, mugjes of whatever dat Max ervan weerhouden het patroon te vinden, de bewakers zijn van het geheim.
De man in het treinstation, is het meest mysterieuze vind ik.
Wat doet die daar, wat is zijn symboliek? Willen ze ons hiermee aantonen dat Max gewoon gek is; is hij ook een bewaker? Als iemand het weet...

Prachtige film overigens, Arronofsky is briliant.
De zeg maar B-acteurs spelen zó geloofwaardig, je houdt het niet voor mogelijk. Het feit dat Max kleurenblind is wordt ook heel leuk gesymboliseerd door het zwart/wit-filmen. 5*

Gast
geplaatst: vandaag om 09:22 uur

geplaatst: vandaag om 09:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.