menu

Film / Spoilers / Pi (1998)

zoeken in:
avatar van eRCee
Er wordt, voorafgaand aan de boorscene, een frenologisch hoofd getoond. Dat is een schedel waarop met vakjes een indeling is gemaakt van karaktereigenschappen (het idee is dat een eigenschap die beter ontwikkeld is op de schedel is te zien als een lichte uitstulping).

Interessant is dat de plek waar Max boort in drie vakjes kan vallen: vlak boven het oor zit 'desctructiveness' (vernielzucht), daarboven 'secretiveness' (geheimzinnigheid) en iets meer naar voren zit 'acquisitiveness' (sterke drang om te verkrijgen). Bij mijn interpretatie (zie filmtopic) past vooral de tweede: Max boort zijn kennis (via de wiskunde) van het goddelijk mysterie weg.

Het wegboren van de wiskundeknobbel klinkt mij absurd in de oren...whoehaha!

Hij doet iets om van zijn getal-tick af te komen.

Tja, een boormachine is dan een leuke keus voor een film.

Misschien wou ie wel dood maar is het resultaat dat het probleem nu weg is. Ook goed. Het gaat toch om de verandering ?

Ben ik overigens de enige die opmerkte dat er tegen het einde, wanneer Max definitief doordraait en vlak voor hij zich in zijn hoofd boort, 1 shot/beeldje in zit waarin hij een vrouw/meisje omhelst? Of is het zo duidelijk en logisch, dat hier geen theorieen over ontstaan?

Sander2
Ik heb de film net gezien, en het lijkt mij nogal raar als het echt de bedoeling was van Aronofsky dat Max z´n wiskundeknobbel wegboorde. Nee, volgens mij ben je dan hartstikke dood. Ik vatte het dus symbolisch op, Max stopt met wiskundige zijn en gaat een normaal leven leiden. Daarom wou hij ook geen antwoord geven op de som van het meisje. Een andere aanwijzing voor het feit dat hij een ander leven wilt gaan leiden is ook dat ie al z´n apparatuur op z´n kamertje sloopt.

avatar van Twilight
Ja zoiets denk ik ook Sander.

Ik denk alleen dat hij niet specifiek zijn wiskunde knobbel wilde 'wegboren', ik had meer het idee dat op die plek zijn migraine aanvallen het ergst waren of daar de oorsprong vonden...
Dit zou de wiskunde knobbel zelf kunnen zijn natuurlijk.

avatar van Katharina
MarjoleinM schreef:
Het wegboren van de wiskundeknobbel klinkt mij absurd in de oren...whoehaha!


Ik denk niet dat je het zo letterlijk moet zien. En de theorie van frenologie is hartstikke achterhaald, dus een wiskundeknobbel kan je niet letterlijk wegboren, want die heb je niet. Maar de figuurlijke wiskundeknobbel kan je wel wegboren op een figuurlijke manier. Deze man besloot een normaal leven te gaan leiden, en zijn 'wiskundeknobbel' stond daarvoor in de weg en moest dus verdwijnen.
Ik ben ervan overtuigd dat hij aan het einde nog leeft en dat dat met dat meisje echt gebeurd.

Mooie film trouwens.

Tja, ik ga mee met bartsch; Maximillian scheert zijn haar af naar aanleiding dat hij, volgens mij, iets voelt of een geluidje hoort rechts in z'n hoofd. Er blijkt een litteken te zitten, wat voor mij inhield dat óf de sekte óf het Wall Street bedrijf een zendertje achter z'n hoofdhuid had verstopt. Daarom zette hij de boor erin..

Ik ben trouwens ook wel nieuwsgierig naar de geheimzinnige man op het treinstation met de plas bloed naast zich; wat was zijn functie?



tovenaar schreef:
1 vraagje, waarom mag dit allemaal gewoon niet bij de film staan?


Dit is een spoilertopic; we zouden dan alles tussen spoilertekens moeten zetten om deze discussies te voeren, wat zou betekenen dat je talloze witten vlakken verborgen tekst zou zien, daarbij komend dat de discussie verstoort zou worden door andere losstaande opmerkingen.

avatar van Reinoir
coldheaven ik vind dat wel een beetje vergezocht hoor, ik vind de eerdere theorien die ik hier gelezen heb veel logischer

Dan zou ik nog het meeste voelen voor de theorie van Halcyon, maar dat Maximillian z'n wiskundeknobbel letterlijk zou weg boren? Nee

avatar van Bottleneck
coldheaven schreef:

Ik ben trouwens ook wel nieuwsgierig naar de geheimzinnige man op het treinstation met de plas bloed naast zich; wat was zijn functie?


Ik denk net als de boor en de wiskundeknobbel dat de man symbolisch is (de film barst van de symboliek). De man heeft bloed aan z'n handen. Het is een waarschuwing dat Max van de ontdekking moet afblijven, dat hij anders schuldig zal worden aan een hoop ellende als hij de cijferreeks doorvertelt.

Net zoals dat z'n moeder hem vroeger waarschuwde om niet in de zon te kijken (de zon is de bron van het leven..). Ook Sol (zon in het Spaans...) waarschuwde hem om niet verder te zoeken. Het zou de afgrond betekenen. Sol heeft het uiteindelijk zelf ook weer naar boven gehaald en is gestorven.

avatar van Maikeru
Bottleneck schreef:

De man heeft bloed aan z'n handen. Het is een waarschuwing dat Max van de ontdekking moet afblijven, dat hij anders schuldig zal worden aan een hoop ellende als hij de cijferreeks doorvertelt.

De man met bloed aan zijn handen is Max zelf als je goed kijkt.

avatar van Bottleneck
Oke, zal er volgende keer op letten. Dat past dan perfect in het plaatje.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Denk zelf inderdaad ook dat het symbolisch moest zijn met de boor, en dat het daarom ook niet daadwerkelijk gebeurd is.
De man die in de trein zat weet ik ook niet echt een invulling aan te geven maar het meest logische is voor mij dat hij bij die Wallstreet gang behoorde?

Ook de scene dat hij die man(blijkbaar zichzelf) met bloed aan zijn handen ziet, en ook het gedeelte met het losse brein wat hij vind(of daar lijkt het tenminste toch op) zodra hij er in prikt hoort hij een angstaanjagend geluid en zodra hij nog steeds door gaat ziet hij een trein op zich afkomen, ik denk dat dit ook een waarschuwing was dat hij ermee moest stoppen omdat hij anders achter dingen zou komen die hij of niet mocht weten, of niet had aan gekund.
Hierbij volgt het einde dan ook precies op, en maakt het best een soort van logica.

avatar van Maikeru
Mescaline schreef:

De man die in de trein zat weet ik ook niet echt een invulling aan te geven maar het meest logische is voor mij dat hij bij die Wallstreet gang behoorde?

Ik weet wel bijna zeker dat de man in de tram moest laten zien dat Max erg paranoia is. Met name door die scene dat hij zingt blijkt dat die man deel van zijn waanzin is.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zou kunnen ja, maar veel gebeurtenissen zijn volgens mij ook aanwijzingen? hij wordt sowieso op een bepaald punt gevolgd door die man, misschien al een soort van waarschuwing dat hij het beter met rust kon laten?

avatar van Revolt
Volgens mij was de man waardoor hij werd gevolgd een lid van het Wall Street bedrijf.

De man die zat te zingen in de tram verdween plotseling. Ik denk inderdaad dat die moest aantonen dat Max los werd getrokken van de werkelijkheid, terwijl hij aan de andere kant juist steeds dichter bij de waarheid kwam.

Of het hem moest afschrikken weet ik niet precies, zoals ik dat bij de bloedende man op het perron wel zeker weet. Die man moet volgens mij wel hemzelf voorstellen, puur om hem af te schrikken.

En dan over de boor: Ik denk dat dat gewoon op twee manieren is te interpreteren, persoonlijk denk ik zelf dat die scene figuurlijk is voor de verandering die Max in zijn leven wil maken, en het gebaar dat hij met de boor maakt moet voor hemzelf de definitieve verandering voorstellen. De scene waar hij vervolgens op het bankje zat stelt dan voor mij zijn nieuwe leven voor, waar hij eindelijk geniet van de natuur, in plaats van dat hij de natuur probeert te bestuderen.

Het kan natuurlijk ook voorstellen dat hij is overleden aan de poging om zijn 'ziekte/verslaving' uit zich te krijgen, en het de hemel voor moet stellen, waar de rust die in de scene te voelen is voor hem aanvoelt als geruststelling.

De joden zijn opzoek naar de ware naam van God in de hoop een stap dichterbij het eeuwige geluk te komen. Max begrijpt de cijfers aan het eind van de film en gebruikt deze om inderdaad het eeuwige geluk te beproeven. Of je dit eeuwige geluk nu ziet als het leven in hiernamaals of als in leven blijven zonder de obsessie maakt niets uit denk ik. Elke optie is immers beter dan de obsessie waarmee hij leefde...

Als je te lang naar de zon kijkt verblind je.

Verblinden is de enige oplossing om de obsessie te overkomen.

Het kijken naar de zon heeft het probleem opgelost.

Ook jij hebt gelijk want verlichting vernietigt het zoeken ernaar.

De zon stond bv bij de Egyptenaren voor de hoogste macht, God, het middelpunt van alles. Wij zien de zon ook letterlijk als het middelpunt van ons zonnestelsel
In de bijbel is het kijken naar God onmogelijk omdat je dan verblind wordt. Je kunt God niet 'zien', het schijnsel is te fel, het licht van alwetendheid is verblindend, onbevattelijk. Hier is de associatie (verbinding) met de zon aanwezig, daar kun je ook niet lang in kijken zonder fysiek blind te worden.
Relligie (geestelijk leven en verbinding zoeken) vs fysica (onze natuur). Ook occultisme of alchemie. Het woord religie betekent trouwens letterlijk (her)verbinden.

Dit gegeven (kijken naar de zon) kun je dus natuurkundig én religieus benaderen. Interessant in deze film is dat deze optie voortdurend open blijft. Religie en fysica zijn in deze film nauw verweven en kunnen zelfs verbindingen aangaan en elkaar 'verklaren'.
Dat hebben van meerdere lagen (niveau's) vind ik sterk aan deze film en ook de onderlinge 'kloppende' verbindingen (wiskunde).
.

avatar van 3bdelilah
Leuk weetje: nogal een blunder halverwege de 27e minuut. Je hoort verzen van de Koran als Max voor het eerst die supermarkt binnengaat. Op zich normaal, maar aangezien er alleen joden en totaal geen moslims voorkomen in de film ga ik ervan uit dat Aronofsky verzen van de Thora wilde gebruiken. Arabisch en Hebreeuws klinken ook best op elkaar, zijn beiden Semitische talen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:10 uur

geplaatst: vandaag om 13:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.