menu

Film / Spoilers / The Dark Knight Rises (2012)

zoeken in:
Bij Dark Knight Rises, The (2012):

Over je opmerking over Batman zijn dood....mooier was geweest als Batman gewoon dood was gegaan. Alfred heeft Wayne toch moeten begraven, of hij nu echt dood was of niet. Dat weet Alfred niet op dat moment. Het zou een prachtig eind van de trilogie zijn geweest. Dan moet een nieuwe regisseur er ooit maar een reboot van maken, maar Nolan had het schitterend kunnen eindigen met de ultieme opoffering van Batman.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Over je opmerking over Batman zijn dood....mooier was geweest als Batman gewoon dood was gegaan. Alfred heeft Wayne toch moeten begraven, of hij nu echt dood was of niet. Dat weet Alfred niet op dat moment. Het zou een prachtig eind van de trilogie zijn geweest. Dan moet een nieuwe regisseur er ooit maar een reboot van maken, maar Nolan had het schitterend kunnen eindigen met de ultieme opoffering van Batman.

Exact. Zo had het moeten eindigen. Dit was een beetje genant.

Ravnoss schreef:
(quote)

Aan de andere kant. Het einde zoals het nu was Batman/Wayne zijn dood en Bruce begint een nieuw anoniem leven waarin hij los van alle balast werkelijk gelukkig kan zijn vond ik een prima afsluiter. Vond het vooral jammer dat met het Robin verhaaltje er weer continuiteit in de mythe gesuggereerd werd.

Matt81 schreef:
(quote)

Aan de andere kant. Het einde zoals het nu was Batman/Wayne zijn dood en Bruce begint een nieuw anoniem leven waarin hij los van alle balast werkelijk gelukkig kan zijn vond ik een prima afsluiter. Vond het vooral jammer dat met het Robin verhaaltje er weer continuiteit in de mythe gesuggereerd werd.

Ik vond de hint naar Robin nog wel geslaagd. Zo krijgt Gotham toch nog een beschermer en kan Bruce Wayne zijn eigen leven gaan leiden. Zolang de filmstudio's maar niet gaan denken dat we een losse Robin-film willen zien....

Ravnoss schreef:
(quote)

Precies!! Na 3 films weet Bruce zichzelf wel heel makkelijk los te maken van Batman. Zoals ik het ervoer had hij nooit afscheid kunnen nemen van Batman en was dood gaan idd de enige manier geweest. Dan zou de nalatenschap aan Robin ook beter zijn en had Alfred zichzelf niet hoeven pijnigen tot hij op een terrasje in Florence zat. Dit sloeg echt helemaal nergens op.

Angrod_Pallanén schreef:
(quote)

Precies!! Na 3 films weet Bruce zichzelf wel heel makkelijk los te maken van Batman. Zoals ik het ervoer had hij nooit afscheid kunnen nemen van Batman en was dood gaan idd de enige manier geweest. Dan zou de nalatenschap aan Robin ook beter zijn en had Alfred zichzelf niet hoeven pijnigen tot hij op een terrasje in Florence zat. Dit sloeg echt helemaal nergens op.

Batman niet dood? Interessant. Heb einde blijkbaar heel anders geïnterpreteerd. Vooral die laatste Alfred scene heb ik geen seconde als de werkelijkheid gezien. Zeker bij een Christopher Nolan film niet. Leek me meer een knieval voor Amerikanen om toch nog de schijn van een happy end te creëren.

Batman is wel degelijk Niet dood, anders zou dat stukje waarin ze erachter komen dat er wel een auto-pilot opzit er nooit in hebben gezeten, denk ik

Mijn conclusie was vooral in die laatste scenes dat Batman voortleeft, maar dat geldt niet voor Bruce Wayne. Film werkt door ook al hele tijd naar toe. Eigenlijk al vanaf moment dat Liam Neeson tegen hem zegt in de gevangenis dat onsterfelijkheid op vele manieren te bereiken valt.

Moet de laatste paar minuten nog eens een tweede keer zien, maar hoe ik het zag is Bruce Wayne wel degelijk finito. Maar blijkbaar is Nolan er dan toch goed in geslaagd om een einde te creëren waarmee je meerdere kanten op kunt. Al ligt de droomscene van Alfred er wel heel dik en duidelijk bovenop wat mij betreft.

Reinbo
Kom op zeg wat een onzin. Einde is wat mij betreft zo eenduidig als het maar kan. Maar je kunt natuurlijk altijd er vanalles bijhalen..... En dan blijkt Batman gewoon de reincarnatie van Travis (Nolan blijft natuurlijk een meesterlijke na-apert)

Je kan beter eens wat meer spoilers gebruiken Reinbo, je maakt het soms wel duidelijk voor wie het nog niet heeft gekeken...

En hoe vat jij het einde dan op?

cordiacovens schreef:
Batman is wel degelijk Niet dood, anders zou dat stukje waarin ze erachter komen dat er wel een auto-pilot opzit er nooit in hebben gezeten, denk ik

Inderdaad. Dat stukje zag ik trouwens al aankomen voordat hij die bom aan z'n vliegmasjientje vasthaakte.

Reinbo
Ajax&Litmanen1 schreef:
Je kan beter eens wat meer spoilers gebruiken Reinbo, je maakt het soms wel duidelijk voor wie het nog niet heeft gekeken...

En hoe vat jij het einde dan op?

Hij leeft natuurlijk nog. Hij zou ook wel knap stom zijn als hij ondanks de autopilot er zelf in zou zijn blijven zitten..... Wat ik wel jammer vond, had het liever zien eindigen met zijn dood. Maar Hollywood eist natuurlijk een happy end.

Hoe ik het einde zag:

Batman is niet dood. Hij is meer geworden. Bruce Wayne is niet meer. Batman is vrij om Gotham veilig te houden en hoeft zich geen zorgen meer te maken om de Wayne kant.

Batman stopt ook niet.
- nieuwe Batman lamp
- nieuwe collega Robin

congo
Mikemans schreef:
Hoe ik het einde zag:

Batman is niet dood. Hij is meer geworden. Bruce Wayne is niet meer. Batman is vrij om Gotham veilig te houden en hoeft zich geen zorgen meer te maken om de Wayne kant.

Batman stopt ook niet.
- nieuwe Batman lamp
- nieuwe collega Robin

Batman zit in Italie aan een lekker drankje samen met Selina en gaat met pensioen. Thats how I see it.

Reinbo schreef:
Kom op zeg wat een onzin. Einde is wat mij betreft zo eenduidig als het maar kan. Maar je kunt natuurlijk altijd er vanalles bijhalen..... En dan blijkt Batman gewoon de reincarnatie van Travis (Nolan blijft natuurlijk een meesterlijke na-apert)

Haha. Dat is juist vaak een verwijt dat ik anderen maak dat ze meer achter een film zoeken dan er in zit. Wel geinig dat ik het hetzelfde verwijt nu zelf om de oren krijg geslagen.

Reinbo schreef:
(quote)

Hij leeft natuurlijk nog. Hij zou ook wel knap stom zijn als hij ondanks de autopilot er zelf in zou zijn blijven zitten..... Wat ik wel jammer vond, had het liever zien eindigen met zijn dood. Maar Hollywood eist natuurlijk een happy end.

Wat dus precies de reden is dat Nolan voor deze oplossing heeft gekozen. Die Alfred scene op einde is toch overduidelijk een droom. Alleen al qua kleurgebruik is die volkomen anders. Veel duidelijker kon Nolan het toch niet meer maken. Welke conclusie je daar dan uit trekt is natuurlijk aan jezelf

congo
Wat dus precies de reden is dat Nolan voor deze oplossing heeft gekozen. Die Alfred scene op einde is toch overduidelijk een droom. Alleen al qua kleurgebruik is die volkomen anders. Veel duidelijker kon Nolan het toch niet meer maken. Welke conclusie je daar dan uit trekt is natuurlijk aan jezelf

Dat zie jij dan zo. Misschien wil Nolan dat het open blijft voor interpretatie. Volgens mij wordt toch echter nergens geïmpliceerd dat die laatste scène een droom is. Of het moet zo zijn dat Dom Cobb een bezoekje heeft gebracht aan een slapende Alfred.

Ben trouwens nog maar eens even het internet af gaan struinen want vind het op zijn zachts gezegd opzienbarend dat ik zo alleen sta in deze theorie. Maar gelukkig ben ik niet volkomen gek. Al zijn de meningen er op die fora die ik vond ernstig verdeeld.

Sluit me zelf nog wel het meest aan bij deze theorie

http://whatculture.com/film/the-dark-knight-rises-spoilers-what-does-the-ending-really-mean.php

Als het aan Nolan ligt is Bruce Wayne dood maar vermoedelijk zal de studio wel geeist of gesmeekt hebben om een einde waar ze nog wel mee verder kunnen. Nogmaals of je daar in meegaat of niet is jouw keuze.

Maar hoop vooral dat als de nasleep van de schietpartij dadelijk een beetje is weggezakt dat Nolan zelf nog eens een keer terugkomt op het einde.

congo schreef:
(quote)

Dat zie jij dan zo. Misschien wil Nolan dat het open blijft voor interpretatie. Volgens mij wordt toch echter nergens geïmpliceerd dat die laatste scène een droom is. Of het moet zo zijn dat Dom Cobb een bezoekje heeft gebracht aan een slapende Alfred.

Ik vind dat de stijl van die scene dat wel impliceert. Maar het moge duidelijk zijn dat wat ik hier schrijf voor mij geldt en niet voor iedereen. Maar om dat er nu iedere keer bij te gaan zetten lijkt me ook wat overdreven.

Reinbo
timbo_ schreef:
(quote)

Haha. Dat is juist vaak een verwijt dat ik anderen maak dat ze meer achter een film zoeken dan er in zit. Wel geinig dat ik het hetzelfde verwijt nu zelf om de oren krijg geslagen.
(quote)

Goh, en laat het mij nu geen bal kunnen schelen dat ik dat verwijt krijg.

De openeindjes van Inception en eventueel deze film, veranderen wezenlijk niets aan de film. In inception is het een droom of niet, maar veranderd er verder helemaal niets aan het voorafgaande en hier is hij dood of niet. Wederom zonder enig effect op hetgeen we gezien hebben.
Films waar ik wel op de diepere laag hamer, zijn films waarbij het eind een diepere laag blootleggen. die er een compleet andere film van maken. Zo blijkt Drive geen simpel gangsterdrama maar een film over engelen te zijn, afhankelijk van je interpretatie van het eind. Of een goede plottwist zoals in Usual Suspects of Spider doet je beseffen dat je twee uur naar iets heel anders hebt gekeken dan je dacht. Kortom, een totaal ander niveau.

En van mijn part is het een droom van de huilende butler. Stel dat hij wel dood is, dan zou het nogal een stomme knuppel zijn die Bale. Want waarom heeft hij dan de auto pilot gemaakt en is ie toch blijven zitten? Daar zul je me dan toch ook een verklaring voor moeten geven.

Verder was de belichting niet anders dan toen de huilende butler eerder over zijn droom vertelde, dus is het gewoon het licht zoals hij dat in Italië ziet. Een andere plek dan Gotham, met ander licht. Verder is het batlogo op de lamp vernieuwd en komen er machines in beweging op het eind bij de batcave. Wat mij betreft allemaal (dus samen 4) aanwijzingen dat hij wel leeft.

Maar leuk dat je er op los kunt fantaseren, het veranderd helemaal niks, het is daarom, als je er al in mee wilt gaan, een lege twist.

Reinbo
timbo_ schreef:
Ben trouwens nog maar eens even het internet af gaan struinen want vind het op zijn zachts gezegd opzienbarend dat ik zo alleen sta in deze theorie. Maar gelukkig ben ik niet volkomen gek. Al zijn de meningen er op die fora die ik vond ernstig verdeeld.

Sluit me zelf nog wel het meest aan bij deze theorie

http://whatculture.com/film/the-dark-knight-rises-spoilers-what-does-the-ending-really-mean.php

Als het aan Nolan ligt is Bruce Wayne dood maar vermoedelijk zal de studio wel geeist of gesmeekt hebben om een einde waar ze nog wel mee verder kunnen. Nogmaals of je daar in meegaat of niet is jouw keuze.

Maar hoop vooral dat als de nasleep van de schietpartij dadelijk een beetje is weggezakt dat Nolan zelf nog eens een keer terugkomt op het einde.

het is toch veel leuker om er zelf over te filosoferen dan te vragen wat de maker heeft bedoeld? Zo ben ik het zelf gewoon niet eens met Verhoeven als het aankomt op het einde van Total Recall. Vind het erg jammer dat ik zijn visie weet. Maakt het toch lastiger om aan mijn eigen mening vast te houden. Ook al geeft Verhoeven aan dat je daar als kijker vrij in bent.

Reinbo schreef:

Goh, en laat het mij nu geen bal kunnen schelen dat ik dat verwijt krijg.

Huh? Ik verwijt dat anderen vaker zeg ik. Nu krijg ik het verwijt van jou. Enige die juist niets wordt verweten ben jij. En uitgerekend jij voelt je aangesproken

Oh en nu zie ik dat je ook nog uitgebreid over Inception begint. Volgens mij hebben we elkaar even verkeerd begrepen.

Reinbo
Ow, sorry. Dacht juist dat je mij verweet hier niet verder te willen kijken, terwijl ik dat bij andere films juist erg toe aanmoedig. Had het idd verkeert gelezen. Ben namelijk zelf groot voorstander van verder zoeken en zie ook wel een bepaalde poging van Nolan om het eind er aan te breien dat beter past. Maar kans is idd groot dat Warner dat niet toestond.

Reinbo schreef:
In inception is het een droom of niet, maar veranderd er verder helemaal niets aan het voorafgaande en hier is hij dood of niet. Wederom zonder enig effect op hetgeen we gezien hebben.

Niet mee eens. Vind juist het idee van het voortleven van Batman na de dood van Wayne erg mooi.

Reinbo schreef:

En van mijn part is het een droom van de huilende butler. Stel dat hij wel dood is, dan zou het nogal een stomme knuppel zijn die Bale. Want waarom heeft hij dan de auto pilot gemaakt en is ie toch blijven zitten? Daar zul je me dan toch ook een verklaring voor moeten geven.

Vind Batman geen type die het voortbestaan van Gotham in handen van een automatische piloot legt. Daarbij heb ik ook helemaal niet het idee dat Bruce Wayne zo per se verder wil leven.

Reinbo schreef:
(quote)

Dan ben ik het met je eens, zo vatte ik het ook op.

Reinbo schreef:
(quote)

het is toch veel leuker om er zelf over te filosoferen dan te vragen wat de maker heeft bedoeld? Zo ben ik het zelf gewoon niet eens met Verhoeven als het aankomt op het einde van Total Recall. Vind het erg jammer dat ik zijn visie weet. Maakt het toch lastiger om aan mijn eigen mening vast te houden. Ook al geeft Verhoeven aan dat je daar als kijker vrij in bent.

Is ook zo maar ben er van overtuigd dat ik gelijk heb en dat Nolan met dat nog ooit eens gaat geven

Reinbo
Ik denk ook dat de theorie wel klopt. In ieder geval als je erin wilt geloven.

timbo_ schreef:
(quote)

Niet mee eens. Vind juist het idee van het voortleven van Batman na de dood van Wayne erg mooi.

(quote)

Vind Batman geen type die het voortbestaan van Gotham in handen van een automatische piloot legt. Daarbij heb ik ook helemaal niet het idee dat Bruce Wayne zo per se verder wil leven.

Daar heb je wel een punt, maar laten we wel wezen Door die explosie is Gotham nog steeds voor jaren een no-go area. Tenminste wat er van over is gebleven na de Tsunami die ongetwijfeld door de explosie vlak boven zee heeft plaatsgevonden.

Verder maakt het voor wat we gezien hebben verder niets uit. Persoonlijk had ik de film een stuk(je) beter gevonden als ze niet al die hints op het overleven van Batman in de film hadden gestopt en Batman zich gewoon had opgeofferd. Dat leek ook het meest logisch. Maar helaas, het blijft Hollywood. Zelfs Nolan kan daar niet tegenin gaan. Dus krijgen we een ongepast happy eind.

Leuke discussie over de interpretatie van het einde van de film. Al ben ik daar wel enigszins verbaasd over, omdat het mij vrij duidelijk leek. Met name de 'hint' over de gemaakte automatische piloot door Bruce Wayne, laat weinig te interpreteren over. Aangevuld met de scène in Florence, wat volgens mij een plek moet betekenen waar alles beter is, waardoor dit een overdreven kleurrijke plek is maakt het plaatje compleet.

Dit vond ik overigens een onnodige toevoeging, omdat de hint al was gegeven. Maar goed, blijkbaar is de mogelijkheid tot interpretatie alsnog gelukt

Vond het een prima einde die verschillende dingen mogelijk maakt. Bruce Wayne is volgens de filmlogica niet dood. Misschien met pensioen, maar niet dood. Anders was dat hele automatische piloot foefje nutteloos geweest. Gelukkig heeft Nolan er met de scène van Alfred in Italië nog voor gezorgd dat Bruce Wayne wel als dood te beschouwen is. Aan de ene kant doe ik dat graag, want dat maakt de film een stuk krachtiger. Aan de nadere kant blijft er toch nog hoop op meer, of dat nu een spin-off wordt met Catwoman, of een spin-off met Blake als Robin, óf een vervolg met Blake als Batman, óf een vervolg met Blake als Azrael en Bruce Wayne terug als Batman, óf zelfs een vervolg gebaseerd op The Dark Knight Returns (in dat geval moeten we nog even wachten denk ik)... de mogelijkheden zijn er allemaal!

Die filmlogica opmerking van Phoenix vertelt eigenlijk wel ongeveer wat ik bedoelde maar niet echt heel lekker uitgelegd kreeg. Al zou een muggenzifter ook daar nog wat op aan kunnen merken want zelfs voor Batman is de filmlogica dat je in vijf seconden niet meer weg kunt komen.

Wat die automatische piloot betreft. Je kunt dat ook ook nog zien als een nog grotere opoffering. Batman was niet bereid om toekomst van Gotham in handen van automatische piloot te leggen. Al laat hij Fox op zijn manier nog wel even weten dat hij hem had gemaakt.

timbo_ schreef:
Wat die automatische piloot betreft. Je kunt dat ook ook nog zien als een nog grotere opoffering. Batman was niet bereid om toekomst van Gotham in handen van automatische piloot te leggen. Al laat hij Fox op zijn manier nog wel even weten dat hij hem had gemaakt.

In wiens handen legt hij de toekomst van Gotham als hij dood gaat dan?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:23 uur

geplaatst: vandaag om 08:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.