- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- The Matrix Reloaded (2003)
The Matrix Reloaded (2003)

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Ik hoop dat Revolutions straks zó goed is, dat Reloaded in een totaal ander daglicht komt te staan en achteraf zelfs de meest zinloze scènes nog zinvol bleken te zijn!
Hoe zit het nu met Neo denken jullie? Waarom kan hij zijn krachten ook -gedeeltelijk- in Zion gebruiken? Is Zion een onderdeel, een extra laagje zeg maar, van The Matrix? Is Neo uberhaupt wel een mens?
Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter ik de film ga vinden. Alleen ontzettend jammer dat de eerste helft de film de das omdoet

tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Hoe zit het nu met Neo denken jullie? Waarom kan hij zijn krachten ook -gedeeltelijk- in Zion gebruiken? Is Zion een onderdeel, een extra laagje zeg maar, van The Matrix? Is Neo uberhaupt wel een mens?

Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Het leek mij heel duidelijk dat The Real World ook maar een schil is van de Matrix. Zion als oplossingen voor de onderdelen van The Matrix die hun keuzevrijheid gebruiken om te willen rebelleren. Daarom kon Neo de squiddies tegenhouden, daarom kan Smith zich naar Zion uploaden, etc. Het was een beetje TE duidelijk misschien wel, er zal waarschijnlijk wel meer achterzitten.
Wat ik vooral interessant vond was dat dit dus blijkbaar de 6e keer is dat "een" The One dit hele traject doorloopt, dat Neo waarschijnlijk gewoon een pion van The Matrix is om meer te leren over de mensheid, en over hoe ze in bedwang te houden zijn etc. Daarom wil ik de film, vooral het laatste half uur, toch graag nog een keer zien.

Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
en dttom, koos Neo dezelfde deur als z'n voorgangers? Ik dacht juist niet, dat hij de eerste was die voor de liefde koos ipv het voortbestaan van de mensheid, dat dat het bestaansrecht was van deze film, dat deze films vertellen over de The One die WEL besloot te rebelleren. Als de The One voor hem die keuze ook gemaakt had was de mensheid er niet meer geweest

tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Het leek mij heel duidelijk dat The Real World ook maar een schil is van de Matrix. Zion als oplossingen voor de onderdelen van The Matrix die hun keuzevrijheid gebruiken om te willen rebelleren. Daarom kon Neo de squiddies tegenhouden, daarom kan Smith zich naar Zion uploaden, etc. Het was een beetje TE duidelijk misschien wel, er zal waarschijnlijk wel meer achterzitten.

dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
en dttom, koos Neo dezelfde deur als z'n voorgangers? Ik dacht juist niet, dat hij de eerste was die voor de liefde koos ipv het voortbestaan van de mensheid, dat dat het bestaansrecht was van deze film, dat deze films vertellen over de The One die WEL besloot te rebelleren. Als de The One voor hem die keuze ook gemaakt had was de mensheid er niet meer geweest...
ik dacht juist dat hij dezelfde deur koos maar om een andere reden, dit keer dus de liefde. Hij zou toch als hij de deur naar the bron zou nemen de mensheid redden en van de machines winnen, maar de machines hebben toch steeds gewonnen en dit keer lijkt het ook zo te gaan, alleen er is iets anders zoals neo al zei op het end. maar goed misschien moet ik ook nog maar is een keer gaan kijken..

tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
alleen er is iets anders zoals neo al zei op het end. maar goed misschien moet ik ook nog maar is een keer gaan kijken..

dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
ja hij voelt nog steeds de connectie met de machines zoals die hij had in the matrix

soboer
-
- 359 berichten
- 293 stemmen
Dit is voor mij de enigste juiste verklaring:
At the end of Reloaded, Neo and his pals are running away on foot from a fleet of Sentinels, in the sewer system of the real world. But then, Neo realizes "something", and simply STOPS the Sentinels with a gesture of his hand, as he would stop bullets in the Matrix. Most people immediately thought "So, Neo has powers in the real world as well, now?". But NO! This means that the "real world" DOESN'T ACTUALLY EXIST! That it is nothing more than an extension of the Matrix! If properly understood, this final moment validates absolutely EVERYTHING that was mentionned thoughout the film. It explains how Agent Smith was able to dowload a copy of his program into a human being in the "real world", it explains why the Merovingian seems to be the first "one", even though he is nothing more than a sentiant program. It explains why it is mentionned that the City of Zion and the human resistance has been created and destroyed five times already BY THE MATRIX, it also explains why it is suggested that NEO HIMSELF is in reality a mere computer generated simulation. So, this is the truth: In the beginning, the Matrix knew that a few human beings would eventually realize that they were living in a virtual fantasy, and that these individuals would attempt to escape, to wake up from this dream world. So the machines created ZION, a virtual recreation of the real world, that these individuals could "awaken" into. The humans were completely fooled by the illusion of Zion, of the "real world", but the machines realized that they would need to create a belief system enabling them to control the minds of these people. Enter the Oracle, an artificial intelligence which would convince the human resistance that a messiah was coming by telling them of the prophecy of The One. And then they created The One, a sentiant program convinced that he was a human being, that he was able to manipulate the Matrix at will. His apparent "physical body" in the "real world" would eliminate any doubts that he was a mere illusion, a fabrication of the Matrix. And so, five different Ones unknowingly lead five different human resistances to their own inevitable downfall. The children of Zion could have liberated every single human mind from the Matrix, it would not have mattered, for the real world was in actuality nothing more than another Matrix. This mind- blowing stuff probably will be far above and beyond most people's heads, just as it was over the heads of practically every character in this movie. At the end, Morpheus loses his faith. No shit, if you found out that a hundred years of war had been entirely futile, and that the Messiah was merely another program being manipulated by the Matrix, wouldn't you lose your faith as well. And since the cycle of creation and destruction of both Zion and the Matrix is repeated every hundred years, and this is the sixth and final time, then in the REAL real world, its not the year 2199, but more like the early 28th century. - I WANT YOU, but not in that way.

Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik denk dat deel één bij de volgende kijkbeurt een stuk minder boeiend zal zijn nu we dit te weten zijn gekomen...

dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
als dit waar is natuurlijk , wel erg interessant. Is neo dat niet in een soort coma maar in de echt wereld gekomen of...?

BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3226 stemmen
Nu ik dit allemaal lees krijg ik steeds meer zin in deel 3.

tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Nu ik dit allemaal lees heb ik het idee dat ik deel 1 nooit meer normaal zal kunnen bekijken.

Wuti
-
- 11 berichten
- 33 stemmen
maar die kerel van dat engels stuk heeft zeker een punt. Ik denk dat dit de conclusie in de matrix triologie gaat worden. Lijkt me goed passen.

neo
-
- 15415 berichten
- 9945 stemmen
Op het moment heb ik nog even geen behoefte om na te denken over Revo, voorlopig is er nog genoeg te ontdekken in Reloaded.

Wuti
-
- 11 berichten
- 33 stemmen
en dat is trouwens een heel goed punt, de uren gesprekstof en theorien die het oplevert. Ook op andere forums wordt druk gespeculeert over de architect, zion, een tweede matrix enz

Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Waarom willen ze het (vooral zichzelf) zo moeilijk maken? Ben bang dat ze zich in de vingers gaan snijden als ze nog meer van deze lariekoek gaan verzinnen.. (mits de filmmakers natuurlijk achter het standpunt staan dat hierboven in het engels is geschreven, als het een mening/idee is van een willekeurige die hard fan doet het mijn hele opmerking teniet).

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
..en zo zou Persephone een vroegere versie van Trinity zijn, las ik ergens.
Haha, ik krijg zowaar weer zin om 'm nog een keer in de bios te zien!

neo
-
- 15415 berichten
- 9945 stemmen
Nog boeiender is de betekenis van Trinity's naam die is afgeleid van de Holy Trinity. Dit kan dus betekeken dat ze het derde punt is naast Neo en Morpheus. En aangezien bij een Holy Trinity eentje de Holy Ghost moet zijn is zij dit dan en rees de vraag bij mij al 2 jaar terug of ze haar leven voor Zion op zou kunnen geven... Misschien dat deel 3 hier nog iets mee gebeurt. Een andere theorie die misschien al eerder is genoemd over het einde van de trilogie is dat er een Matrix in een Matrix is, alhoewel ik wel hoop dat het niet zo ''simpel'' zal zijn.

Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Wat ik vooral interessant vond was dat dit dus blijkbaar de 6e keer is dat "een" The One dit hele traject doorloopt, dat Neo waarschijnlijk gewoon een pion van The Matrix is om meer te leren over de mensheid, en over hoe ze in bedwang te houden zijn etc.
Dit heb ik heel anders geinterpreteerd. The Matrix hoeft niet zozeer meer te leren over de mensheid, maar The Matrix wil het computerprogramma (en zichzelf) perfectioneren. Alle 'kinderziektes' eruit werken. Neo is een van die kinderziektes, want The Architect spreekt hem ook aan met 'anomaly' (afwijking), als ik me niet vergis. Het is dus "trail en error" om The Matrix perfect te maken en daarvoor gebruikt hij alle One's.

Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
De uitleg in de post van soboer klinkt erg aannemelijk. Ik zat zelf ook al in die richting te denken (zeker nadat Neo de menselijke EMP ging uithangen ) . Dat kan in deel 3 nog zeer interessant worden dan...
Ik had ook het idee dat Merghovian (ofzoiets) een eerdere "One" was, vooral omdat Persephone zei tegen Neo: "He was once different, much like you..."

neo
-
- 15415 berichten
- 9945 stemmen
Ik had ook het idee dat Merghovian (ofzoiets) een eerdere "One" was, vooral omdat Persephone zei tegen Neo: "He was once different, much like you..."
Klopt Een ieder die bij Merghovian zat was afgestoten door het systeem, en het zou misschien wel zo kunnen zijn dat Persephone met Meghovian ooit de strijd aanbonden met de machines...

Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Ik hoop dat Revolutions straks zó goed is, dat Reloaded in een totaal ander daglicht komt te staan en achteraf zelfs de meest zinloze scènes nog zinvol bleken te zijn!
1. Het is een matrix
2. Het is geen matrix
De aanwijzingen voor punt 1 liggen er wel duidelijk. Neo heeft ook speciale krachten in de "echte" wereld en Agent Smith kan vertoeven in de "echte" wereld.
Als het punt 2 blijkt te zijn, dan is onze echte wereld toch ook een beetje misterieus en is Neo ook in de echte wereld een Messias en kan Agent Smith op de een of andere manier controle krijgen over een ziel in de echte wereld. Maar alles lijkt te wijzen in de richting van punt 1

Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
en dttom, koos Neo dezelfde deur als z'n voorgangers? Ik dacht juist niet, dat hij de eerste was die voor de liefde koos ipv het voortbestaan van de mensheid, dat dat het bestaansrecht was van deze film, dat deze films vertellen over de The One die WEL besloot te rebelleren.

Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
De machines in de toekomst hebben dus wel gevoel voor humor. Ze maken de superheld naar het evenbeeld van een ijskast-acteur

Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Ik verwacht van wel. Alles in deel 1 klopte, ook scenes die zinloos leken. Ik verwacht nog wel dat dat mannetje wat achter neo aanloopt een betekenis krijgt, de lepel die hij krijgt (want echt nuttig was die actie niet) en Niobe natuurlijk (want wat doet ze eigenlijk helemaal in deel 2). Maar ik vertrouw de regisseurs daar wel in.
Volgens mij zit daar iets heel belangrijks... Die lepel krijgt Neo in Zion (de zogenaamd 'echte wereld'), maar toch zie je dat de lepel helemaal verbogen is geweest. Weet dat jochie (Spoonboy) dan al dat ook Zion onderdeel van de Matrix is, ofzo?
Niobi is in de film idd een heel plat karakter, maar de gebroeders gebruiken het computerspel om haar en Ghosts karakter uit te diepen. Slimme marketing noemen ze dat (ik noem het geld-uit-de-zak-klopperij) . Maar ze komt idd nog terug in deel 3.
Volgens mij is dat mannetje wat achter Neo aanloopt een de jongen uit het Animatrix filmpje "Kid's Story". Dit denk ik omdat ook in dit filmpje de jongen denkt dat Neo hem gered heeft, terwijl hij eigenlijk zichzelf eigenhandig uit The Matrix bevrijd. Dit is ook wat Neo in de film zegt.
Ik denk dat die lepel daarvoor een aanwijzing is. En dus waarschijnlijk is Zion ook onderdeel van de Matrix.

Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
het uitwerken van Niobe's karakter in het spel valt ook behoorlijk mee hoor.

Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Volgens mij zit daar iets heel belangrijks... Die lepel krijgt Neo in Zion (de zogenaamd 'echte wereld'), maar toch zie je dat de lepel helemaal verbogen is geweest. Weet dat jochie (Spoonboy) dan al dat ook Zion onderdeel van de Matrix is, ofzo?

Niobi is in de film idd een heel plat karakter, maar de gebroeders gebruiken het computerspel om haar en Ghosts karakter uit te diepen. Slimme marketing noemen ze dat (ik noem het geld-uit-de-zak-klopperij) . Maar ze komt idd nog terug in deel 3.

Volgens mij is dat mannetje wat achter Neo aanloopt een de jongen uit het Animatrix filmpje "Kid's Story". Dit denk ik omdat ook in dit filmpje de jongen denkt dat Neo hem gered heeft, terwijl hij eigenlijk zichzelf eigenhandig uit The Matrix bevrijd. Dit is ook wat Neo in de film zegt.
Ik denk dat die lepel daarvoor een aanwijzing is. En dus waarschijnlijk is Zion ook onderdeel van de Matrix.
Zion is de plaats gecreerd door the matrix om "bugs" in op te vangen. Iedereen die zich niet thuis voelt in the matrix omdat ze vermoeden dat er iets niet klopt (Morpheus, Trinity etc.) word door The Oracle uit de matrix geplaats en krijgen als bevrediging een wereld voorgeschoteld die past bij hun verwachting.
Maar hoe het verhaal zich ontwikkeld in Revolutions is mij nog een raadsel (zeker hoe ze hier een eind aan gaan breien...)

Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
het uitwerken van Niobe's karakter in het spel valt ook behoorlijk mee hoor.
Ja, maar in ieder geval een stuk meer... In de film had ik zoiets van: "waarom biedt ze zich aan voor die missie?" dat wordt duidelijk in het spel... en "Hoe komt die muts in godesnaam precies op tijd op de snelweg om Morpheus op te vangen?" Ook dat wordt duidelijker in het spel. Daarnaast kom je erachter dat Ghost verliefd is etc. etc.
Genoeg uitdieping dacht ik zo. De karakters worden zo in ieder geval een stuk minder plat.

Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Beste verklaring die ik heb gelezen
Leuke quote van een website:
"The fact that The One comes from the machine world is a brilliant way to write around the fact that Keanu Reeves can't act."