• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.965 gebruikers
  • 9.370.105 stemmen

Eye Filmmuseum

zoeken in:

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Zomerprogramma dit jaar Simone Signoret & Yves Montand. Daar moeten nog interessante dingen tussenzitten. Titellijst nog niet geheel bekeken, maar deze: Le Fond de l'Air Est Rouge (1977) is op voorhand wel interessant.

Zomerprogramma Simone Signoret & Yves Montand | - eyefilm.nl

edit: en L'Aveu (1970) ga ik op zeker heen. Ship of Fools (1965) ook proberen (maar dan vanwege Vivien Leigh).

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

En hier ook nog even wat publiciteit. Vanavond eenmalig in EYE nog niet eerder vertoond werk van Matthew Barney: De Lama Lamina (2007) om 19:00uur: De Lama Lamina (Matthew Barney) - E*Cinema Special | - filmmuseum.nl

En ligt het aan mij of is de overzichtelijkheid van programma/programmering verslechterd sinds EYE ? Ik vind het erg moeilijk om een goed overzicht te krijgen van het programma, vooral thematisch gebundeld. Je mist veel sneller de 'krenten' omdat je door alle voorstellingen moet scrollen, waaronder 3x per dag On the Road, Moonrise Kingdom en Dark Shadows, dan ben je een eenmalige Barney snel uit het oog verloren....

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

ik vind het echt vreselijk, ook de papieren versies zijn incompleet... lijkt wel alsof ze tegenwoordig een beetje ad-hoc plannen / zich niet te veel willen vast leggen in een programma...

Bela Blasko

• 14 berichten
  • 1 stemmen

In Film > Overige films > Marc-Marie Huijbregts in EYE:

Op 13 juli om 19:00 leidt Marc-Marie Huijbregts de film LE CHAT (Pierre Granier-Deferre, 1971) in bij EYE (Amsterdam) tijdens het Zomerprogramma Signoret/Montand.

(afbeelding)

In de nieuwe serie Filmliefde presenteren bekende Nederlanders hun favoriete film. Deze keer vertelt Marc-Marie Huijbregts in een zaalinterview met Floortje Smit (filmjournalist De Volkskrant) over zijn liefde voor actrice Simone Signoret.

Hij koos Le chat uit voor deze bijzondere avond. Huijbregts bezwoer vorig jaar in Zomergasten dat "het filmmuseum" aandacht moest besteden aan Signoret. Toevalling had EYE dat in de planning. Huijbregts is nu te gast om live nog eens te spreken over zijn filmliefde voor Signoret.

Le chat

In het op een roman van Georges Simenon gebaseerde Le chat is Signoret de helft van een gepensioneerd koppel dat elkaar niet meer kan verdragen.

Hun zwijgzame bestaan wordt verstoord als de echtgenoot (Jean Gabin) op straat een kat vind die hem wel de broodnodige affectie geeft. De psychologische oorlogvoering wordt zo ten top gedreven dat de vrouw de kat in de strijd betrekt. Voor haar spel kreeg Signoret de prijs voor beste actrice van het filmfestival Berlijn.

Tickets: Filmliefde: Le chat met inleiding door Marc-Marie Huijbregts | - eyefilm.nl

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

In de nieuwsbrief van EYE:

EYE verwelkomt 100.000ste betalende bezoeker

Filmmuseum EYE verwelkomde op 11 juli de honderdduizendste betalende bezoeker. Inmiddels heeft EYE meer dan 225.000 bezoekers in het nieuwe gebouw mogen verwelkomen. De filmprogramma’s en de tentoonstellingen worden druk bezocht.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Die Kubrick-tentoonstelling is in ieder geval enorm gaaf.

jammer dat er verder weinig te zien is. Had naast de wisselende tentoonstellingen ook wel een soort 'huis-collectie' verwacht zoals in elk museum.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Die vaste collectie hebben ze er nooit gehad - al helemaal niet op de oude locatie. Dus de nieuwe expositieruimte is al een stap voorwaarts. Vroeger hing er alleen een wisseltentoonstelling van oude posters behorende bij het retrospectief wat op dat moment werd vertoond.

Waarom het toen wél museum heette en nu een instituut is mij een raadsel.

wolfmanrene

• 688 berichten
  • 2912 stemmen

De hele Basement gemist, Kos?

wolfmanrene

• 688 berichten
  • 2912 stemmen

Eye gebruikt zelf de naam instituut ook nauwelijks meer, hoor. Het is vooral EYE of EYE, het nieuwe filmmuseum aan het IJ. De naam instituut had vooral te maken met de behoefte van overheidswege om voor elke kunstvorm een sectorinstituut te hebben. Filmmuseum, Filmbank, NIF (Nederlands Instituut voor filmeducatie) en Holland FIlm werden gefuseerd in dit sectorinstituut.en het was de bedoeling dat er later ook nog andere Nederlandse filminstellingen in dit sectorinstituut zouden opgaan. Inmiddels waait er weer een andere wind in Den Haag en wil men juist geen sectorinstituten meer.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

De basement is niet al te duidelijk aangegeven. Ik ben er de eerste keer geweest (toen was het net open en was er daar nog niet veel) en de latere drie bezoeken elke keer niet van gekomen. Ook omdat het altijd zo vol is met mensen dat je zo snel mogelijk eruit wilt (dat heb ik tenminste). Want het is wel ruim, het is ook wel erg druk (wel fijn voor de omzet en de inkomsten uiteraard).

Ik schat dat zo'n 95% van de bezoekers nooit aan het Vondelpark is geweest. 't Is wel grappig. Ik zat afgelopen weekend en het weekend ervoor even aan een tafeltje voor koffie zo'n half uur voor aanvang van de film (Signoret/Montand) en de argeloze "oude klanten" van het Vondelpark die voor de film komt haal je er zo uit. Man alleen, boven de 50 komt binnengelopen, niet zelden met een plastic boodschappentas, en draait direct weer om en gaat in de gang bij de zaal wachten.

In die zin is het gelukt een hele nieuw instituut neer te zetten met aantrekkingskracht. Maar als de nieuwigheid eraf is moet ik zeggen dat ik ook wel uitkijk naar de winter met een retrospectief van Russische dooi-wave, waar je met vijf man in de zaal zit en het café nog niet halfvol is: "Lekker weer onder elkaar"

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

wolfmanrene schreef:

De hele Basement gemist, Kos?

Hm.. die stukjes van oude filmpjes die je kan aanklikken? was niet echt veel bijzonders toch?

wolfmanrene

• 688 berichten
  • 2912 stemmen

kos schreef:

(quote)

Hm.. die stukjes van oude filmpjes die je kan aanklikken? was niet echt veel bijzonders toch?

Onze 'huis-collectie' is bovenal ons filmarchief en die maken we met de basement interactief toegankelijk. Ik geloof niet dat er veel filmmusea zijn waar je gratis en voor niets zoveel van de gedigitaliseerde collectie kunt bekijken, waaronder ook hele speelfilms. Maar kennelijk refereer je alleen aan het m.i. spectaculaire panorama. Ik bedoel ook de pods, de quiz, de vijf (na verloop van tijd weer) installaties etc. Dat lis toch echt wel meer dan stukjes oude film. Daarnaast zijn er ook regelmatig objecten en tijdelijke exposities te zien in de arena, zoals onlangs nog de cinemacyclette bij het Filmacademiefestival.

Ook zouden objecten uit de collectie in de 4x per jaar wisslende grote exposities een plek kunnen vinden, maar dat hangt af van onderwerp. Maar als je mret 'huis-collectie bedoelt een permanente opstelling van projectie-apparatuur of zo, nee dat zul je er inderdaad niet aantreffen.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Tuurlijk, leuk om hele speelfilms te bekijken, maar dat is wat lastig bij een museumbezoekje.

En al dat oude materiaal is erg leuk natuurlijk, maar had het wel leuk gevonden als er een soort context aan verbonden werd, en dan iets meer dan een genreverwijzing of 'kleur' ' Nederlands' etc.

wolfmanrene

• 688 berichten
  • 2912 stemmen

kos schreef:

Tuurlijk, leuk om hele speelfilms te bekijken, maar dat is wat lastig bij een museumbezoekje.

Dus het is eigenlijk te weinig, maar ook te veel?

kos schreef:

En al dat oude materiaal is erg leuk natuurlijk, maar had het wel leuk gevonden als er een soort context aan verbonden werd, en dan iets meer dan een genreverwijzing of 'kleur' ' Nederlands' etc.

Daar heb je wel een punt. Er zjin guides in de pods - gezien? - die je zowel in woord als geschrift begeleiden en dingen in context plaatsen en er is altijd een (bibliotheek)medewerker aanwezig die je verder kan helpen, maar in het panorama gaat het idd bovenal om de ervaring van beeld en geluid en niet om de info-overdracht.

Simon Smith (crew films)

• 1374 berichten
  • 4512 stemmen

Wat een geweldig pand en wat een geweldige tentoonstelling (Kubrick). Beneden vond ik het iets minder boeiend, die kamer met projecties was mooi gedaan. De quiz die ik deed in een van die pods was niet echt ingesteld op de internet-generatie zeg maar. Schoot echt niet op.

De horecavoorziening was fantastisch, lekker zitten, goed eten en drinken en bovenal, goed en snel personeel!!!

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Een radioprogramma over film . Wat een onzin, waarom niet gewoon op tv?

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Inderdaad, zo kun je ook nog eens wat fragmenten laten zien enzo.

Het is ook maar 1 keer per maand TIJDENS een ander programma.

Nieuws.nl - VPRO en Eye komen met radioprogramma - binnenland.nieuws.nl

cinemonkey

• 28 berichten
  • 817 stemmen

Als je kijkt naar podcasts als Filmspotting of Slashfilm , kan radio over film erg boeiend zijn

Het wordt onderdeel van het radioprogramma De Avonden, dat eerder al regelmatig aandacht aan film besteedde. Het wordt nu één keer per maand wat uitgebreider.

De VPRO doet het met 'beeld' trouwens ook erg goed met CinemaTV (op cinema.nl), nog los van de specials rond het IDFA, IFFR en Cannes. Daarmee is het wel de enige omroep in NL die zich al jaren met film bezig houdt.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Prachtig gebouw, zowel van buiten maar misschien nog wel meer van binnen! De Kubrick tentoonstelling zag er ook goed verzorgd uit, ook daar was de ruimtewerking goed.

Heb er tot nu toe nog geen film gezien, dus dat wordt nog een ontdekking

Amsterdam/Nederland heeft er echt een landmark van moderne architectuur/design en cultuur bij!

Baldur

• 691 berichten
  • 3072 stemmen

Gister op de laatste dag van de Kubrick tentoonstelling geweest. Zeker de moeite waard, mooi pand en locatie ook idd.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Filmpje uit 1897:

Les parisiennes (1897) - IMDb

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Al 250.000 betalende bezoekers voor Eye - AD.nl

Met name de tentoonstellingen rond Found Footage, Stanley Kubrick en Expanded Cinema werden goed bezocht.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Het is vooral opmerkelijk wat voor'n ontzettend hippe plek het EYE nu is geworden. Op wat voor'n moment je er ook komt het zit er altijd vol en je moet regelmatig een plekje op een van de trappen zoeken. Ik moet ook zeggen; het gebouw is mooi open en aantrekkelijk met een prachtig uitzicht. Hoe dan ook een enorme transformatie als je dat legt tegenover het aantal en type bezoekers wat er bij het vondelpark veelal kwam.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Vandaag op de Oskar Fischinger tentoonstelling rondgelopen. Voor animatie liefhebbers zeker de moeite. En voor filmfans in het algemeen ook. Vooral zijn laatste werk Motion Painting uit 1947 is toch wel vindingrijk. Continu herhalend, maar nooit te voorspellen - gek genoeg. Zijn zwart-wit werk waarmee hij voor het eerst succesvol werd door muziek zichtbaar te maken zijn grappig, maar erg repetitief. Het Duitse kleurenwerk hypnotiserend, het kleurenwerk uit Hollywood laat duidelijk de meest volgroeide Fischinger zien.

Info: Oskar Fischinger (1900-1967) | EYE, het nieuwe filmmuseum - eyefilm.nl (nog tot en met 17 maart)

O ja, er is in een vitrine een klein stukje van Fritz Lang's Frau im Mond te zien, waar Fischinger wat animaties/modellen voor maakte.

Norahoppa28

• 1 berichten
  • 0 stemmen

Sterker nog: Frau im Mond is a.s. zondag 13 januari in zijn geheel in de gerestaureerde versie met live muziek te zien in EYE, en wel om 14.30 uur. Bijna drie uur lang 'Spaceship Friede', met special effects dus van Oskar Fischinger.

Frau im Mond | EYE, het nieuwe filmmuseum - eyefilm.nl

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ik heb het idee dat EYE veel minder speciale programma's etc programmeert dan NFM tot voor kort deed in het Vondelpark. En dat terwijl ze van 2 naar 4 zalen gingen. Ga voor mijn gevoel ook een stuk minder naar Amsterdam voor iets bijzonders. De laatste keer was 100 jaar Hollywood klassiekers, al was dat een vrij mager programma.

Ik zie in de programmering op alle tijdstippen reguliere voorstellingen. En dat is al een tijdje aan de gang. Bij de 'verwacht' en 'programma's en reeksen' staan ook geen wereldschokkende activiteiten aangekondigd.

Qua inkomsten zal het wel goed gaan met EYE dan, maar qua programmering is het eigenlijk een deceptie. Komt er binnenkort weer eens een goed retro of themaprogramma?? Wie iets leest mag het zeggen. (edit: Imagine in april natuurlijk, maar dat misstaat daar juist enorm)

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Dat retrospectief rondom Johan van der Keuken vind ik wel erg fijn. En hier wordt toch ook iedere maand een film / documentaire uit vertoond. Of niet (meer)?

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

In het kader van Cinema Concert: Le Coquille et le Clergyman in EYE: Op 10 maart, om 16u. Een versie van 58 (??) minuten... "de eerste surrealistische film ooit gemaakt"

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.