• 12.647 nieuwsartikelen
  • 167.802 films
  • 10.887 series
  • 31.260 seizoenen
  • 626.168 acteurs
  • 195.645 gebruikers
  • 9.156.326 stemmen

Cinerama Rotterdam

zoeken in:

MFEO

• 682 berichten
  • 38 stemmen

ROTTERDAM - Liefhebbers van de betere film gaan er vast een traantje om laten: Cinerama gaat dicht.

Cinerama: the end.

Bezoekers hebben twee jaar om aan het idee te wennen. Aan de Rotterdamse Westblaak verrijst in 2009 of 2010 een woontoren, mogelijk mét bioscoop.

De Rotterdamse bioscoop Cinerama aan de Rotterdamse Westblaak wordt gesloopt. Een groep investeerders heeft het complex gekocht van Het Nieuwe Rotterdam BV, de onroerend goedpoot van Art Cinema Services, het bedrijf dat wordt geleid door bioscoopexploitant Krijn Meerburg.

De transactie is de eerste stap op weg naar een ingrijpende transformatie. Op de plaats van het zeven zalen tellende bioscoopcomplex verrijst een woontoren van minimaal zeventig meter.

De investeerders, die vooralsnog niet naar buiten willen treden, praten met de gemeente Rotterdam over de herontwikkeling van het strategisch gelegen complex. Het plan past in de strategie van de gemeente om het aantal binnenstadsbewoners op te krikken.

In het eerste plan blijft de karakteristieke bioscoopgevel behouden. Dit element is aangewezen als gemeentelijke monument. Voor de begane grond wordt gedacht aan een winkelpassage, mogelijk met doorsteek naar de Witte de Withstraat. In deze opzet kan ook een plaatsje worden gereserveerd voor een nieuwe bioscoop.

Cinerama is één van de laatste oude bioscopen in de Rotterdamse binnenstad. Eerder gingen onder meer de filmzalen Thalia, Corso, Lumière, Cineac, Arena en Luxor voor de filmliefhebbers verloren. Art Cinema Services is echter vastbesloten terug te keren met een bioscoop, zegt Krijn Meerburg. ,,Het Rotterdamse centrum kan niet zonder crossover-bioscoop. De gemeente steunt ons in die gedachte. We willen graag op dezelfde plek terugkomen met een bioscoop met drie of vier zalen.’’

Cinerama opereert op het snijvlak van de artistieke en de commerciële film. Jaarlijks trekt de bioscoop zon 200.000 bezoekers. Ook na 2010 ziet Meerburg een markt voor Cinerama, zeker als Lantaren/Venster het centrum verruilt voor een nieuw bioscoopcomplex op de Kop van Zuid. Dit centrum voor de betere filmonderhandelt met projectontwikkelaar Vesteda over een verhuizing naar wolkenkrabber New Orleans, een gebouw dat op de Wilhelminapier direct achter Las Palmas wordt gebouwd.

De verkoop van Cinerama past in de strategie van Art Cinema Services om onroerend goed af te stoten. Het bedrijf wil in de toekomst slechts bioscoopzalen huren. Verleden jaar verkocht het bedrijf het Haagse bioscoopcomplex Babylon. Krijn Meerburg is aandeelhouder van Art Cinema Services. A-Film, de grootste onafhankelijke distributeur van Nederland, heeft eveneens een belangrijke stem in het kapittel.

MFEO

• 682 berichten
  • 38 stemmen

Op deze manier vallen in 1 klap 7 zalen weg. Als straks Lantaarn/Venster ook nogverhuist naar de kop van Zuid. Blijft er nog maar 1 bioskoop over in het centrum. Pathe Schouwburgplein. Met 7 zalen. En dat is een tijdelijk pand wat er nog steeds staat. Zou tijdelijk zijn maar staat er inmiddels nog.

Hoe moet het nu verder met het film festival in Rotterdam?

MFEO

• 682 berichten
  • 38 stemmen

Ben er niet echt blij mee dat Cinerama verdwijnt. Omdat het toch 1 van de laatste bioskopen is in Rotterdam met sfeer en gezelligheid. En het is een bioskoop die zit tussen de Pathe en Lantaarn/Venster in qua soort films.

Kleine bioskopen als Alhambra, Corso, Thalia, Calypso, NRC, ... met maar 1 a 2 a 3 zalen haddenvan mij mogen blijven bestaan. Het had wel wat.

Ook jammer dat de riksbioscoop er niet meer is.

neo

• 15411 berichten
  • 9694 stemmen

Weer zo'n geweldige zet....

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

En onbegrijpelijk. Geen nood- of tussen-oplossingen voor de 'art-cinema-liefhebber' uit Rotterdam e.o.? Dit lijkt erop dat het wel zo'n 2 jaar zal duren voordat er een art-house bioscoop zal bestaan...

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Idd de sfeervolste bioscoop van Rotterdam en op nog geen 800 m van mijn huis! Heb een grote band met cinerama. Zag er onder andere:

Grease

Body Double

Scarface

Predator

48 Hrs

The Fly

Christine

Commando

Marathon Man

en nog veel ander films die mijn smaak mede gevormd hebben.

Hoop zeker dat er nieuwe zalen voor terug komen.

neo

• 15411 berichten
  • 9694 stemmen

Bij mijn filmhuis, 1 stad verder, mogen we zo nog blijven zitten totdat het nieuwe pand af is. Een grote lege periode ertussen kan fataal zijn.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Mug schreef:

En onbegrijpelijk.

Ik vind het heel begrijpelijk. Investeerders willen geld zien. En het meeste geld is te vinden in appartementen. Veel meer dan in bioscoopzalen. Hoe zou je zelf zijn.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Onbegrijpelijk heeft te maken met het missen van tussen-oplossingen. Geen zalen voor arthouse in Rotterdam voor een paar jaar... Dat is toch te zot voor woorden? [zeker met het IFFR als fenomeen]

Wat neo al zei, een grote lege periode. Zie bijv. ook Eindhoven. Plaza Futura wil ook al jaren verhuizen, maar de beloofde plannen voor een groot cultureel centrum liggen al jaren op een stoffige ambtenaren-plank te vergaan. Zij kunnen de bezoekersaantallen al niet meer aan, om al te zwijgen van het filmaanbod (veels te weinig arthouse zalen voor een grote stad).

starbright boy (moderator films)

• 21758 berichten
  • 4660 stemmen

Fijne plek, nog lang niet aan vervanging toe. Zonde. Verder sluit ik me bij Mug aan.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Dus de meest comfortabele zalen die ik ken in Nederland gaan verdwijnen.

In Amsterdam is Cinerama ook al verdwenen, gaat lekker met de arthouse-bioscopen in Nederland...

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Cinerama weg.

Nog maar een leuke anekdote dan.

Midden jaren tachtig zat ik in 4 Havo en nam ik elke vrijdagmiddag vrij om naar de bios te gaan. Dat deed ik niet alleen, maar met een clubje opgeschoten jongeren van het Libanon en enkele scholen achter het Hofplein. We spraken dan altijd af in de buurt van van de bioscoop. Via de tam tam (mobiele telefoons bestonden nog niet) was altijd wel duidelijk naar welke film we gingen. De groep bestond meestal uit een man of 8-10. Iedereen legde een gulden in en eentje kocht het kaartje (meestal ik). Vervolgens glipte ik de zaal uit om de nooddeur open te zetten en de rest binnen te laten. Zo zagen wij vele films, goed en slecht, een soort voorloper op het downloaden...

Cinerama was altijd favoriet. De nooddeuren gingen makkelijk open en er was keus uit 5 zalen, zodat iedereen zijn eigen favoriet kon bezoeken. Meestal echter gingen we met z'n allen naar dezelfde film. Het was ergens in 83-84 dat we ons record vestigden. Met 23 man stonden we aan de achterkant van Cinerama bij de nooddeur naast de ingang van de studentendisco. Het grote aantal had niets met de film te maken, het was gewoon toeval dat zoveel van ons konden en introducees hadden meegenomen.

De film was Under Fire met Nick Nolte, toen vooral bekend vanwege 48Hrs. Efin ik kocht weer het kaartje deed de nooddeur open en we stormden de zaal in..... En die blijk vrijwel geheel leeg. Meestal vielen we niet op met 5-10 man verscholen tussen de 30-40 andere bezoekers, maar nu stond het 23-5!

Omdat we onszelf toch niet onzichtbaar konden maken besloten we met z'n allen op een hele lange rij boven in Cinerama 1 te gaan zitten. Ieders adem stokte even toen de portier zijn ronde maakte. Hij keek wat vreemd toen hij ons daar allemaal zag zitten, hij had immers maar 6 kaartjes afgescheurd. Blijkbaar dacht hij bij zichzelf dat hij zo'n grote overmacht beter te vriend kon houden....

Ik vraag me soms nog af hoeveel van dat groepje filmfan zijn geworden.

Cinerama, ik zal je missen.

arkadi

• 1029 berichten
  • 0 stemmen

Niet dat ik nu nog vaak naar de bios ga, maar als ik ga dan ga ik naar cinerama. Ik zie mezelf niet zo snel naar schouwburgplein of de Kuip gaan en lateren draait zijn films op onhandige tijden.

Zonde dat zo'n bioscoop moet verdwijnen.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Leuk verhaal Reinbo.

Zonde dat de beste bioscoop van Nederland ten onder gaat aan een domme woontoren. Idioot Kapitalisme.

neo

• 15411 berichten
  • 9694 stemmen

Mijn voorkeur bioscoop in Rotterdam centrum is ook altijd cinerama geweest. Vooral de zaal 1 voordat ie werd verbouwd was mijn favoriet, nog meer als Pathe Schouwburgplein 1 (die een nog groter doek had). Vond IMAX ook al een groot verlies.

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1741 stemmen

Prachtig cinefiel verhaal Reinbo Erg zonde dit. Vond het denk ik de prettigste bioscoop tijdens het IFFR.

cadrach

• 8 berichten
  • 0 stemmen

Zavo schreef:

Dus de meest comfortabele zalen die ik ken in Nederland gaan verdwijnen.

In Amsterdam is Cinerama ook al verdwenen, gaat lekker met de arthouse-bioscopen in Nederland...

Cinerama Amsterdam meest comfortabele zaal die je kent............. [sound of being completely dumbstruck]?

In Amsterdam komen er in 2009 nieuwe zalen bij in de Hallen in West. 1000 stoelen geloof ik, waarvoor mensen van Cinemien zijn aangetrokken om te programmeren. Zie filmkrant van Maart. Daarnaast krijgt het filmmuseum waarschijnlijk rond die tijd ook een vernieuwd plaatsje over het Ij. Nieuwe bioscopen zijn toch even niets iets comfortabeler dan Cinerama Amsterdam was. En sfeer ligt natuurlijk aan de exploitant en de bezoeker

Dat neemt niet weg dat ik het Rotterdams verhaal hierboven absoluut niet toejuich. Mijn hele IFFR gevoel gaat er zo aan.

Rammen

• 5 berichten
  • 0 stemmen

ÓÓÓ Rotterdam stad van mijn vader, je raakt wéér een monument kwijt aan het kapitaal.

Cinerama je verdwijnt en neemt alle herinnerinjgen met je mee van miljoenen mensen.

Ook van mijn vader die er niet meer is en ook van mij en zeker met de film Eart Quake waarin ik schuddend en trillend de beving meemaakte.

Dag lieve Cinerama, monument van Rotterdam, dag Rotterdam ze gaan je geheugen wegnemen wat is het volgende, het "Historisch museum"?

Rammen

• 5 berichten
  • 0 stemmen

Of kan er een wonder gebeuren?

Bouw er 40 etage's overheen en bovenop kan ons monument blijven bestaan, Rotterdam een idéé? zoals al vaker is gebeurd in Nederland.

Enne, breng de Cinerama in de staat van 1930-1960 terug, is dan een kleine moeite want de bouwvakkers zijn er dan toch al!

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Rammen schreef:

Enne, breng de Cinerama in de staat van 1930-1960 terug, is dan een kleine moeite want de bouwvakkers zijn er dan toch al!

Liever dat van 80-90, dat is mij het dierbaarst.

Rammen

• 5 berichten
  • 0 stemmen

OK

by_the_way

• 3792 berichten
  • 504 stemmen

Heb vanmiddag in dit gebouw een tripje gehad met school, Digital Playground heette het. Het was erg leuk, ik heb samen met een ander een filmpje opgenomen (Het staat op internet) de opdracht was eigenlijk een museum bezoeken en daar beelden bij schieten die je vervolgens monteerde tot een leuk stukje, maar toen ik vertelde wat ik eigenlijk van plan was met de camera...Vond de begeleidster dat een leuk idee, ben toen met die ander te stad in gegaan om wat beelden te schieten en later te monteren tot een filmpje met een kop en een staart. Ik heb voor het eerst gemonteerd op de computer en er later muziek onder geplakt. Hoop zo voortaan ook mijn films te monteren.

MFEO

• 682 berichten
  • 38 stemmen

In Film > Festivals en evenementen > Cinerama 50 jaar!:

Cinerama Filmtheater bestaat in december 50 jaar!

Op woensdag 19 december viert het laatste oude filmtheater van Rotterdam dit heuglijke feit met een unieke dag voor haar bezoekers. Vanaf 10.00 uur in de ochtend tot 22.00 uur in de avond zullen er doorlopend films vertoond worden in alle zalen van het theater. Voor slechts € 0,50 per film kunnen alle liefhebbers zich tegoed doen aan de beste speelfilms en documentaires. In de avond is er een gezellig feestje. Binnenkort zal het filmprogramma van deze feestelijke dag bekend gemaakt worden.

Tipje van de sluier: er zullen een aantal bijzondere voorpremières vertoond worden zoals Ang Lee's Lust, Caution en Elizabeth: The Golden Age van Shekhar Kapur.

http://www.cineramabios.nl/

niethie

• 7314 berichten
  • 6812 stemmen

Wil er volgende week eens heen gaan, ben er al honderde keren langsgereden maar mad er geen idee van dat dit zo'n bekende bioscoop was, misschien een beetje domme vraag maar wie kan mij vertellen hoe het er daar binnen uit ziet,

is het bv groot ??.

neo

• 15411 berichten
  • 9694 stemmen

Heel groot is het niet, al vind ik dat moeilijk in te schatten. Ligt eraan waarmee je het wilt vergelijken. Vind het intererieur altijd wel een bepaalde warmte uitstralen. Maar wat doet dat er toe eigenlijk? Ga gewoon eens naar de film daar.

niethie

• 7314 berichten
  • 6812 stemmen

Nou wat doet het ertoe, ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik dalijk niet in zo'n lullig rokerig arthouse zaaltje terecht kom, maar dat denk ik niet, ga volgende week als ik tijd heb zeker een keer kijken.

neo

• 15411 berichten
  • 9694 stemmen

Aha. Het is wel een heel stuk groter dan een 'lullig rokerig arthouse zaaltje''. Zijn ook veel meer zalen, weliswaar niet allemaal even groot.

niethie

• 7314 berichten
  • 6812 stemmen

Ok, nou als ik geweest ben laat ik wel weten hoe het geweest is.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11653 berichten
  • 5034 stemmen

Verdomme. Ik heb er hele mooie tijden beleefd tijdens het afgelopen IFFR.

niethie

• 7314 berichten
  • 6812 stemmen

Vandaag de film control wezen kijken, het bwas inderdaad in echt groot maar wel erg gezellig ik had voor de eerste keer het gevoel dat ik tussen echte filmfans zat (al waren het er maar drie , ook zijn er niet van die chagrijnige kaartjesverkopers of bewakers die nadat je een voormogen hebt uitgegeven aan een kaartje, eten en drinken, het dus een heel vermakelijk middagje achter de rug.

Ik denk dan ook dat ik het komende jaar nog vaak zal gaan.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.