menu

Film / Genres en landen / Gevangenisfilms

zoeken in:
Ik heb in huis the green mile, en op mijn verlanglijstje staat The Shawshank Redemption en The Rock.

Nu ben ik op zoek naar nog meer films die over de gevangenis gaan.
voornamelijk de dodencellen, of hoe het leven in de gevangenis is.

wie kan me een paar titels aanraden?

Voor wat de dodencel betreft vind ik Dead Man Walking een aanrader. Wel realistischer dan the Green Mile

ML Webdesign schreef:
Ik heb in huis the green mile, en op mijn verlanglijstje staat The Shawshank Redemption en The Rock.

Nu ben ik op zoek naar nog meer films die over de gevangenis gaan.
voornamelijk de dodencellen, of hoe het leven in de gevangenis is.

wie kan me een paar titels aanraden?

Hoi hoi,

De volgende films zul je dan ook zeer waarderen.

The Last Hangman (2005) - imdb.com

Scum (1979) - imdb.com

Bad Boys (1983) - imdb.com

McVicar (1980) - imdb.com

Midnight Express (1978) - imdb.com

En voor meer over gevangenisfilms kun je terecht op deze link.

http://gevangenisfilms.mysites.nl/

Veel plezier ermee.

Groetjes Fox

Wat denk je van Alcatraz, The Longest Yard, The Mean Machine, The Last Castle, Papillon?

Super, heel erg bedankt!

ik heb stom genoeg vergeten dit topic te volgen!
Maar na escape from alcatraz te hebben gezien werd ik er weer aan herrinerd dat ik een topic heb geopend over de gevangenis!!

top heel erg bedankt!

The Rock!

American History X heeft voor mij de mooiste gevangenissfeer.
Blood in Blood out is ook wel okee.

Een vraagje: Waarom scoren gevangenisfilms volgens jullie zo goed?

Als je in het achterhoofd houdt dat verschillende films over het leven in en rond de gevangenis het hier op MM meestal zeer goed doen, denk maar aan de Shawshanks Redemption, The Green Mile, The Birdman from Alcatraz, Escape from Alcatraz, The last Castle, Con Air etc. is dat toch opmerkelijk?

Misschien omdat het gevangenisleven toch wel iets is dat fascineert. De totale downside van de samenleving waar je alleen maar gestraft wordt. Dat is gewoon een goede setting voor een film. Zeker als jouw hoofdpersoon (quasi-)onschuldig is of een ontsnapping voorbereid is dat vaak zeer boeiend.

Daarnaast is het gros van de films die jij noemt volgens velen gewoon een 'goede film'. Zo kun je je ook afvragen waarom er bijvoorbeeld zoveel toekomstfilms goed scoren.

serpico schreef:

Daarnaast is het gros van de films die jij noemt volgens velen gewoon een 'goede film'. Zo kun je je ook afvragen waarom er bijvoorbeeld zoveel toekomstfilms goed scoren.
Toekomstfilms zijn een apart genre, gevangenisfilms zijn onderdeel van een genre (drama, al is dit mss wat cru gezegd, want er zijn natuurlijk uitzonderingen:)) , dus daarom vind ik het vreemd dat juist zo'n apart deeltje zo goed scoort, neem nou SR en GM dan, 2 gevangenis in de top 10

Either chance or coincedence

Gewoon 'goede' films die zich beide in de gevangenis afspelen. Een verdere verklaring kan ik je niet geven.

Absolute toppers:

- BRUTE FORCE

- CAGED!

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://img511.imageshack.us/img511/3120/bruteforcecagedld1.th.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Zeker weten de film Felon. Deze spreekt mij echt aan. Het begin is het zelfde als bij Con Air (als je die kent) en daarna breekt de hel los in die gevangenis.

01. Escape From Alcatraz
Verdere aanraders: felon, in the name of the father en the green mile.

Bart Simpson
Niet gevangenis, maar wel krijgsgevangenenkamp:

- The Great Escape
- The McKenzie Break
- The Bridge on the River Kwai (Jappenkamp)
- Merry Christmas Mr. Lawrence (Jappenkamp)
- Von Ryan's Express (een gedeelte v/d film)
- Victory
- Stalag 17
- Rescue Dawn
- La Vita É Bella (Concentratiekamp)
- The Great Raid (een aanval op een Jappenkamp)
- Escape to Athena
- Empire of the Sun (Jappenkamp)
- Die Fälscher
- Escape from Sobibor (concentratiekamp)
- Ghetto (Ghetto)
- Colditz (mini-serie)
- Schindler's List (concentratiekamp)
- Anne Frank (welke delen dan ook, deel v/d film: concentratiekamp)
- The Pianist (Ghetto)
- Alle delen van: The Dirty Dozen (deel v/d film in gevangenis)

Bovenstaande films zijn niet allemaal echte gevangenis films, maar in alle films zit de functie van een gevangenis verwerkt:
- Joden die gevangen gehouden worden in een Ghetto.
- Joden die gevangen gehouden worden in een concentratiekamp.
- Burgers/soldaten die gevangen gehouden worden in Jappenkampen.
- Soldaten die gevangen gehouden worden in Duitse krijgsgevangenenkampen.
- Soldaten die gevangen gehouden worden in Duitse concentratiekampen.
- Amerikaanse soldaten die gevangen gehouden worden in Amerikaanse gevangenissen.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt

Heel goed:

Carandiru

Nog niet gezien, maar schijnt goed:

A Man Escaped

RJS
Ik ben op zoek naar een film die ik een hele tijd geleden heb gezien, maar ik weet niet hoe die heet. Ik weet ook niet veel meer van deze film alleen dat de gevangenen in opstand komen tegen de bewakers met geimproviseerde wapens en attributen. Zodra de vlag van de gevangenis op de kop wordt gehesen betekent dat onraad en komt de politie uit de omgeving om bij te springen. Maar de directeur van de gevangenis wil niet dat dit gebeurt omdat dat een blamage is voor zijn leiding. Aan het eind van de film wordt de vlag gehesen door de hoofdrolspeler (een gevangene) maar hij hijst hem niet op de kop maar normaal en wordt daarbij neergeschoten omdat er gedacht wordt dat hij de vlag op de kop hangt.

Dit is het enige wat ik mij nog kan herinneren. Weet iemand welke film dit is?

kappeuter (crew)

Hij vroeg het ook al bij beste gevangenisfilm lol. Daar zei ik ook The Last Castle.

dat zal hem idd wel zijn...

Nog enkele titels:

*Chopper
*Duvar
*The Longest Yard
*Hunger
*Green Street Hooligans 2
*Das Experiment
*Con Air
*Made in Britain

Keimusho no Naka (Doing Time)

Felon

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://img28.imageshack.us/img28/204/titletitlewomensprisond.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

*Women's Prison (1955)

Shutter Island
Maar dat gaat eerder over een instelling.

The Animal Factory van Steve Buscemi met Edward Furlong.

Animal Factory (2000) - imdb.com

Geen klassieker ofzo maar wel enigzins vermakelijk..

Gast
geplaatst: vandaag om 21:11 uur

geplaatst: vandaag om 21:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.