menu

Film / Genres en landen / De Britse film

zoeken in:
kappeuter (crew)
Ik kan niet zeggen dat ik liefhebber ben van de hedendaagse Britse cinema. Enige nuance is op z'n plaats; films van Mike Leigh vind ik erg goed en Guy Ritchie heeft twee goede en snelle vermaakfilms gemaakt. Van Leigh vind ik Naked en Secrets & Lies erg goed, maar ook het recentere All or Nothing is krachtig drama.
Trainspotting vind ik niet zo bijzonder en vind ik overhyped, maar misschien moet ik die nog eens een tweede kans geven.
Met de oudere Britse cinema heb ik meer;
vooral films van Powel-Pressburger en Kubrick in het bijzonder. Alfred Hitchcock is ook een Engelsman, hoewel hij tweederde van z'n films (/de betere) films in de VS maakte. Van zijn GB films zijn The Lady Vanishes, The 39 Steps en Frenzy wel mijn favorieten.

Ik ben zelf wel een liefhebber van die typisch Britse drama's als Remains of the Day en Secret's & Lies. Als iemand daar nog tips van heeft hoor ik het graag.

Maar ik hou vooral van de Britse werken als er hun gevoel van humor in zit. Denk maar aan Monty Python. Maar ook veel van de beste komieken die het in Amerika gemaakt hebben komen uit Brittannië. Denk maar aan Peter Sellers en Charlie Chaplin.

En Kubrick is natuurlijk erg goed, maar die hoef ik nauwelijks te noemen.

FisherKing
Carol Reed en David Lean (naast de eerder genoemden) mogen ook niet ontbreken. Ken Loach heeft ook zijn momenten en Stephen Daldry is in opkomst (alhoewel zijn nieuwste film lang op zich laat wachten).

Ook J. Lee Thompson (Cape Fear, Ice Cold in Alex en The Guns of Naverone) mag niet onvermeld blijven.

kos
Naast al die echt oude, klassieke films denk ik bij Brits vooral aan allerlei films met mensen als Michael Gambon, John Gielgud, Vanessa Redgrave, Judi Dench, Ian Holm, Derek Jacobi, Paul Scofield, Peggy Ashcroft, Nigel Hawthorne, Jeremy Irons etc. etc. het hogeschool acteergeweld zeg maar.

Geen idee waar ze allemaal inspelen, maar het lijkt me onmogelijk dat die films niet de moeite waard zijn .

Ik heb weinig films gezien, dus ook weinig kennis, maar als ik aan Briste films denk, schiet James Bond het eerst bij mij te binnen. Ook een geweldige (mede) Engelse film met Judi Dench: Mrs. Brown

Dat baggerwerk van Ritchie mag van mij direkt door de plee worden gespoeld. Flutregisseur.

FisherKing
Dan mag ook de BBC niet onvermeld blijven, als we het over de Britse film hebben. Vooral jaren 70-80 en 90 hebben ze hoogstaand werk afgeleverd, op het gebied van Tv-film, TV-series, Mini-series en registraties van toneelstukken. (waaronder het complete werk van Shakespeare eind jaren 70, beginjaren 80)

djelle
De beste Britse film dat ik totnogtoe zag is uiteraard 2001: A Space Odyssee, maar ook de weinig bekende Hardware vond ik fantastich goed. Trainspotting is idd een tikje overhypet en de meeste hedendaagse Britse cinema vind ik vreselijk. (Lock Stock, 24 hrs in london, 28 days later...) Ook oudere Britse films kunnen me zelden bekoren. Wel benieuwd naar revolver (moet het nog altijd eens zien) en onlangs The Football Factory gezien en die vond ik redelijk goed. En dank voor vele vermakelijke Bond-films natuurlijk, en hun komische series zijn super (Hyacint, Allo allo...).

Dan mag ook de BBC niet onvermeld blijven, als we het over de Britse film hebben. Vooral jaren 70-80 en 90 hebben ze hoogstaand werk afgeleverd, op het gebied van Tv-film, TV-series, Mini-series en registraties van toneelstukken.

Karaoke vond ik een geweldige miniserie. Kon deze helaas niet toevoegen ivm gebrek aan plaatjes op t net. Het vervolg staat er gelukkig wel op, alleen kent geen hond het.

http://www.moviemeter.nl/film/27927

Er zijn eigenlijk maar twee namen die komen bovendrijven. Ritchie (Lock Stock, Snatch, Revolver) en Boyle (Trainspotting, 28 Days Later), waarvan ik de eerste ook duidelijk de beste vind. Verder is The Acid House ook opmerkelijk, al denkt MM daar anders over.

Layer Cake, The Descent en Dead Man's Shoes zijn leuke aanraders, maar geen films om echt superwild van te worden.

Die dramas word ik niet echt wild van, en Kubrick is zoals bekend ook niet meteen mijn favoriet regisseur.

En daar houdt het al zo'n beetje op vrees ik. Engelse humor is verder ook best vermakelijk inderdaad, maar dat helemaal niet de hiervoor genoemde dingen (Python of Allo Allo). Altijd enorm fan geweest van The Fast Show.

Die show ken ik niet, maar Britse humor is altijd welkom. Wat houd die show in?

Fisherking noemt hierboven David Lean. Ik wil niet ongezegt laten dat ik die ook briljant vind.

Leuk deze landentopics

Hier zijn volgens mij nog wel een paar trends onbenoemd. Bij 'de Britse film' van de afgelopen decennia denk ik weliswaar ook in eerste instantie aan de rauwe, sociaalrealistische drama's van Loach en Leigh (waarbij ik zelf een sterke voorkeur heb voor de laatste). Later maakte ook Peter Mullan nog een paar sterke films in deze traditie.

Eind jaren '90 werden er meer films rond deze thematiek gemaakt, maar dan luchtiger, warmer, opbeurender. Bijvoorbeeld Brassed Off, The Full Monty en Billy Elliott.

Wat betreft andere ontwikkelingen worden Ritchie en vooral Boyle al genoemd, en terecht.

Maar de laatste paar jaar worden er meer interessante Britse films gemaakt, heb ik de indruk. Ook door filmmakers met een meer eigen stijl en met meer flair. Lynne Ramsay maakte bijvoorbeeld al twee prachtfilms met veel (audio-)visuele flair.

De belangrijkste Britse regisseur van het moment is volgens mij Michael Winterbottom. Aan hem wijdde ik al eens een aantal lovende woorden in "het beste van"-topic. Hij is zonder twijfel een van de meest productieve regisseurs van de laatste jaren en maakt zijn films binnen een uitzonderlijk breed spectrum: van puur amusement tot maatschappelijk zeer betrokken en van 'rockumentary' tot science-fiction. Bijna alle films die ik van hem zag vind ik interessant en tenminste grotendeels geslaagd (eigenlijk alleen het sentimentele Butterfly Kiss is wat mij betreft overbodig).

Verder verwacht ik nog wel wat moois van Lodge Kerrigan en de nog vrij onbekende Pawel Pawlikowski. En ik hoop dat Dom Rotheroe ooit nog weer een film gaat maken.

Britse film, dan denk ik meteen aan Monty Python. Vroeger was ik echt fan van deze films, maar om een of andere reden kan die typisch Britse humor me niet meer aan het lachen brengen. Spijtig.
Verder is Trainspotting ook wel een leuke film, zoals onderhond al terecht aanhaalde.

Koekebakker schreef:
De belangrijkste Britse regisseur van het moment is volgens mij Michael Winterbottom.

Damn, dat ik die vergeet . Goed om hem even te noemen Koekebakker

Wat The Fast Show betreft, een sketchprogramma met veel running gags, totaal onzinnig gedoe en vaak ook veel grappen zonder clou. Er wordt vaak met het verwachtingspatroon van de kijker gespeeld.

The shining en Trainspotting blijven tot zoverre mijn Engelse favorieten.

The Fast Show is geniaal, ik heb er nooit iets van gezien maar een goede vriend van mij heeft me vroeger wekelijks op de hoogte gebracht van de beste stukken eruit en zelfs dat was al hilarisch .

The Fast Show zal wel nergens meer te zien zijn, of wel?

kos schreef:
Naast al die echt oude, klassieke films denk ik bij Brits vooral aan allerlei films met mensen als Michael Gambon, John Gielgud, Vanessa Redgrave, Judi Dench, Ian Holm, Derek Jacobi, Paul Scofield, Peggy Ashcroft, Nigel Hawthorne, Jeremy Irons etc. etc. het hogeschool acteergeweld zeg maar.

Geen idee waar ze allemaal inspelen, maar het lijkt me onmogelijk dat die films niet de moeite waard zijn .

Ik denk daarnaast vooral aan Maggie Smith en Ian Mckellen.

Hieronder een klein overzichtje van enkele Britse films uit mijn collectie. Een groot aantal daarvan hebben een historische tintje.

Vera Drake
Tea with Mussolini
Ladies in Lavender
A Private function
Richard III
Henry V
Barry Lyndon etc.

catweasel schreef:
Ian Mckellen

Altijd een genot om hem te zien acteren, inderdaad. Ben ook zeer verheugd dat hij Leigh Teabing gaat spelen in de Da Vinci Code - toch al de enige interessante rol in die film, lijkt me. Toen ik het boek las, zag ik al zo'n soort persoon voor me.

Over Winterbottom gesproken. Ik zap nu net langs Nederland 3 en daar is een kwartier geleden zijn indrukwekkende In This World begonnen.

catweasel schreef:
Ik denk daarnaast vooral aan Maggie Smith en Ian Mckellen.

Ik ben een enorme fan van Maggie Smith en Judi Dench.
Maar ik voeg Imelda Staunton aan dat lijstje toe, na haar hoofdrol in Vera Drake. Ik heb weinig actrices zo overtuigend zien acteren. Vera Drake is vrij onbekend maar een geweldige Britse film.

De beste Britse films van de laatste tijd vind ik:

Gosford Park
Ladies in Lavender
Mrs. Henderson presents
Tea with Mussolini
Pride and Prejudice (Joe Wright)
Vera Drake

Ik heb overigens een aantal hele interessante Britse films toegevoegd:

-The Riddle: Derek Jacobi, Vanessa Redgrave en Vinnie Jones.
-Amazing Grace: Michael Gambon, Ioan Gruffudd en Albert Finney
-Elizabeth I: Helen Mirren, Jeremy Irons en Hugh Dancy
-Four Last Songs: Stanley Tucci, Rhys Ifans en Hugh Bonneville
-The History Boys: Richard Griffiths en Frances De La Tour
-The Last Hangman: Timothy Spall, Juliet Stevenson en Eddie Marshan
-Like Minds: Toni Collette en Tom Sturridge
-The Long Firm: Mark Strong, Derek Jacobi en Judy Parfitt
-Othello: Laurence Oliver, Maggie Smith en Derek Jacobi
-Galileo: Topol, Judy Parfitt en John Gielgud
-Othello: Ian Mckellen en Zoë Wanamaker
-Pinochet in Suburbia: Derek Jacobi, Phyllida Law en Anna Massey
-The Falklands Play: Patrcia Hogde en James Fox
-Provoked: Miranda Richardson en Robbie Coltrane
-Fall of Eagles: Vernon Dobtcheff, Charles Kay en Miriam Margolyes
-Rag Tale: Simon Callow, Rupert Graves en Ian Hart
-Scenes of a Sexual Nature: Hugh Bonneville, Ewan McGregor en Benjamin Whitrow
-Sixty Six: Helena Bonham Carter, Gregg Sulkin en Eddie Marsan
-Vanity Fair: Natasha Little, Miriam Margolyes en Paul Brightwell
-The Virgin Queen: Anne-Marie Duff, Emilia Fox en Tom Hardy
-War and Peace: Anthony Hopkins
-Waste of Shame: The Mystery of Shakespeare and His Sonnets: Rupert Graves, Anna Chancellor en Zoë Wanamaker

En nog een aantal wat onbekendere films.

neo (crew)
De Britten hebben natuurlijk, zoals al eerder gemeld, eigenlijk de beste acteurs. Er zijn ontelbaar veel talenten van nu en vroeger, net als vele regisseurs die allen ook internationaal hoge ogen gooide. Ook heel veel goede componisten komen hier vandaan. Een talentol regisseurs duo was zo Michael Powell en Emeric Pressburger, verantwoordelijk voor machtige Britse producties.

Ik vind Britse acteurs ook altijd een beetje extra klasse hebben. Waar dat aan ligt weet ik niet.

kos
Ze hebben gewoon wat extra klasse .

Na vandaag Howards End en The Remains of the Day kort na elkaar bekeken te hebben heb ik het beste van James Ivory in een ochtend gezien. Wat een meesterlijke films! Dat het daarna minder werd was dan ook onvermijdelijk.

Ik probeer het meeste werk van Ivory te zien, en ben daarom dus begonnen met de jaren 80. Hoewel het veel geprezen A Room with a View stukken minder was dan het onbekendere Quartet, blijft ook dat een hele sterke film. Maurice kon ik echter minder waarderen, maar ik moet The Bostonians en Heat and Dust nog zien.

Helaas heb ik Surviving Picasso nooit kunnen bemachtigen, maar The Golden Bowl heb ik hier liggen(knap staaltje tv-opnamewerk van Chainsaw !) Naar wat ik heb begrepen is Le Divorce het absolute dieptepunt uit zijn carriere, dus die sla ik maar over. Hoewel Jefferson in Paris ook niet echt een topper was, kon ik de film wel waarderen. Alles zat goed in elkaar en Nick Nolte is een zeer aannemelijke Thomas Jefferson en ook Maria Cosway word goed vertolkt(petje af voor een hele sterke Greta Scacchi).

Ik ben overigens heel erg benieuwd naar The White Countess. Ralph Fiennes is een topacteur evenals Vanessa Redgrave. Haar dochter Natasha Richardson kan ik echter minder waarderen, jammer dus dat die een belangrijke rol speelt.

Ik hoop op een nieuwe Ivory waarbij het script weer door Ruth Prawer Jhabvala word geschreven. Misschien een verfilming van een goed degelijk Engels boek. Hoofdrollen voor Helena Bonham Carter, Emma Thompson, Vanessa Redgrave, Anthony Hopkins, Judi Dench, Maggie Smith en eventueel Charlotte Rampling. Kostuums door Luciana Arrighi en muziek door Richard Robbins of George Fenton. Want hij mag dan geen Brit zijn, maar er is geen enkele Brit die zulke goede Britse films heeft afgelevert.

Hoi,

ik ben op zoek naar typische bekende kkomedies van tegenwoordig. Hoewel ik dol ben op Monty Python, ben ik niet op zoek naar dat soort humor. Meer naar films, zoals

Love Actually
Bridget Jones
etc.

Echt droge humor allemaal namelijk.

lowhusky
trainspotting
whatever happened to harold smith
snatch.

....

hoe vind je trainspotting dan vergelijkbaar met die twee? (of had je het niet over mijn bericht)

orbit
French Lieutenant's Woman
Passage to India
The Man Who Would Be King
Where Eagles Dare
Sleuth
Get Carter
En nog een verzameling prima films uit de glorietijd.

en
De bondfilms
Monty Python
Hitchcock

Redenen te over om de britse cinema een warm hart toe te dragen

lowhusky
matthijs_013 schreef:
hoe vind je trainspotting dan vergelijkbaar met die twee? (of had je het niet over mijn bericht)

is toch een (black) comedy en je vroeg om komedies..

Gast
geplaatst: vandaag om 03:02 uur

geplaatst: vandaag om 03:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.