menu

Film / Genres en landen / De arthouse film

zoeken in:
Weet je toch niet? Wellicht had hij/zij de film juist wel gezien, of er over gelezen. Kan best zijn dat ze er meer vanaf wisten dan jij denkt en daarom zoiets zeiden.

Vandaar mijn ''geen recht van spreken'', plus zo'n ''arthouse-rek'' biedt veel meer dan 3 seconde kijken. Ze stonden er alleen bij en hebben geen een film in handen gepakt of iets dergelijks. Er zitten veel meer films achter de films, dus wellicht zat daar wel een arthouse film bij die wel de moeite waard was als ze alle films hebben gezien die op de voorrij lagen.

Ik moet even hier aan denken, daarom haakte ik er op in.

Let Me In (2010)

mcdaktari schreef:
Erg bekrompen @Elineloves om de buitenlandse films links te laten liggen want vaak zijn juist die buitenlandse films heel goed.

Jbakers schreef:
(quote)

Volgens mij heeft ze nergens ook maar 1 keer gezegd buitenlands films links te laten liggen?
Een film gesproken in een vreemde taal (niet engels/nederlands/etc) is voor haar (en vele andere) iedere keer toch een barrière, waar je tegen aan loopt.
Een zeer begrijpelijk opmerking.
Ze heeft de film dus wel gezien.

Volgende keer toch even iets beter begrijpend leren lezen vooraleer je mensen bekrompen gaat noemen.

Meteen iemand bekrompen noemen zonder dat je weet hoe of wat, leek even alsof jij dat ook deed.

Tja, het was natuurlijk een beetje dubbel. Ik frustreer me over een vooroordeel terwijl ik dat zelf ook een beetje doe. De frustratie komt natuurlijk veel dieper dan alleen maar die 2 mensen in de FRS, krijg het wekelijks te horen dat ik geen filmsmaak heb want die films zijn stom en saai en slaan nergens op...

Elineloves schreef:
Weet je toch niet? Wellicht had hij/zij de film juist wel gezien, of er over gelezen. Kan best zijn dat ze er meer vanaf wisten dan jij denkt en daarom zoiets zeiden.

Van een vriend en verkoper bij FRS weet ik dat voor 99% van de personen die Arthouse maar niks vinden, weinig of geen van deze prenten gezien hebben. Dikwijls is de reden, onbekend is onbemind, van toepassing. Van de 'commerciële' films hebben ze genoeg reclame gezien, gehoord en gelezen, terwijl dit voor de Arthouse-films, zeker in Vlaanderen, niet het geval is.

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gehoord, maar dan over Aziatische films. En dat waren geen oudere mensen maar kerels van een drie-, vierentwintig jaar. Het kwam er op neer dat het allemaal 'bagger' was, terwijl er verschillende prachtige films voorop stonden. Ze deden niet eens de moeite om verder te kijken.
Maar films zoals Eclips, Toy Story 3, Ingloriuos Basters, de Potters en de Lord of the Rings, enz... dat zijn de mooiste films ooit gemaakt en die moeten ze echt hebben. Begrijp mij niet verkeerd, er is voor mij niets mis met deze films, maar als men het niet probeert, hoe kan men dan gaan vertellen dat het slecht is.

Het is net zoals het Vlaamse gezegde, "Wat den boer niet kent, fret hij niet". Ik ken zo ook mensen die geen Chinees, Japans of Italiaans lusten, maar ze hebben er nooit gegeten. En ze willen geen buitenlands eten vreten, maar lopen voor een hamburger, spaghetti, kebab of pizza... Grrrrr.

Er worden hier en daar best goeie dingen gezegd en natuurlijk is het prettig om open te staan voor andere cinema e.d. Maar je kan niet verwachten dat iedereen zo met film bezig is als de mensen hier die zich op een film forum hebben ingeschreven om over films te discussieren.

Er zijn ook mensen voor wie de premiere van Inception op televisie (in 2013 ofzo) het hoogtepunt van het jaar is op filmgebied, en die mensen vinden een Ijslandse art-house film saai en vervelend. En dat mag toch ook?

Om een voorbeeld te noemen: Ik leende mijn oudere broer een tijdje geleden drie films, Ironman 2, Robin Hood en Space Odyssey 2001 en hij vertelde me later. Eerste twee super, die space film na een kwartier uitgezet. Moet ik me daar dan om frustreren? Ik denk van niet, hij houdt gewoon van makkelijk films.

Maar ik mag me daar toch ook over frustreren als ik dat wil? Ik snap het hele probleem niet.

Er is toch geen probleem? Ik licht alleen mijn mening even toe. Of raak je daar ook gefrustreerd door?

Eigenlijk wel ja, het is al belicht bij de onderstaande berichten maar ik was even vergeten dat jij de eerste reactie was, dus dan kan ik begrijpen dat je nog even wilt reageren

Ik vind jou een vreemd kereltje Jesse0wnt, een beetje gefrustreerd raken over art-house films (terwijl je er zelf misschien drie gezien hebt) en als iemand je wat probeert bij te brengen over elkaars mening respecteren reageren met sarcasme smileys en ander eigenwijs gedoe.

Als je nog eens uit de pubertijd raakt gaat het hopelijk weer over. Tot dan!

Hoezo? Ik wil het best nog een keer uitleggen alleen dacht dat het wel duidelijk was, en dan vond ik jouw reactie nadat het was afgerond een beetje een extra trap erachter aan (ik beschouw trouwens niet de reacties als een aanval). Ik frustreer me alleen over het feit dat mensen zo oppervlakkig praten over arthouse. Natuurlijk kan ik niet in die levens kruipen, misschien hebben ze wel arthouse gezien, maar het leek er niet op vandaar.

Jessen0wnt schreef:
De frustratie komt natuurlijk veel dieper dan alleen maar die 2 mensen in de FRS, krijg het wekelijks te horen dat ik geen filmsmaak heb want die films zijn stom en saai en slaan nergens op...

Daarnaast frustreer ik me er gewoon over en zie ik het meer als een irritatie dan als echt een standpunt of zo, ik wil helemaal niemand aanvallen en ik wil al helemaal niet mezelf als een ''niet oppervlakkig'' mens omschrijven, want op andere gebieden ben ik even erg als jij hebt omschreven met dat eten bijvoorbeeld. Het heeft ook helemaal niks te maken met mijn puberteit, of mijn (niet bedoelde) sarcastische smileys, ik vind het gewoon jammer dan mensen reageren op arthouse in de zin van ''het snel afsnauwen'', omdat film een grote passie voor mij is. En dan vind ik het niet raar als ik me irriteer of frustreer aan het feit als mensen geen moeite ervoor doen.

En ik ga niet eens in op het feit dat jou doet denken dat ik maar 3 arthouse films heb gezien, dat slaat natuurlijk nergens op.

melvddonk
Ik ben het nog steeds met Jessen0wnt eens hoor. Arthouse afkeuren omdat je er geen gezien hebt vind ik hetzelfde als wat mijn oma bijvoorbeeld doet met zeevruchten:
Oma: 'Ik lust geen garnelen'
Ik : 'Heb je ze ooit gegeten dan?'
Oma: 'Nee.'
Kan ik me ook altijd heel erg aan ergeren.

En wat nou als ze arthouse afkeuren nadat ze er 3 á 4 hebben gezien? Nog steeds not done?

Met goede onderbouwing, kan ik het dan wel begrijpen. Hoewel arthouse natuurlijk nog steeds niet heel veel zegt over een film, er zijn talloze verschillende arthouse-films en na 4 gezien te hebben kan je echt geen eerlijk oordeel erover vergen. Maarja, als je het dan hebt geprobeerd, en het staat je echt niet aan. Dan is het... done.

Ik ben het ook eens met JesseOwnt. Mensen die beweren dat arthousefilms saai zijn weten blijkbaar zo weinig van films dat ze denken dat "arthouse" een genre op zich is.

Elineloves schreef:
En wat nou als ze arthouse afkeuren nadat ze er 3 á 4 hebben gezien? Nog steeds not done?

Heb je het dan over horror, thriller, romantiek, comedy, drama...?

En zijn het dan Aziatische, Europese, Amerikaanse, Afrikaanse, Arabische...... films?

melvddonk
Ik weet het eigenlijk niet. Ik kijk zelf eigenlijk vrijwel nooit naar het genre, misschien dat ik het daarom ook wel zo irritant vind. Het een ligt me natuurlijk wel beter als het andere. Horror kijk ik bijvoorbeeld erg veel en dan gooi ik er voor de afwisseling tussendoor vaak even een ander filmpje in. Ik heb ook wel genre's die me minder aanspreken, maar zal een titel nooit links laten liggen om het genre. Wel soms om de acteur. Zo kijk ik bijvoorbeeld niet graag films met Tom Cruise of Jim Carrey .

Snap verder ook wel dat voor sommige mensen de stap erg groot is om van Hollywood naar Arthouse te gaan. Ik heb dat zelf met Japanse films. Ik heb tot nu toe nog geen een Japanse speelfilm gezien. Alleen anime. Maar dat betekent nog niet dat ik ga zeggen: 'Japanse films zijn stom.'

Het gaat er ook niet om of je iets wel of niet hebt gezien. Ik zou me even goed ''frustreren'' als iemand zegt dat alle Hollywood producties puur vermaak en hersenloze amusement is. Ik vind het gewoon zo simpel om alles af te kraken en alles over een kam te scheren. Dat het nu toevallig gaat over arthouse is puur omdat ik dit zelf goede films vind en omdat ik dit vaak hoor omdat ik er vaak over praat.

Nomak
Arthouse is een vreselijke term, ik heb er echt een hekel aan.

melvddonk
Nomak schreef:
Arthouse is een vreselijke term, ik heb er echt een hekel aan.

Ik ook. Vooral omdat het allemaal zo'n verschillende films zijn.

In Film > Genres en landen > Arthouse:

De laatste tijd interesseer ik me steeds meer in het genre 'Arthouse' , maar ik vind het lastig om goeie toppers te vinden. Geef daarom hier tips of een toplijst van jezelf.

Raffael77
Het blijft een persoonlijke smaak Op alle maatschappijen komen draken van films voor en ook zo hier bij Arthouse.

Films die ik leuk vind zij o.a.

Black Swan
Where The Wild Things Are
True Grit
Shinboru (Symbol)
Harry Brown

Films die ik minder vond zijn o.a.

Let The Right One In
The Lovely Bones
Pitfall
Antichrist
Valhalla Rising

Deze website gaat helemaal over Arthouse films. Wellicht kun je hier wat inspiratie vinden?
Arthouse films - Arthouse film recensies en nieuws - Arthouse.nl - Welkom

starbright boy (moderator)
En lichtjes aanhaken op de oude discussie. Op mijn werk weten mensen wel dat ik van "vreemde Buitenlandse" films hou. Af en toe dringt er eentje door tot de mensen die normaal alleen Amerikaanse films (of soms een Nederlandse en bij sommige mensen een Bollywoodfilm) kijken. Nu is dat Intouchables. Dat is (nu nog) de bestbezochte film van het jaar. Dus krijg ik meteen regelmatig de vraag of ik die gezien heb. Dat heb ik niet. En dan zie ik toch af en toe een verbaasde blik.

Herkenbaar.

kappeuter (crew)
Meer bezoekers naar arthousefilms - NOS op 3

Hoewel dit grotendeels op het conto van Intouchables toe te schrijven is.

Zie ook Bioscoopbezoek nam amper toe in 2012 - Home - Volkskrant.nl

kos
Wat is er in hemelsnaam arthouse aan Intouchables? Alleen omdat het Frans is?

Arthouse "is" ook niets. Maar dit heeft er vooral mee te doen dat de film in kleinere filmtheaters heeft gespeeld.

Zo'n beetje alles waar Frans in gesproken wordt gaat naar de filmhuizen. Dat is echt een zekerheidje vwb de doelgroep, ook al is het zelden 'echt' arthouse. Je blijft gewoon houden dat filmhuizen voor een groot deel afhankelijk zijn van een wat oudere 'intellectuele' doelgroep. Valt me echt op dat er zo veel Franse films uit komen per jaar, dus dat zal wel scoren. Er draaien er altijd wel een paar hier in LV.

Titel van de NOS had denk ik beter kunnen zijn 'Meer bezoekers naar filmtheaters/filmhuizen' ofzo, Intouchables is natuurlijk hartstikke mainstream.

kappeuter (crew)
Jullie hebben daarin gelijk. Je kunt het hooguit arthouse-light noemen.
Voor de exploitatie zijn deze theaters gebaat bij een brede programmering. De zwaardere en meer ontoegankelijke 'arthouse' films zijn over het algemeen geen hits.
Enkele decennia geleden draaiden Franse films gewoon in de normale bioscopen. Franse films waren toen veel populairder.
Ik ben blij met de bescheiden Franse opleving. Hopelijk komt er nu ook meer uit op dvd, want het recente aanbod is zeer beperkt.

kappeuter (crew)
Streamingplatform The Film Europe Channel in Nederland gelanceerd | Entertainment Business
De filmstreamingsite The Film Europe Channel is vanaf morgen in Nederland en België beschikbaar. De catalogus bestaat uit Europese arthouse- en festivalfilms.

Via CanalDigitaal kunnen Nederlandse consumenten een abonnement afsluiten op The Film Europe Channel, Belgische consumenten kunnen dat doen via TV Vlaanderen. Beide providers zijn in handen van de M7 Group.

Ik vraag me af hoe die streamingdienst zal werken, en hoeveel het kost.

Arthouse-filmkanaal breidt uit naar Nederland en België | NU

Mensen die gebruik willen maken van de zender, moeten een abonnement nemen. Online kun je in de televisiegids kijken welke films er worden afgespeeld. Het is dus geen streamingsdienst zoals Netflix.

Beetje vaag nog...

filmeuropechannel.eu

Morgen weten we meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:46 uur

geplaatst: vandaag om 02:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.